Mijn elektrische vloerverwarming (volgens mij in 2004 bij Gamma gekocht, met FHT regelaar (C&F Techniek)) doet het niet meer.
Ik heb de regelaar afgekoppeld en de verwarming doorgemeten met mijn multimeter :
Pen 1 Blauw en 4 Zwart verwarmingsdraad: geen geleiding gemeten - niet ok! (verscheidene standen geprobeerd voor de zekerheid)
Pen 5: Aarde om Blauw/Zwart van beide draden: geen weerstand - ok
Aarde naar Blauw/Zwart: geen geleiding gemeten - ok
Pen 7 en 8 Sensor: weerstand gemeten - maar wat zou dit moeten zijn?
Ik denk dus dat de verwarmingsdraad onderbroken is. Ik las in een ander topic dat je de breuk met een Fluke 2042 zou kunnen vinden. Maar is dat wel zo, met zo'n aarding eromheen?
En wat kan ik verder nog doen om de verwarmingskabel te controleren? Kun je daar b.v. een spanning opzetten zodat je voelt dat hij warm wordt?
Hoe kan ik eventueel de regelaar testen? Van de fabrikant is helaas vrijwel niets op internet te vinden.
Alvast dank voor jullie hulp!
Bij dit soort regelaars, en zeker uit die tijd (2004) is de interne voeding, de laagspanning voor de elektronica, via een seriecondensator van pakweg een halve micro Farad. En die verliezen na zoveel jaar gebruik hun capaciteit. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik zou beginnen met open maken en kijken of er een serie-condensator in zit en daarvan de capaciteitswaarde meten. Wanneer het dat is, is reparatie eenvoudig.
@Brightnoise: Ik zie een aantal condensators, zie de foto. Een blauwe elco van 220µ twee zwarte elco's van 1µ een lichtblauw blok van 330π
Welke zou het kunnen zijn? En ik vind het lastig om condensators goed te testen, dus ik twijfel of dat werkt. En bovendien werkte de regelaar nog gewoon - in die zin dat je hem normaal kon bedienen en instellen en zo via de knopjes.
Verder zie ik ook het grote oranje relais. Als ik het goed zie dan zorgt dat relais ervoor dat de 220V op de verwarmingskabel geschakeld wordt (contacten 3 en 4 worden dan verbonden, 1 en 2 zijn permanent verbonden). Je zou dus volgens mij even direct 220V op die kabel kunnen zetten om te controleren of hij warm wordt. Correct?
En zou dat relais niet kapot kunnen zijn? Bijvoorbeeld verbrande contactpunten?
Je meet geen weerstand tussen 1 en 4 dus de verwarmingskabel is onderbroken.
Je kan de regelaar testen door een gloeilamp aan te sluiten op 1 en 4 i.p.v. de verwarmingskabel.
@Zonnepaneeltje: Heb inmiddels de uitgang van de regelaar kunnen testen met de multimeter. De regelaar doet het prima.
Ik heb ook de verwarmingsdraad direct op de netspanning aangesloten. De vloer blijft koud en ik meet geen stroom. Dus de conclusie moet zijn dat het element in de vloer kapot is.
Blijft mijn vraag: kun je een verwarmingsdraad met mantel (aarde) met zo'n Fluke 2042 tester doormeten en de locatie van de breuk vinden?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een gebroken draad kun je zo detekteren door er een signaaltje op te zetten en dan dat signaal (lees de kabel) te volgen. Dat kan vanaf de ene aansluiting en vanaf de andere. In beide gevallen moet je op dezelfde plek uitkomen.
De aarding eromheen is een veiligheidsaarde die is voldoende "open" om die pulserende signalen door te laten.
Als je voorbij een breuk gaat stopt of wordt het signaal zwakker.
Door het "zendsignaal" zwakker te maken, kan je de plek nauwkeuriger bepalen.
Als de kabel lussen dicht bij elkaar liggen, wordt het wel moeilijker.
Of de Fluke 2042 dat kan, ik denk het wel maar het kan met elke goede signal kabel tracer.
Als je de plek hebt gevonden dan volgt het "hak en of breekwerk"
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tussen klem 1 en klem 4 zou je weerstand moeten meten, enige honderden ohms. als dat al niet is helpt een andere regelaar ook niet meer.
En de breuk detecteren heeft ook niet veel zin, die verwarmingsdraden zijn niet te herstellen meestal.
Dank voor jullie reacties. Ik weet in ieder geval wat er aan de hand is en ik hoop dat ik het kan (laten) repareren. Al is niet iedereen daar positief over. We zullen het zien...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
@Hunebedbouwer Nee, de vloer ziet er volkomen gaaf uit, afgezien van een paar kleine putjes in de tegels.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
toch kan die draad veel hebben. tijd terug nog een geval gehad waar de regelaar bleef hangen en de vloer een 65 graden was geworden. men had die afgekoppeld en ik kwam erbij 24 uur later en nog was de vloer zeker 40 graden. verwarming zelf meette nog goed.
En de breuk detecteren heeft ook niet veel zin, die verwarmingsdraden zijn niet te herstellen meestal.
2 jaar geleden bij een klant ook zulk probleem, nieuwe installatie in een badkamer.
Door werken waarschijnlijk de bedrading in de vloer geraakt. Jammer, want de woning was volledig afgewerkt. En daar was het niet goedkoop, alles ter plaatse ontworpen, in verschillende marmersoorten.
Niet evident om zomaar in het wilde weg gaten te maken 
Maar het bedrijf die het "net" had aangelegd is terplaatse geweest en met wat meetwerk (was er jammer genoeg niet bij om te zien wat ze gebruikten), vond men de kabelbreuk op 1 cm na.
Vloer een stukje open, bedrijf heeft het hersteld en de marmerman heeft het onzichtbaar kunnen bijwerken.
Dus het kan wel.
Met het nodige geduld.
En financien.
Ja, bij een nieuwe installatie kan ik me dat voorstellen, dan weet je precies hoe de draad loopt. In mijn geval weet ik dat niet omdat het 22 jaar geleden is en ik er geen tekening of foto van heb...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tijdens de productie van welke kabel dan ook is het haspel met "weerstandsdraad" ook weleens leeg.
Dan komt er een nieuw haspel en wordt er een "las" ingevoegd.
Zo'n las is een "zwakkere" plek in de kabel en is aan de buitenkant niet te zien.
Als je zoiets in je vloer krijgt kan dat het probleem zijn of op den duur worden.