Voor mijn breadboard heb ik een paar Chinese voedingsprintjes met daarop een AMS1117-5 en AMS1117-3V3 die je rechtstreeks in je breadboard kunt prikken. Nu prop ik daar normaal gewoon de eerste de beste adapter in die ik kan vinden (meestal 12V). Deze ochtend dacht ik : "Ik meet toch even de +5V", die bleek 10V te zijn. In de Datasheet zie ik ook dat 12V eigenlijk ook wel de max is. De 3V3 regelaar doet het nog wel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje
Golden Member
In de Datasheet zie ik ook dat 12V eigenlijk ook wel de max is.
Ja dat was toen bij arduino ook zoiets. Maar is 12V nu echte de max of is het gewoon dat de chip maar ca 1W aan vermogen aankan. IK hou het voormezelf maar meestal op het laatse. Officieel bij een goede PCB met genoeg kopper oppervlak is het vermogen meer dan 1W maar daar vertrouw ik niet zo op.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie daar ook enige keramische condensatoren.
De oude 1117 is daar op papier niet compatibel mee, die heeft iets nodig met meer ESR, zoals tantaal. Ook de AMS datasheet heeft het daar over.
Ik zou dit soort "antieke" IC's vandaag de dag liever niet meer gebruiken, maar u heeft natuurlijk een compleet productje gekocht.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een paar keer "kan m'n voorraad 1117-33 niet vinden, dan koop ik maar een nieuwe reel". Zo heb ik een paar reels te veel op voorraad.... Ik vind het fijne chipjes.
Hier is wat meer informatie over de AMS1117-5 en dan specifiek de klonen ervan: https://goughlui.com/2021/03/27/note-linear-regulator-woes-when-is-an-…
Er zijn dus klonen die maximaal 9V ingangsspanning aankunnen en er zijn er zonder overtemperatuurbeveiliging. Die ploppen gewoon als ze te heet worden en dan kan het zijn dat de ingangsspanning op de uitgang komt.
Jaren geleden heb ik ik wel menige Chinese Arduino's opgeblazen gehad door een slechte AMS1117-5 regelaar. Kenmerkend is dat de ATMEGA-processor dan overlijdt en loeiheet wordt.
Op zaterdag 24 januari 2026 19:35:03 schreef rew:
Ik heb een paar keer "kan m'n voorraad 1117-33 niet vinden, dan koop ik maar een nieuwe reel". Zo heb ik een paar reels te veel op voorraad.... Ik vind het fijne chipjes.
De 3.3 leeft nog
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Heb je al eens gemeten wat de onbelaste uitgangsspanning van die "12V" voeding is?
Ik had laatst een kleine schakelende 5V adapter die onbelast gewoon 8.5V gaf, ik moest hem flink belasten om in de buurt van de 5V te komen.
Ik heb ook zo'n breadbord opzetprintje gehad, gaf ook opeens 12V waar je 5V verwacht. USB was aangesloten op de laptop (Lattitude E5540) en die heeft dat niet overleeft, USB en andere circuits op moederbord defect, Windows wilde uiteindelijk nog wel maar gaf de meest vreemde foutmeldingen die ik nog nooit had gezien zoals rechtsonder een blauwe pop-up met rood kruis. Het was een oudere laptop van de zaak, ik vond nog een zelfde met andere problemen en kon moederbordtransplantatie uitvoeren.
Op zondag 25 januari 2026 01:31:46 schreef SparkyGSX:
Heb je al eens gemeten wat de onbelaste uitgangsspanning van die "12V" voeding is?Ik had laatst een kleine schakelende 5V adapter die onbelast gewoon 8.5V gaf, ik moest hem flink belasten om in de buurt van de 5V te komen.
12.1V, maar kan natuurlijk zijn dat ik een clone "max 9V in" type heb.
Eigenlijk met dit merk voedinkjes (meer adapters) nooit problemen :
https://en.sunny-group.com/
Ik dacht dat ik de 1117-5 ook op voorraad had, blijkbaar niet dus (alleen de 3V3 versie). Dan maar even zo :
[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]