Op woensdag 21 januari 2026 20:59:03 schreef benleentje:
[...]

[...]Op zicht is een C niet kritisch dat mag er best veel naast zitten. Maar meestal is het de lekstroom in de elco waar je last van hebt. En met een multimeter kan je die lekstroom niet direct meten.

Bij oude, vooral lang niet gebruikte, apparatuur is lekstroom iets wat zeker problemen kan geven.

Nonius,:
die Voltcraft meet met 250Hz maar zover ik weet meten dat soort LCR meters niet vectoriaal. Ze meten de impedantie en rekenen die om naar reactantie en zo naar capaciteit. Een "echte" LCR meter meet Cs (best voor elco's) of Cp (best voor laag pF bereik) samen met de fasehoek/verlieshoek en geeft dat op als D(tan δ), verlieshoek, of ESR. D is daarbij de in de industrie gebruikte grootheid. Dit meet je op 100/120Hz. Vroeger toen 1000uF elco's nog bijna science fiction waren was de standaard 1 kHz en dat is nog steeds bruikbaar alleen moet je D dan omrekenen. D is de ratio tussen Xc en Rs, dus als je meet op 1kHz dan moet je D omrekenen naar 100Hz omdat dit de waarde is die in de datasheets staan.
Dat stelt weinig voor, scheelt een factor 10. Dus meet je op 1 kHz een D=1 dan is dat D=0,1 op 100Hz.

De capaciteit wordt meestal opgegeven +/-25%. Afkeur data wordt ook gegeven voor D, dat is meestal 200% (2x zo hoog). Ik zoek dat op voor elco's in bv kalibrators. Voor de rest heb ik ooit een lijstje gemaakt door een stuk of 20 datasheets naast elkaar te leggen. Heel opvallend is dat voor moderne 105 graden elco's dat niet tot nauwelijks varieert tussen fabrikanten. (dat wil niet zeggen dat ze verder gelijk zijn, er zijn ook dingen als ESL, SRF, max stroom, levensduur in uren, lekstroom enz) Gewone 85 graden elco's verschillen in D veel meer per merk. Dat lijstje gebruik ik meestal maar als het gewoon om consumenten spul gaat dan hou ik grof weg een D van 0,05 tot max 0,1 aan)

Ik heb net een kaart (hopelijk, hij moet nog in situ getest worden) gerepareerd waarbij geen schemas zijn. Ik heb op de diverse elco's de spanning en rimpel gemeten en dat was overal goed. Op 2 (parallel) elco's stond geen spanning wat natuurlijk kan op een board met veel aansluitingen naar externe dingen. Voor de zekerheid achterhaald waar die voor zijn omdat er een spoel en een diode naast zaten. Bleek een buck converter met geïntegreerde schakel fet. En die 2 elco's bleken een D van ~0,4 te hebben. De capaciteit was laag geworden. Ik heb er 1 terug gevonden. Na vervangen deed de buck het weer.

Als testje heb ik die met diverse (nog koude) meters gemeten: Nieuw 47 +/-25% dus minimale waarde mag 35,25 uF zijn.D max 0,12 Was een 50V 85 graden dus die hebben meestal een hogere D dan 105 graden.

LCR meters:
BK891 prof. bench LCR meter: 34,95 uF D=0,373, D alleen al geeft hier aan dat het foute boel is.
Hameg plugin 34,8 uF D=0,377 Is het eens met de BK.

DMMs:
Keysight U1273A DMM, 35,97uF Niet slecht dat zit dicht tegen de echte waarde.
Keitley 7510: 7,5digit benchmeter, 42,5 uF, dus ik twijfel niet, elco is nog goed.
Siglent 1062 scoopmeter DMM functie: 43 uF. Perfect, elco kan er terug in gesoldeerd worden
Peaktech 3440, mijn "low budget" meter: 42,07 uF. Perfect aan de elco ligt het niet.
Cem DT9989: 41,44 uF. Prima, elco goed gekeurd
Brymen BM869 44,12 uF, prima, elco goed gekeurd.

Kortom met een DMM zou ik hier de oorzaak niet gevonden hebben.

Op donderdag 22 januari 2026 10:31:21 schreef fred101:
De capaciteit wordt meestal opgegeven +/-25%.

Bij die oude elco's -10% tot +50% (soms ook -20% tot +50%)
(dus kans op 'overshoot' in waarde was groter)

Wel een heel nette 5000h bij 85 graden!...

Ik was niet helemaal correct ivm de lengte van het verhaal het is wat complexer.

De nieuw waarde mag idd ook een bepaald percentage variëren, en de afkeur waarde mag een bepaald percentage variëren. Die 25% die ik gebruikte is de afkeur waarde en dan ga ik van nominaal uit want je moet toch iets ;-)
Hier een stukje datasheet, bij endurance zie je de afkeur waarden.

Ook belangrijk, als je geen goede desoldeerbout hebt en de boel waarschijnlijk een stuk heter wordt bij desolderen, de waarden gelden voor 20 graden. Vooral ERS is temperatuur gevoelig. Laat de elco dus eerst afkoelen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]

Op donderdag 22 januari 2026 04:38:26 schreef mel:
[...]Dus we krijgen nu een kabinet met allemaal elco,s... :+

Vroeger had je Elco Brinkman.

netzekering zit in de net entree, gewoon alle condensators van de voeding vervangen.

Op woensdag 21 januari 2026 16:57:50 schreef Bavelt:
[...]
En dan heb ik deze er al uitgehaald en vervangen..
[bijlage]

In mijn beleving zijn die "deuko's" best wel goed. Ik ben nog nooit een kapotte tegengekomen.

Op donderdag 22 januari 2026 16:10:01 schreef Win2k:
netzekering zit in de net entree, gewoon alle condensators van de voeding vervangen.

Ik heb een PM 3055 nieuw gekocht (was een demo model bij I&E) in 1987. Afgezien van het lample doet hij het tot op heden nog goed. Ik gebruik nu een 4-kanaals opvolger in de Fluke kleuren. Ik kreeg hem omdat het display niet meer scherp was en de on-screen teksten onleesbaar. Uiteindelijk alle elko's in de voeding vervangen en hij werkt weer prima. Die scope had wel wat meer uurtjes op de klok, volgens mij stond dat ding jarenlang elke werkdag aan. Misschien dat die elko's niet opgewassen waren tegen de scherpe pusen in een switch-mode.

Nu zit ik naar die print te kijken, en op de plek boven zou volgens de lay-out de elco's C6100 en C6101 moeten zitten maar ik zie daar niks.
Ontbrekend? Of wellicht een modificatie?

Aan het soldeerwerk te zien lijkt het dat er eentje later is weggehaald, op de bovenste eilandjes heeft evenwel niets gezeten.
rara

Er staat me inderdaad heel vaag nog iets bij van een elco die wel op de tekening van het voedingsboard stond, maar niet voorkwam op mijn printplaat. Was als ik me goed herinner een redelijk grote radiale elco die parallel zou staan aan een andere....

Jammer genoeg heb ik ca. een week geleden grote schoonmaak gehouden van m'n foto's, waaronder ook die van de herstelling van die PM3055.

Kunt u het niet terugvinden op YouTube-video's (bijv. van OZ2CPU) die vergelijkbare Philips-scopes demonteert? De voedingen van de scopes zijn volgens mij behoorlijk gelijk, als ze zelfs niet identiek zijn....

[Edit: hier een redelijk duidelijk overzicht van de aanwezige componenten: https://www.youtube.com/watch?v=3m8FOXPAt-s&t=414s

Daar lijken toch 2 elco's geïnstalleerd te zijn. Maar ik ben er 90% zeker van dat er bij mij maar één zo'n zilveren radiale elco op zat....]

De solderingen zien er origineel uit. Het zou kunnen dat er eerst 2 parallel stonden ivm de benodigde capaciteit maar dat niet nodig was, of omdat men die ene overgebleven groter heeft gemaakt ipv 2 kleinere. Of misschien gaven 2 elco's stabiliteit problemen je weet het niet. Philips wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik kom vaak genoeg lege component plaatsen tegen.

Je moet maar zo denken, hij heeft altijd gewoon gewerkt met die ene elco.

Misschien heeft iemand een fatsoenlijk schema van deze PM3055?
Ik heb een gekopieerde service-manual, maar daar is vrijwel niet mee te werken.

https://www.qsl.net/vk5bar/AHARS-Resources/Philips%20PM3055/PM3055%20S…

Ik kan hem ook even op A3 printen voor je eventueel.

[Bericht gewijzigd door revado op (24%)]

Op donderdag 22 januari 2026 18:01:20 schreef nonius:

Daar lijken toch 2 elco's geïnstalleerd te zijn. Maar ik ben er 90% zeker van dat er bij mij maar één zo'n zilveren radiale elco op zat....]

Maar bij mij zit er geen eentje...En aan de eilandjes te zien zát er wel een. Volgens schema zou er een C van 6800 uF moeten zitten. En via L61601 (die ik ook niet zie) naar nog eentje van 6800 uF.

Ik weet ook niet of het ding het gedaan heeft dan wel dat er iets is uitgehaald..

Edit die ene had ik er toch zelf uitgehaald in afwachting van mijn nieuwe ESR meter.

Dus jij hebt die ene, op de plek met desoldeer sporen, niet zelf weg gehaald?
Heb jij hem defect gehad of heeft hij bij jou een tijd gewoon gewerkt?

Edit, ik lees net dat je hem kapot hebt gehad/gekocht. Nooit beginnen aan een scoop waar flink in gespit is. Veel te veel werk om alles na te lopen op al dan niet bedoelde "modificaties"

[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]

Foto gevonden. Bij mij zit er één zo'n grote radiale zilveren elco op.

Op uw printplaat lijkt het of er iemand met een soldeerbout is bezig geweest: krassen op de groene laklaag.... mogelijk een eerdere reparateur die hem heeft verwijderd? Zo ja, dan hebt u misschien het probleem van het niet werken gevonden?

[Edit: Op het schema is het wel raar wat Philips heeft gedaan met die twee BYV43 diodes parallel (allebei 'V6101' genaamd; een dubbele nummering, wat dubieus is en me doet vermoeden dat er ontwerpwijzigingen zijn uitgevoerd die niet helemaal correct in het schema zijn opgenomen?).

Blijf het raar vinden, twee diodes parallel op die +5V lijn, zonder enige vorm van (kleine) egalisatie-weerstand ertussen om de stroom gelijk te verdelen over de twee diodes.]

Philips deed dit wel vaker oa. met BY126 diodes in audioversterkers. Ik huis hadden ze zwaardere diodes niet destijds; dus 2 keer parallel. Blijkbaar was de spreiding niet zodanig groot dat er een sneuvelde. Een fabrikant heeft er onderzoek naar gedaan https://www.st.com/resource/en/application_note/an4381-current-sharing…

ook met brugcellen werd dit gedaan door flips. veelal in de 60's en 70's was dat vrij normaal.

Och ja die 4 groene BY164 in een tapedeck van Philips. /memory lane

Er zit al iets meer muziek in...
Ik heb C6101 van 6800 uF vervangen, de print er weer ingedaan.

Alvorens dat te doen heb ik voor alle zekerheid de BB nog even ontladen; zag geen vonkje.
Die was al dagen niet meer aangesloten.
De 'zuignap' van de HSP idem dito. (eng ding :'( )
Maar toen ik de display-connector wilde verbinden en dus even iets op de print aanraakte, kreeg ik toch weer een flinke tik... ;(
Waar dat nu weer vandaan komt? :?

Maar enfin.
Het lampje doet het weer, het oranje display ook, maar toont evenwel niets. Ik ken deze scope niet en weet niet wat ik daar op moet zien als hij start.
Ook geen beam. Maar met die BB is het lastig om te zien of de connector wel in het anode-nippeltje zit. Dat is lastig te zien. omdat de 'zuignap' dat verbergt.
Op X6003 staan wel alle juiste spanningen.

Staat hij op autotrigger (en gekoppeld aan het goede kanaal) anders zie je niks zolang niet aan de trigger condities wordt voldaan? soms zit er achter op een scoop een zaagtand uitgang, heb je nog een scope?
Heb je ervaring met scopes, dus weet je hoe je alles in stelt?

Jawel. Maar ik had verwacht dat er sowieso iets op de oranje display komt...

Edit: ineeens komt het oranje display ook op, vraag me niet waarom.

Het display reageer ook op een inputsignaal. er zit steeds meer leven in.
Maar nog geen beam. Het zou heel goed kunnen dat die HSP plug niet goed zit.
Eerst dat ding maar eens lekker laten ontladen..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (38%)]

Begin gewoon bij het begin met het meten van de voeding rails incl rimpelspanning met een scoop. Als je dat niet kunt dan gewoon alle elco's vervangen. Een goede voeding is voor alles belangrijk maar zeker voor meetapparatuur. Meestal staat in het SM een hoofdstuk over functioneel testen.

Wat ik vaak doe is de kalibratie stappen uitvoeren. Die beginnen zo wie zo altijd met het testen en afregelen van de voedingrails.

Is dit je enige scoop, je hebt namelijk meestal een scoop nodig om een scoop te repareren. Zeker voor de afregeling.

Ik heb een tweede scope. Maar weet nog steeds de truc niet om die HSP plug goed aan de BB te krijgen.
Met de handen kom ik er niet meer aan..
En weet dus niet of de BB zijn hoogspanning krijgt.

Je bedoeld zo'n rubber dop met een soort van contact eronder wat je opzij in de buis duwt? Ik heb een grote 39 ohm HV weerstand waar ik draden aan gesoldeerd heb en probes (zo'n groene keramische weerstand van een cm of 10 uit buizen apparatuur). Die gebruik ik om de boel te ontladen (plug en crt) en dan duw ik de plug erin. Ik heb eigenlijk nog nooit een opdonder daarvan gehad maar het is niet iets wat ik vaak doe. Als ik daar moet meten gebruik ik een 40kV probe die ik eronder schuif zodat ik de belaste spanning meet. Ik ben nogal voorzichtig aangelegd. Je kunt het met een geïsoleerde tang doen.

Hij doet het!

Ik heb de HSP plug er op gekregen. En nu werkt het ding. De oorzaak moet dus hebben gezeten in C6101 van 6800 uF.
Ik koop hiervoor wel een goede nieuwe. Dan het hele ding in elkaar zetten en maar eens uitvogelen hoe het apparaat precies werkt.
Ik ben gewend aan mijn PM3231 met draaiknoppen voor bv de tijdbasis en spanning.
Hier is alles met kleine knopjes.
Deze scope kan wel tot 50 Mhz en is dus beter bruikbaar voor het werken aan oude TV's.