@Harry, als je een 26 polige header voor de (nieuwe) dummyprint nodig hebt slobber ik er even een van een orgelprint af.
Die heb ik zat liggen, maar geen spare headers hier thuis.
Wel zat connectoren en 100 meter bandkabel liggen hier thuis.
Dat kabel en die connectoren gebruik gebruik ik in flinke hoeveelheden voor een orgelbesturing.

[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]

@ Nonius. Ik heb nog ergens een bak glaszekeringen. Zal vast wel een 2AT o.i.d. tussen zitten. Dus die doe ik dan op de scheidingstrafo die ik van revado heb.

Dan laat ik de variac er wel tussenuit.

@ revado

Ik heb ze nu nog niet nodig. deze dummyprint werkt nu. Dus eerst maar eens die voeding onderhanden nemen.

Hoe gaat het hiermee, Harry? Nog aan toegekomen?

Nog niet. Ik moet m'n huidige PC met win10 een aantal programmas gaan overhevelen naar de nieuwe met win11 die ik van Blackdog (Bram) heb gekocht.

Da's voor een dwangneuroot zoals ik nogal een dingetje. Vooral omdat ik de instellingen van het account dat Blackdog zo zorgvuldig heeft opgesteld niet wil verkl**ten. Dus ga ik eerst een 'immage' maken van de hdd die er inzit zodat ik altijd weer terug kan naar de situatie zoals die nu is.

Ik heb al een keer 10 jaar en 1.6 TB aan data e.d. vernageld toen ik m'n data-opslag server een upgrade gaf, daar ben ik maanden ziek van geweest. Dus dat ben ik liever voor.

Ik gebruik voor het maken van een backup altijd Macrium Reflect.
Daarmee kun je een complete image maken, incl operation system. Dan kun je altijd helemaal terug.
Met als voordeel dat je zo'n image ook even kunt 'mounten', om snel even een bestand terug te halen.

Voor het maken van een backup van de data gebruik ik dan ffbackup.
Ik ben voorheen ook wel eens data kwijtgeraakt, ook door ransomware.

Die data-server was een raid5 2TB over 5 500GB sata disks. Na een update van de firmware was de complete raid5-configuratie weg en ook niet meer terug te halen. Dus dat ben ik i.i.g. afgeleerd.

Meestal werk ik met AOMEI backupper. Maar anders heb ik diskgenius ook nog. Het vreet tijd i.i.g., welke je ook gebruikt. Komt wel goed. :P

Goed weer even terug naar de voeding. Aan de voeding zelf nog niet verder onderzocht. Dat wil ik een der de komende dagen wel gaan doen. Inmiddels wel een tweede scheidingstrafo'tje ( :P ) rijker.

Deze vereist met z'n 3.3Kva wel iets van een opstart schakeling omdat anders de automaat er uit klapt.

Denk ook aan veiligheidsschoenen, voor als het ding van tafel valt.... >:)

Mooie trafo! Maar ik krijg al pijn in m'n rug bij het zien van het ding. Heb me altijd prima met 200VA kunnen redden, maar ja, meer is altijd beter....

Leuk kastje eromheen bouwen (misschien zelfs een karretje met wieltjes?), wat beveiliging erop (en misschien ook gelijk een serielamp-limiter?) en je hebt een mooi apparaat dat misschien nog wel een keertje je leven redt....

On-topic: ik zag zojuist tot m'n schrik dat de trace van m'n PM3055 toch lichtjes trilde. M'n eerste gedachte was dat er vast wel weer ergens een opgedroogde elco in het apparaat zou zitten, maar het bleek mee te vallen: het was het magnetisch strooiveld van de trafo van de PM5193 functiegenerator die eronder staat. De schroevendraaiers konden dus netjes op hun plek blijven.

Gelukkig maar, want de kans was niet denkbeeldig dat ik de scope bij het grof vuil zou hebben gezet aan Bavelt zou geven, 'ter leringhe ende vermaeck'... >:)

Nou, dat vermaeck heb ik al ondervonden... :)

Ik vermaak mij ook wel weer een beetje. Het "trafo'tje" moest wel in twee etappes naar binnen. Kon ik mooi meteen m'n COPD oefeningen doen met Co2 afblazen en grenzen respecteren. Dat ging best goed. Ik wordt langzaam aan ook weer wat rustiger in m'n kop door de stevige antipsychotica en was in staat om een paar kleine projectjes af te ronden en weer wat meer 'normale' regelmaat op te bouwen. Ik zondig nu een beetje tegen m'n behandelregime omdat het weekend is, maar ga zo wel strekken. Niet te gek maken zoals voor twee weken terug met maar 2 uur slaap per dag, niet eten en met 100 dingen tegelijk bezig zijn.

De eerste voeding van Bavelt staat ingepland voor a.s. dinsdag om die weer op te pakken en na bevredigend herstel even goed testen. Kan wel zijn, verwacht ik, dat ik daar wat meer dagen mee bezig ben nu ik snacht's niet meer loop te spoken met 100 dingen tegelijk.

Ik heb een 3055 (bijna) nieuw gekocht in 1987. Dat ding heeft zeker twintig jaar elke avond enkele uren aangestaan. Doet het nog steeds. Enkele jaren geleden vond ik op mijn werk een afdankertje. Qua front identiek met de 3055, (PM33xx?) maar met cursors, tekst etc. in het beeldscherm. Die wiebelden en waren niet scherp. Waarschijnlijk had het ding 10 jaar 24/7 aangestaan. Na wat gezoek en een opgeblazen thyristor of tor (mijn fout, scheidingstrafo bleek wel geaard te zijn, net als mijn meet-scope) alle elko's in de voedingsprint vervangen en display is weer strak en scherp.
Repareren kan soms ook een leuke uitdaging zijn naast het gebruik van een meetapparaat.

Wat moest je er voor betalen in 1987? Ik heb in die periode een Dynatek 20MHz gekocht en die was al rond de 1100 gulden.

Je hebt dan 2 mooie trafo's nu.
Tante Agaath en Sugar Lee Hooper :)

Rotstreek van Revado... nou zit ik de rest van de dag met 'Jo met de banjo' in m'n hoofd....

Dergelijke 20MHz huis-tuin-en keuken scopes (die allemaal uit dezelfde fabriek leken te komen) kostten zo rond '89-'90 allemaal rond de 1200-1300 gulden. Vermoedelijk mocht je voor een Philips met dezelfde specificaties het dubbele neerleggen? Geen idee want Philips viel toen niet binnen het budget van een prijsbewuste leerling/student :)

[Edit: net eventjes door een oude Elektuur uit '87 gebladerd. Geen advertenties gezien van Philips scopes. Maar zelfs een 6.5MHz Handykit-scoopje was al 598 keiharde guldens. Een Hitachi 60MHz 4200 gulden.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (19%)]

Op zaterdag 9 mei 2026 17:54:34 schreef nonius:
Rotstreek van Revado... nou zit ik de rest van de dag met 'Jo met de banjo' in m'n hoofd....

:) :)

Een zogenaamde "oorwurm".
Heb ik vaak als ik een nummer gespeeld heb, dat wil er dan niet meer uit.

Is dat elco- gedoe nu typisch iets voor Philips scopes?
Of gold dat algemeen?

scheiding trafo bastelen, twee trafo's in serie, = dubbele isolatie! op foto, ong. 500 VA, en zwaar. Op Marktplaats, niet te slijten!

Mooie trafo's. Die kan je beter hier in V&A zetten dan op Marktplaats. Vertel er wat meer over want op de site van Lindberg kon ik ze zo snel niet terug vinden.

Ik wilde even laten weten dat ik nog leef. Een stekkie voor Tante Agaath creëren ging bij mij niet helemaal goed, of beter gezegd helemaal niet goed. M'n hok was al een chaos en die werd nog wat chaotischer omdat ik wat chaotischer werd. Niet alleen door het stekkie voor Tante Agaath maken, maar ook wat prive dingetjes van buitenaf.

Ik ga z.s.m. weer aan de slag met de voeding.

Nog verder gekomen met de voeding, Harry?

Ik heb voeding nr1 wel aan de gang maar de stabilisatie is nog niet helemaal in orde. Zelf ben ik ook nog niet helemaal in orde. Op dit moment kan ik weinig op de bovenverdieping omdat ik (nog) geen airco heb en het boven veel te warm is om iets te doen. Niet goed voor de apparaten e.d. en ook niet goed voor mij.

Ik heb wel ventilatoren, maar die helpen ook weinig met dit warme weer.

Ik heb zelf ook een PM3055 al een paar jaar en al meerdere malen moeten repareren, voeding probleem was de eerste, wilde ook niet meer opstarten toen heb ik aan de secundaire kant als ik het me goed herinner alleen de 5 en 12v elco's vervangen en toen deed hij het weer.
Tijd daarna kon ik geen hogere tijdbasis meer kiezen, reedrelai defect en geruild voor die in het MTB deel zit, gebruik die functie toch nooit.
Tijdje later nog maar half plaatje, dat was een leuke, stroombron torretje stuk die wel in schema staat maar niet ingetekend op print lay out, dat was leuk zoeken, maar na vonds gewoon vv voor wat ik nog had hier en in de buurt kwam, meen een ZTX651, en laatste wat wel lijkt op jouw probleem voordat je voeding kapot ging was de uitvallende beam na opwarmen, controleer of de HSP kabel uit de vermenigvuldiger nog wel vast zit gesoldeerd in de dopstekker op je CRT, die zat bij mij dus los.

Helaas is de scoop onbruikbaar geworden vanwege het slechte plastic, heeft altijd vol in de zon gestaan dus het front is helemaal vergaan en valt uit elkaar, best jammer dus en de potmeters kraken zo erg dat de beam niet meer stil blijft staan en schiet van boven naar beneden en is daarmee helemaal onbruikbaar geworden want die potmeters kan je niet open maken en dus niet goed reinigen.
De lampjes had ik vervangen voor leds en ik had de illumen regelaar van de 24v naar 5v overgezet om de dissipatie voor de regeltor wat te verminderen.
Mocht iemand nog een front met potmeters of de print waar ze opzitten over hebben laat het maar weten...

Wel, ik heb 2 van die PM3055's nu, waarvan beide voedingsprinten bij Harry liggen ter reparatie.

Mocht dat lukken en ik kan één goede scope samenstellen, dan kan ik je er wel aan helpen denk ik.

Dank je wel Bavelt, ik ging ervan uit dat je beide scoops werkend wilde hebben..