gilbertdenhartog
Special Member
Hoi Allemaal,
Ik ben een audio tracer in mekaar aan het prutsen, waarmee ik een audio signaal kan volgen met behulp van een meetpen aangesloten op een simpel versterkertje.
Nu zou het zo kunnen zijn dat ik in een onbewaakt moment mijn meetpennetje ergens aan de voedingspanning prik zodat er een tiental dc voltjes naar de ingang van mijn versterkertje loopt, wat die waarschijnlijk niet fijn vindt.
Nu had ik bedacht dan een condensator tussen mijn meetpen en de ingang van het versterkertje dat probleem wel oplost.
Maar dan zit ik toch nog met een paar vragen:
1-Welke waarde zou ik moeten nemen?
2-En hoe bepaal je dat eigenlijk? (dit om mijn kennis uit te breiden).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Iets als 220nF werkt meestal wel.
De 'juiste' waarde hangt af van het frequentiebereik dat je wilt hebben en de impedantie van de volger-schakeling.
Ik zou dan ook nog een serieweerstand erbij zetten van 10K of zo.
En dan een transzorb erbij, of een paar dioden naar de voeding van de tracer.
gilbertdenhartog
Special Member
Op zaterdag 31 januari 2026 16:16:25 schreef Arco:
Iets als 220nF werkt meestal wel.
De 'juiste' waarde hangt af van het frequentiebereik dat je wilt hebben en de impedantie van de volger-schakeling.
De impedantie zal rond de 10k zitten.
Frequentiebereik ergens tussen de 50 en 15khz
Er hoeft natuurlijk geen high end geluid uit te komen.
gilbertdenhartog
Special Member
Op zaterdag 31 januari 2026 16:31:13 schreef deKees:
Ik zou dan ook nog een serieweerstand erbij zetten van 10K of zo.En dan een transzorb erbij, of een paar dioden naar de voeding van de tracer.
Oke, dus alleen een condensator is niet afdoende?
Die extra serieweerstand kan ik nog wel inkomen, maar de extra diodes eigenlijk niet.
De wereld is vol statische elektriciteit. Dat geeft kleine vonkjes die met gemak een gevoelige ingang kunnen opblazen. Een serie-condensator helpt daar niet tegen. Een weerstand wel een beetje, maar 10K geeft op 2kV nog altijd 200mA.
Een stel dioden voert die spanning-piek af naar de voeding rails waar die geen kwaad kan.