Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Bij mijn zoeken naar een intermitterend beelddefect op een grote 55 inch tv van Salora met nog aparte tcon, bleek de storing weg met 2 baantjes van de clock signalen af te blokken op de linker connector. Toen ik het toestel verder wilde repareren ging hij echter knockout, nu met nu permanente brede verlopende witte en zwart balken wel egaal allemaal. Is de tcon nu defect geraakt ? Rare is dat ik wanneer ik nu de linker flatcable naar scherm loshaal ik wel weer beeld heb, alleen helemaal rood met beetje blauw en geen groen. De rechter tcon flatcable gaf eerst nl goed beeld als ik de linker losmaakte.. maar nu alleen de balken die verlopen verticaal. Ik vermoed dat of het panel verder defect is gegaan of de tcon in protect mode staat. Dat kan nl bij tcons zag ik bij Samsung tv is daar een filmpje over op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=L-R6DbUKmg4 . Dan moet je m uit de protectie mode halen met een draadbrug op 3,3 volt op een meetpunt van de tcon. Deze tv heeft een no name tcon die op de print ook naast meetpunten indicaties nl ook een lockn markering heeft. Zie foto hieronder en mijn markeringen. Is dus die lockn markering de tcon beveiliging aanduiding??
Iemand bekend met deze codes specifiek ?
AI zegt ook nl: Samsung TV T-Con protection mode typically manifests as power cycling, standby lights blinking, or a black screen with sound, often triggered by shorted panel capacitors or a faulty T-Con board drawing excessive current. This protective state prevents further damage to the display panel or power supply.
Troubleshooting Samsung T-Con Protection Mode
Identify the Short: A common method to diagnose this is to turn on the TV with one of the two ribbon cables connecting the T-Con board to the panel disconnected. If the TV stays on, the issue lies in the side with the disconnected cable.
Common Symptoms: Symptoms include no picture with sound, vertical/horizontal lines, flickering, or the screen turning white or showing random colors.
Causes: The protection mode is usually triggered by electrical damage, component aging, or overheating on the T-Con board.
Repair: Often, the issue is not the T-Con board itself, but a shorted capacitor on the panel side, which causes the T-Con/Power Supply to trigger protection.
If you are comfortable with electronics repair, you can try to isolate the shorted capacitor. Otherwise, replacing the T-Con board may be necessary.
Ik vermoed dat paneel wel een issue heeft, want tegenwoordig communiceert Tcon met beeldscherm of deze status OK is, indien niet, geen doorstart. maar de syntomen heb ik ook gehad en had 2 TVs een met moederbord issues en een met dezelfde als die van jou. Tcon gewisseld, geen resultaat Moederbord was in andere TV OK en Tcon ook. Dus... scherm kritisch bekeken en gemeten, alles was identiek aan elkaar. Plakband methode gaf wel weer wat beeld maar met de slecht rood syntoom..
Bart64
Dat panel heeft zowiezo een issue, maar weet jij of die markering op mijn tcon aanduiding ook dit beveiliging(un)lock is ???
In een van die fimpjes wordt ook uitgelegd dat veel reparateurs dan in de fout gaan en een andere tcon proberen (die ik ook al heb besteld) maar de fout dan opnieuw zich manifesteert gebeuren omdat het panel te veel stroom trekt (in defecte COF of pixelljn) of uit sync gaat (ik kreeg na verloop van tijd onderin een flikkerende streep/ balk nl die zich ook uitspreidde van ong. een streep naar 2 cm , wel horizontaal dan. Als je dan eerst de data/gatelijnen van de betreffende kant blokt dan pas de draadbrug verwijderen, de Samsung tcon blijft anders nl in de beveiliging staan heb ik begrepen...(één blauwe led ipv twee op de tcon) . Soms worden bij verticale lichte strepen als er nog wel beeld is VGL lijnen doorgesneden op de print van t panel of de VGH/VGL spanning aangepas. Panelen zijn soms dus wel te herstellen als je weet hoe t moet en India zijn er vele filpmjes over te vinden op Youtube.
Bart64
Inmiddels via AI welwat wijzer geworden : de tlock signaal is een testsignaal of signaallijn correct is gesynchroniseerd met het paneel of een debug-signaal om te kijken of paneel een stabiele klok ontvangt.
Het is dus geen manier om de beveiliging van het paneel te resetten.
Nee, daar geen succes mee gehad ondanks veel spitwerk, ik heb alle defecte rommel weggedaan was het wel zat en stond in de weg.
Bart64
Die youtube tv repair schoolvideos in India zijn toch wel erg goed, ene Raj legt uit hoe je zelfs van een panel met gatelijnen die sluiting maken (dus een defect panel vaak zonder beeld en/of alleen strepen) weer levend kan maken door de lage ohm sluiting eruit tebranden met een acculader op verschillende spanningen er op te zetten. Je moet wel vertaal en ondertitel opties soms aanpassen anders begrijp je er niets van.
Ha! Die Raj heeft vele video's gemaakt en hij is wel een TV topper IDD! maagoed, hoeveel tijd wil je er insteken? Is het een prestige project? Een 55" koop je net zo duur als een portable in de Jaren 90..
Bart64
Zou leuk zijn als ik weer enig beeld heb, want nu heb ik alleen maar verticale witte en zwarte strepen, kan einde paneel zijn, maar heb nog wel half beeld rood/blauw zonder groen als ik een tcon kabel loshaal (de rechter die eerst nog wel goed beeld gaf met de linker los (waar rechts in beeld die storing was dus), nu ook niet meer dus). Tcon heeft verder wel alle spanningen als VGH die steeds wisselt van hoog naar laag en de andere ook (VDD VGL enz) maar op panelboard kan ik niks defect vinden verder... Heb een ander tcon besteld, dat is de laatste hoop...