Tot gisteren werkte mijn draadloze Dell muis via de ingebouwde Bluetooth van de laptop (ook van Dell).
Bij de muis zit ook een kleine dongle, die in een USB aansluiting gaat. Daarmee werkt de muis weer goed, probleem opgelost zou je zeggen, maar dat houdt wel een USB poort bezet en daar zijn er maar twee van.
Ik krijg de muis zonder dongle niet meer aan de gang, terwijl die al meer als een jaar prima gewerkt heeft via de interne BT van de laptop.
Bij de herstelpogingen, liet de muis zich even zien in de verbindingslijst van nieuwe BT apparaten, maar verdween weer meteen uit het lijstje.
Wat zou er mis kunnen gaan?
Type DELL muis MSW3320
Muizen sneuvelen nogal eens. Het interne zendertje kan een storing hebben of de driver is gecorrumpeerd.
Driver verwijderen en opnieuw installeren. Soms is het een device adres conflict. (Kun je veranderen). Of interfereren met een ander apparaat zoals een router.
Standaard driver wordt bijvoorbeeld overgenomen door een Microsoft kloon op "update", die niet goed werkt.
Ik heb een dozijn muizen liggen, die allemaal gesneuveld zijn. Soms doordat de USB ontvanger opgeblazen is of anderszins. Eerst maar eens testen of die muis wel werkt op een andere PC. Of een soortgelijke uittesten.
Tja en een USB blokje is ook een optie om meer poorten te kunnen gebruiken.
Kan toch ook via een Dongle?
Dan nog de mogelijkheid dat de accu of batterij niet genoeg levert.
EricP
mét CE
Batterijtje leeg? Veldsterkte van de 'zender' wordt kleiner. Wellicht is de dongle wat gevoeliger dan de blauwtand intern - of zit botweg dichter bij de muis.
Dit is redelijk basaal maar vereist troubleshooting kennis als het in (Windows) drivers zit.
Batterij is zeker een eerste verdachte zoals gezegd. Als het uiteindelijk niet aan de praat te krijgen is en ook niet op een ander apparaat (als test kan je eventueel ook een android toestel pakken als er geen 2e laptop is) dan valt er ook zeer weinig aan te repareren.
Op woensdag 4 februari 2026 10:20:01 schreef sanscorp:
Dit is redelijk basaal maar vereist troubleshooting kennis als het in (Windows) drivers zit.Batterij is zeker een eerste verdachte zoals gezegd. Als het uiteindelijk niet aan de praat te krijgen is en ook niet op een ander apparaat (als test kan je eventueel ook een android toestel pakken als er geen 2e laptop is) dan valt er ook zeer weinig aan te repareren.
De batterij is vervangen door een nieuwe, dat helpt niet.
Met de bijgeleverde dongle die in een USB poot past werkt het goed, daaruit lijkt het dat de muis gewoon in de lucht is.
Gewoon tijdens gebruik verdween de muiscursor.
In het BT aanmeldvenster was de muis heel even zichtbaar, maar voor ik er wat mee kon doen was het al weer weg....
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zijn BT en USB geen 2 totaal verschillende zaken? Via USB(dongle) heeft mijn Corsair muis meer mogelijkheden dan via BT. Ik kan tussen beide kiezen met een schakelaar.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (16%)]
Inderdaad, een USB is iets totaal anders dan een wifi verbinding of Bleu tooth.
Vooral de laatsten zijn ergerlijk gevoelig voor storingen van buiten of obstakels.
Het zendertje is altijd kwetsbaar. Fikt nogal eens uit. Vooral als je de batterij er een keer verkeerd inzet.
Een eventuele mobiele telefoon bijvoorbeeld is een vreselijke stoorzender.
Interferentie van andere draadloze verbindingen dito.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of bluetooth via een USB ontvanger of blueooth via PCIe of USB binnenin de laptop iets anders is, hangt van nogal wat af. Aangezien zowel de laptop als de muis van Del zijn, lijkt me de kans groot dat hij ongeacht de ontvanger hetzelfde protocol spreekt.
Ik denk dus aan een probleem aan de kant van de laptop. Driver of hardware.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zeker dat de muis BT spreekt via de dongle?
Van de Dell website:
Met eenvoudige connectiviteit met twee modi hebt u de mogelijkheid om vrijwel elke pc te koppelen en aan te sluiten via draadloos 2,4 GHz of Bluetooth 5.0.
Blijkbaar maken ze toch een onderscheid.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (75%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zou de dongle dus toch een eigen protocol hebben.... Tweetalige muis... Dus terug bij af, kan aan beide kanten zitten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dan lijkt het m.i. aannemelijk dat perongeluk de boel op "alleen 2.4GHz" gezet is. Dan doet ie geen bluetooth meer.
Op woensdag 4 februari 2026 15:29:38 schreef rew:
Dan lijkt het m.i. aannemelijk dat perongeluk de boel op "alleen 2.4GHz" gezet is. Dan doet ie geen bluetooth meer.
Op de muis zit een drukknopje waarmee je kunt omschakelen. Een ledje geeft aan wat je inschakelt.Bij een lichtje staat een symbool van twee ringetjes aan elkaar, bij het andere lichtje staat het Bluetooth symbool. De dongle zit nu in de pc.In de stand met de twee rigetjes, werkt de muis, in de stand van het BT symbool doet de muis niets.
Zonder de dongle is de muis niet werkend.
Ik moet nog onderzoeken of de muis op een andere pc wel op BT werkt.
In windows apparaatbeheer de BT muis er uit gooien als die er nog staat,( batterij eerst uit de muis of uitzetten met het schakelaartje).
Daarna batterij er in , pair knopje drukken op de muis en windows moet hem weer zien in het blue tooth menu van windows.
Staat blue tooth op de laptop nog aan,? Die kan je per ongeluk uitzetten....
Die schakelknop is om hem te pairen met een laptop.
De dongle zal hij altijd zien omdat de muis en dongle vast op elkaar zijn " gecodeerd"