Wij hebben een 3 fase aansluiting.
Verder vertrekken in de meterkast 4 groepen naar andere afdelingen van de gebouwen, ieder met een eigen zekering kast.
Nu gaan we 5 airco's installeren, samen voor 12.5 KW vermogen.
1 komt aan de andere kant, waar er al 1 staat.
Die zouden ook samen op dezelfde zekering komen.
Nu is de vraag, op welke fase we die andere 4 , 10 Kw, best aansluiten.
Dus, kan ik op een of andere manier, eenvoudig, meten voor hoeveel elke fase belast is, zodat deze 3 niet op de zwaarst belaste fase komen hangen.
Elke zekeringkast is zo veel mogelijk mooi verdeeld tussen de 3 fasen

Dus, kan ik op een of andere manier, eenvoudig, meten voor hoeveel elke fase belast is, zodat deze 3 niet op de zwaarst belaste fase komen hangen.

Stroomtang?

Kijk op de KWh meter misschien kan je daar het verbruik per fase zien.

beetje split unit van 2.5kW trekt maar 800 watt, die dingen worden altijd geadverteerd in koelvermogen

Gegevens airco van offerte.
CS-TZ25ZKEW Panasonic TZ standaard wandmodel (Mat wit)
Compact design slechts 779mm - Zeer stil 20 db(A) - Aerowings luchtverdeling
Geïntegreerde wifi bediening - Nanoe X luchtreiniging
Nominaal koelvermogen 2.5 kW / nominaal verwarmingsvermogen 3.6 kW.

Dacht dat dit elektrisch vermogen is.

Op zondag 8 februari 2026 10:12:36 schreef kitman:

In het datasheet (specs) zoeken naar maximaal opgenomen elektrisch vermogen. iets van 800/1200 Wat.

Idd, vermogen is veel lager. Mijn 8kw fujitsu verbruikt maximaal 2200w en kan in een gewoon stopcontact

Die 12,5kw zal samen maar een 3-4kw verbruiken

Klopt, ik heb hier bijna dezelfde, max iets van 900 watt bij verwarmen en 700 bij koelen , en dat zakt snel terug als de temperatuur gehaald is.
Staat ook heel duidelijk in de technische omschrijving.

Op zondag 8 februari 2026 10:12:36 schreef kitman:
Gegevens airco van offerte.
CS-TZ25ZKEW Panasonic TZ standaard wandmodel (Mat wit)
Compact design slechts 779mm - Zeer stil 20 db(A) - Aerowings luchtverdeling
Geïntegreerde wifi bediening - Nanoe X luchtreiniging
Nominaal koelvermogen 2.5 kW / nominaal verwarmingsvermogen 3.6 kW.

een 2,5kW unit doet max een 850W en nog niet lang aaneen ook niet. is die 12,5kW airco vermogen? want dan heb je fysiek maar een 1/3 tot 1/4 van dat vermogen aan opgenomen stroom. een 8kW airco unit doet wel 18A opgenomen vermogen dus die kun je maar 1 op een groep zetten.

Op zondag 8 februari 2026 11:20:29 schreef revado:
Klopt, ik heb hier bijna dezelfde, max iets van 900 watt bij verwarmen en 700 bij koelen , en dat zakt snel terug als de temperatuur gehaald is.
Staat ook heel duidelijk in de technische omschrijving.

idem, in mijn keuken, putje winter 13°C is die op 10min tijd op 20°C. ik heb een 3tal min vol vermogen op 2200W (electrische verbruik) en eens de temperatuur bereikt valt dat terug naar 600-700W.

regelmatig hoor ik mensen dat warmtepompen echte energieverslinders zijn. dat zijn er duidelijk die geen WP hebben.
ik heb ondertussen al 3 warmtepompen in huis en voor de boel op temperatuur te houden verbruiken ze echt weinig.
2uurtjes de verwarming in de badkamer (oude electrische straal radiator) verbruikt evenveel al heel de dag mijn woonkamer warm houden.

ik heb nu 1500-1700W verbruik. aircos staat aan, 22°C in huis, tv speelt, decoder aan, 2pc's aan, en her en der staan lampen aan (2kinderen die overal lichten aanzetten).
bijkoment staat mijn terrarium verlichting aan, en ook mijn groeilampen in tuinhuis voor de citrus bomen

Hoe valt het mee met het geluid in huis van de warmte pomp?
Op welke snelheid (laag/midden/hoog) blaast de binnen unit ?

Heb je een split unit boven tegen het plafond waarmee je zowel kan koelen als verwarmen of heb je units op de vloer (die zowel warmen als koelen / ventilo convectoren) ?

Ik heb units tegen het plafond. Die hoor je als je goed luisterd wel. Ze hebben een uitstroomopening die ze open en dicht doen afhankelijk van hoe heftig ze moeten koelen/verwarmen. Volgens mij zijn er drie standen, dicht, half, open.

ik heb overal muurunits, die bovenaan hangen en warme lucht omlaag blazen.
mijn huis is van 1930, een leiding door de muur lukt nog, maar plafondunits vragen een veel te grote verbouwing.
in de woonkamer staat die op standje 3 denkt ik.
ik had vroeger accumulatie en die hoorde ik ook draaien.
in mijn vorige woning had ik een pellet kachel en die maakte meer kabaal.

de buitenunits hoor ik niet. de buitenunit van het bovenverdiep staat 1meter van ons slaapkamer raam.
de buitenunit van gelijkvloers staat net onder ons slaapkamer raam.

geen van beide hoor ik. als ik smorgens de airco's laat starten vanop de gsm (5min voor ik opsta) dan hoor ik de benedenunit heel lichtjes langs de trap

alle 3 kunnen ze koelen en warmen.
de eerste plaatste ik in 2020. ons winterverbruik zakte van 1970kWh in december (accumulatie) naar 1030kWh met de airco.

2jaar geleden hebben we airco bijgezet op bovenverdieping (spijt van gehad dat ik dat niet direct deed op de bestaande want die heeft 3 uitgangen en hebben maar 2 binnenunits gezet).
een airco bijgezet in mijn vrouw haar massagesalon (is er nu lekker 30°C met weinig stroom terwijl er vroeger 2 electrakachels aan stonden van 2000W).
ook nog warmtepompboiler gezet en warmtepomp droogkast.
volgens is wasmachine en vaatwas die vervangen worden.
ik betaalde 305€/maand voor electriciteit in 2020 en nu betaal ik 100€/maand (en engie wil verlagen naar 74€) terwijl de tarieven VEEEEEEEEEEEL hoger liggen. dat verlagen doe ik niet omdat we ook EV hebben dit jaar.

ipv 19000kWh/jaar verbruik ik nu nog 6000kWh, en mijn zonnepanelen injecteren 5000kWh. de panelen wekken 7000-8000kWh op per jaar, dus een goeie 1000-2000kWh is direct verbruikt. het totale huis verbruik dus maximaal 8000kWh. ALLES maar dan ook alles electrisch.

huidig huisverbruik nu om 21h35 is 2203W.
3 computers aan (ik en 2 dochters), airco beneden en airco boven

Hier in 2 kamers een panasonic airco.
4 kamer appartement.
Ik gebruik de blokverwarming niet, alleen de airco's
Een in de woon / eetkamer die de boel zo warm heeft zodra ik thuis kom.
De andere in de werk / hobbykamer.
Daar gaat hij alleen aan als ik er echt moet werken.
Ook daar zo warm.
En in de zomer uiteraard omgedraaid met koelen.
Ik betaal 46 euro per maand aan elektra ( Anwb energie ).
Inductieplaat, warmen en koelen met airco.
Uiteraard een en ander aan pc spul en dergelijke en een wasmachine en droger die 1 of 2 x per week draaien .
Die airco trekt , na even vollast iests van 250-300 watt om het bij te houden, met koelen is dat nog minder.

blokverwarming betaal je een bak meer voor als een eigen keteltje. die meters voor de radiatoren kloppen niet, zon erop laat de teller ook lopen. ook betaal je die ouwe meuk de leiding verliezen en dat is vaak best wat. in die panden is de kelder vaak 20 graden door die leidingen.

Die leidingverliezen zijn niet zo'n punt, die warmte krijg je gewoon in huis en dat zorgt er voor dat het nooit heel koud wordt.
Daar betaal ik ook het deel vaste kosten voor, 30% vast en 70 variabel.

In de bergingen is het inderdaad warm, maar niet te warm ( mooi droog ook).
De leidingen daar zijn pas allemaal goed geïsoleerd.

Probleem met die meters is intussen wel uitgekristaliseerd, die meten het verschil nu.
Ik heb de radiatoren nooit aan en ook echt 0 eenheden.
Dat was vroeger wel anders met die oude verdampingskrengen.
Daar zat een soort alcohol in wat erger stonk dan een acloholverslaafde die uit de kroeg komt :)

Op zaterdag 7 februari 2026 19:00:22 schreef kitman:

Heb je een slimme meter? Die kan je uitlezen via de P1 poort. Dan kan je het verbruik per fase keurig volgen.