Beste forummers,
In de bijlage binden jullie een motorschakeling van een ladderlift (max. 22m). Deze werkt op 230V. De afstandsbediening (en ook eindschakelaars) hiervan heeft problemen. Zodoende meerdere malen fabrikant gecontacteerd, maar dit model is wat ouder waardoor de huidige vervangende onderdelen niet meer beschikbaar zijn. Althans, niet meer met deze schakeling. Verder kon niemand me ook zo verder helpen daar. Enfin, na wat mailverkeer, had ik het wel gehad, niets verder gekomen en ga ik het geheel zelf gewoon eens goed reviseren.
Er zitten demontabele eindschakelaars op lift. Verder ben ik zeer goed thuis in de elektrotechniek m.b.t. installaties voor vaste ' gebouw' gebonden delen, maar nooit in machines of evt. elektronica of motoren.
Natuurlijk heb ik wel wat vooronderzoek gedaan, maar ik kom er niet helemaal uit.
Is er misschien iemand die in het kort een algemeen principe kan schetsen over deze schakeling? Ik zou hem graag mijzelf eigen maken en helemaal begrijpen voordat ik nieuwe bekabeling aan ga leggen. Er is namelijk ook als eens aan gesleuteld door vorige eigenaar.
Of wellicht is het geheel te versimpelen met een kleinere schakeling? Er zitten nu namelijk een flink aantal schakelelementen/ relais in de afstandsbediening, waar de moderne modellen dat veel minder hebben.
Alvast dank.
benleentje
Golden Member
Ik zou hem niet aanpassen maar gewoon repareren. Met aanpassen zit je weer met een mogelijk keuring. En af fabriek heeft het gewoon gewerkt en daarom zou ik het zo laten.
Ik verwacht dat het eerder de oude bekabeling is die de problemen geeft en die in ieder geval wel vervangen. Het kan dan gaan om kabelbreuk of waterschade maar dat zie je vaak niet.
Een eind schakelaar is maar een eindschakelaar en er zijn veel fabrikanten die ze maken. Je moet hier wel een eindschakelaar met maak verbreek en maak contact hebben. Ook zijn er diverse uitvoering met schakelnok, verlengde arm of wiel om maar iets te noemen. En dan nog de IPxx waarde. Het is buiten dus moet het zo goed mogelijk tegen water kunnen. Maar als je de wartel naar beneden zet dan kan daar geen water in komen. Het enige waar je mee zit met een ander merk dat de gaten niet meer overeen komen maar dat lijkt me geen probleem.
Dit is een minimale schakeling.De noodstop heb je in ieder geval nodig, dus die blijft zitten.De up en down drukkers kan je vernieuwen.De bekabeling zou ik zeker vernieuwen,misschien door neopreen kabel, die kan tegen chemicalien.Relais zou ik ook vervangen.Je zou dit in een nieuwe kast kunnen bouwen, zodat je het geheel eerst kan testen voor je het in gebruik gaat nemen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat schema is toch niet van je liftje?
Dat is een minimaal schema van een minimale besturing, zonder afstandsbediening en relais.
IK kan niet beslissen voor jou, maar die liftjes hebben in slechte omstandigheden moeten werken.
Loop alles na. Maak alles schoon. Begin met de eindschakelaars. Kapje loshalen inwendig schoonmaken, zitten alle schroeven. Nog vast. Ziet het er niet “verroest” uit (schone kontakten) bedrading, bekabeling etc.
En zo alles onder handen nemen.
Zo ook in het besturingskastje, relais kontroleren, schoonmaken etc etc.
Goedenavond,
Excuus voor de late reactie door omstandigheden. En dank voor de reactie.
Het betreft ook wel degelijk de afstandsbediening. De NO/ NC contacten aan de rechterkant zitten allemaal in de afstandsbediening verwerkt.
Verder is er overigens geen besturingskastje. Alleen een lasdoos.
Wat me opviel is dat de condensator op een andere manier zit aangesloten dan op tekening. Komt niet helemaal overeen. Kan iemand tekstueel misschien specifiek toelichten wat dat ding hier doet? Spanning verhogen voor de motor, faseverschuiving creëren om te starten?
Kennis over neopreen, schakelaars, e.d. is zeker aanwezig.
Verder viel me op dat de opvolgers een andere sturing hebben, of in ieder geval simpelere afstandsbediening. Vandaar dat ik me oriënterende was of het simpeler kon.
Ik heb het schema niet nagelopen, maar waar je rekening mee moet houden is dat er uit de motor slechts drie draden komen.
Dit wil zeggen dat de motor wikkeling en de start wikkeling inwendig verbonden zijn in de motor.
Op deze manier kan de motor slechts in een richting draaien, hetgeen voor jou toepassing niet werkbaar is.
Om toch in twee richtingen te kunnen draaien, gaat men de start wikkeling als motorwikkeling gebruiken, maar die is daarvoor niet gemaakt.
Dit gaat wel indien het naar beneden lopen (lees onbelast draaien) gebeurt indien de voeding op de start wikkeling komt (= wikkeling met de hoogste weerstand) en de bedrijfscondensator in serie staat met de motot wikkeling (= wikkeling met de laagste weerstand).
Concreet komt het erop neer dat je je stalen hijskabel ofwel linksom ofwel rechtsom over de kabeltrommel moet draaien.
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Op zondag 1 maart 2026 03:17:47 schreef pamwikkeling:
Ik heb het schema niet nagelopen, maar waar je rekening mee moet houden is dat er uit de motor slechts drie draden komen.
Dit wil zeggen dat de motor wikkeling en de start wikkeling inwendig verbonden zijn in de motor.
Op deze manier kan de motor slechts in een richting draaien, hetgeen voor jou toepassing niet werkbaar is.
Om toch in twee richtingen te kunnen draaien, gaat men de start wikkeling als motorwikkeling gebruiken, maar die is daarvoor niet gemaakt.
...
Niet helemaal. Dit type takels is uitgevoerd met een motortje met gelijkwaardige wikkelingen. Maw beide wikkelingen zijn identiek. Ze kunnen dus elk zowel als arbeidswikkeling of als hulpwikkeling gebruikt worden, wat het omkeren van de draairichting bijzonder eenvoudig maakt. Dit type wikkeling vind je ook terug in droogkastmotoren en rolluikmotoren.
Motor met gelijke hoofd en hulpwikkeling zou inderdaad kunnen.
Het voordeel van een verschil tussen hoofd en hulpwikkeling, is dat de hoofdwikkeling dan meer "bewikkelde" stator omtrek kan innemen en dus een krachtigere magneetveld kan vormen. Het resultaat is een krachtigere motor.
Meten is weten...