Ik hoop dat er iemand even wil meepuzzelen. Gaat om tuning voltage in een HP spectrum analyzer.
Allereerst denk ik dat t schema niet correct is:

Er zijn 3 bandpass filters voor resp. L,M,H deel van spectrum:

Knooppunt collector Q1 en Q2 gaat naar het bandfilter tuning voltage L, dan
zouden knooppunt Q3 /Q4 en knooppunt Q5/Q6 toch ook naar het bandfilter moeten gaan?
Ik vermoed dat dit een fout in schema is.

De 3 secties zijn om beurten actief en dat gebeurt als de anodespanning op CR2, CR3 of CR4 van
+15volt naar -15volt gaat. Active low dus.

Als ze niet actief zijn is dus de anodespanning op de diode +15 volt. Ik neem aan dat de
opamp uitgang dan ook richting de + rail gaat. Hoe kan de uitgang ( knooppunt collectoren ) dan op -4 volt uitkomen?

Q1,3,5 zijn voor iedere sectie een stroombron

Ik loop hier een beetje vast ... hoe werkt deze schakeling. De DAC is een AD7523 trouwens.

dan zouden knooppunt Q3 /Q4 en knooppunt Q5/Q6 toch ook naar het bandfilter moeten gaan?

Ja; dat is inderdaad fout getekend. Beide lijntjes moeten 'eventjes hoger' getekend worden.

CR2, CR3 of CR4 van +15volt naar -15volt

Het IC dat ze stuurt heeft zelf maar + en − 12 V. Ik denk daarom dat de diodes geen 15 V krijgen, maar iets minder dan 12 V.

Hoe kan de uitgang ( knooppunt collectoren ) dan op -4 volt uitkomen?

De torren hangen tussen +45 en +12 V, en kunnen dus zelf eigenlijk geen negatieve spanning uitsturen. Heb je die −4 V zelf gemeten?

e: is het een idee het schema eens te posten met zoveel mogelijk gemeten spanningen erin ingetekend?

Eens met de foutjes in het schema, ik zou ook verwachten dat het drie gelijke klasse-A eindtrapjes zijn.
Dit lijkt op de print eenvoudig te controleren.

Voor het tweede deel van de vraag zijn geen aanknopingspunten. Mogelijk gebeurd er iets verderop op de filter print, wordt bijvoorbeeld de voeding uitgeschakeld wat het signaal omlaag trekt.
Dit kan dan ook gelijk de reden zijn voor de keuze voor dit soort eindtrapjes. Die gaan daar goed mee om.

Hierbij de scope metingen van de anodes van de selectie diodes .. inderdaad van +10v naar -10v.

Zodra de sectie wordt geactiveerd gaat de uitgang van deze sectie van -4 volt naar +45 volt. Het zou natuurlijk een mooie oplopende spanning moeten zijn.

Maar ik vind het al vreemd dat t negatief wordt. Ik heb de sweepsnelheden heel laag staan.
Paar seconden totale sweep time.

Blijkbaar nog een fout in het schema, want bij de verklarende tekst staat dat de transistor aan een negatieve spanning zit ......

Kijk, dat scheelt alweer. Want met +12 V op de emitters zouden die onderste torren nooit open gestuurd kunnen worden, omdat de opamp die ze stuurt zelf maar 12 V positieve voeding krijgt.
Met −12 V, en een zenerspanning van ruwweg 3 V, kom ik dan inderdaad aan −4 V aan de uitgang bij geleidende diode.

De formule voor de versterking is trouwens ook fout; die breuk moet natuurlijk andersom - de versterking is groter dan 1.

e: Zo zou het moeten werken (plaatje hieronder). De 'min'-ingang van de opamp zit eigenlijk net ietsje anders - met 10 ohm naar massa en nog 56 van een andere ground vandaan -, maar het gaat nu even om de aansturing richting bandfilters.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (21%)]

De zener is inderdaad 3.9 volt.

Al met al lijkt de kans groot dat de DAC zelf defect is .....

@Frederick: heb je dat zo snel in een simulatie gekregen?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (24%)]

Gewoon, het schema overtekenen en dan op F9 drukken... :D

Die doorgekruiste diode stelt CR4 (,3,2) voor. Hier heb ik gewoon de ingangsspanning door laten lopen, dan kom je vanzelf ook aan de min vier volt op de uitgang.
Normaal zal de ingangsspanning zo ver niet komen.

Dit is met Simetrix gedaan. LTSpice doet het precies zo goed.