Mijn vrouw heeft Alzheimer en is niet krachtig genoeg om zich zelf goed (hoger) te leggen in haar ziekhuis bed. ze weegt 54 kg.
Er komen verpleegsters langs thuis en die moeten haar na aankleden terug in bed leggen.
Het kost die mensen veel moeite (kracht) om ze 30 cm hoger te tillen nadat ze ligt.
ik wou dit oplossen door een deken onder haar te leggen - aan hoofdzijde een motor te plaatsen die het deken dan 30cm naar boven trekt. (de techniek die ze gebruiken om wagens op een takelwagen te slepen.)
mijn vraag :
welke motor (met afstandsbediening) zou ik kunnen gebruiken ? moet dus +- 55 kg kunnen trekken.

Misschien heb je hier meer aan ?

Ten eerste: wees zeer voorzichtig, niet elke complicatie bij de handeling kan je voorzien en dan wil je niet een krachtige motor die maar door blijft trekken. Noodknop etcera, draded/afstandsbediening deugdelijk bevestigen is altijd wijs.

Een simpel liertje zoals Tidak al noemt zal prima voorstaan. Die 54kg is zwaartekracht, je hebt ook met wrijving en 'kleving' te maken (zo heet dat volgens mij bij hijswerkzaamheden).

Omdat het maar 30cm is kan je ook kijken naar een lang tap-eind. Zoals 3D printers het 'bed' of autostoelen verstellen. Je kan dan bij wijze van spreken een klein accuboortje gebruiken.

Op zaterdag 21 februari 2026 11:47:39 schreef K7Jz:
Ten eerste: wees zeer voorzichtig, niet elke complicatie bij de handeling kan je voorzien en dan wil je niet een krachtige motor die maar door blijft trekken. Noodknop etcera, draded/afstandsbediening deugdelijk bevestigen is altijd wijs.

Een simpel liertje zoals Tidak al noemt zal prima voorstaan. Die 54kg is zwaartekracht, je hebt ook met wrijving en 'kleving' te maken (zo heet dat volgens mij bij hijswerkzaamheden).

Omdat het maar 30cm is kan je ook kijken naar een lang tap-eind. Zoals 3D printers het 'bed' of autostoelen verstellen. Je kan dan bij wijze van spreken een klein accuboortje gebruiken.

Je kunt ook kijken hoe een commerciele uitvoering in elkaar zit en zien of het na te maken is.

Op zaterdag 21 februari 2026 12:10:34 schreef johan54:
kan je geen aangepast zorgbed huren met dergelijke voorziening?
..

Volgens mij is dat bed er al. Ik denk overigens wel dat je met zo'n vaste hengel erboven iemand redelijk kan optrekken terwijl je die bestaande motoren gebruikt.

Er zijn natuurlijk ook allerlei tilliften (mobiel, wand, plafond) die hier speciaal voor gemaakt zijn. Mogelijk krijg je de aanschaf of huur ook gewoon vergoed.

Daar zijn speciaal zogenaamde glijlakens voor in de handel.
Daar kan je een hulpbehoevende makkelijk mee verplaatsen.

Ik zou niet met een motor gaan rommelen...

Allen bedankt voor de adviezen.
ik ga testen met een eenvoudige lier, dit lijkt mij de Beste oplossing

Het is zeer de vraag of de verpleging mag werken met een zelf in elkaar gezette oplossing, hoe goed bedoeld ook.

Misschien is een tillift wat zwaar geschut, maar weet dat het bestaat. Ongeveer de officiële variant van wat je wilt bouwen. (Bedoeld om mensen te verplaatsen van bed naar rolstoel bijvoorbeeld, of van rolstoel naar gewone stoel)

Evenals allerlei soorten glijlakens/glijzeiltjes. Ook een soort eenrichtings-variant die bedoeld is om tegen te gaan dat mensen uit hun (rol)stoel glijden maar die bij rechterop gaan zitten niet tegenwerken.

Of een pakpaal, als steviger en stabieler alternatief voor een papegaai. Basicly een bouwstempel van vloer tot plafond, met een wegklapbaar handvat boven het bed.

Geen van allen electronica though…

Zo'n papegaai kan je ook aan het bed vastmaken (zie foto)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (21%)]

Evenals allerlei soorten glijlakens/glijzeiltjes. Ook een soort eenrichtings-variant die bedoeld is om tegen te gaan dat mensen uit hun (rol)stoel glijden maar die bij rechterop gaan zitten niet tegenwerken.

Zo'n eenrichting laken lijkt mij wat er in dit geval nodig is.

Op maandag 23 februari 2026 18:59:10 schreef A vd Linden:
[...]
Zo'n eenrichting laken lijkt mij wat er in dit geval nodig is.

Ik denk dat het niet bedoeld is om op te liggen, maar misschien bestaat daar ook een variant voor. Ik ken de zit-variant alleen uit dit filmpje: https://www.youtube.com/shorts/qr-yxC1FPnc

Te laat voor mij, maar dan geef ik maar door aan de volgende dat het bestaat. Betekend wel dat ik er geen ervaring mee heb. Maar het lijkt me echt om op te zitten en niet comfortabel om op te liggen.

Ik heb dan weer wel ervaring met een tillift. Mijn moeder had MS. Hoewel er professionele zorgverleners waren, die zijn er niet de hele dag. Dus ik kon haar ook met de tillift van bed naar stoel verplaatsen, of helpen wat comfortabeler / hogerop te gaan zitten. Hetzij met die lift, hetzij met een soort armen-over-elkaar methode die ik nu op youtube niet terugvind want wat ik daar vind vereist 2 helpers. Maar daarvoor had dat zit-ding vast ook handig geweest.

Met een glijlaken haal je het laken weer weg na de verplaatsing. Maar ik deed dat niet. Daarmee bedoel ik dat ik niks met een glijlaken deed, niet dat ik het liet liggen. Ik ben geen zorgverlenger, al heb ik dan een beetje mantelzorgervaring.

Die armen-over-elkaar methode werkt misschien ook wel in een bed, als je achter het hoofdeind kunt gaan staan, maar ik ken 'm alleen als achter een stoel gaan staan. 'patient' houdt de armen recht op elkaar en zichzelf vast bij de elenboog (Dus de onderarmen liggen recht op elkaar). Dan kun je onder de oksels van de 'patient' door die onderarmen pakken en zo iemand rechter op in een stoel zetten. Niet (teveel) vanuit je rug tillen. Ik woog in die tijd zelf zo'n 56 kg, je hoeft er geen spierbundel voor te zijn. (Maar mijn moeder was ook niet heel zwaar ofzo.)

Maargoed. Als die verpleging het met een glijlaken niet red, zal het met een tillift wel gaan. Het is nogal een sta-in-de-weg maar verder zijn ze erg handig. (En afaik was dat ding te leen/gehuurd/vergoed, maar ik weet dat niet, mijn moeder regelde dat zelf)

thanks - lijkt simpele en goede oplossing dat matje