RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Hoi,
Ik had eerder een breadboardje met een 4026B counter (outputs decoded for 7 segment display) , een 555-tellertje en een LED-display (7 segment) nagebouwd; het display doorloopt nu 0 t/m 9 en start opnieuw (ongeveer 0,5 seconde per increment/ophoging, dus 555 loopt 2 Hz).
Ik bedacht me nu dat ik die LA van TinyTronics nu wel eens kon testen (USB LA op laptop met Pulseview). Zie foto.
Ik heb de LA_GND (zwart snoertje) aangesloten op de GND van het breadboard en channel LA_0 (rood snoertje) op gate 13 (segment "c", d.i. ledje rechtsonder verticaal).
Wat ik nu dus zie is dat segment "c" niet of zwakjes oplicht wanneer veel segemten actief zijn. Op de foto zie je duidelijk dat segment "c" niet oplicht bij digit 0.
Zonder LA meet ik 7.2 Volt op gate 13 en met LA meet ik 6.9 Volt. Wanneer LA is aangesloten vloeit ongeveer tussen 1.5mA en 4 mA naar segment c.
Ik vind het raar dat een LA de werking van een CMOS kan beinvloeden, ze bestaan om activiteit op de gates te meten. Overigens lees ik her en der geen slechte ervaringen met deze supergoedekope klonen.
Maar heel goed kan ik, ongeschoolde hobbyist die ik ben, volledig voorbij gaan aan een belangrijke metingprincipe 
Kan iemand zeggen: koop geen goedkope LA-troep van china afkomst of hopelijk een andere verklaring (zodat mijn invenstering van 9 euro niet verloren is gegaan ha ha)?
P.S.
De schakeling op de foto is een reflexmeet-circuit met een start, stop en reset knop. Maar dit terzijde.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Als het deze van tinytronics is
https://www.tinytronics.nl/nl/gereedschap-en-montage/meten/oscilloscop…
dan vind ik idd de tekst
De maximale spanning op een kanaal is 5.25V.
RikR
Op vrijdag 27 februari 2026 16:05:58 schreef rudig76:
....
De maximale spanning op een kanaal is 5.25V.
Op vrijdag 27 februari 2026 15:29:39 schreef Aart:
Deze analysers zijn bij mijn weten "5V".
Aah, daar had ik geen aandacht aan gegeven. Dus boven de 5 volt gaan ze stuk of ze gaan als 'sink' gedragen, in ieder geval het gedrag wordt afwijkend begrijp ik nu.
Dus ik zal een weerstandje in serie met de channel moeten zetten om de spanning te verlagen. Ik zal eens beginnen met 10K.
benleentje
Golden Member
Dus boven de 5 volt gaan ze stuk of ze gaan als 'sink' gedragen, in ieder geval het gedrag wordt afwijkend begrijp ik nu.
Als de boel goed beveiligd is zullen ze zich als sink gaan gedragen. Pas als de de stroom te groot word gaat er wat stuk.
RikR
Oke, na beetje puzzelen bedacht ik dat ik vanaf de gate van de decade-counter 4026B een voltage divider nodig had om de aanwezige spanning van 7 volt te delen naar een acceptabele 3.5 volt. De channel 0 dan aangesloten op de voltage-divider en LA_GND op GND van de schakeling.
Nu werkt alles zoals bedoeld 
Bedankt voor de hints over de max 5 volt op de LA.
Groet, Rik