Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen hoe de electronische kluisjes in bv een zwembad of sauna werken.
Graag stap voor stap uitleg wat gebeurd, dus vanaf van het activeren van een polsbandje tot en met als het je kluisje in gebruik neemt en weer afsluit en ook weer opent en het polsbandje weer inlevert.
Mag gerust een technisch verhaal zijn,al dan niet met een link naar een website of video op bv youtube o.i.d.

Bij voorbaat dank dank voor je reactie.

Zit daar geen handleiding bij dan?
(merk en type zouden ook wel handig zijn om wat zinnigs erover te kunnen zeggen...)

Klinkt als een schoolvraag... ???

...of misschien ook minder nette intenties?

Kan iemand mij uitleggen hoe de electronische kluisjes in bv een zwembad of sauna werken.

Het personeel in het zwembad of sauna lijkt mij de aangewezen route als je niet snapt hoe de kluisjes werken. Ze kunnen het je een keertje voordoen zodat je het de volgende keer helemaal alleen kunt!

...of misschien ook minder nette intenties?

TS nickname lijkt er wel naar te wijzen :+

Ik ga uit van een schoolvraag.

De makkelijkste manier om er achter te komen, is zelf veldonderzoek te doen. Het kan ook nog dat verschillende merken en types verschillend werken.

Een andere mogelijkheid is op de sites van fabrikanten zoeken naar systeembeschrijvingen, verkoopfolders.

TS heeft al een aantal gewone vragen gesteld de afgelopen jaren, dit is geen schoolvraag.

Zoek maar eens op RFID tags.

Dit is wat AI schrijft:

1. RFID-polsbandje of kaart
Dit is het meest gebruikte systeem in moderne zwembaden en parken zoals Center Parcs.
Toegang: Je ontvangt bij de receptie een polsbandje met een ingebouwde chip.
Kiezen: Je zoekt een leeg kluisje uit (vaak herkenbaar aan een groen lampje).
Afsluiten: Je doet je spullen in de kluis, sluit de deur en houdt je polsbandje tegen de lezer op de deur of bij een centraal terminalblok. Het slot springt op slot en het nummer van je kluisje wordt vaak aan jouw bandje gekoppeld.
Openen: Houd hetzelfde bandje weer tegen de lezer om de deur te ontgrendelen.

Gr.F_S

Ik herinner me dat er ook systemen zijn waar je zelf een nummer moet invoeren, maar dat zal wel uit het jaar kruik zijn.

@F_S denk je echt dat dat wat toevoegt? Heb je het gecontroleerd op juistheid? Is dat het nieuwe LMGTFY? Vermeld liefst ook de BRON, in dit geval dus welke AI en/of de zoekprompt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Het voegt zeker wat toe want zo werkt het bijvoorbeeld.
Het was iets makkelijker om het te zo te doen dan het hele verhaal zelf te schrijven.

Moeten we nu als iemand een antwoord geeft op een vraag erbij vertellen waar hij/zij die kennis vandaan heeft?
Verder kom jij dan met LMGTFY wat je niet verklaart en wat iedereen maar moet weten.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (14%)]

Moeten we nu als iemand een antwoord geeft op een vraag erbij vertellen waar hij/zij die kennis vandaan heeft?

"Moeten" is teveel gezegd - maar onderbouwing geeft wel flinke meerwaarde.

Graag stap voor stap uitleg wat gebeurd, dus vanaf van het activeren van een polsbandje tot en met als het je kluisje in gebruik neemt en weer afsluit en ook weer opent en het polsbandje weer inlevert.

Het antwoord hierop kan nu niet gegeven worden omdat ik niet weet welke type kluis het is en of er nog druktoesten op de kluis zijn die je moet gebruiken om de polsband te activeren.

Ik kan wel een gok doen.
JE druk op start.
Het kluisje kan nu via de sensor je polsbandje inlezen.
In de polsband staat een code wat vaak ook wel sleutel word genoemd.
De sensor kan deze sleutel inlezen en de cpu in de elektronica slaat deze sleutel nu op. Nu de sleutel is ingelezen zal de cpu enkel deze sleutel nog als een geldige sleutel herkennen.

Je doet jet kluisje dicht.
Als je polsband aanbied met de goede sleutel gaat de kluis weer open.

Meestal wil zo een kluis enkel een andere polsband en sleutel inlezen als die open staat en je denk ik op een knop op de kluis drukt.

Het open en sluiten van kluis gaat met een eenvoudige motor die een stalen pin door een gat duwt.

Een klein zacht stemmetje in m'n achterhoofd zegt mij dat de vraag van OP waarschijnlijk meer op het terrein van Flipper Zero ligt.

En daarmee heb ik eigenlijk al teveel informatie gegeven. Enfin, waarom ook niet, vroeger leerden we lockpicken met zelfgemaakte lockpicks, nou doen ze het met Flippers en Floppers.... >:)

En net als lockpicken is dat in principe volkomen legaal zolang je eigenaar van het slot bent of toestemming hebt van de eigenaar. Ik denk niet dat we er persé geheimzinnig over hoeven te doen, maar als de bedoelingen van de TS niet goed zouden zijn, dan staat dat dus nu op het internet. Hij zal dus wel te goeder trouw zijn.

Opzich verwacht ik wel dat na zoveel jaar de ergste fouten wel uit het systeem zijn. Ik meen dat er vroeger wel eens iets in het nieuws was over bugs waardoor je makkelijk andermans kluisje open kon doen in plaats van je eigen kluisje. Maar dat werkte dan meen ik niet met polsbandjes. Ik herinner me uit die tijd vaag iets met codes, al gauw 15+ jaar geleden. Zo vaak ga ik niet zwemmen.

Op dinsdag 10 maart 2026 22:25:24 schreef F_S:

Je staat kennelijk niet achter die kennis, net als vroeger iemand die iets googelde en dan het googleresultaat post. Alsof dat wat toevoegt. Hooguit als je de zoektermen geeft in een geval waar de informatie voor anderen onvindbaar bleek, dat kan leerzaam zijn. In andere gevallen kan het een beetje neerbuigend overkomen (alsof de TS zelf niet kan zoeken) en als je citeert uit een AI is het bovendien slecht voor de kennisgaring van de AI zelf (wat voor een voorstander van AI gebruik toch een argument zou moeten zijn om het niet nutteloos neer te plempen!)

En ja, als ik rechtstreeks een website citeer vermeld ik gewoon de bron (en als ik het vergeet kan je het vragen). als ik dan lieg, lieg ik in commissie. Zoveel moeite is dat allemaal niet, wat je hebt jezelf net nog veel tijd bespaard.

Als ik niet erbij had gezet dat het van AI kwam had iedereen het zonder meer aangenomen dat dit goed was
zonder dat ik alsnog moest verklaren of ik wel bij center parcs geweest was om aan die kennis te komen.

Gr.F_S

Op dinsdag 10 maart 2026 23:06:28 schreef F_S:
Als ik niet erbij had gezet dat het van AI kwam had iedereen het zonder meer aangenomen dat dit goed was
zonder dat ik alsnog moest verklaren of ik wel bij center parcs geweest was om aan die kennis te komen.

Dan had je er zelf achter gestaan. Komt minder neerbuigend over, en eventuele discussie over het antwoord is dan mogelijk. Met een doorgeefluik (uit zoals gezegd onbekende bron) kun je niet discussieren over eventuele details. Een forum is kennisintensief, dus we vertrouwen elkaar maar weten ook dat mensen fouten maken. Een community, waar je elkaar aanvult en eventueel verbetert.

Maargoed, ik ben er vrij zeker van dat er ergens in het koffiehoekje een wat zinniger discussie over het nut en de werking van AI loopt, dus laten we dat hier niet doen. Als jij het leuk vindt om antwoorden voor iemand te googelen moet je dat vooral niet laten, maar niemand gaat daar beter van worden tenzij je heel goed kan googelen of heel goeie prompts kunt schrijven.

P.S. Ja er komt echt een hoop onzin uit, vandaar dat ik daarop reageer voordat het weer eens zo ver is. Ik heb op een ander forum iemand gehad die zichzelf probeerde te helpen met een pagina's lang gesprek met ChatGPT. Het was redelijk proza maar inhoudelijk liep het steeds verder weg. Aan de ene kant door slecht gestelde vragen (logisch, als je het niet weet, weet je ook niet wat je moet vragen) en aan de andere kant omdat ChatGPT wel kan schrijven maar geen inhoudelijke kennis heeft. Verbanden die het legt, zijn statistisch en niet inhoudelijk. Daarom (!!) is het ook nog eens slecht voor de algemene kwaliteit van de AI als je die overtikt op fora. Als ik tegen AI was dan zou ik dat eigenlijk moeten aanmoedigen....

Tja, je komt met een hele vage vraag over een concreet onrderwerp. Ik kan je wel een verhaaltje geven, maar geen idee of het te technisch of niet technisch genoeg is.

De polsband bevat een chip met (spoelvormige) antenne. Deze chip heeft een uniek nummer (al dan niet versleuteld in het protocol).
Het kluisje bevat een knop in de lezer, deze druk je in waarna de knop via diens antenne vermogen en communicatie opzet net de polsband.
Bij sluiten zal de kluis het unieke nummer van de polsband onthouden, bij openen wordt dit vergeleken met dat van de aangeboden polsband.
In geval dat de code overeenkomt bij openen zal de kluis middels een electromagneet of motor de grendel terugtrekken opdat de kluis geopend kan worden.
Dergelijke draadloze communicatie+energieoverdracht is in nagenoeg alle gevallen het zogenaamde RFID of NFC protocol.

Voor mij is het duidelijk en hoe forumbezoekers onderling communiceren zal me worst wezen. Dat soort pseudo moddertorren veroorzaken veel ruis. Oeps :-)

Dat doe ik dus ook, onvrede uitspreken over het gedrag van een medeforumdeelnemer, voor mij geen moderatie, eerder moderatiewaardig dus ik ga maar weer snel terug naar het topic.

De vraag van de TS was erg open, dan krijg je ook on-topic nog veel ruis. Dus mijn wedervraag aan de TS is: wat wil je weten en waarom? En concreet over welke systemen? Dan krijg je doelgerichte antwoorden.

Ik ga er even van uit dat TS iets dergelijks wil opzetten en zich afvraagt hoe dit eventueel zelf gebouwd kan worden of wat er nodig is qua polsbandjes e.d. Hij/zij heeft al 6 jaar lang 158 normale berichten gestuurd.

Het systeem dat ik ken (zonder bandjes):

• Op schermpje toets je "A: ik wil een kluisje"
  • Vervolgens moet je een eigen pincode Y intoetsen
  • Leeg kluisje nummer X gaat open
  • Spullen erin en dichtduwen

Dan is er nog een keuze "B:tijdelijk openen" of "C:leeghalen"

• Toets kluisnummer X
  • Toets pincode Y
  • Kluisje X gaat open en afhankelijk van B of C wordt het kluisje vrijgegeven.

Het polsbandjechipje zou natuurlijk die pincode Y kunnen vervangen en bij de uitgang (uitscannen of inleveren polsbandje) kan je dan wat stricter zijn met kluisjes die onnodig bezet blijven. Omdat de polsband-id's ook uniek zijn hoef je niet meer om een kluisnummer te vragen.

Bij treinstations e.d. kan je vaak een email adres invoeren zodat je de QR code krijgt toegestuurt of je maakt een foto van de toegangscode. In een sauna of zwembad ligt het mobieltje doorgaans in het kluisje dus dat werkt niet.

In de startpost heeft de TS het over het systeem met polsbandje en drukken op de knop. Niks display, geen codes intoetsen.
Ga eens een keer naar Elysium in Bleiswijk, die hebben dat systeem. Zelfs voor een ouwe digibeet zoals ik is het gebruik te doorgronden.
De TS vraagt hoe het werkt.

Oh, Elysium Bleiswijk: s'maandags badkledingdag. ;)

Ik kom zelf wel eens in een openbare gelegenheid waar ze dat soort kluisjes gebruiken en heb het zelf meegemaakt dat mijn kluisje openstond zonder dat er sporen van inbraak waren.
Alle persoonlijke bezittingen zaten er nog in en de pinpas lag gelukkig thuis.
Maar…. misschien hebben ze nu wel persoonlijke informatie buitgemaakt zoals naam e.d...en ook dat geeft niet echt een prettig gevoel…..

Naar aanleiding van het bovenstaande wil ik nagaan of je zo’n kluisje ook zonder het armbandje kan openen.
Dan heb je denk ik een kopie van het armbandje met de juiste code nodig en even een armbandje om een pols ‘copieeren’ valt denk ik meteen op. (voorzover dat natuurlijk zo maar kan)
Verder vraag ik me af of de beheerder of eigenaar van bv een zwembad ook over apparatuur beschikt waar hij of het personeel zo maar een of meerdere kluisjes kan openen. (b.v in geval van nood)

Dat is de redenen waarom ik wil weten hoe zo’n systeem precies werkt.

Verder weet ik niet wie de fabrikant van die kluisjes is,maar dat is wel na te gaan. (duurt overigens wel minimaal een paar weken)
Om de kluis te sluiten en te openen moet je het polsbandje tegen de knop op de deur van de kluis houden.
Dus ik denk dat het een RFID systeem is.

Ik heb met mijn vraag dus geen kwade bedoelingen.

Já, dat kan en já vaak heeft de beheerder van het zwembad een moedertag waarmee elke kluis te openen is, al is het maar voor de oeps-momenten waarbij iemand de tag in de kluis stopt en de deur dichtdoet. Het ene kluissysteem wacht net zolang tot de tag weer voorbij gekomen is om mee te vergrendelen, andere systemen kunnen na een bepaalde tijd besluiten dat het mooi geweest is en doen de boel op slot, met de tag er nog in. Die krijgt alleen de beheerder dan nog open.

Maar hoe makkelijk het kopiëren van een tag is hangt af van het gebruikte systeem en gebruikte beveiliging.
MiFare Classic nu nog toepassen is bijvoorbeeld vragen om moeilijkheden, ik gok dat een moderne computer in 5 seconden de beveiliging van een tag omzeild heeft en de boel kan uitlezen en kopiëren, waarmee ieder ander jouw kluisje kan openen, vooropgesteld dat er alleen naar bepaalde programmatuur gekeken wordt en niet (als het beter gedaan is) ook naar het UID gekeken wordt.

Maar zelfs met een beter systeem kun je flink miskleunen, bijvoorbeeld als je alleen op het UID vertrouwt (UID = de 'unieke' cijfercode (vaak in hexadecimalen) van de tag) en er zijn genoeg voorbeelden geweest waar dat het geval is geweest.

Maar vergeet een aanval ter plekke: dat vereist iets op een lezer aanbrengen om de communicatie lang genoeg af te luisteren voor het tweede deel van de aanval en valt dus op. Aan de andere kant hoef je hoogstwaarschijnlijk alleen maar een fluoriserende werkbroek aan te trekken en aan de gang te gaan. Vermoedelijk stelt dan niemand vragen, want die meneer/mevrouw 'zal er wel van zijn'. (werkt ook goed met klemborden onder je arm trouwens, op sommige plekken in Amsterdam denken toeristen dan dat je alles weet, persoonlijke ervaring).