Hallo iedereen,
Ik heb een pomp die ik graag zou automatiseren met een elektrische actuator zodanig dat ik niet telkens uit de tractor hoef te komen om de pomp van stand te verzetten. Er zijn drie standen (zuigen, drukloos en blazen) zie de foto voor de opstelling.
Nu zou ik met een dpdt schakelaar die 3 standen heeft er willen voor zorgen dat ik vanuit de cabine kan kiezen (zuigen, drukloos, blazen). ik ga nog een eindeloopschakelaar monteren die de middenstand (drukloos) bepaalt. er zijn 2 ingebouwde eindeloopschakelaars in de actuator dus voor zuigen en blazen heb ik geen meer nodig.
Dus wanneer de dpdt schakelaar links staat dan moet de actuator volledig uitschuiven (blazen). wanneer de schakelaar rechts staat moet de actuator volledig inschuiven (zuigen). Maar wanneer ik de dpdt schakelaar in de middenstand zet moet de actuator terug naar de middenstand (drukloos) bewegen, dit kan inschuiven of uitschuiven. Het is te zien wat de vorige actie was.
Nu heb ik al zitten proberen om een schema te maken die dit kan aansturen maar het lukt mij niet.
Doordat je met de dpdt schakelaar altijd van links of rechts naar de middenstand gaat kan je er voor zorgen dat er met relais voor gezorgd word dat de actuator anders zal bewegen dat de laatste gekozen stand. En dat de acuator kan uitschuiven of inschuiven tot de middenstand en dat dan alles zonder spanning valt.
bijkomende info:
eindeloopschakelaar : Heeft NO en NG kontacten.
actuator heeft 3 draden (rood, zwart en blauw) uitschuiven: rood + en zwart -
inschuiven: zwart + en blauw-
de dpdt schakelaar kan de actuator bedienen in de linkse en rechtse stand zonder relais.
ik denk dat het met 3 spdt relais zou lukken met ben het niet zeker
wie zou mij kunnen helpen met het elektrisch schema?
bedankt alvast.
Ah, een middenstand is tricky. Zeker als je op een positie staat waar je geen eindschakelaar raakt, dan weet je immers niet of je moet openen of sluiten om bij het midden te komen.
Het moet kunnen met een setje relais, of met iets met programmeerbare logica (logo ofzo)
Een rol- of veerschakelaar op de pomp zetten zodat je de middenstand detecteert wanneer het handvat de schakelaar indrukt. Je hebt wel een drie-standen schakelaar nodig anders gaat het niet werken.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dankjewel voor uw tijd en moeite
Maar dit is hoe de motor aangesloten moet zijn denk ik. Met de 6 polige 3 standen schakelaar
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wat je tekent is een tweepolige driestandenschakelaar...
En ja, die hebben 6 aansluitpunten. Maar ze schakelen maar 2 polen.
En ik moet bekennen dat ik de openingspost iets te snel heb gelezen: ik ging er van uit dat de zwarte een common was en de andere twee in- en uitschuiven...
My bad, ik puzzel wel ff verder.
Is in elk geval beter dan kijken naar drogende verf...
Het irritante is dat de middenstand twee mogelijkheden heeft:
- actuator is helemaal uit (blazen)
- actuator is helemaal in (zuigen)
Afhankelijk van de 'begin' stand van de actuator en de actie om naar de middenstand (drukloos) te gaan moet de motor rechts- of linksom draaien. In de actuator zelf zullen op de begin- en eindposities schakelaars zitten die de motor uitschakelen, maar je ontkomt er volgens mij niet aan om een eigen setje schakelaars toe te gaan passen. Neem dan 3 inductieve sensoren zet die in een strip die je op de pomp monteert. Deze detecteren dan wanneer de hendel langskomt. In combinatie met twee relais, je schakelaar en wat logica moet het lukken.
fatbeard
Honourable Member
Nou, ik ben eruit (denk ik).
Met SPDT relais gaat het niet lukken, met 1 DPDT en 2 QPDT (of 5 DPDT) wel.
De schakeling is in essentie gelijk gebleven, alleen de aansturing van de motor loopt anders en de dioden zijn overbodig geworden.
K1 en K2 zijn van DPDT naar QPDT (vier contacten) gegaan om de motor te kunnen bedienen, je kunt ook twee DPDT relais met de spoelen parallel zetten. Op dezelfde manier kun je deze schakeling bouwen met 10 SPDT relais...
De werking: K1 en K2 vormen de geheugens voor de laatste beweging. Deze relais worden gereset in de middenstand van de actuator; de schakelaar houdt dan het relais aangetrokken als de actuator niet in de middenstand moet stoppen.
In de middenstand van de schakelaar valt K3 af, waardoor kortstondig K1 en K2 beide aantrekken en de sturing omwisselt; de actuator gaat dan de andere kant op tot de middenstand waar alle relais afvallen.
Door de schakeling van de contacten die de motor bedienen is het uitgesloten dat er een kortsluiting ontstaat op het moment dat K1 en K2 gelijktijdig aangetrokken zijn tijdens de richtingsverandering.
Die actuators zijn niet zo heel duur. In plaats van een lange kun je er ook twee korte op zetten, en ze allebij een schakelaar geven.
Je kunt ook een optische terug koppeling maken. B.v. met 3 schakelaars (in, midden, uit) en de schakelaars alleen LED's aan laten suren. Het bedienen van de motor kun je dan met simpele druk knoppen doen. Je kunt dan de knop loslaten op het moment dat "midden" aan gaat. Dit is niet "luxe" maar wel simpel. Hoeveel tijd heeft die acutator nodig om te bewegen?
Ik heb een pomp die ik graag zou automatiseren met een elektrische actuator zodanig dat ik niet telkens uit de tractor hoef te komen om de pomp van stand te verzetten. Er zijn drie standen (zuigen, drukloos en blazen) zie de foto voor de opstelling.
Even een vraag: Stel dat hij in de positie blazen of zuigen staat "dus niet in drukloos" en de aftakas staat uit, lekt er dan iets?
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Zomaar een paar ideeën:
-Drietal schakelaars gecombineerd met een arduino en een H brug controller.
-Positie uitlezen met een potmeter kan ook. Voordeel is dat de waarden absoluut zijn en je dus ook na een power off weet waar de klep staat.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Zomaar een paar ideeën:
-Drietal schakelaars gecombineerd met een arduino en een H brug controller.
-Positie uitlezen met een potmeter kan ook. Voordeel is dat de waarden absoluut zijn en je dus ook na een power off weet waar de klep staat.
-wat lomper maar kan werken. Bij opstarten of na powerloss gaat de klep helemaal open tot eindstand. Midden stand timen (een actuator loopt vrij constant en dus is de positie na een bepaald aantal seconden bijna altijd gelijk.
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (32%)]
uitschuiven: rood + en zwart -
inschuiven: zwart + en blauw-
Dus rood en blauw zijn altijd hetzelfde. Afhankelijk van + of - op zwart kies je de richting.
Eindeloop werkt goed?
Dan is het vrij simpel, wil je er een relais tussen of niet? Indien niet, zwart op je middelste pen van je schakelaar, plus aan de ene en min aan de andere kant.
Middenstand, bij een pomp hoor je dat toch ook? Ofwel een contactje op de hendel om het midden aan te duiden.
Waarom wil je de middenstand gebruiken? Bij vacuüm gaat de druk ook naar nul wanneer je de pto uit zet en de pomphendel de andere kant op stuurt.
Bij mij werkt dit op lucht, tank heeft toch luchtremmen. En het is sneller, robuuster en minder kritisch. Wat als je lineair niet op het punt einde loop komt? Of te vroeg, dan sluit de pomp misschien niet zo goed?
Ik zou het zo doen geloof ik.
Neem een joystick met een middenstand en twee relais met een dubbelwisselcontact, met de joystick schakel je één van de twee relais, als de joystick in het midden staat blijft de actuator staat waar hij staat.
De lamp gaat branden als de actuator in de middenstand staat, de staat de pomp drukloos.
En als je de eindstanden wil weten van de actuator kun je er nog twee einschakelaars bij plaatsen met een lampje.
Maar het aller mooiste zou zijn als je een actuator hebt met een terugkoppeling van de positie, er zijn actuatoren die op een servo signaal werken, daar geef je een waarde in en daar loopt je actuator dan naar toe.
Hier heb je zo'n actuator.
https://www.servocity.com/12-stroke-25-lb-thrust-linear-servo/
Dit kun je via een microcontroller aansturen, dan heb je in principe maar één schakelaar nodig met een wisselcontact. in één stand loopt de actuator naar de eindstand. In de midden stand loopt de actuator naar de middenstand en in de andere stand van de schakelaar loopt de actuator naar de beginstand.
Ik heb ondertussen het eindeloopcontact gemonteerd en alle relais ( 5x dpdt relais) aangesloten.
Als ik de schakelaar links zet schuift de actuator uit en als ik de schakelaar rechts zet schuift deze in, dat werkt top.
Maar wanneer ik de schakelaar in middenstand zet dan blijf deze gewoon staan en keert deze niet terug naar de middenstand.
Heb je enig idee waar ik een fout zou kunnen gemaakt hebben?
Ik heb alles al eens gecontroleerd.
Alvast bedankt
Trust
mijn soldeerbout rookt altijd
Op zaterdag 28 maart 2026 16:15:18 schreef Lambiek:
Ik ben bang dat, dat niet gaat werken. Want je hebt geen terugkoppeling van je actuator.
Daarvoor zou een kwart ronde schijf aan de pomparm onder de middenstand schakelaar een oplossing kunnen zijn , zodat die schakelaar in staat tussen de middenstand en één van de eindstanden .
Op zaterdag 28 maart 2026 16:53:42 schreef Trust:
Daarvoor zou een kwart ronde schijf aan de pomparm onder de middenstand schakelaar een oplossing kunnen zijn ,......
Zoiets had ik ook in het schema gezet dat ik gemaakt had, dan kun je aan de lamp zien dat de actuator in het midden staat. Ook is de schakeling een stuk eenvoudiger.
De TS zou het ook zo kunnen doen met twee extra eindschakelaars weet je waar de hendel van de pomp staat.
Trust
mijn soldeerbout rookt altijd
Nadeel is dat bij stroomonderbreking tijdens beweging , de referentie wegvalt met die extra eindschakelaars
Op zondag 29 maart 2026 10:10:45 schreef Trust:
Nadeel is dat bij stroomonderbreking tijdens beweging , de referentie wegvalt met die extra eindschakelaars
Ja, dat heb je als je geen terugkoppeling hebt van je actuator.
@Lambiek, daarmee dat ze bij de constructeurs gebruik maken van perslucht ipv elektriciteit.
Grof gesteld, 2 actuators (in praktijk zitten die in 1 behuizing).
Beide in is stand zuigen, beide uit is stand blazen, eentje in en eentje uit is automatisch je middenstand.
Aansturen dmv 2 kleppen en je hebt 3 standen.
Kan uiteraard ook elektrisch met 2 actuatoren maar ik blijf erbij, met zo'n pompen is het niet zeker dat je actuator einde loop altijd overeenkomt met je einde loop (= tegen de aanslag) van de pomp. De middenstand is minder kritisch omdat je daar meer overlap hebt.
Dan is er nooit enige terugkoppeling nodig, robuuster systeem.
Op zondag 29 maart 2026 11:51:52 schreef Appel:
@Lambiek, daarmee dat ze bij de constructeurs gebruik maken van perslucht ipv elektriciteit.
Ja dat kan ook.
Grof gesteld, 2 actuators (in praktijk zitten die in 1 behuizing).
Beide in is stand zuigen, beide uit is stand blazen, eentje in en eentje uit is automatisch je middenstand.
Ik wist niet dat die er zijn, in de hydrauliek wel maar in pneumatiek niet.
Kan uiteraard ook elektrisch met 2 actuatoren maar ik blijf erbij, met zo'n pompen is het niet zeker dat je actuator einde loop altijd overeenkomt met je einde loop (= tegen de aanslag) van de pomp. De middenstand is minder kritisch omdat je daar meer overlap hebt.
Dan is er nooit enige terugkoppeling nodig, robuuster systeem.
Elektrisch kan net zo goed natuurlijk, als je een goede actuator hebt is de stand iedere keer het zelfde. Zeker als je er een met terugkoppeling hebt, anders heb je niets aan zo'n ding.
Ik heb het ondertussen afgewerkt en heb dit met een lichtje geplaatst die brand wanneer de actuator in middenstand staat. Bedankt voor jullie hulp
)