Hi allen,
Mijn Mosconi Pico 6|8 DSP versterker geeft geen leven meer en blaast direct de zekering zodra ik alleen +12V en GND aansluit (dus zonder remote, RCA, speakers of USB).
Het probleem ontstond nadat ik de USB-module op de verkeerde pinout had aangesloten. Er was geen vast pinout duidelijk; nadat ik op ‘CARD’ geen verbinding kreeg, heb ik ‘EXT’ geprobeerd (stom, ik weet het). De versterker was verder correct aangesloten, dus vermoedelijk heeft de 5V van de USB-interface iets beschadigd.
Hier wat foto's https://photos.app.goo.gl/AmYwpcyMJmq44umu9
Met het doormeten loop ik nu vast en weet ik niet goed wat de volgende stappen zijn.
Wat ik al heb gedaan:
Voeding en massa gecontroleerd > in orde
Probleem treedt al op met alleen +12V aangesloten
Geen continuïteit tussen +12V en GND (dus geen harde kort in rust)
Geen visuele schade te vinden
Mijn vraag:
Welke meetpunten/componenten kan ik het beste als eerste controleren?
Alle hulp is welkom.
Alvast dank!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou kijken welke verbindingen er werden gemaakt bij het verkeerd aansluiten. Dan kun je mogelijk achterhalen welke onderdelen met een probleem pin verbinding maken. Schemas zouden hier enorm helpen maar zo te zien zijn die er niet.
Het hoeft niet de 5V zijn, ik verwacht eerder dat bv de +12 aan iets anders werd door-gelust wat geen 12V aankan (omdat het normaal aan de 5V hangt), of de 12V werd kortgesloten.
Aangezien het fout bij de 12V rail gaat is er dus iets wat daardoor gevoed wordt, wat een kortsluiting vormt op het moment dat er 12V op staat. En aangezien de zekering gelijk klapt zul je passief componenten moeten gaan testen. Richt je daarbij eerst op de halfgeleiders en IC's. keramische condensators of tantalen kunnen bijna/half short zijn (slaan dan bv bij 3V niet door maar wel bij 12). Dit kunnen heel lastige reparaties zijn.
Als je geluk hebt zit er ergens een MOV of TVS die de klap heeft opgevangen en er verder weinig stuk is. Als je pech hebt (en 12V op 5V kwam) is alles wat 5V mag hebben kapot.