Mijn laptop Asus X571GT had al een tijd problemen met de batterij.
Die batterij heb ik een jaar geleden ongeveer vervangen.

Een tijd terug deed mijn adapter lastig. Deze gaf niet genoeg volt om mijn laptop te kunnen starten, of de batterij op te kunnen laden. Ik las dat dit vaker gebeurt met dit model. IK kocht een nieuwe model a190-20000750 op viadennis.

Ik gebruik de laptop niet vaak. Ik wou deze vandaag starten en merk een verbrande geur op (al dan niet recent). Ik vermoed dat mijn condensator verbrand is, of is het toch iets anders?

Wat nu? De laptop voor de vuilbak neem ik aan?
Of kan ik nog iets recupereren voor een leuk project?

Dat is geen kapotte condensator maar er is een stukje van de voeding, meerdere componentjes, ter ziele.
Dat ga je zelf niet meer aan de gang krijgen vrees ik...

Je zit met verkoolde print onder die koperbanen, zeer moeilijk te repareren als dat enigszins nog mogelijk is. Want dat zwarte verkoolde materiaal is elektrisch geleidend, dus dat moet allemaal weg zijn.

Extreem moeilijk, dat moet eerst allemaal zorgvuldig weg gefreesd worden. En die print is meerdere lagen, dus tussen boven en onder lopen intern nog andere kopersporen. Zelf kun je dit niet herstellen.

Hier zie je een soort gelijk probleem aan een ASUS laptop, en wat er bij komt kijken. En deze professional geeft het op, niet te repareren.

https://www.youtube.com/watch?v=SfJWwU9lyF8

bedankt! ik had inderdaad een vermoeden dat het niet meer te repareren valt.

Kunnen we weten wat de oorzaak is? Is het de adapater?
Kan ik zelf nog wat met de onderdelen van de laptop? Ik heb wel zin in een project, maar ben eigenlijk een leek.

Op zaterdag 4 april 2026 09:04:15 schreef johannes442:
Kunnen we weten wat de oorzaak is? Is het de adapater?

Dan moeten we eerst weten wat er nu precies kapot is. Als deze laptop bedoeld is voor deze laptop en goed is gebouwd dan zal dat niet de oorzaak zijn. Je kunt hem testen (of hij de juiste spanning onder belasting en onbelast kan maken, maar daar zul je de spullen niet voor hebben.

Kan ik zelf nog wat met de onderdelen van de laptop? Ik heb wel zin in een project, maar ben eigenlijk een leek.

Als leek kun je daar niets mee. Het is allemaal SMD. Daarnaast is er een ding heel belangrijk om zelf dingen te kunnen bouwen en dat is een heel goede kennis van electronica, geschikte soldeer- en meet-apparatuur en ervaring in het maken van PCB's. Daarnaast moet je dan kunnen testen of de onderdelen die je wilt hergebruiken nog goed zijn.

Oorzaak mogelijk dubieuze dimensionering van onderdelen. Asus was of is niet de beste ontwerper, heb ik met hun moederborden ondervonden.

Ram geheugen en harddisk zijn beide nog te gebruiken, mits niet ook kapot natuurlijk.
Er kan nog veel meer kapot zijn door overspanning.
En wat Maarten zegt, Asus heeft wel meer van dergelijke problemen.
Je zou kunnen kijken naar een identieke laptop met een gebroken scherm en van 2 een maken.
Of het ding te koop zetten voor iemand die het voor onderdelen kan gebruiken.

Je zei dat je eerdere voeding niet genoeg volt of stroom leverde, ik heb een sterk vermoeden dat je mogelijk zelf je laptop opgeblazen hebt. Je hebt misschien een andere adapter met de verkeerde spanning of polariteit gebruikt. Je kan niet zomaar een hoger voltage aanbieden als je accu niet oplaad.

Waarschijnlijk was je accu gewoon versleten en kon je ze niet meer opladen. Sommige laptops werken niet met een accu die stuk is. Maar daar is het nu te laat voor, damage is done. En aan je uitleg te zien heb je nul kennis van zaken. Ik zou hem te koop aanbieden voor onderdelen dan heb je er nog iets van over.

ASUS laptops zijn te vermijden, hun gewone moederborden daar ben ik fan van, die gebruik ik al mijn hele leven allemaal doen ze het nog! Ik heb hier moederborden van +25 jaar oud, werkt goed en geen opgeblazen of lekkende elco.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]

25 jaar kan wel kloppen, ik denk dat het ruim 20 jaar geleden mis ging.

Tja smaken verschillen duidelijk, mijn huidige 2 desktops zijn ook ASUS, werken perfect geen klachten. Eentje met AMD en eentje met INTEL CPU, ik stick wel atijd bij hun WS moederborden. Nooit de top tiers gaming of overclock. Daar boet je toch in op stabiliteit, en ik wil juist een rots stabiele PC. Nee ik zweer erbij letterlijk momenteel.

Trouwens op diverse fora staat MSI en GIGABYTE oot niet erg hoog aangeschreven. Het stikt van de klachten zo te zien ook. Dus ja het klopt wel, ieder zin meug...

Of misschien ligt het aan de gebruiker achter het toetsenbord? Geen idee. :)

Het ligt niet aan smaken, maar aan statistieken (toegegeven: met een vrij lage n, ik ben geen retailer die er tientallen per week of zelfs per maand wegzet, maar wel gecompenseerd door basale technische analyse van eventuele problemen).

Net zoals macbooks nooit last hebben van vocht of sluiting tussen de CPU en backlight enzo. Het overkomt simpelweg niet iedereen, de mensen die het niet overkomt ontkennen vaak ook dat het anderen overkomt (zoals jij: het zal wel aan de gebruiker liggen, you're holding it wrong) maar komt vaker dan gemiddeld voor.

Verlies niet uit het oog dat ik het over het moederbord heb, niet over jouzelf of je beoordelingsvermogen. Je hoeft mij dus niet de schuld te geven of jezelf aangevallen te voelen.

MSI was slecht voordat Asus slecht werd, daarna heb ik het een tijd niet gevolgd, maar toen Gigabyte een jaartje of 5 a 10 geleden in kwaliteit achteruitholde, bleek MSI weer prima te zijn (0 uitval sindsdien).

Ik heb dus geen idee hoe het MSI verder is vergaan in de tijd dat ik Asus, Epox *) en Gigabyte gebruikte en verkocht maar het is duidelijk dat merken elkaar soms afwisselen en dat slechte merken soms een goed type hebben en andersom. Ik ben incidenteel soms teruggevallen op Asus, met wisselend resultaat (het kan op dit moment best goed zijn maar ik heb geen reden om dat structureel uit te proberen). Ook wel eens teruggevallen op Asrock, nog geen problemen mee gezien.

Dat maakt het niet heel overzichtelijk, maar over het algemeen heb ik het redelijk bij kunnen houden.

*) Epox: toen beter dan Asus, maar erg last gehad van slechte elco's en over het algemeen een te kleine fabrikant om de markt goed bij te kunnen benen.

Asus is niet echt slecht (heb ik nu zelf), maar ze willen teveel power erin stoppen. Ik moet bij Asus er meestal meer werk aan doen om hem af te remmen dan aan de gang te krijgen. Blazende ventilatoren vinden ze heel normaal bij Asus. Maar ik heb er een hekel aan. Ik stel mijn laptop zo in dat hij niet blaast. En dan helpt een snelle processor, veel geheugen etc wel in combinatie met diverse powersavings. Dan hoeft die ook niet zoveel te doen en blijft hij ook in low-power stand snel. Vandaar mijn i9 en 48GB geheugen.

Ik zie wel veel Lenovo's en Dells die het lang en goed blijven doen.

Verder zijn alleen de duurdere ASUS pc's goed, blijf van de goedkopere af. Dit geldt wel voor meer merken.

Och wel gelukkig is er keus genoeg om te kiezen, voor elk wat wils dus. Voorlopig tevreden met ASUS, we zien wel hoe dat gaat. EPOX vind ik ook niet slecht en heb ook een paar SUPERMICRO mobo liggen. Maar ik neem dus altijd ASUS WorkStation moederborden, misschien dat het daar aan ligt. Heb hier nog een EPOX AX34 PRO mobo met een Pentium 3-1000, werkt goed, geen slechte elco's te zien.

Heb een systeem met een INTEL 14700K CPU en eentje met een AMD 5900X CPU, zeer tevreden van met ASUS. Ook een ouder systeem met X58 chipset en een XEON X5670 CPU, kan geen windows 11 draaien. Maar loopt in WIN10 als een trein.

Maar de huidige laptops kies er geen als gaming die gaan in hoopjes kapot. Tja wat wil je een RTX4090 of 5090 in een laptop met een baksteen size voeding en vier ventilators... Dat moet vroeg of laat kapot gaan.

Op Aliexpress zijn veel "pulled" mainbordjes te vinden. Heb al meerdere malen succes gehad.