Goedemiddag alle.
wil in de toekomst misschien van 1 fase 25A naar 3 fase 25A.
Ik ben nog in vertwijfeling, heb wat plannen in de toekomst.
Maar ben eerst bezig met wat gegevens te verzamelen om een goede keus te maken.
Mijn vraag: ik wil op fase 1 en 2 het huis op aansluiten.
En op fase 3 de 2e meterkast in de schuur. Normaal moet je selectief zijn dus 25A hoofd en de 2e meterkast op 20A. (Of minder) Maar nu komt er verder niks op deze fase alleen de 2e meterkast. Mag ik ook dan 25A hoofd en 25A voor de 2e meterkast toepassen?
En als ik een krachtgroep van 20A neem. En de 3 fase verdeeld in de 2e meterkast, dan heb ik toch 3x 20A te beschikking in de schuur, of zie ik dat verkeerd?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 12 april 2026 14:59:40 schreef Arco:
Gokje: onderverdeelkast?
klopt helemaal. Of heb ik de verkeerde afkorting gebruikt ??
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Beter GEEN afkortingen gebruiken. Ze kunnen allemaal verkeerd gelezen worden, of onbegrepen blijven.
Op zondag 12 april 2026 15:09:02 schreef Paulinha_B:
Beter GEEN afkortingen gebruiken. Ze kunnen allemaal verkeerd gelezen worden, of onbegrepen blijven.
sorry
EricP
mét CE
Normaal moet je selectief zijn
Van wie moet dat???
Tevens snap ik niet waar je een 2de meterkast voor nodig heb. Je hebt toch maar 1 meter??
Als het toch maar 1 fase is en het is een schuur... Daar alles aan elkaar knopen en op 1 automaat in de zekeringkast in of bij je meterkast de boel zekeren. Tenzij jij een ander begrip van 'schuur' hebt dan is natuurlijk (ja, een 'bollenschuur' is ook een 'schuur' maar van een iets andere orde dan een fietsenhok wat we 'schuur' noemen...).
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Bedenk eerst goed wat je wil! komen er mogelijk ook panelen op het schuurdak; een lasapparaat laadpaal of een compressor enz enz, en licht er al een kabel naar de schuur anders direkt 3 fasen kabel aanleggen!
Op zondag 12 april 2026 16:16:17 schreef Hunebedbouwer:
Bedenk eerst goed wat je wil! komen er mogelijk ook panelen op het schuurdak; een lasapparaat laadpaal of een compressor enz enz, en licht er al een kabel naar de schuur anders direkt 3 fasen kabel aanleggen!
Daar ben ik mij bezig!
Afhankelijk wat er mogelijk is.
Gaat om een normale schuur geen klompenhok.
Het is voor mijn zonnepanelen 3500 watt
En de schuur (werkbank, verlichting, compressor, lasapparaat)
Op zondag 12 april 2026 16:24:20 schreef Vonken vanger:
[...]
Daar ben ik mij bezig!
Afhankelijk wat er mogelijk is.Gaat om een normale schuur geen klompenhok.
Het is voor mijn zonnepanelen 3500 watt
En de schuur (werkbank, verlichting, compressor, lasapparaat)
Gewoon schep pakken en drie fasen kabel in gaan graven leggen en afzekeren met aparte driefase aardlek automaat. Heb je nog geen drie fasen? Dan gewoon alle drie die ene fase. In plaats van elke fase apart af te zekeren ook een drie fase automaat voor drie dezelfde fasen.
Als je dan uiteindelijk overgaat naar drie fasen, heb je maar weinig werk.
Op zondag 12 april 2026 17:06:33 schreef Ex-fietser:
[...]Gewoon schep pakken en drie fasen kabel in gaan graven leggen en afzekeren met aparte driefase aardlek automaat. Heb je nog geen drie fasen? Dan gewoon alle drie die ene fase. In plaats van elke fase apart af te zekeren ook een drie fase automaat voor drie dezelfde fasen.
Als je dan uiteindelijk overgaat naar drie fasen, heb je maar weinig werk.
Kijk, hier heb ik wat aan.
En moet ik dan 20A aardlekautomaat nemen?
EricP
mét CE
Ja... nou... met een 3P automaat is leuk, maar als je dat parallel aan 1 fase zet, dan kun je je nul dus wel fors overbelasten...
En moet ik dan 20A aardlekautomaat nemen?
De zekering beveiligt de kabel die erachter zit. De doorsnede en lengte daarvan bepalen de maximaal te gebruiken zekering - even uitgaande van een situatie in Nederland, waar je er vrijwel altijd wel vanuit kunt gaan dat de impedantie van het net in de meterkast laag genoeg is om die te verwaarlozen. Draaddikte van meter naar zekeringkast lukt vaak ook nog. Daarna is het voor jezelf...
Ow... uitgaande van een 3x25A aansluiting zal het wel los lopen. Mocht het inderdaad slechts 3.5kW aan zonnegedoe zijn. Als het meer wordt, dan zou het zomaar kunnen dat ergens wat met een rem automaat handig is.