Onze Siemens warmtepomp droger, WT46W560NL/08, doet er de laatste tijd uren over om de was droog te krijgen. Het ding zeurt ook om de haverklap dat de opvangbak vol zit, terwijl dat helemaal niet het geval is. We zijn dat inmiddels helemaal zat, dus tijd voor een andere droger. (Of het ding moet echt simpel te fixen zijn?)
Daarom de vraag: wat is tegenwoordig een goede, betrouwbare, energiebewuste droger?

'Schoonmaken'. (SMD zal wel zeggen dat je 'm daar helemaal voor uit elkaar moet halen. Maar zeker als je al van plan was 'm weg te doen kun je 's kijken hoe ver je komt met een plantenspuit/waterpistool of andere subtiele mini-hogedrukreiniger de condensor schoon te maken.)

In mijn "loopt weer op rolletjes" topic had EricN een aardig lijstje van energiezuinigheid:

Op maandag 9 februari 2026 20:42:12 schreef EricN:
Wat je modellen betreft: ik heb nog geen zuinige AEG tegen gekomen tijdens mijn uitgebreide tests. En nog geen energie slurpende Bosch. Gemiddelde meetresultaten (zelfde was/spoelprogramma dus telkens even nat:
Aeg: 1,2kwh
Baukn/wh:0,9 kwh
Bosch/siemens: 0,8 kwh
Miele: 0,6kwh

Ze kunnen schrijven wat ze willen op hun waardeloze papiertjes maar de tests tonen iets anders.

En adviseerde smd me bij de keuze uit AEG en Bosch voor Bosch te gaan, maar liever nog mijn oude droger te repareren:

Op dinsdag 10 februari 2026 06:38:19 schreef smd:
Wat betreft de nieuwe drogers die jij bedoelt:
AEG heeft een koelsysteem wat gemakkelijk na 4-5 jaar lek raakt, aluminium leidingen zijn zo dun als vloeipapier
Bosch is een prima droger alleen daarvan is de condensor ( welke niet bereikbaar is) snel vol met stof daar deze erg fijn zijn in structuur.
Dit gebruiken ze daar het koelmiddel R290 minder effectief is

Persoonlijk zou ik zeggen: herstel je oude, die is namelijk net terugverdiend qua aanschaf en degelijker

Dit waren zeer goede toestellen. Enkel verstroppingen waren een issue. Zelden onderdelen moeten bestellen. Meestal dus volledig uiteen halen. Letterlijk!!! Laatste schroef er uit!! Volledig kuisen en weer als nieuw. Deze modellen rollen inmiddels al een 15 jaatjes dus mogelijks zijn er wel wat slijtage issues. Deurfilter. Riem. Motorlagers... Moeilijk te beoordelen van hieruit uiteraard.

Advies: neem iets met links onderaan een zwarte sponsfilter in het service luik en was deze om de 5 droogbeurten grondig uit. Ook de deurfilter moet zeepvrij blijven! Indien je dit klaar krijgt ga je terug voor jaren goed zitten. Siemens en miele zijn je enige solide opties.

Extra tip. Neem een 2de sponsfilter. Wissel af dan gaat de onderhoudstress minder zijn en met als gevolg ook strikter toegepast.

Ga je voor gemakkelijk dan kies je een nieuwe. Ga je voor uitdaging en leer je graag bij dan ga je voor grote kuis. Niets te verliezen buiten tijd. Kost enkel water en perslucht.

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Dus die plastic bak waar de condensor is zit, kan worden open gemaakt? Toen ik het ding te jaar geleden helemaal uit elkaar heb gehaald om de trommel te vervangen, leek dat toch niet mogelijk. Komende week maar eens opnieuw bekijken dan.
Perslucht gaat trouwens wel lastig worden: dat heb ik niet.

-update-
Gisteravond de machine volledig gedemonteerd. Inderdaad: de bak waar de condensor in zit, heeft een deksel dat met een 6-tal schroeven dicht zit. Eenmaal geopend bleek de boel een grote bende te zijn. Condensor zat vol drab, om van de opvangbak eronder nog maar te zwijgen. De hele boel eruit getild en schoon gespoeld met een krachtige waterstraal. Ook pomphuis en vlotter gereinigd.
Ook meteen het loopvlak op de trommel, waarmee deze op de wielen rust, schoongemaakt.
Na de machine weer terug in elkaar te hebben gezet, meteen de proef op de som: een was handdoeken erin. Na een half uur: machine was nog steeds bezig, zonder gezeur over volle waterbak. En vanmorgen was de machine klaar. Zonder gedoe de hele was aan één stuk door gedroogd. Conclusie: operatie geslaagd, patiënt mag blijven. :)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (58%)]

Verstandig besluit, en grappig dat je trommel nog steeds draait!! Is al ff geleden... Zoals EricN al zegt, zelden onderdelen voor besteld.. (afgezien van defecte filters, en hoe zijn die bij jou? Zit er al een dubbeld filter in??)

Je bedoelt dat filter dat onderaan in de deuropening zit? Ja, dat is al een dubbel filter. Daarvan is overigens wel inmiddels de binnenste filter versleten: onderaan op het 'scharnier' is het filterdoek gescheurd. Moet ik dus nog een nieuwe voor hebben.

Overigens was de rand van de originele trommel beschadigd geraakt door een hard voorwerp (een torx schroefbitje, als ik het me goed herinner) dat klem had gezeten tussen de wand en de trommel. Daardoor was er een zeer scherpe rand aan de trommel ontstaan. Gevalletje eigen schuld.

Eigenlijk zou ik ook een nieuwe waterbak handgreep moeten hebben, want bij de huidige zijn de oogjes afgebroken, waardoor de handgreep nu naar boven kan kantelen. Ook weer een gevalletje eigen schuld.

Moet even opzoeken wat die website voor onderdelen ook weer was.

filters zijn er nog steeds, handgreep waterbak heb ik wellicht nog wel.

@smd: als je die handgreep nog kunt vinden, wil ik die graag overnemen. :)

Stuur ff een email met de foto van voorfrontje, weet ik exact welke ik moet zoeken..