Beste forumleden , Hoe krijg ik de draadontlasting los van mijn weleer PU81 ? Er is een draadje gebroken door te veel te buigen . Hoe kan ik dit het beste hertellen ? Graag een reactie . Alvast bedankt .
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Door twee tangen te pakken en aan beide kanten het kleine klemmetje in te duwen en dan de kabel mét trekontlasting uit het gat te trekken.
Het kleine deel zit op de foto rechts, onder de kabel.
Dit soort trek-ontlastingen (ik ben de naam kwijt) zijn ondingen, juist omdat je voor verwijdering eigenlijk 3 handen nodig hebt en de kabel zelf de klemkracht uitoefent: zonder kabel blijft zo'n trekontlasting vrijwel niet zitten.
Eventueel kun je pogen de kabel warm te maken met een föhn, maar de kunst is daarbij behuizing en trekontlasting heel te houden.
Op vrijdag 8 mei 2026 16:21:35 schreef weardguy:
Dit soort trek-ontlastingen (ik ben de naam kwijt) zijn ondingen, juist omdat je voor verwijdering eigenlijk 3 handen nodig hebt en de kabel zelf de klemkracht uitoefent: zonder kabel blijft zo'n trekontlasting vrijwel niet zitten.
er bestaan tangen die de trekontlasting grijpen, onder de kraag, speciaal voor dit doel. Dan heb je slechts twee handen nodig. Maar voor eenmalig gebruik ga je zo een tang uiteraard niet kopen. Met een fijne lange bektang lukt het ook.
nonius
set SCE to AUX.
https://www.youtube.com/watch?v=H7Cd745_86A
Ze zijn te verwijderen maar bij mij gaat het toch vaak gepaard met enig bloedverlies wanneer de tang wegglipt (je moet erg veel kracht zetten) en een vinger raakt....
Zijn ondingen om te verwijderen inderdaad. Vaak knip ik het snoer gewoon af en monteer het daarna opnieuw; 10-15 cm korter is vaak geen probleem.
Verwijderen kan, heb het vaak genoeg gedaan, maar zorg dat de pleisters al klaar liggen....
Krisvandamme: nooit geweten dat daar speciale tangen voor waren! Weer een nieuw stukje gereedschap voor op m'n verlanglijstje....
Gewoon weg knippen, en een pg-wartel met losse moer of anderszins monteren.
Heb dat al meermaals uitgevoerd bij podiumlampen.
Als het een beetje tegen zit sloop je de behuizing, en weer terug plaatsen is meestal niet netjes meer mogelijk zonder speciaal gereedschap.
Kijk maar eens bij bv. alle kabels wat er allemaal te koop is met trekontlasting (wat een smerig woord!) of knikbeveiliging.
nonius
set SCE to AUX.
Mooi dat het gelukt is, hopelijk zonder al teveel krachttermen
Sommige trekontlastingen gaan trouwens makkelijker dan andere; hangt ook wat van de grootte van het gat af en de stugheid van het snoer.
Krisvandamme: heb je een voorbeeld of link naar zo'n montagetang?
Ik probeer zo'n montagetang te zoeken maar vind niets, waarschijnlijk de verkeerde zoektermen gebruikt ('montagetang trekontlasting').
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik pak een punt tang, Dan duw ik aan de binnenkant dat dunne stuk plat en duw hem mbv de tang tegelijk naar buiten terwijl ik de behuizing vast hou. Ik heb er meestal weinig moeite mee.
Op vrijdag 8 mei 2026 19:54:20 schreef nonius:
.
de mijne is al een tijdje zoek, maar google: Strain Relief Bushing Assembly Tool geeft voldoende hits en foto's.
tip; Je kan ook een oud model kabelstriptang bijslijpen tot iets heel goed bruikbaar voor dit doel
Op vrijdag 8 mei 2026 19:54:20 schreef nonius:
Mooi dat het gelukt is, hopelijk zonder al teveel krachttermenSommige trekontlastingen gaan trouwens makkelijker dan andere; hangt ook wat van de grootte van het gat af en de stugheid van het snoer.
Ik probeer zo'n montagetang te zoeken maar vind niets, waarschijnlijk de verkeerde zoektermen gebruikt ('montagetang trekontlasting').
De klemmetjes zijn het meest bekend van het merk HEYCO.
Er zijn speciale tangen voor en dan is het echt een fluitje van een cent om de klemmen te monteren of los te maken.
Enkele foto's van mijn tang
Overigens lukt het met een waterpomptang ook wel om de klemmen los te krijgen. Als je vaak met de klemmen werkt zou je zo'n tang ook nog aan kunnen passen.
Fabrikant:
https://www.heyco.com/products/strain-relief-bushings/snap-in-cordgrip…
nonius
set SCE to AUX.
Dank, Kris en Buzzy! Ik was op zoek naar foto's om te kijken of ik een oude tang wat kon aanpassen (slijpen en/of materiaal oplassen) om hem hiervoor geschikt te maken. Dat gaat zo te zien wel lukken, met een klein beetje fröbelen!
(3e eigenaar van de tang, Buzzy? Want de vorige eigenaar had de markering van de eigenaar daarvoor al weggeslepen?
)
Op vrijdag 8 mei 2026 20:11:41 schreef fred101:
Ik pak een punt tang, Dan duw ik aan de binnenkant dat dunne stuk plat en duw hem mbv de tang tegelijk naar buiten terwijl ik de behuizing vast hou. Ik heb er meestal weinig moeite mee.
Meestal lukt mij die techniek ook. Trekontlasting heeft daarna wel vaak cosmetische beschadigingen, maar behuizing en snoer blijft heel. Tang aanpassen? Hoe vaak komt dit probleem voorbij. Ik heb al te veel tangen en aangepaste gereedschappen.
[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (11%)]
(3e eigenaar van de tang, Buzzy? Want de vorige eigenaar had de markering van de eigenaar daarvoor al weggeslepen?
)
Scherp gezien hoor.
Komt van een afdeling die opgeruimd werd en lag in de schrotbak......