Hallo,
Ik heb 2 identieke oude ISDN telefoons die defect zijn.
Wanneer ik ze op mijn S0 poort van mijn PABX aansluit crasht de poort dadelijk, als ik het toestel uittrek krijgt de poort terug stroom. Ik heb nog een 3e identiek toestel dat wel werkt. Ik heb al enkele onderdelen vervangen zoals de bruggelijkrichters, een 6N139 en 2x de VISHAY 1813 .Heeft iemand nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Het zijn zeldzame toestellen en ik had toch graag minstens nog één aan de praat gekregen als reserve. In bijlage de printplaat. Het is misschien moeilijk om zo te zeggen wat het probleem kan zijn, maar misschien heeft iemand met meer ervaring toch zicht om welk onderdeel mogelijk de oorzaak kan zijn. bedankt alvast
Wat voor toestellen zijn dat ( merk en type) en welke telefooncentrale?
Als de poort plat gaat is er wel wat ergs aan de hand.
De voeding van de S0 bus is symetrisch ( fantoom voeding) op de a-b1 en a-b 2 lijn.
Je kan om te testen ook een oude NT1 van KPN gebruiken die heeft ook een 40 volt voeding op de S0 bus.
Het kan ook zijn dat er een probleem in de fantoom voeding van de centrale zit.
2 toestellen beide defect is raar.
Gebruik je wel een cross kabel , of heb je de poort op interne S0 bus gezet?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meeste centrales hebben ook jumpers/dipswitches om de afsluitweerstand van de S0 bus te (de)activeren. Staan die goed?
Het betreft een oude "Belgische"RTT U89 ISDN (Fabrikant Alcatel)
-> eerste ISDN toestel nog voor het EURO ISDN netwerk dat de RTT/Belgacom op de markt heeft gebracht. Met het "werkende toestel kan er uitgaand gebeld worden/inkomend" gesprekken voeren lukt niet. Zodra er een partij opneemt wordt de verbinding verbroken dus vermoedelijk kent hij dat protocol niet. Nu dat geeft zo niet. De centrale zelf is een Belgacom Forum 550 oftewel een DETEWE Opencom 1010. De poorten zelf staan goed want het werkende toestel haalt de poort niet offline.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
In Revox bandrecorders vallen Frako elco's soms in kortsluiting. We praten dan wel over jaren '70 materiaal, dus deze telefoon is een stuk nieuwer.
Maar toch even die elco checken op lekstroom/kortsluiting.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze telefoons halen ook eind 80's dus elco's maken wel kans. als je centrale een decennia of meer jonger is veel kans dat het nooit goed gaat werken. isdn van t eerste uur vs hardware van het laatse uur is wel een verschil..
Dan kan je het wel vergeten denk ik ook.
De eerste standaard was 1TR6, dat gebruikte duitsland veel, en ik meen dar BE dat ook gebruikte.
Daar is het protocol totaal anders van.
Toestel 1 is mogelijk niet eens defect maar niet geschikt.
Nummer 2 is misschien een kwestie van instellingen.
Die centrale ( dat is een Aastra. later Mitel) ken ik niet verder behalve van 'wel eens gezien".
Ik ben een "Panasonic man " .
Er zijn heel veel instellingen bij ISDN die goed moeten staan.
Point to point of point to multipoint, voor die telefoon bijna zeker het laatste.
Dan kan je op de layers nog diverse zaken instellen zoals de TEI modus en continue sync. of by call.
Ik kan je daar ook niet mee helpen helaas, dat is uitzoeken en gewoon proberen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Onder die twee witte stickertjes T-PE en MJ, ontbreken twee onderdelen. Ziet er uit alsof daar met geweld iets is verwijderd.
Wat ik bij zoiets doe is eerst een schema zoeken. Is dat er niet dan datasheets van de IC's en met een scoop kijken of wat er op de pinnen van die IC's gebeurd ook klopt. Zomaar dingen vervangen leidt meestal tot meer schade.
Heb je de CTR van die opto gemeten en is de vervanger uit de zelfde CTR klasse? (current transfer ratio), de aller-aller-aller belangrijkste eigenschap van een opto. Of was vervangen een gok?
Er zijn heel in het begin ook nog wat toestellen geweest die met een U bus werkten, dat is de 2 draads bus die normaal het huis binnenkomt voor het NT eindpunt.
Maak eens een foto van de typeplaatjes van de toestellen.
Als de pinout niet euro-isdn is ( DSS1) dan kan het toestel de bus plat trekken.
In defecte brugcellen en opto geloof ik niet zomaar.
De voeding is een fantoomvoeding die midden uit de 2 trafo's komt.
Daar zit die brugcel dan op.
Als die werkelijk stuk is dan is dat vaak agv een blikseminslag en dan is er wel meer schade.
Hebben de toestellen wel gewerkt, en de centrale ook?
Die gele blokkige monsters zijn tantaaltjes, als je het in defecte onderdelen zoekt zijn ook die verdacht.
Verder krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht van de twee TLC555's die er ondanks alle digitale geweld toch nog in zitten, dat ding zit werkelijk overal in 
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
Op zaterdag 9 mei 2026 11:43:07 schreef Sine:
Die gele blokkige monsters zijn tantaaltjes, als je het in defecte onderdelen zoekt zijn ook die verdacht.Verder krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht van de twee TLC555's die er ondanks alle digitale geweld toch nog in zitten, dat ding zit werkelijk overal in
Ik heb zo juist de tentaaltjes gemeten en die zijn oké, dat is het dus zeker niet.
Op zaterdag 9 mei 2026 11:33:18 schreef revado:
Er zijn heel in het begin ook nog wat toestellen geweest die met een U bus werkten, dat is de 2 draads bus die normaal het huis binnenkomt voor het NT eindpunt.
Maak eens een foto van de typeplaatjes van de toestellen.
Als de pinout niet euro-isdn is ( DSS1) dan kan het toestel de bus plat trekken.
In defecte brugcellen en opto geloof ik niet zomaar.
De voeding is een fantoomvoeding die midden uit de 2 trafo's komt.
Daar zit die brugcel dan op.
Als die werkelijk stuk is dan is dat vaak agv een blikseminslag en dan is er wel meer schade.
Hebben de toestellen wel gewerkt, en de centrale ook?
Ik heb de toestel zelf ook gekregen dus ze zullen ooit hebben gewerkt maar bij mij niet. Het 3e werkende toestel werkt prima op die S0 bus, dus ik zou vermoeden dat die andere dat ook moesten doen als ze niet stuk waren.
Heb je in de werkende telefoon wel het msn nummer van de poodt geprogrameerd?
Anders werkt bellen, zeker in,komend, niet.
Je bent wel zeker dat ze alle 3 ISDN zijn en niet systeemgebonden bus?
Dat gaat ook fout op een S0 bus.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De programmering van de poort moet inderdaad wel kloppen.
(anders weet de centrale niet naar welke poort een inkomend gesprek te sturen.)
ja, dat is geen probleem. Programmeren kan ik, maar het probleem is dat er 2 toestellen zijn die vermoedelijk ergens een kortsluiting of zoiets maken waardoor de poort dus crasht. Het 3e toestel werkt wel prima, dus met uitzonderding dat bij het tot stand brengen van een verbinding zowel inkomend als uitgaand de verbinding wordt verbroken. Hij zal dat protocol niet kennen. Maar dat is zo geen ramp, ik zou graag de defecte toestellen terug aan de praat krijgen maar het probleem is dat ik daar geen idee van heb wat er defect aan kan zijn
RAAF12
Golden Member
Je kan de IC's die op voetjes zitten in het werkende apparaat uitwisselen. Als dat geen oplossing biedt wordt het edele handwerk foutzoeken opgestart.
Arco
Special Member
Omdat alle 3 de toestellen niet goed werken, kun je een defect wel bijna uitsluiten.
Zal een programmeerkwestie zijn (point/multipoint, afsluitweerstand) of het protocol klopt zoals gezegd niet.
In het begin waren er proprietary (op de S0 bus lijkende) protocollen.
(Mitel had voor systeem toestellen zelfs een eigen bus, ook met RJ45)
Het enige wat ik wel eens heb meegemaakt is een defecte transorb diode over de S0 bus na een overspanning of blikseminslag.
Verder eens met Arco, dat gaf ik ook al aan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
na een bliksem ontlading 25 jaar terug bij toenmalig werkgever was er een karrevracht kapot, ook telecom. je kon de telefoon centrale locatie ruiken zeg maar
.
ook een stapel DECT spul van siemens, toen het nog degelijke gigasets waren. in die dingen zat op de telefoonlijn ingang een brugcel met een 12 ohm weerstandje. die vervangen en het werkte bij de meesten weer. echter max nog enige jaren voor sommigen, want ontlading blijft een killer..
Op zaterdag 9 mei 2026 10:19:40 schreef revado:
Ik ben een "Panasonic man " .
.
Bedoel je dat je met Panasonic centrales werkte? (ze zijn er al een jaar of vier mee opgehouden.., covid hielp om die beslissing te nemen)
Op maandag 11 mei 2026 09:54:30 schreef kris van damme:
[...]Bedoel je dat je met Panasonic centrales werkte? (ze zijn er al een jaar of vier mee opgehouden.., covid hielp om die beslissing te nemen)
Jazaker, en nog steeds, ik onderhoud er nog steeds een aantal.
Panasonic stopte, ik niet 
Het probleem zou aan de T38 OL transfo's liggen. Maar na opzoekingswerk blijkt dit een oud ISDN ding te zijn dat niet meer wordt gemaakt, dus ik vrees dat het onherstelbaar zal zijn
Ik loop al heel lang mee in de telecom wereld maar heb nog nooit die trafo's kapot gehad.
Dergelijke trafo's zitten in iedere ISDN terminal, in een oude NT1 zitten ze ook.
Waar heb je die info vandaan? (ik vermoed iets met Chat gpt dinges....)
Waarvan zouden die trafo's kapot moeten gaan.
De voeding is een fantoomvoeding.
Zelfs een overspanning zal de trafo's niet kapot maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."