Ik heb twee ongebruikte pijpen in m'n meterkast, een met trekdraad (vogens mij in de vorm van 1.5 mm² en een leeg.
Nu heb ik wel een zender en ontvanger om kabels te traceren, kan ook mooi op onder spanning staande geleiders (tot 230V dan).
Hoe sluit ik dat echter aan wanneer ik maar één geleider heb, een spoel over de geleider om in te koppelen en de zender daarop aansluiten?
In andere gevallen staat immers m'n hele huis te zenden.

Heel zwak signaal gebruiken?
Of een TDR tester: https://nl.banggood.com/UNI-T-UT685A-KIT-TDR-Cable-Tester-RJ45-RJ11-Ne…
(maar da's misschien een wat overdreven oplossing als het maar om 1 draad gaat... )

Op zondag 17 mei 2026 13:43:24 schreef Arco:
Heel zwak signaal gebruiken?
Of een TDR tester: https://nl.banggood.com/UNI-T-UT685A-KIT-TDR-Cable-Tester-RJ45-RJ11-Ne…
(maar da's misschien een wat overdreven oplossing als het maar om 1 draad gaat... )

Bij een installateur een zgn tikveer proberen te lenen of te huren.
Het is een trekveer, die in de leiding gestoken wordt en met een sonde (oppikspoeltje) kun je de tikveer volgen (in een muur bijv.)
Er komt geen HF aan te pas.

Stofzuiger erop en luisteren waar je het hoort fluiten in huis?

Op zondag 17 mei 2026 11:31:24 schreef pe5ocb:
Hoe sluit ik dat echter aan wanneer ik maar één geleider heb, een spoel over de geleider om in te koppelen en de zender daarop aansluiten?

De ander klem aan de aarding .

Op zondag 17 mei 2026 11:31:24 schreef pe5ocb:
Ik heb twee ongebruikte pijpen in m'n meterkast, een met trekdraad (vogens mij in de vorm van 1.5 mm² en een leeg.
Nu heb ik wel een zender en ontvanger om kabels te traceren, kan ook mooi op onder spanning staande geleiders (tot 230V dan).
In andere gevallen staat immers m'n hele huis te zenden.

Bij die zend/ontvangstsetjes zet je de zender op de ader dmv een krokodillenklemmetje, en met de ontvanger (scanner) kun je het signaal oppikken dat de draad uitzendt.

Hoe ziet jouw setje eruit?

Als het een al wat ouder huis is, dan waarschijnlijk een3/4 kookleiding en een 5/8 boilerleiding. of bij een nieuwere kan het ook een tel of cai zijn.

@Arco: een soortgelijk ding heb ik dus, en dus twee krokodillen. Dat ding is wel een stuk sjieker, mijne is enigszins behelpen. Wat wordt bedoelt met "no blind spots"? En kan het ding ook direct aan 230V? Die van mij wel, best praktisch als je wilt weten naar welke van de dozen je draden gaan. Alles loopt een beetje als een boom met wat takken. Weinig te spelen met groepen (al heb ik de luxe boven de kruipruimte te wonen).
@Lead Acid: Dan ga je overal signaal meten.

Een stofzuiger gaat niet helpen, alleen al vanwege het geluid, kan ik nog beter een hand talkpoeder erdoorheen spuiten met de compressor.
Een van de twee leidingen ben ik tegengekomen met tegeltjes afbikken, gelukkig niet erdoorheen, gezien de locatie van gasleiding en luchtkanaal zal daar waarschijnlijk het fornuis hebben gestaan (al hangt de ketel daar ook).
Een boiler zou hier geen ruimte voor zijn.
De enige logische plek lijkt me de keuken: origineel: gang, keuken, woonkamer, twee slaapkamers een badkamer en een toilet en berging.
Tegenwoordig: gangetje, woonkamer keuken en rest van de gang, twee slaapkamers, badkamer, toilet en de berging.
Berging zou logischer zijn, maar dat moest zo nodig vanuit de badkamer.
Of dat bij m'n buur ook zo is geen idee, zijn keuken zit tegen z'n berging (in mijn geval een slaapkamer, maar daar was uiteraard geen aarding.

Is het btw ook reeël dat aan de andere kant geen flex zit maar de pijp gewoon weggesmeerd is? Het is immers snel snel snelbouw, zo snel dat we er dit jaar, door mij, achterkwamen dat de verkeerde splitsingsakte genoemd wordt :+ ruim 40 jaren later dus.

@Hunebedbouwe: cai en telefonie zitten in woonkamer (en telefonie vanaf daar door naar slaapkamer).

Op maandag 18 mei 2026 12:08:27 schreef pe5ocb:
@Arco: een soortgelijk ding heb ik dus, en dus twee krokodillen. Dat ding is wel een stuk sjieker, mijne is enigszins behelpen. Wat wordt bedoelt met "no blind spots"? En kan het ding ook direct aan 230V?

Zo te zien kan 'ie ook NCV...
Ik heb hier ook 2 loze buizen: een naar de keuken en een naar de badkamer (voor IR kachel?)

@Lead Acid: Dan ga je overal signaal meten.

Je gaat de aarde niet optillen met zo'n zender, daar zijn die veel te laagfrequent voor, en bij een beetje geval kun je ook een drempel instellen. Die loze draad moet in ieder geval veel harder stralen dan "de rest van de wereld"

Klemmetje op aarde moet prima kunnen, zo heb ik ze ook gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]

Op zondag 17 mei 2026 18:09:52 schreef Hunebedbouwer:
Als het een al wat ouder huis is, dan waarschijnlijk een3/4 kookleiding en een 5/8 boilerleiding. of bij een nieuwere kan het ook een tel of cai zijn.

Klopt helemaal. Ik heb een jaren 90 woning en daar zitten ze ook. 1 komt achter het keukenblok uit.

wat voor pijp is het? 5/8 en 3/4? 3/4 is van oudsher voor een perilex van het fornuis. een vaatwas of boiler/oven groep was ook vrij standaard 50 jaar terug al. voor cai/telefoon was vrijwel niet aan loze pijp gedacht. de duurdere installaties wel vanuit de bouw maar dat zie je meestal er wel aan af.

Als eerst een stalen veer er in duwen en dan luisteren naar het geluid.
En/of een touwtje of cassette bandje er in blazen.
Bij de buren kijken, als dat een gelijk huis is.

@Sine: Uiteraard gelijk, was even in de war met een bedrade buis.

Iig ding gevonden:
Alletwee naar de keuken. Die met trekdraad naar de plek waar ik de flex al in de muur had zien zitten, de loze niet geheel bekend, maar ik vermoed dat hij op dezelfde plek uit het plafond komt als de lichtschakelaar in de gang.
Hoe en wat precies ga ik dan wel merken met stucen, ze zijn hier overal nogal creatief (vanaf de bouw al) geweest met het verbergen van dingen (en dan wordt je woonkamer stucen ineens nóg wat pittiger met een versprongen blok beton :')), het signaal zit hoger dan het andere stopcontact op die muur, maar met een 7cm gips kan hij immers ook niet tegenover de schakelaar in de gang zitten.

Het plaatje is nu in ieder geval eindelijk compleet én op papier.
Wel een beetje medelijden met een buur, de beunhazen prutsers die zijn keuken gedaan hebben hebben een kabelgoot achter de voordeur gelegd, terwijl er dus nog een loze pijp daarheen loopt. (Nu zou ik dat sowieso niet accepteren, dan frezen ze maar een sleuf in de vloer).
Ook foto's en tekeningen ivm dit soort constructies:

Je zult immers precies daar een plank op willen hangen. En al het andere loopt hier verticaal. Misschien vanwege de telefoonlijnen van de bovenburen?

Even een kleine aanvullende vraag: Vroeger "moest" de aarde draad naar de badkamer in één stuk uitgevoerd worden of zoiets meen ik? In ieder geval: ik "mag" dat ding toch gewoon doorverbinden van doos naar doos? Loopt nu van doos naar doos in verschillende ruimtes en daar dus geen bruikbare aardedraad.
En klein tweede ding: de wasmachine aan zowel aarde als potentiaalvereffening is toch ook iets van de laatste jaren? Dat is namelijk qua ruimte wat lastig te realiseren (als in meerdere dozen uit de muur beuken, sleuven frezen vind ik nooit zo'n probleem).

volgens de huidige nen1010 is idd de aarding van de badkamer ( vereffening) nemen van de centraaldoos op de badkamer, CAP puntje onder de wastafel doorgaans. wasmachine op een aparte groep in de badkamer dient ook vereffend te worden naar de centraaldoos van de badkamergroep idd. dit is bij nieuwbouw zo, bij bestaande bouw word die laatste amper toegepast.

Dat is al zo lang (minimaal sinds eind jaren 80) het geval dat je het al niet meer over nieuw mag hebben ;)

Op vrijdag 5 juni 2026 15:59:33 schreef pe5ocb:
Even een kleine aanvullende vraag: Vroeger "moest" de aarde draad naar de badkamer in één stuk uitgevoerd worden of zoiets meen ik?

Dat is wel beter of zo je wilt het beste.
Als er geen lassen in die draad zitten kunnen ze ook niet slecht zijn of gaan oxideren/losraken. [/quote]

En klein tweede ding: de wasmachine aan zowel aarde als potentiaalvereffening is toch ook iets van de laatste jaren? Dat is namelijk qua ruimte wat lastig te realiseren (als in meerdere dozen uit de muur beuken, sleuven frezen vind ik nooit zo'n probleem).

Alle vaste aanraakbare metalen delen of onderdelen horen aangesloten te worden op de potentiaalvereffening van de badkamer.
Denk dan aan (metalen delen) als verlichtingsarmaturen, kranen, wasbak, badkuip, zwaluwstaart-platen in de vloer etc.
Niet het metalen haakje voor je badjas :+

Op zondag 7 juni 2026 11:33:22 schreef Sine:
Dat is al zo lang (minimaal sinds eind jaren 80) het geval dat je het al niet meer over nieuw mag hebben ;)

in 1987 was het nog een aparte 6mm2 aarde naar de badkamer idd. niet dat het altijd op de huidige geldende manier word gedaan. badkamers uit 2006 hebben ook nog weleens een blanke aarde naar de meterkast lopen. aardnet in/ voor de douche hoeft ook niet perse meer, je mag ook het matje van de vloerverwarming gebruiken, of het betonijzer.

het zomaar vergeten bij nieuwbouw is tricky, want de scope keurder loopt al weken voor oplevering rond op de bouw. krijg je een map met punten die voor t leeuwendeel gewoon nog niet klaar zijn op moment van keuren 8)7