Hallo beste forumleden!
Ik zit in mijn eerste jaar monteur industriële elektrotechniek. Ik zit bij een kartteam en heb als laatste periode een leerwerkopdracht gekregen voor het kartteam. Er is door de W'ers al een rollerbank gemaakt, maar dat is alleen een massieve stalen rol. We willen eigenlijk realistisch rijden nabootsen en kunnen meten.

Ik heb tot nu toe met het aantal km/u we willen gaan testen, het gewicht, en rol en lucht weerstand etc kunnen berekenen, daarmee had ik dus het idee de rollerbank te gaan tegenwerken met een dc motor(Kunray 72V 5kw). Die wil ik regelen doormiddel van de VESC 6 75v. Die zou regeneratief braking hebben. kan die dan gecontroleerd(instelbaar) een bepaald vermogen kunnen remmen op de motor?. Volgens mijn berekening zou hij onze kart bij nominale snelheid(60km/u) ongeveer 2125 watt moeten remmen (P=F*v).

Dus testbankroller -> Dc motor-> VESC 6 75v controller-> Remweerstand/accu. Wij hoeven de opgewekte stroom in de 'generator' niet te hergebruiken, vandaar een remweerstand, maar ik denk dat de controller wel voeding nodig heeft.

Ik denk dat dit zou moeten werken, maar misschien maak ik het veelste moeilijk voor mijzelf en zijn er makkelijkere opties. Ik vind het gaaf als ik uiteindelijk info krijg uit evt meting zodat ik ook daadwerkelijk snelheid,koppel,acceleratiesnelheid kan meten/aflezen.

Ik hoor graag of ik op het goede pad zit of dat ik grote dingen over het hoofd zie, als ik nog niet alles beantwoord heb beantwoord ik dat graag.
Alvast bedankt!

Op maandag 18 mei 2026 16:15:58 schreef ohmelet:
Hallo beste forumleden!
Ik zit in mijn eerste jaar monteur industriële elektrotechniek. Ik zit bij een kartteam en heb als laatste periode een leerwerkopdracht gekregen voor het kartteam. Er is door de W'ers al een rollerbank gemaakt, maar dat is alleen een massieve stalen rol. We willen eigenlijk realistisch rijden nabootsen en kunnen meten.

Ik heb tot nu toe met het aantal km/u we willen gaan testen, het gewicht, en rol en lucht weerstand etc kunnen berekenen, daarmee had ik dus het idee de rollerbank te gaan tegenwerken met een dc motor(Kunray 72V 5kw). Die wil ik regelen doormiddel van de VESC 6 75v. Die zou regeneratief braking hebben. kan die dan gecontroleerd(instelbaar) een bepaald vermogen kunnen remmen op de motor?.

Absoluut!

Volgens mijn berekening zou hij onze kart bij nominale snelheid(60km/u) ongeveer 2125 watt moeten remmen (P=F*v).

Dus testbankroller -> Dc motor-> VESC 6 75v controller-> Remweerstand/accu. Wij hoeven de opgewekte stroom in de 'generator' niet te hergebruiken, vandaar een remweerstand, maar ik denk dat de controller wel voeding nodig heeft.

Ja. Ik zou aanraden om toch gewoon een accu te gebruiken.

De vesc wordt uit de "motorspanning" gevoedt. Dus denken: I zet er wel een 12V accutje aan, dat gaat hem niet worden: Je motor kan dan nooit meer dan 1/6e van z'n nominale toerental halen. (en daarmee ook maar 1/6e van de 5kW !)

Of de VESC makkelijke software heeft om op de derde fase die je DC motor toch niet gebruikt een remweerstand te monteren, weet ik niet.

Maar de "DC MOTOR" mode is er zeker wel.

Ik denk dat dit zou moeten werken, maar misschien maak ik het veelste moeilijk voor mijzelf en zijn er makkelijkere opties. Ik vind het gaaf als ik uiteindelijk info krijg uit evt meting zodat ik ook daadwerkelijk snelheid,koppel,acceleratiesnelheid kan meten/aflezen.

Ik hoor graag of ik op het goede pad zit of dat ik grote dingen over het hoofd zie, als ik nog niet alles beantwoord heb beantwoord ik dat graag.
Alvast bedankt!

Ik weet niet hoe een standaard rollerbank uitrekent hoeveel weerstand ie moet bieden. Stel ik heb een motor die op z'n wiel max 15N kan leveren, maar wel 100km/u kan "zonder weerstand". Met een fiets kan je met die 15N zo'n 15-20 km/u, dus die 100 haalt ie in de praktijk nooit. Maar onbelast wel. Krijg je dan een boete omdat ie te hard kan?

Maar goed. In een VESC kan je een app maken die de weerstand volgens jou formule instelt. (of via uart/USB/can uitlezen en aansturen.)

Misschien niet relevant, maar bedenk dat je met een waterpomp, een grote waterbak en een regelbare kraan ook een regelbare belasting kan maken.
Allicht niet zo "high-end" maar mogelijks een oplossing voor jullie probleem.