Droitwich 198kHz stopt binnenkort definitief

Op zaterdag 27 juni 2026 01:03:41 schreef erikdenhouter:
Ik heb jouw vraag gewoon letterlijk aan Google gegeven in deze vorm:
[...]

Ik heb PRECIES hetzelfde ingevoerd als jij, en krijg dit als antwoord:

Het BBC World Service-programma dat u zoekt is The People's Songs (in een latere variant ook bekend onder de titel Pick of the Pops of gepresenteerd door voormalige DJ's zoals Paul Gambaccini). In deze specifieke reeks werden iconische popnummers ontleed en geanalyseerd, waarbij de muziek zowel bij de start als aan het slot van de aflevering volledig werd gedraaid.

Het verband tussen The Works en het bovenstaande verklaart AI als volgt:

"The Works": This is likely a reference to the famous 1984 studio album by the rock band Queen. It is notable in the context of these broadcasts because the album's massive hit "I Want To Break Free" is a frequent feature on chart throwback shows like Pick of the Pops.

Het hangt dus ook erg van de luchtvochtigheid en de barometerstand af wat het enig juiste antwoord van AI is. Just saying'.

Die I staat dan ook voor incompetence, niet voor intelligence.
Dat nadenken moet je altijd zelf blijven doen. Maar dat is geen nieuws toch?

Daarom dat ik graag WEL de vermelding er bij heb dat het van AI komt, dan kan ik mijn halve kilo zout zelf naar smaak toevoegen ;)

FET, 'pick of the pops': die naam kwam me wel heel bekend voor maar PotP lijkt vooral hitlijsten af te spelen, als ik het wikipedia artikel lees:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pick_of_the_Pops

Volgens dat artikel werden in PotP gewoon hele hitlijsten gedraaid. Bij het eerder zelf zoeken op het internet was ik dit programma ook een paar keer tegen gekomen, maar is een totaal andere opzet dan het programma dat ik bedoelde, waarbij een hele show volledig aan één nummer gewijd was en 'in diepte' geanalyseerd werd. Dat format heb ik nergens anders gezien dan destijds bij de BBC worldservice.

Toch doet 'Pick of the Pops' wel heel sterk een bel bij mij rinkelen, terwijl 'The Works' dat niet doet. Ook vind ik eigenlijk niets terug op het internet als ik zoek op 'The Works' (behalve een BBC TV show). Sowieso discrimineert zoeken op 'The Works' niet goed, niet selectief.

De herkenningstune van PotP ('Quite beside the point') komt me wel zeer bekend voor net als de naam van Alan Freeman....

V.w.b. AI: ben er zeer negatief over. I.p.v. hele plakken tekst te kopiëren zou ik het dan liever even in een .txt-bestandje of PDF kopiëren en dat als bijlage toevoegen aan een post. Dan kan, wie wil, alsnog de AI-wijsheid bestuderen.

Geen idee trouwens wat er gezegd wordt in die .wav-file, net voor God save the Queen. Klinkt bijna Welsh voor me....

Wát zegt de nieuwslezer hélemaal op het laatst (47,5 sec in de clip), vlak voor het God Save the King?
(ik raadde ernaar, zocht het op en het klopt)

Inderdaad, het zal toch niet waar zijn?? Niet des BBC's

Verdraaid, nou hoor ik het ook!

What has the world turned to?!

This one'll go down in the history books >:)

nou... wat zegt hij dan? ik kan het niet goed ontcijferen..

Op zaterdag 27 juni 2026 18:15:55 schreef fripster:
nou... wat zegt hij dan? ik kan het niet goed ontcijferen..

Ik kan er ook niks van maken... :?

Op zaterdag 27 juni 2026 11:57:06 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb de laatste anderhalf uur opgenomen

Dank! Die gaat het archief in (niet het ronde :-))

Wilde net nog even luisteren, maar WebSDR Twente is niet helemaal lekker vandaag. Veel storing (door het onweer?) en over grote stukken van de band elke 28 kHz een stevige stoorpaal.

Die clip is alleen het laatste stukje.
De hele opname is een 121 MB .m4a-bestand (gewone mediaplayer leest hem).
Per ongeluk 'stereo' (L en R zijn gelijk, natuurlijk).

Wetransfer-link naar de 90 minuten-versie (geldig tot 30 juni)
https://we.tl/t-aGwFEB36oSBzgbTz

Pas op, 't is voor het merendeel heel gewone programmering; geen afscheidsuitzending.

Op zaterdag 27 juni 2026 13:36:09 schreef nonius:
FET, 'pick of the pops': die naam kwam me wel heel bekend voor maar PotP lijkt vooral hitlijsten af te spelen, als ik het wikipedia artikel lees:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pick_of_the_Pops

Volgens dat artikel werden in PotP gewoon hele hitlijsten gedraaid. Bij het eerder zelf zoeken op het internet was ik dit programma ook een paar keer tegen gekomen, maar is een totaal andere opzet dan het programma dat ik bedoelde, waarbij een hele show volledig aan één nummer gewijd was en 'in diepte' geanalyseerd werd. Dat format heb ik nergens anders gezien dan destijds bij de BBC worldservice.

Toch doet 'Pick of the Pops' wel heel sterk een bel bij mij rinkelen, terwijl 'The Works' dat niet doet. Ook vind ik eigenlijk niets terug op het internet als ik zoek op 'The Works' (behalve een BBC TV show). Sowieso discrimineert zoeken op 'The Works' niet goed, niet selectief.

De herkenningstune van PotP ('Quite beside the point') komt me wel zeer bekend voor net als de naam van Alan Freeman....

V.w.b. AI: ben er zeer negatief over. I.p.v. hele plakken tekst te kopiëren zou ik het dan liever even in een .txt-bestandje of PDF kopiëren en dat als bijlage toevoegen aan een post. Dan kan, wie wil, alsnog de AI-wijsheid bestuderen.

Geen idee trouwens wat er gezegd wordt in die .wav-file, net voor God save the Queen. Klinkt bijna Welsh voor me....

Ik luisterde er naar in de jaren 60 . Freeman begon altijd met;"Hi pop pickers"..................................... De tune was toen: https://www.youtube.com/watch?v=nj2-C486YJ0&t=11s

Op zaterdag 27 juni 2026 09:39:56 schreef nonius:
Da's ook gelijk de allereerste keer dat AI iets voor elkaar kreeg wat mij zelf niet gelukt is....

Kwestie van zo natuurlijk mogelijk de vraag stellen met zoveel mogelijk relevante feiten.
Ik begrijp dat die naam niet echt is blijven hangen. Het past in zekere zin niet helemaal.

Leuk dat het ook klopt :)

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (14%)]

Op zaterdag 27 juni 2026 07:37:19 schreef Aart:
Was het geen vriendelijker optie geweest het feitje kort te vermelden zonder de pedante referentie aan AI?
Dit soort dingen komt op mij over als zijn zij bedoeld om niet-AI gebruikers zoals ondergetekende neer te halen. Dat lijkt van weinig nut.

Oh nee, het is alleen mijn bedoeling de werkwijze en antwoord zoals het tot mij kwam bloot te geven, zodat je weet waar het vandaan komt.
Dat jij geen AI gebruikt kan ik he-le-maal inkomen, en neerhalen is nergens aan de orde, zie dat niet zo. Zeker in dit voorbeeld wil ik gewoon stellen dat, terwijl het antwoord al bij nonius bekend is, hij er maar niet op kan komen. Dus als het dan via AI gevonden wordt hoeft hij ook niet te twijfelen, en kan hij zien dat dit een heel goed gebruik van AI is.
In feite heeft AI hier een aantal zoekopdrachten gecombineerd, en een conclusie aangegeven (een gemiddelde ? ), en ook nog de juiste.

Eigenlijk vraag je mij met deze reactie geen reclame voor AI te maken, waarschijnlijk ook al omdat het concept forum onder druk staat door AI. Maar dit soort forums bestaan bij de gratie van waarheid, en een antwoord toevoegen met AI gegenereerd kan dat niet veranderen; er is nu waarheid toegevoegd.
Het is een paar dagen eerder mij overkomen dat ik een AI antwoord plaatste, en ik werd gelijk door iemand teruggefloten dat het niet klopt. Ben ik blij dat ik AI er bij vermeldde, dan is de vervuiling van het forum met foute antwoorden minder omdat AI ook kan corrigeren. En het vertelde mij weer sterker niet op AI te vertrouwen.

Of ik het moet verbloemen dat AI mij dit gaf ? Ik denk het niet. Er zijn zeker veel gevallen waar het geen toegevoegde waarde heeft, maar in dit geval zou ik mij (juist) boven anderen plaatsen door te suggereren dat ik het antwoord wist; helemaal niks daarvan, ik wist niet waar het over ging, ik zag alleen een onvruchtbare zoektocht van iemand. Dus gaf ik graag de tools aan hoe ik dat op zou lossen.

Ik hoop dat je weet dat Google (b.v.) vanzelf een AI antwoord geeft als deze maar een degelijk omschreven vraag herkent ? Geen account nodig dus. Hoe voorkom jij dan dat AI je niks vertelt ?

Op zaterdag 27 juni 2026 13:10:36 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik heb PRECIES hetzelfde ingevoerd als jij, en krijg dit als antwoord:
Het BBC World Service-programma dat u zoekt is The People's Songs (in een latere variant ook bekend onder de titel Pick of the Pops of gepresenteerd door voormalige DJ's zoals Paul Gambaccini). In deze specifieke reeks werden iconische popnummers ontleed en geanalyseerd, waarbij de muziek zowel bij de start als aan het slot van de aflevering volledig werd gedraaid.

Heil Frederick , hier leren we allen zo veel van _/-\o_

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (42%)]

Op zaterdag 27 juni 2026 19:18:14 schreef Frederick E. Terman:
De hele opname is een 121 MB .m4a-bestand (gewone mediaplayer leest hem).
...
Wetransfer-link naar de 90 minuten-versie (geldig tot 30 juni)
https://we.tl/t-aGwFEB36oSBzgbTz

Dank je FET!
Erg leuk om alsnog naar te luisteren.

groet, Gertjan.

Ik geloof niet dat wij op het forum erg bezig zijn met waarheidsvinding, maar met het bediscussiëren van die problemen en onderwerpen die wij leuk vinden. Er zijn eindeloos veel manieren om iets te realiseren of repareren. En dat is leuk. Het is fijn het daar met elkaar over te hebben om nieuwe inzichten en inspiratie te krijgen.
In de eerste plaats een menselijk, sociaal ding dus. Als u daar aan deel wilt nemen met "AI" dan mag wat mij betreft van u verwacht worden dat u het bijbehorende huiswerk doet, dus het antwoord controleert in een normale bron en daarnaar verwijst. Zodat het resultaat passend is binnen de context van het forum.
Zo een antwoord wordt vast gewaardeerd, maar het is geen wedstrijd of zo.
Het is echter niet netjes u te verschuilen achter AI. Dat u dat ergens in het proces gebruikt heeft behoort niet relevant te zijn. Want dat zal nu inderdaad voor veel antwoorden gelden, bewust of onbewust.
Het is niet veel anders als met de opkomst van zoekmachines en het nare "LMGTFY". Dat zal nu niemand nog zomaar durven gebruiken.

AI zal prima werken voor de 90% van alle vragen, projecten en problemen die lijken op wat al is en die een eenvoudig, goed gedocumenteerd en "waar" antwoord hebben. De spreekwoordelijke nog-weer-een-database-met-een-front-end, een voeding en een microcontroller, wat I/O en tien regels code, de miljoenste kapotte SMPS, niet-zo-vage "vage" problemen omdat de voeding niet afdoende ontkoppeld is, signaal stroomkringen last hebben van common mode, EMC problemen door mode conversie of ... etc. etc. Ik heb er geen ervaring mee, maar geloof het direct.
Het is echter die 10% daarna die ik interessant vind en waar ik mij steeds in vind. Daar is AI enkel ruis.
Als het storend blijft zal ik uit dit soort omgevingen verdwijnen, wat eigenlijk al bezig is. Diti bs ijvoorbeeld een offtopic posts, waar ik zelf een uitgebreide afkeer van heb.

Voor vragen die gevoelig zijn voor AI ruis gebruik ik op het moment Vivaldi. Ik hoop niet dat er al datasheets bij elkaar gedroomd worden door AI..
Veel vaker zoek ik echter dingen die ik vroeger "even zou Googlen" op in de documentatie, en voeg die informatie toe aan mijn eigen werkdocumenten.
Zo werken we op werk en het werkt voor mijn goed, dus heb ik het voor mijn wat serieus geworden hobby werk voor twee organisaties overgenomen.
"Google" of zijn vervangers en de bronnen waar naar zij verwezen waren al een tijd minder effectief aan het worden als hulpje voordat het hele AI-gebeuren op kwam.
Het is verder geen ramp imo, dingen veranderen en wij passen ons aan. Technisch inhoudelijk veranderd er weinig.
Maar hier op Co bent u op mijn terrein en ik vind het gepast mij te verzetten tegen de uitingen die u gedaan heeft.

Het verzwijgen van bronnen is dan wel weer strijdig met mijn vuistregel om (in verband met informatie-hygiene) zoveel mogelijk bronnen te vermelden. Ik denk dat het gewoon niet moet overkomen als LMGTFY, zoals het hier ook niet bedoeld was.

Het vervelende *) is dat AI inmiddels vaak meer of andere zoekresultaten vindt dan normale zoekmachines. Ik ga er zelf denk ik toe over om, als ik AI zou gebruiken, de bronsite te vermelden met eventueel een (via Gemini) ofzo.

*) slecht nieuws voor de kwaliteit van gewone zoekmachines

Op zondag 28 juni 2026 09:33:01 schreef Aart:
Maar hier op Co bent u op mijn terrein en ik vind het gepast mij te verzetten tegen de uitingen die u gedaan heeft.

Ik neem aan dat dit tegen mij gericht is.
Een krachtige uitspraak, al weet ik niet exact waar het om gaat, hoe en of ik dit zelf heb veroorzaakt.

Op zondag 28 juni 2026 09:33:01 schreef Aart:
In de eerste plaats een menselijk, sociaal ding dus. Als u daar aan deel wilt nemen met "AI" dan mag wat mij betreft van u verwacht worden dat u het bijbehorende huiswerk doet, dus het antwoord controleert in een normale bron en daarnaar verwijst. Zodat het resultaat passend is binnen de context van het forum.

Daar ben ik inderdaad wel eens laks in, en zal er extra op letten.

[PE9SMS] Ik kan er ook niks van maken...

De allerlaatste woorden die gesproken werden op deze oer-Britse zender die bijna een eeuw in gebruik was, waren in de taal van Voltaire!

Er was een tijd dat voor dergelijk hoogverraad je hoofd letterlijk rolde.... :X

In ander forum las ik dit:

Het is Welterusten in het Iers.

Zie een van de comments bij de Youtube stream..
https://www.youtube.com/watch?v=idlEiWRnSd0

@ABTrainsYT
2:46 In case you’re wondering what he said there, he said the Irish phrase for good night…“oíche mhaith”

Klopt. Bij het checken las ik dat hij dit geregeld deed (Al Ryan is Iers).
e: Oh wacht - 'doet', natuurlijk. Alleen 198 kHz is weg; de programma's zijn er gewoon nog. Uitgerekend Radio 4 is ook voor buitenlanders gratis in de app.
Wel een moeilijke spelling trouwens... hij zégt 'ee-ha wah'. Ik zal nooit meer klagen over ónze spelling. :P

ee-ha wah.wav

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (28%)]

Ah ok - ik verstond 'et voilà', met een zwaar engels accent....

Ha, ha! Dát zou nog eens een mooie stunt geweest zijn. Iets voor Monty Python.

Mooie docu over de bouw,de stroomvoorziening (4 "kleine" Dieseltjes :) )en de opbouw van de zendmasten van het station.
https://youtu.be/WRDl3ccR4X8