Droitwich 198kHz stopt binnenkort definitief

Ik heb altijd horen zeggen dat de oscillator zich in een grot bevond om zo stabiel mogelijk te zijn, maar dit blijkt niet waar te zijn.

Begin jaren 60 was er een jaar of drie een 'ring drive' kristal in gebruik voor hogere stabiliteit dan het gewone kristal dat ze daarvoor hadden. Die ring drive was nogal trillingsgevoelig, zodat de oscillator in een apart gebouw stond, buiten het zendergebouw dus. Daar zal die 'grot' wel vandaan komen.
De rubidiumstandaard die daarna kwam (1968?) kon weer gewoon in de zenderrekken.

een conventionele kleppen-oscillator

Die zou ik weleens willen zien. :)
Maar ik vermoed dat het in de originele tekst een oscillator met buizen (valves) was.

Ik luister nog regelmatig naar de middengolf met een Sangean ATS909, dat gaat met een loopantenne redelijk goed. Ik heb wel wat kringloop transistorradio's ongeschikt bevonden die zo doof als een kwartel waren. Voornamelijk ruis en brom ontvangst. LG is wat mij betreft gebeurd.

Op woensdag 27 mei 2026 14:38:52 schreef Evarist:

Hij werd gebouwd in Dodderhill, in Worcestershire. Omdat geen zinnige mens dat laatste woord kan uitspreken, werd de zender genoemd naar het nabijgelegen Droitwich.

.

Nooit gehoord van Worcestershiresaus?
Woesestersjer

Volgens en.wikipedia zelfs nog korter:

WUUST-er-sher (voor Engelstaligen)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (54%)]

Woestersjur, inderdaad. De spelling is nooit aangepast.
Van bijvoorbeeld de plaats Brighthelmstone is de spelling in de loop der eeuwen wél aangepast aan de, na verloop van al die tijd, afgesleten uitspraak: Brighton.

Maar Droitwich ligt óók in 'Woestersjur', dus erg logisch is 't allemaal niet. De verdenking dringt zich op dat @Evarist dit gloednieuwe feitje er zelf tussengeschoven heeft. :)

--

met luide vloeken tot gevolg van mensen die de frequentie van 200 kHz deelden door 200 000 om secondepulsen te bekomen

De meeste amateur-frequentiestandaards hadden achter een oscillator een rijtje deler-IC's waaruit allerlei frequenties kwamen: 1 MHz; 100, 10, 1 kHz; 1 Hz, van die dingen. Omdat de IC-tiendelers door 2 en door 5 deelden, kon je er ook gemakkelijk 2 kHz uit halen, net zoals we ook de 200kHz-uitgang gebruikten om via een fasevergelijker te locken met de 200 kHz van Droitwich.

Toen Droitwich naar 198 kHz ging, gingen we in het ontvangertje mixen met de 200 kHz van de standaard. We stopten (in plaats van 200 kHz) nu de zo verkregen 2 kHz in de fasevergelijker, met dan ook de 2 kHz uit de standaard op de andere ingang.
Zo had je weer lock, en werkte alles weer als vanouds.

geheugensteuntje

voor wie Droitwich op 198kHz nog eens wil horen beleven, het zijn de laatste dagen.

Droitwich én Burghead én Westerglen. :)

Op zaterdag 27 juni om 00:00 UTC (02.00 onze zomertijd) gaat de knop om.

Dus hoewel 'stopt op 27 juni' (wat je overal leest) wel klopt, is vrijdag 26 juni eigenlijk meer de laatste uitzenddag.

Ik hoop dat iemand in staat is de laatste momenten, via de ether (!), op te nemen en online te zetten.
De afkondiging en een stukje ruis daarna.

Toch een stukje historie voor later.
Dat is de pest met historie, dat wordt het later pas en je herkent het niet op het moment zelf :-)

Ben nu bezig met DCF77

In de jaren 80 heb ik een ontwerpje uit RB gebouwd, met een zelf ontworpen ontvanger. Werkte altijd precies, totdat de eprom een paar weken geleden aan geheugenverlies ging lijden. Nieuwe eprom gebrand en we kunnen weer 40 jaar vooruit....

Ter info: Komende nacht om 2.00 u Nederlandse tijd, gaat het gebeuren.:
BBC Long Wave stopgezet - Radio Society of Great Britain - https://share.google/inJ8IgRJUqiyjOkdc

Ook op diezelfde RSGB-site (zelfde link; dank voor de link) worden vier special callsigns vermeld. Ze zijn het hele weekeinde nog te werken.

Leuke activiteit in alle modes. Werkte ze net op 40m CW.
Kijk uit naar GB1500M, GB198LW, GB198END, GB198KHZ.

Op vrijdag 22 mei 2026 16:12:49 schreef nonius:
.... Herinner me één show (naam vergeten helaas) waarin elke week een populair muzieknummer eerst volledig werd gedraaid, daarna zin voor zin of zelfs per woord geanalyseerd, waarna aan het einde van de show weer het volledige nummer gedraaid werd.

Ik heb jouw vraag gewoon letterlijk aan Google gegeven in deze vorm:

"Er is in de vorige eeuw bij de BBC radio world service een programma geweest waarvan ik graag de naam weer weet. Het radio programma waarin elke week een populair muzieknummer eerst volledig werd gedraaid, daarna zin voor zin of zelfs per woord geanalyseerd, waarna aan het einde van de show weer het volledige nummer gedraaid werd."

Dit kreeg ik als antwoord:
"Het legendarische radioprogramma van de BBC World Service dat u zoekt heet "The Works". Dit programma werd in de jaren negentig uitgezonden en stond volledig in het teken van de ontleding van één specifiek pop- of rocknummer. De opbouw van de uitzending verliep precies zoals u omschrijft.

(en meer uitleg)"

Ja ik weet het, AI is de pest voor forums, maar als je weet dan weet je, en kan je moeilijk niet kijken.

Was het geen vriendelijker optie geweest het feitje kort te vermelden zonder de pedante referentie aan AI?
Dit soort dingen komt op mij over als zijn zij bedoeld om niet-AI gebruikers zoals ondergetekende neer te halen. Dat lijkt van weinig nut.

Nouja, dan liever dat mensen wel refereren aan AI zodat je weet dat de bron volslagen onbekend is en je dus het antwoord met een korrel zout moet nemen.

Maar liever zie ik een overkoepelend beleid om AI antwoorden verplicht onder een soort spoiler tag te zetten. Niet verbieden, maar wel ontmoedigen.

Nouja, dan liever dat mensen wel refereren aan AI zodat je weet dat de bron volslagen onbekend is en je dus het antwoord met een korrel zout moet nemen.

Maar liever zie ik een overkoepelend beleid om AI antwoorden verplicht onder een soort spoiler tag te zetten. Niet verbieden, maar wel ontmoedigen.

Overigens speelt er nu op 198 een herhalende boodschap met dat de BBC Radio 4 nu op andere frequenties beluisterd moet worden. Wat een treurige dag. Die zender was toch een soort rots in de branding voor radioliefhebbers. Altijd daar met betrouwbare propagatie. Ik heb hem alleen één keer niet kunnen horen tijdens een wel heel extreem onweer recht boven m'n hoofd.

Was dat het onweer van onlangs op 19 juni? Met landelijk 188.000 ontladingen...

Nee, was wat langer geleden. Was ook zeer intens maar een stukje lokaler.

"Het legendarische radioprogramma van de BBC World Service dat u zoekt heet "The Works". Dit programma werd in de jaren negentig uitgezonden en stond volledig in het teken van de ontleding van één specifiek pop- of rocknummer. De opbouw van de uitzending verliep precies zoals u omschrijft.

Dank Erik! Daar zat ik al een jaar of 15 m'n hoofd over te breken. Met 'gewoon' zoeken, op alle (on-)mogelijke zoektermen kwam ik er niet aan uit. Of m'n zoekvaardigheden gaan achteruit, óf de zoekmachines gaan achteruit.

Da's ook gelijk de allereerste keer dat AI iets voor elkaar kreeg wat mij zelf niet gelukt is....

Ik heb de laatste anderhalf uur opgenomen, maar eigenlijk was er niet veel aan. Eén clipje, en na de Shipping Forecast nog een klein woordje.
Hieronder het allerlaatste stukje van de uitzending en het begin van de 'retune'-loop.

BBC R4 Snip.wav

Wát zegt de nieuwslezer hélemaal op het laatst (47,5 sec in de clip), vlak voor het God Save the King?
(ik raadde ernaar, zocht het op en het klopt)

e: Excuus voor het toontje rond 3,6 kHz. Zelf hoor ik het niet (zie het nu pas in de editor). Hopelijk niet al te storend.
Zonnepanelen diep in de nacht? :D

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (17%)]

Op zaterdag 27 juni 2026 07:37:19 schreef Aart:
Was het geen vriendelijker optie geweest het feitje kort te vermelden zonder de pedante referentie aan AI?
Dit soort dingen komt op mij over als zijn zij bedoeld om niet-AI gebruikers zoals ondergetekende neer te halen. Dat lijkt van weinig nut.

De bron vermelden lijkt me prima, de bron van de bron zou nog beter zijn, maar we moeten proberen om het LMGTFY-gehalte laag te houden (de toon die je er eventueel in kunt lezen). Dat was toen die site nieuw was, ook alleen maar de eerste 3 keer leuk.

Op zaterdag 27 juni 2026 01:03:41 schreef erikdenhouter:
Ik heb jouw vraag gewoon letterlijk aan Google gegeven in deze vorm:
[...]

Ik heb PRECIES hetzelfde ingevoerd als jij, en krijg dit als antwoord:

Het BBC World Service-programma dat u zoekt is The People's Songs (in een latere variant ook bekend onder de titel Pick of the Pops of gepresenteerd door voormalige DJ's zoals Paul Gambaccini). In deze specifieke reeks werden iconische popnummers ontleed en geanalyseerd, waarbij de muziek zowel bij de start als aan het slot van de aflevering volledig werd gedraaid.

Het verband tussen The Works en het bovenstaande verklaart AI als volgt:

"The Works": This is likely a reference to the famous 1984 studio album by the rock band Queen. It is notable in the context of these broadcasts because the album's massive hit "I Want To Break Free" is a frequent feature on chart throwback shows like Pick of the Pops.

Het hangt dus ook erg van de luchtvochtigheid en de barometerstand af wat het enig juiste antwoord van AI is. Just saying'.

Die I staat dan ook voor incompetence, niet voor intelligence.
Dat nadenken moet je altijd zelf blijven doen. Maar dat is geen nieuws toch?

Daarom dat ik graag WEL de vermelding er bij heb dat het van AI komt, dan kan ik mijn halve kilo zout zelf naar smaak toevoegen ;)

FET, 'pick of the pops': die naam kwam me wel heel bekend voor maar PotP lijkt vooral hitlijsten af te spelen, als ik het wikipedia artikel lees:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pick_of_the_Pops

Volgens dat artikel werden in PotP gewoon hele hitlijsten gedraaid. Bij het eerder zelf zoeken op het internet was ik dit programma ook een paar keer tegen gekomen, maar is een totaal andere opzet dan het programma dat ik bedoelde, waarbij een hele show volledig aan één nummer gewijd was en 'in diepte' geanalyseerd werd. Dat format heb ik nergens anders gezien dan destijds bij de BBC worldservice.

Toch doet 'Pick of the Pops' wel heel sterk een bel bij mij rinkelen, terwijl 'The Works' dat niet doet. Ook vind ik eigenlijk niets terug op het internet als ik zoek op 'The Works' (behalve een BBC TV show). Sowieso discrimineert zoeken op 'The Works' niet goed, niet selectief.

De herkenningstune van PotP ('Quite beside the point') komt me wel zeer bekend voor net als de naam van Alan Freeman....

V.w.b. AI: ben er zeer negatief over. I.p.v. hele plakken tekst te kopiëren zou ik het dan liever even in een .txt-bestandje of PDF kopiëren en dat als bijlage toevoegen aan een post. Dan kan, wie wil, alsnog de AI-wijsheid bestuderen.

Geen idee trouwens wat er gezegd wordt in die .wav-file, net voor God save the Queen. Klinkt bijna Welsh voor me....

Wát zegt de nieuwslezer hélemaal op het laatst (47,5 sec in de clip), vlak voor het God Save the King?
(ik raadde ernaar, zocht het op en het klopt)

Inderdaad, het zal toch niet waar zijn?? Niet des BBC's