Het schijnt dat er slimme meters in omloop zijn die zo slim zijn dat ze zelf 'salderen'. Dus het totaal aan levering en teruglevering over de 3 fasen wordt tegen elkaar weggestreept. De codes in het telegram zijn:
- 1-0:1.7.0.255 - Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution
- 1-0:2.7.0.255 - Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution
Afhankelijk van hoeveel geleverd / teruggeleverd wordt, is één van de codes 0.
Dit komt naar voren in deze discussie. Maar bij mij doet de meter dat niet.
In de bovenstaande afbeelding zou ik dus geen levering moeten hebben, maar 0.352kW teruglevering.
Ik ben heel erg benieuwd hoe 'slim' de meters zijn van de rest van Nederland.
Voor mij betekend dit dat ik elke fase apart moet 'balanceren' om geen teruglevering te hebben.
Of wordt er met twee maten gemeten waarbij de ene meter wel levering en teruglevering tegen elkaar wegstreept en een andere meter niet?
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 22 mei 2026 11:33:02 schreef EdbO:
Het schijnt dat er slimme meters in omloop zijn die zo slim zijn dat ze zelf 'salderen'.
Heeft niet met slim te maken maar de meter moet gewoon voldoen aan de nederlandse en europese regels .
Verrekening gaat natuurlijk voor de energie (kWh), maar het vermogen (kW) kan ook interessant zijn om te weten.
Het DSMR-protocol, dat over P1 loopt, bevat geen telegram voor 'actueel globaal vermogen'.
Alleen actueel totaal vermogen ontvangen en actueel totaal vermogen teruggeleverd (kW); en dan hetzelfde maar per fase (kW). Dus precies zoals rood resp. groen omlijnd in het plaatje hierboven.
Voor een 'globaal' nullen moet je zelf het verschil tussen actueel totaal ontvangen en actueel totaal teruggeleverd vermogen (laten) uitrekenen.
https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2024-02/dsmr_5.0…
Wat op het display van de meter getoond kan worden is een ánder verhaal.
Mijn meter laat inderdaad wel een 'Actueel vermogen' zien, dat plus of min kan zijn; maar dat getal gaat niet over de P1-poort.
Het homewizard display'tje laat wel hetzelfde getal zien, maar dat heeft de homewizard zelf moeten uitrekenen.