Bosch was-droogcombinatie droogt niet meer E:18

Na mijn vraag op twee fora gesteld te hebben zonder succes kreeg ik als tip om het hier te gaan proberen.

Hopelijk zitten hier experts die verstand hebben van was-/droog combinaties :-)

Bosch WVG30442NL
bouwjaar: 2018

Foutcode: E:18

Bosch was-droogcombinatie droogt opeens niet meer.

Wassen: de was na centrifuge komt redelijk droog uit. Zoals dat altijd al het geval was.

Drogen: trommel wordt wel warm maar de was is nat (was zit vol met water. Er is geen water in de trommel). Zeg maar zo nat alsof je alleen was programma zonder centrifuge gedraaid hebt.

Gedaan: Filterpomp (rechts onder) opengemaakt en schoongemaakt. Die zat vol met “slib”.

Ook een temperatuur beveiliging sensor ingedrukt, want dat knopjes was uitgeschoven.

Desondanks wil de was niet drogen.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Hieronder wat foto’s:

- filter pomp die aan de achterkant zwart was (zat vol met dat “slib”)
- slangen eruitgehaald om te kijken of die niet verstopt zijn
- foto van de ventilator met de stoffige troep omheen
- foto van de temperatuur begrenzer en dat knopje wat ik ingedrukt heb
- foto van de foutcode

Experts zijn hier zeker wel aanwezig.
Je hebt al veel info gegeven maar die kunnen je nog beter helpen als je aangeeft wat de handleiding over E18 laat weten.?
(geen zin om het op te zoeken) O-)

Bij mijn Bosch wasmachine is foutcode E18 een fout in het water-afvoersysteem. In de afvoerslang of pomp.In de handleiding van je machine staat een lijst met foutcodes.Misschien is FC E18 bij een was/droger combi een heel andere fout.

https://www.handleidi.ng/bosch/wvg30442nl/handleiding?p=45

Pagina 45
E:18 Afvoerpomp verstopt; afvoerpomp schoonmaken. Afvoerslang bij de silfon reinigen.

Maar als afvoerpomp verstopt zou zijn dat zou dan ook bij het wassen het geval zijn toch?

Bij het wassen geeft was-/droog combinatie geen enkel error weer en draait wasprogramma zonder problemen.

Zonder ook maar enige kennis van het apparaat te hebben, maar gewoon op 'boerenverstand': Die combi-dingen zijn (vrijwel?) zonder uitzondering condens drogers. Het condensaat moet ook afgevoerd worden. Dat zou 'in de trommel' kunnen lopen en dan op die manier kunnen verdwijnen. Of het heeft een klein pompje. Al met al zal er rond de condensor een 'bak' zitten. Met wellicht een vlotter om het niveau te bewaken.
Raakt die redenatie ergens een kant of een wal? Of zit het boerenverstand er volkomen naast?

Clickson, uitgevallen, temperatuur te hoog.
Het zijn ook ondingen die vaak inbranden.
Daarmee verandert de instelling.
Ingebrand loopt de temperatuur vanzelf op door de toegenomen weerstand.

Of, motorbeveiliging? Vastgelopen Pomp?

Hieronder een link met het overzicht van de onderdelen voor de was-/droog combinatie

Pagina 5 en 6 geven overzicht van de onderdelen van het drooggedeelte.

https://www.bosch-home.nl/nl/spare-parts-list/WVG30442NL-01

Een veel voorlopend probleem, is hier ook genoeg over te leden, is ( veel) te veel zeep gebruiken.
Daardoor gaan de slangen en dergelijke dicht zitten.
Ik ken deze machine niet verder, maar uit mijn witgoed repareertijd weet ik dat die combi machines ( ondingen toen al...) als een condensdroger werkten door wat koud water langs de kuip te laten lopen om die te koelen.
Dan kon het vocht uit de was daar op condenseren.
De afvoerpomp voerde dan alles af.
We hadden zelfs een machine, (Marura), die een turbo had, een dikke ventilator die nog wel eens problemen gaf. Ik denk dat de huidige combi's ook ongeveer zo werken.
Als die maximaal klixon er uit gaat zijn de droog elementen te warm geweest en dan moet je de oorzaak zoeken, alleen resetten is niet genoeg.

De witgoedmensen hier zoals SMD en EricN weten vast wel meer te vertellen.

Als er geen redenen meer zijn die de melding E18 rechtvaardigen, alles schoon en proper en ontstopt, zou je ook eens kunnen kijken naar waar die melding vandaan komt.

Ik denk dan aan een defecte of vervuilde sensor zodat er een onware melding plaatsvind die het programma stopzet.

Klinkt als een banale defecte pomp. De pressostaat verstropt is ook een mogelijkheid maar gezien de aanwezigheid v water verwacht ik daar niet het issue. Maar beter safe than sorry dus gezien het een vuile brij boel blijkt is een deep clean geen overbodige luxe. De pressostaat emmer niet vergeten.

Wat de pomp dus betreft: dit zijn vijverpompjes. Deze hebben een permanente magneet als rotor. Het fenomeen bestaat dat bij slijtage of dichtslibbing vh magneet anker de pomp met momenten niet wil starten. Dus je moet door veel starten vd pomp deze proberen te betrappen op een falende start. Soms is zeepwater of warm water nodig om uit te lokken.
Ook kan het zijn dat er zich schuim vormt in de pomp en dit kan uiteraard ook niet gepompt worden.
De eco bal in de balg onderaan durft ook wel eens plakken in de drab.

Bedankt voor de reacties.
Is die pressostaat dat stukje wat aan de pomp vastzit, wat op mijn foto (eerste post) zwart van binnen is?
Zo ja, dan heb ik die voordat ik dit postte al schoongemaakt. Die zat vol met drab.
Mocht dat het niet zijn, waar zit die pressostaat?

Trouwens, hebben deze machines ook een soort vochtsensor?
Ik kan niks daarover vinden op https://www.bosch-home.nl/nl/spare-parts-list/WVG30442NL-01

Zou het kunnen dat die "vochtsensor" defect is en verkeerde waarde aangeeft waardoor de was na "het drogen" kletsnat blijft?

Trouwens, wasmachine geeft nu geen Error E:18 maar de was komt nog steeds na het drogen kletsnat uit de was-/droog combinatie.

Programma: wassen + drogen
Resultaat: programma's worden netjes afgemaakt maar de was is kletsnat.
Als ongeveer halverwege droogproces deur wordt geopend dan is de was (niet droog) maar droger dan aan het eind van het proces. aan het eind van het proces is de was kletsnat.

Op donderdag 28 mei 2026 10:26:42 schreef lujo:
Programma: wassen + drogen
Resultaat: programma's worden netjes afgemaakt maar de was is kletsnat.
Als ongeveer halverwege droogproces deur wordt geopend dan is de was (niet droog) maar droger dan aan het eind van het proces. aan het eind van het proces is de was kletsnat.

Als dat verschil zo duidelijk is dan moet er water toegevoegd zijn tussen het moment dat je de deur opent en het einde van het programma. Want dat hoort natuurlijk niet.
Je zou als test de kraan kunnen dichtdraaien als je zeker weet dat het droogproces is begonnen.

Op donderdag 28 mei 2026 11:07:26 schreef vergeten:
[...]Als dat verschil zo duidelijk is dan moet er water toegevoegd zijn tussen het moment dat je de deur opent en het einde van het programma. Want dat hoort natuurlijk niet.
Je zou als test de kraan kunnen dichtdraaien als je zeker weet dat het droogproces is begonnen.

Ik weet niet of kraan dichtdraaien zo'n goed idee is. Die was-/droog combinaties hebben toch aanvoer van water nodig om was te drogen?

In je mail(spam?) wat tests/huiswerk.

Pressostaat heeft een dun darmpje. Pressostaat zit meestal bovenaan ergens en het darmpje loopt naar de kuip onderaan.

Gezien de pomp kan intermitterend haperen is deze nog niet vrijgesteld als zijnde oorzaak. Test grondig. Als de vochtsensor problemen geeft dan verwacht ik op het einde nog steeds geen water in de kuip en dan draait hij maar kort het droogprogramma. Wordt de rondgeblazen lucht heet? Droogt hij lang?

[Bericht gewijzigd door EricN op (27%)]

EricN, bedankt ook voor de tips en het meedenken.
Wasmachine wordt nog steeds gebruikt en wassen + centrifugeren werkt prima.
Kunnen we dan afvoer pomp uitsluiten?

Gisteren was per ongeluk programma “wassen + drogen” aangezet.
Wasmachine heeft dat programma netjes afgemaakt, zonder error meldingen.

Echter, het wasgoed was na afloop warm maar ook klets nat. In de tommel was geen water, want het wasgoed heeft dat water opgenomen.

Ik heb toen wasmachine op programma “alleen centrifugeren 1.000” gezet en na 15 min. kwam het wasgoed redelijk droog eruit en nog steeds beetje warm. Dus dat water wat in het wasgoed zat was na centrifugeren afgevoerd.

Vanwege warme wasgoed maar ook wanneer ik hand tegen het glas van de deur hou voel ik warmte en denk ik dat verwarmingselement goed werkt.

Wat zou het probleem kunnen veroorzaken aan de hand van deze constatatie?

Waar zou die vocht sensor kunnen zitten?
Op de tekening in de eerste post zie ik die nergens als onderdeel met een nummer wat ik zou kunnen bestellen…

Als er een vochtsensor probleem is dan gaat het drogen te kort zijn. Dus monitor de droogtijd. Is deze lang of kort?

Je gaat ook wat tijd moeten investeren in het kijken wat er juist gebeurd. Wanneer komt er water bij? Vanwaar komt het water? Wordt er op tijd weg gepompt?

Deze machines hebben vele problemen met condens bak welke compleet dichtzit alsmede de ventilator en verwarmings element. De gehele machine zal een diepte reiniging moeten hebben. ( maar split je de was ook? het is 8 Kg wassen 4 Kg drogen. Dit patent is gewoon geen succes te noemen van alle merken, erg energie vretend ook) Beste is een losse droger te nemen)