Beste forumleden,
Ik heb een probleem met de displayprint van een recente Intergas Kompakt HRE 18 HR Soloketel (IC3 platform).
De ketel zelf werkt nog:
* OpenTherm communicatie werkt nog
* brander start nog
* verwarming functioneert nog
Maar:
* display volledig dood
* geen segmenten
* geen backlight
Ik heb de displayprint uitgebouwd en onder microscoop onderzocht.
Printgegevens:
* Siemens AGU2.320B184
* Intergas 250557.01
Ik zie duidelijke corrosie/oxidatie rond de fine-pitch connector en meerdere via’s aan de lintkabelzijde.
De traces lijken visueel grotendeels nog intact, maar enkele via’s tonen donkere aantasting en vermoedelijk slechte metallisatie.
Ik zoek vooral advies over de correcte herstelmethode voor dit type multilayer PCB schade.
Concreet:
* hoe herstellen jullie gecorrodeerde via’s op multilayer printen?
* best via’s doorverbinden met enamel wire top-bottom?
* connector volledig verwijderen en hersolderen?
* eerst lokaal koper vrijschrapen en continuity meten?
* hoe bepalen of de via-barrel intern nog betrouwbaar is?
* gebruiken jullie UV soldermask na herstel?
* wanneer wordt herstel praktisch onbetrouwbaar?
De traces zijn zeer fijn en lopen direct naar via’s, dus klassieke draadbruggen lijken moeilijk.
Ik voeg microscoopfoto’s toe van de probleemzone.
Alle praktische tips over:
* microsoldering technieken
* via repair
* multilayer PCB rework
* fine-pitch connector herstel
zijn zeer welkom.
Bedankt!
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Over hoeveel via's gaat het?
Het probleem is of je kunt achterhalen, als de vias in de binnenlagen ergens naar toe gaan, waar ze uitkomen. Dat zal verrekte lastig worden als je geen werkend exemplaar hebt.
Zou je wel de verbinding terug kunnen vinden kun je wirewrap draadjes gebruiken om de boel te repareren, dat is niet onmogelijk maar wel een gepriegel.
Een via waar aan beide zijden een trace aan zit zal waarschijnlijk geen trace in de binnenlaag hebben, andersom is het 100% zeker dat je een zoekplaatje hebt.
Heb je veel geluk zijn de binnenlagen alleen GND en VCC dan kun je het waarschijnlijk met wat ervaring nog achterhalen waar die vandaan komt.
Wat ik wel eens gedaan heb is de sporen blank maken en er wirewrap draadjes op leggen/solderen en door de via heen prikken. Als die te dik zijn adertjes uit een soepele draad halen en die gebruiken.
Heb je een foto van het de displayprint?
Bedankt Henri62,
Het gaat gelukkig maar over een beperkt aantal verdachte via’s, voornamelijk rond de fine-pitch connector van de displayinterface.
Wat mij voorlopig hoop geeft:
* de meeste traces lijken visueel nog intact
* de parallelle banen lopen nog mooi door
* de schade lijkt vrij lokaal rond enkele via’s/solder joints geconcentreerd
Mijn vermoeden is momenteel:
* corrosie van de via-barrel of metallisatie
* slechte overgang tussen top- en bottom-layer
* eerder connectiviteitsproblemen dan volledig weggeëtste traces
Ik denk inderdaad hetzelfde als jij:
zodra een via intern nog naar onbekende binnenlagen gaat, wordt het een zoekplaatje zonder tweede werkende print.
Gelukkig lijken deze specifieke via’s vooral gebruikt te worden als layer transition tussen top en bottom rond de connectorzone, althans afgaand op de zichtbare routing onder microscoop.
Mijn huidige plan was ongeveer:
1. volledig reinigen met IPA
2. continuity mapping maken per trace/via
3. connector reflowen
4. verdachte via’s eventueel direct top-bottom bypassen met enamel wire
5. indien nodig soldermask lokaal openkrabben en microjumpers leggen
Ik had inderdaad ook al gedacht aan:
* wirewrap draad
* of individuele adertjes uit een soepele draad
voor de echt fijne traces.
Hieronder een foto van de volledige displayprint en enkele microscoopbeelden van de probleemzone.
Het gaat om:
* Siemens AGU2.320B184
* Intergas IC3 displayprint
* ketel van 2024
Benieuwd hoe jullie zouden bepalen of een via intern nog betrouwbaar is of niet.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Oei, dat zijn er nogal wat.
Heb je ook een foto van de bovenkant van de print? Als die niet te complex is zou ik denken dat de binnenlagen inderdaad alleen GND/VCC is daar zit het namelijk sterk naar uit.
Er zitten ook veel power / koelvias in zo te zien. Die zijn niet zo belangrijk.
Behalve schoonmaken zoals je zelf al zegt, zou ik de vias voorzichtig schoonmaken met een fiber pen, dan alle rotte vias met een wirewrap draadje (zonder isolatie, of blank koper) doorsolderen/aan de traces. Het voordeel van wirewrap/kaal koper is dat het goed te solderen is.
Enamel draad moet je weer gaan "afstoken" van de laklaag etc. is niet heel handig.
PS: Er zijn ook best een aantal vias waar alleen een testpad aan zit, kun je ook overslaan.
Als de flexfoil connector er op het oog nog redelijk uit ziet zou ik daar even niks aan doen, de kans is groter dat je meer sloopt dan wenselijk.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lijkt me dat er in het toestel een lek is. Kan door de warmte mss direct verdampen waardoor het mss niet direct zichtbaar is. Dat aspect zou ik toch stevig inkijken vooralleer je bv uiteindelijk naar een nieuwe print grijpt en binnen de kortste keren terug bij af bent.
De uitloop vd vias zorgt ook voor kruipstromen dus zeker ook goed proper maken met bv een fiber stift.
De veelheid en staat verontrusten me niet zo maar de aanwezigheid van componenten op de andere zijde en de mogelijkheid dat deze zooi zich ook onder de componenten afspeelt is zorgerlijker.
henri62
Dit is inderdaad duidelijk vochtschade. Uiteraard moet je daar ook naar gaan kijken waar het vandaan komt.
Daarom ook graag een foto van de bovenkant, ook om een schatting te doen of er alleen maar GND/VCC via's zijn.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (35%)]
Ik zie op marktplaats deze advertentie. Heb je daar niets aan?
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-rad…
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Voor 25 euries (link A vd Linden) een andere ipv al dat werk met twijfelachtige uitkomst... Ik begrijp de verdere reacties niet. Done deal.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik denk dat die PCB gewoon een productiefout heeft. Als het een multilayer is krijg je de middelste lagen nooit meer goed. Ik heb wel vaker oxidatie van vias gezien, vaak niet genoeg reiniging bij productie van het panel. Kan ook de metal stack zijn, teveel nikkel bijvoorbeeld doet ook zoiets.
Ik zou ook voor een andere PCB gaan, de rest van de vias gaat er ook wel aan.
Helaas is die print total loss, dit word alleen maar erger. Maar ik vermoed dat de ketel een pakkings probleem heeft en lekt vochtige verbrande lucht waardoor print aantast, dat is erg agressief!! Ik zou de ketel professioneel en onder garantie laten nakijken..
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het kan mogelijk wel hersteld worden maar gezien hoe erg het nu al is, daar heb je vroeg of laat weer problemen mee. Dat zal nooit meer 100 procent betrouwbaar werken, een tweedehands in goede staat, kan je weer jaren weg ermee. Al zou ik dan wel kijken dat er deze keer geen vocht meer bij kan.
Het lijkt erop dat je deze interface print enkel samen kan kopen met de sturingsprint ... Lijkt me overkill om een goed werkende sturingsprint te vervangen ...