Hallo. Ik heb een klant met een camper die een probleem heeft met de accuspanning.
Er staat een nieuwe Napa 100Ah semitractie accu in die wordt overdag bijgeladen door het zonnepaneel.
Omdat meneer apneu heeft en zijn apparaat s'nachts aanzet met een omvormer Odoga 300Watt en het apneu apparaat max 60 watt trekt zou dit toch 8 uur goed moeten gaan. Maar na 4 uur schakelt de omvormer uit.
Als ik Ampere meet, meet ik 2,59A. Wat ik ook vreemd vind is dat een ventilator in die omvormer direct begint te draaien zelfs onbelast. Er staan s'nachts geen andere verbruikers aan. Bij de vorige camper ging dit gewoon goed . Wat zie ik over het hoofd?
benleentje
Golden Member
Semitractie max ontlading is tot 50%
Effectief bruikbaar is dan 50Ah
50Ah = 600Wh
Max 60W = 10 uur.
Dit is echter met 100% rendement van de omvormer als je daar zeg 75% voor rekent dan zit je op ongeveer 7,5 uur totdat de accu op 50% staat.
Dat de ventilator gelijk aan gaat zal voor deze omvormer wel normaal zijn en dat klein beetje extra stroom zal er niet voor zorgen dat de accu daar 6 uur sneller dan verwacht leeg is.
Wat zie ik over het hoofd?
Word de accu overdag wel voldoende bijgeladen?
Wat is het echte stroom verbruik in de nacht?
Een semitractie mag je maar tot 50% ontladen maar de omvormer kijkt daar niet naar die trekt deze gewoon helemaal leeg dus de werkelijke tijd voor een belasting van max 60W is tegen de 15 uur aan.
Meest waarschijnlijke is dat het zonnepaneel de accu gewoon niet vol krijgt.
Je accu en combi is te beperkt. Zo'n klein accutje levert zoals gezegd een goede 50Ah bruikbaar maximaal.
Een uurtje of 6 is wel zo'n beetje het maximale wat je moet verwachten: Die accu moet ook nog de andere dingen van stroom voorzien. Paar lampjes, waterpompje enz en dat tikt stiekem best aan, vaak ook nog een TV en/of schotel
4 uur is dan ook niet heel gek.
In de winter komt daar ook nog de kachel bij, dan wordt het helemaal onmogelijk. Die trekt ook snel 30-60W al naar gelang de stand van de ventilator.
In theorie met een lange dag en een fatsoenlijk zonnepaneel kom je nog wel een eindje, maar dan nog blijft het erg krap, zeker met zo'n basic setup
Kan die cpap niet op 12V? Vaak zijn daar kabels voor op de markt en dat scheelt al voor de efficientie.
Maar sowieso is deze setup erg budget: 1 van de goedkoopste accu's icm 1 van de goedkoopste omvormers. (Die ook nog geen zuivere sinus zal zijn wat ook het niet aan te raden is)
Gezien de relatief kleine stroom (maar langdurig gebruiken) is een GEL accu de mooiste optie als je klant geen investering wil doen in een LiFePO4 accu (Dat zou aanzienlijk beter zijn). Maar draai die CPAP ook dan op 12V, of op een fatsoenlijke omvormer, niet op een chineesje van Amazon.
Hoi, bedankt voor je antwoord. Het probleem waar wij steeds tegen aanlopen is dat de klant zo eigenwijs is en alles beter denkt te weten. De laatste jaren wordt het steeds erger. Ik had namelijk tegen mijn opdrachtgever al gezegd dat wat deze klant aan het uitspoken is niet goed gaat. Ik stuur jou verhaal even door. Dank je wel.
benleentje
Golden Member
Aan de andere kant moet je het misschien ook niet moeilijker maken dan het is Als de accu het nu 4 uur volhoud zet er dan nog 1 accu bij.
Het probleem waar wij steeds tegen aanlopen is dat de klant zo eigenwijs is en alles beter denkt te weten.
IK zou dan zelf met de klant meedenken. Als die dan toch alles op zijn eigen manier wil help hem dan daarbij en zorg dat het veilig kan. Of bedoel je met eigenwijs dat hij alleen goedkoop wil?
Dank voor je antwoord. Het is tegenwoordig in de camperwereld ook zo dat het niks meer mag kosten.
Ze durven zelfs 2 jaar na aankoop van een gebruikte camper vragen van is dit geen garantie dan?
Mensen hebben helaas steeds vaker een kort lontje. We hebben de klant al bericht gestuurd dat een 2e accu het probleem deels zou oplossen. Zoals ik kon zien ligt er een 100wp zonnepaneel op. Dus die heeft wel ff nodig om overdag bij te laden. Dan zou er in ieder geval nog een 100wp bij op moeten en een andere laadregelaar. Die er nu op zit is te licht, maar je snapt het al, dat kost geld.
Op woensdag 10 juni 2026 13:16:20 schreef WJB:
Omdat meneer apneu heeft en zijn apparaat s'nachts aanzet met een omvormer Odoga 300Watt en het apneu apparaat max 60 watt trekt zou dit toch 8 uur goed moeten gaan.
Ik denk dat meneer ook een goede omvormer moet kopen, de gene die hij nu heeft is een niet al te beste. Deze heeft een gemodificeerde sinus en daar is het rendement niet al te goed van, plus dat het voor veel apparatuur niet al te best is. Laat hem een Victron kopen, dat zijn zeer goede omvormers.
Maar na 4 uur schakelt de omvormer uit.
Als ik Ampere meet, meet ik 2,59A. Wat ik ook vreemd vind is dat een ventilator in die omvormer direct begint te draaien zelfs onbelast.
De capaciteit van de accu is ook niet al te groot, daar moet je niet te krap mee gaan zitten. En neem een gel-accu of een loodvlies accu. Let ook op de bekabeling naar de omvormer, die wordt vaak veel te krap gekozen, ik kom dat zo vaak tegen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een inverter van 3 tientjes om medische apparatuur te voeden. Dat kan een duur grapje worden. Rendement zal ook niet het beste zijn.
Op woensdag 10 juni 2026 16:17:20 schreef fred101:
Een inverter van 3 tientjes om medische apparatuur te voeden. Dat kan een duur grapje worden. Rendement zal ook niet het beste zijn.
Helemaal mee eens, waardeloze dingen zijn het.
Op woensdag 10 juni 2026 13:50:54 schreef DJSmiley:
Gezien de relatief kleine stroom (maar langdurig gebruiken) is een GEL accu de mooiste optie als je klant geen investering wil doen in een LiFePO4 accu (Dat zou aanzienlijk beter zijn).
Met een LifePO4 moet je oppassen, als dat ding ook nog geladen wordt tijdens het rijden, daar kan een dynamo niet mee overweg. En je solarlader moet daar ook voor geschikt zijn.
Op woensdag 10 juni 2026 16:20:06 schreef Lambiek:
Met een LifePO4 moet je oppassen, als dat ding ook nog geladen wordt tijdens het rijden, daar kan een dynamo niet mee overweg. En je solarlader moet daar ook voor geschikt zijn.
Valt in de praktijk mee, de kabels zijn al voldoende weerstand. Het is eerder andersom (te lage laadstroom of ontladen)
maar om het goed te doen moet je wel wat investeren en als de eigenaar nu al de goedkoopste loodaccu's en chinese omvormers wil gaat ie dat allemaal veel te duur vinden... (en koopt ie zelf op amazon een lithiumaccu, stopt die erin en hoopt dat het allemaal goed werkt)
En als dat niet zo is, dan verwachten dat een installateur het wel fixed. (en ja, ik krijg regelmatig dat soort vragen)
Ja dat overkomt me hier ook vaak genoeg. Mensen die een Lithium accu kopen en aansluiten op een EBL block en dan raar staan te kijken dat die kapot gaat. Maar lezen is tegenwoordig ook een kunst.
het probleem is dat ze lithium in zo een kant en klare 12V lood accu behuizing hebben gestopt. dan gaan klanten er vanuit dat het ook compatible is.
gewone partikulieren gaan zich niet inlezen in technische specificaties van lood accus, gel accus, lithium accus... als het fysiek past, moet het werken denken ze
voor de rest ook akkoord met andere mensen hier. een medisch apparaat op een goedkope omvormer op een beperkte accu met een klein zonnepaneel.
wat doet de klant als het een regenachtige dag is en de accu leeg blijkt te zijn? er zou toch minstens een reserve moeten zijn van 3-4 dagen. en dat je de accu op 1 zonnige dag weer vol kan krijgen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (36%)]
Op woensdag 10 juni 2026 16:48:08 schreef WJB:
Ja dat overkomt me hier ook vaak genoeg. Mensen die een Lithium accu kopen en aansluiten op een EBL block en dan raar staan te kijken dat die kapot gaat. Maar lezen is tegenwoordig ook een kunst.
En daarom niet aan een Lithium accu beginnen, houd het bij loodvlies of een gel accu. En probeer hem te overtuigen dat die omvormer een waardeloos ding is.
En anders laat je hem het zelf lekker oplossen.
benleentje
Golden Member
Zoals ik kon zien ligt er een 100wp zonnepaneel op. Dus die heeft wel ff nodig om overdag bij te laden.
Die heeft wel meer dan 1 dag nodig om de accu bij te laden. 100Wp is met een beetje geluk 70W in de accu en dan alleen in de middag als de zon maximaal is. IK denk dat je er gemiddeld slecht 25W uit kan halen. Volgens Google kan een 100Wp paneel op een dat tussen de 300Wh en 400Wh in de accu stoppen.
Als de accu overdag met bv 350Wh is geladen dan klopt het wel; dat die na 4 uur weer leeg is. 4 x 60Wh = 240Wh en trek daar nog het rendement van omvormer vanaf. Of andersom 350Wh x 70% = 245Wh.
Maar een lege 100Ah accu heeft iets van 1000Wh tot 1400Wh nodig om vol te geraken. Dus er moeten zeker nog 2 panalen bij.
Waarschijnlijk is de oplader ook een simpel PWM oplader en dan verlies je al veel en energie van je zonnepanneel.
Met een betere victron oplader kan je uit datzelfde 100Wp paneel dan ca 500Wh halen.
Of als je erekent 60W max x 10 uur bij 70% rendement = ca 860Wh. Daar heb je toch echt minimaal 300Wp aan panelen voor nodig en dat is op een goede zonnige dag. Als je met slechte scenario's rekening houd zou ik daar zelf ca 800Wp aan panelen voor inzetten. Of gewoon ergens gaan staan waar je 230V hebt.
Dus het is niet de accu zelf maar gewoon dat die nooit met een 100Wp paneel vol kan komen daar heb je minimaal 300Wp voor nodig, maar dan red je het weer niet op een bewolkte dag.
Oeps ik maak een grote fout het is een camper en dan kan die man overdag gewoon de motor laten draaien om de accu's weer voor te krijgen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als hij iedere dag rijdt wordt de accu waarschijnlijk wel vol geladen. Maar dan blijft het nog steeds een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende installatie met idem prestatie.
fred101
Golden Member
Meestal rij je met een camper wel meer dan 3 uur per dag (dat deed ik tenminste, overdag rijden, dan overnachten en weer door) Ligt ook aan de dynamo natuurlijk. En anders zullen ze meer zonnepanelen of een generator moeten aanschaffen.
Hoe langer men rijdt hoe voller dat de accu kan worden. Een lege accu heeft makkelijk 6 tot 12 uur (misschien nog langer) tijd nodig om geheel 100% vol geladen te worden (bulk-absorption-float). Tijdens een rit kunnen er nog elektrische verbruikers aanstaan die stroom nodig hebben en heeft men geen idee hoe groot de laadstroom van de accu (nog) is (ook de weerstand van de bekabeling naar de betreffende accu speelt daarbij een grote rol).
Velen zullen misschien denken dat met even rijden een lege accu weer helemaal vol is, helaas niet.
benleentje
Golden Member
Ja die vergissing maakt ik net ook. Hoewel zo een accu bet binnen 1 uur aardig vol kan zijn en zeker de startaccu is een accu die in 4 uur helemaal leeg is, niet zomaar even opgeladen. Maar met een 100Wp paneel ga je het zeker ook niet redden.
Met rijden een lege accu laden is afhankelijk van heel veel factoren. Bij een lithiumaccu kan dat vrij vlot, tot deze een goede 95% vol is kun je gewoon 'volgas' laden, maar bij een loodaccu neemt de laadstroom snel af.
Waar je met een lithiumaccu met bv 30A laad, zal in exact dezelfde setup die 30A al snel zakken naar <10A als de accu wat voller wordt. Dus netto duurt het dan ook langer.
Bij een zonnepaneeltje van 100W heb je daar minder snel last van (die levert sowieso relatief weinig) maar dan nog.
Ik adviseer klanten die een CPAP willen gebruiken minstens 2 loodaccu's (2x 95Ah ofzo), maar liever lithium (150Ah, dan heb je ook in de winter voldoende marge icm een kachel)
Met een gelaccu kom je wel wat verder dan met AGM, maar AGM laad weer iets sneller en is geschikt voor stevigere omvormers. Bij <300W is gel de voorkeur, ondanks het langzamere laden. Mag dieper ontladen worden, en langere levensduur. Maar de kilo's tikken wel aan.
Idealiter ook een upgrade van het zonnepaneel als de klant langer vrij wil staan. Op veel campers past prima 200W (buscampers) en op de grotere meestal 2x220Wp of meer (naast het achterste dakluik)
Maar dat zijn investeringen. Als men dat allemaal niet wil, of zelf met spul van Amazon aankomt.. succes, maar dan ben ik niet de geschikte persoon. Ik wil er ook achter kunnen staan. Je hebt immers ook het gezeur als het niet goed werkt.
Voor een familielid met een apneu apparaat in zijn camper heb ik een eenvoudige oplossing gebouwd. Het apparaat zelf had een losse voeding met 24V uitgangsspanning. Ik heb de bestaande voeding, samen met een eenvoudige DC/DC converter (12V naar 24V made uit China) in een kastje gebouwd. Er werd dus 230VAC gebruikt als er netspanning was, of 12VDC bij accugebruik. Direct van 12VDC naar 24VDC via een eenvoudige omvormer geeft ook een veel beter rendement.
Omdat de netvoeding van het apneu apparaat een schakelende voeding zal zijn, is daarvoor geen 50Hz wisselspanning nodig. Aan de ingang zal een gelijkrichter zitten. Een andere oplossing is dus een DC/DC converter, die 12VDC omzet naar 230VDC. En daar de voeding van het apneu apparaat op aansluiten. Ook dat heb ik een keer toegepast. Het rendement is dan in ieder geval beter dan met een DC/AC omvormer op de accu.
Piet
Op donderdag 11 juni 2026 09:39:18 schreef Piet1950:
Voor een familielid met een apneu apparaat in zijn camper heb ik een eenvoudige oplossing gebouwd. Het apparaat zelf had een losse voeding met 24V uitgangsspanning. Ik heb de bestaande voeding, samen met een eenvoudige DC/DC converter (12V naar 24V made uit China) in een kastje gebouwd. Er werd dus 230VAC gebruikt als er netspanning was, of 12VDC bij accugebruik. Direct van 12VDC naar 24VDC via een eenvoudige omvormer geeft ook een veel beter rendement.
Dat kan ook als het apparaat een 24VDC aansluiting heeft.
Omdat de netvoeding van het apneu apparaat een schakelende voeding zal zijn, is daarvoor geen 50Hz wisselspanning nodig.
Daar kun je niet zomaar vanuit gaan natuurlijk. Dat zou toch eerst goed bekeken moeten worden.
Een andere oplossing is dus een DC/DC converter, die 12VDC omzet naar 230VDC. En daar de voeding van het apneu apparaat op aansluiten. Ook dat heb ik een keer toegepast. Het rendement is dan in ieder geval beter dan met een DC/AC omvormer op de accu.
Dat ligt helemaal aan de sinus omvormer die gebruikt wordt, je kunt een Victron omvormer niet vergelijken met Ali meuk.