Vorige week dinsdagavond was hier vlakbij een enorme ontlading van een onweersbui.
De flits en enorme knal waren gelijktijdig en op 150 meter afstand was het de grond ingeslagen.
Een gasbuis was ontploft en gebruikte toevallig op dat moment de laptop en de verbinding via de
kabel was verbroken.Bij diverse mensen in het dorp was de differentieel schakelaar uit geslagen.
Bij de school hier in de straat waren zonnepanelen en de leidingen er naartoe ook defekt geraakt.
Waar het me eigenlijk om gaat is het volgende:
Nadien was er op de héle middengolf een enorme brom hoorbaar en maakte ontvangst onmogelijk
Gisteren was deze storing ineens weer verdwenen.Mijn vraag is heeft iemand ook zoiets meegemaakt
en wat kan deze storing hebben veroorzaakt.
Blikseminslag kan enorme (indirectie) gevolgen hebben.
Als de bliksem in de grond slaat kan deze ook de daar aanwezige kabels raken zoals telefonie, elektra, kabeltv en metalen gasleidingen.
Glasvezel niet uiteraard, die geleid niet.
Door de enorme overspanning zal er een flinke einductie komen en die sloopt dan weer apparaten die aan de kabels gekoppeld zijn.
Het kan best dat ergens een zonnepaneel omvormer of ander apparaat ( deels) kapot is gegaan en als enorme stoorbron heeft gewerkt.
In de jaren 90 een directe inslag meegemaakt in een enorme eik in een straat.
Boom was letterlijk gespleten en het water stroomde er letterlijk uit.
In de hele straat waren telefoon, tv en andere apparaten bij veel woningen kapot.
Bij een huisarts was de telefooncentrale kapot, daar zat letterlijk een flinke zwarte plek op de print waar de overspanningsbeveiligingen hadden gezeten.
Dat waren van die glazen neon buisjes.
Daar was weinig van terug te vinden... waren nog analoge lijnen toen.
De centrale heb ik toen snel moeten vervangen vanwege de dienst van de huisarts.
De telefoonlijnen zijn tijdelijk via de buren omgeleid met een kabel door de tuin, kabel in de straat maakte sluiting.
En een andere groep tijdelijk, in een lasdoos was ook een kleine ontploffing geweest.
En dan was dit nog een inslag via de telefoonkabel....
Apparaten die een blikseminslag ( of de inductie daarvan ) hebben meegemaakt zijn total loss, of zijn onbetrouwbaar en gaan gekke dingen doen.
Ik heb het nodige vervangen in de loop der jaren en vervolgens een schaderapport gemaakt voor de verzekering.
Op woensdag 10 juni 2026 15:04:25 schreef Batavia:
Vorige week dinsdagavond was hier vlakbij een enorme ontlading van een onweersbui.
De flits en enorme knal waren gelijktijdig en op 150 meter afstand was het de grond ingeslagen.
Een gasbuis was ontploft en gebruikte toevallig op dat moment de laptop en de verbinding via de
kabel was verbroken.
Dat gebeurde in mijn dorp ook of wonen we niet zo ver van elkaar af? Oost Friesland, inslag bij het dorpshuis. Ik hoorde gisteren dat er nog steeds mensen zonder internet zitten.
mvdk
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb dat ook meegemaakt met een blikseminslag in een telefoonkabel.
Tot aan het einde van de kabel (ruim 3km verder) waren er kabelbeschadigingen en defecte apparatuur.
(zelfs toestellen zonder enige actieve electronica erin waren total-loss...)
Die kabel werd bijna bij elk zwaar onweer getroffen, dus reparatie was een vast ritueel geworden... 
Met de komst van ISDN was het gelukkig wat minder frequent, dan ging de NT1 aan de frisse lucht en de rest werkte meestal nog gewoon.
Wel een keer een "inslag" op een paar huurlijnen gehad, dat was die vossenjacht in de jaren 90 waarbij de antenne tegen de hoogspanningsleiding ( toen nog bovengronds) bij voorschoten ging.
Die is in de grond ingeslagen en pakte de telefoonkabel.
Daar waren de centrales niet blij mee, bleef bij een paar kapotte toestelkaarten.
@B.S... Dat is de plek waar het gebeurde,we wonen dus in het zelfde dorp.
Maar m'n vraag betreffende de storing zie 'k nog geen antwoord op verschijnen.
@mvdk Weet even niet meer waar dat over ging,misschien elektriciteitsstoring
hebben we hier vorig jaar gehad met een rotte grondkabel,welke niet in staat was
om alle geleverd vermogen van zonpanelen te kunnen verstouwen.
Staat in mijn eerste reactie 
Een PV omvormer waar de omvormer na de inslag door defect als zender/stoorbron gaat werken.
Deze week merkte ik dat de SWR van mijn Diamond X510 erg hoog was. Ook de raamdoorvoer van de scanner was onderbroken.
Waarschijnlijk ook door bliksem, vorige week waren er hier zware onweersbuien.
Gelukkig had ik alle antenne's van tevoren al losgemaakt.
Zodra het beter weer is, zal ik alles eens controleren.
Wat de storing betreft, ik heb 2 dagen na die inslag nog zitten luisteren op 20 en 40 meter maar daar was niets mee aan de hand, zelfde storing als anders. Wat ik wel hoorde is dat er een aantal omvormers waren gesneuveld evenals ziggo modems. Ziggo monteurs waren die avond ook nog bezig in het dorp. Was een flinke flits en knal, ik ben niet bang voor onweer maar hier schrok ik wel even 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat jaren terug in deze periode ook wel vaker werk van inslagen gehad, 1 goede inslag en daar komen nog dagen storingen van voorbij. eerst de koopwoningen, dan de woningbouw en later weer dingen die niet meteen opvielen dat ze gaar waren, zwembad regeling, telefooncentrale enz. zo'n oude aardlek die sluiting had zonder dat het te meten was, ook een leuke. 2 fasen eruit na inslag. hup zekeringen vervangen en klababber stukken sprongen eruit als dat ding ingezet werd. overslag op het wikkeldraad koper in de ferrietkern..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zo'n plek had ik in wassenaar ook.
Seniorenflats , 2 gebouwen.
De boom vlak bij pand 2 was regelmatig de sjaak, en steeds dezelfde.
Ligt een buis onder de weg om de gebouwen te koppelen en daar lag een cat5 in...
Hoe vaak ik daar de switches heb gewisseld...
10 jaar geleden een glasvezel er in getrokken en nooit meer problemen.
De boom is intussen weg, te veel klappen gehad en gaf het maar op en ging dood, daarna is het nooit meer ingeslagen op die plek.
Raar eigenlijk , er zit op nog geen 20 meter afstand een mooie bliksemafleider, zo'n pin antenne op een rondje die staat te wachten.
Maar die was niet goed genoeg...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 10 juni 2026 21:35:20 schreef revado:
Zo'n plek had ik in wassenaar ook.
Seniorenflats , 2 gebouwen.
De boom vlak bij pand 2 was regelmatig de sjaak, en steeds dezelfde.
Ligt een buis onder de weg om de gebouwen te koppelen en daar lag een cat5 in...
Hoe vaak ik daar de switches heb gewisseld...
10 jaar geleden een glasvezel er in getrokken en nooit meer problemen.
De boom is intussen weg, te veel klappen gehad en gaf het maar op en ging dood, daarna is het nooit meer ingeslagen op die plek.
Raar eigenlijk , er zit op nog geen 20 meter afstand een mooie bliksemafleider, zo'n pin antenne op een rondje die staat te wachten.
ken ook een stel flats tegen de snelweg, daar is het ook om het jaar wel een keer raak. onweer komt uit het zuiden op en na een stuk droge bosgrond heb je dan die hoge gebouwen. de bewoners zijn er minder blij mee, want elke zoveel jaar ligt er 1 lift dan weken uit omdat de besturing verdampt is, lekker om dagelijks naar de 13e verd. te kunnen lopen..
bij een vorig werkgever is ook een keer een goede inslag geweest, dat was meteen een hoop kapot, echter de brandmeld was gekoppeld met glasvezel, alleen de centrale langs de inslag was stuk, elders niks. was met de cai wel anders, 42VAC systeem, waar diverse versterkers van gehemeld waren. ook telefonie, cv en verdeelkasten hadden een tik gehad.
Op woensdag 10 juni 2026 21:35:20 schreef revado:
Misschien niet (goed genoeg) geaard?
Blijkbaar is de bliksem als een kat. Zet een prachtige krabpaal neer en ze kiezen voor de kartonnen doos er naast.
Waarom het eerst bromt en daarna stopt - blijkbaar iets met isolatieschade dat stond door te branden, en zichzelf uiteindelijk open heeft gebrand.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (40%)]