Op zondag 28 juni 2026 13:24:35 schreef trix:
ik kwam in een topic een foto tegen van miedema.
die meetsnoeren in de 2 linkse multimeters zien er wel handig uit, het lijkt wel een splitter van 4mm male naar 2mm & 4 mm female.
weet iemand wat dit is en waar deze eventueel te bestellen zijn ook de clips ?
[bijlage]
Lijken toch op vast gemonteerde 4mm stekers en een extra 4mm bus aan de achterzijde.
De 4mm naar 2mm verloop kan Miedema het beste beantwoorden.
De kleine testclips zijn op veel plaatsen te koop.
Testclips in google en je vind diverse bedrijven.
Zelfs bij ome alie.
miedema
Golden Member
Ik heb wel een idee over die snoeren. 
Het zijn banaan naar minigrabber kabeltjes:
Het zijn favoriete kabels van me. Het snoer is zeer soepel, de minigrabbers maken perfect contact. De bananenstekers zijn topkwaliteit, en je kunt achterin weer een bananensteker steken.
Dat oranje achterop de bananenstekers is een rubber tule / trekontlasting.
Ik denk dat de kabels kant en klaar gekocht zijn. De mijne komen uit de nalatenschap van rbeckers.
(Ook bij René waren ze eigenlijk altijd in gebruik)
Er staat geen merknaam op. Wel een logo: een rondje met daaronder een halve cirkel. Je kunt dat goed zien op de rode banaanstekker.
Ik zou zoeken in de hoek van Stäubli / Multi-Contact / Mueller.
groet, Gertjan.
Het merk van miedema is Electro PJP (made in france), zie: https://www.electro-pjp.com/en/product%20category/test-et-mesure-en/ac…

Ik heb die test hooks ook in rood blauw en zwart, volgens mij van Conrad of Reichelt.
miedema
Golden Member
Op zondag 28 juni 2026 17:59:03 schreef flash2b:
Het merk van miedema is Electro PJP (made in france)
.....
Ik heb die test hooks ook in rood blauw en zwart, volgens mij van Conrad of Reichelt.
Goed gevonden!
rbeckers kennende zullen ze wel bij Conrad vandaan gekomen zijn. 
groet! Gertjan.
Dit zijn de haakjes: https://www.conrad.nl/nl/p/electro-pjp-6012-pro-cd1-bl-probe-blauw-275…

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/klemtaster_1_mm_soldeeraan…

[Bericht gewijzigd door flash2b op (29%)]
bedankt voor de info, die haakjes lijken me ook wel makkelijk. eens kijken wat ik nou precies nodig heb.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
DIe haakjes, een draadje er aan solderen kan tricky zijn. Te lang klooien en je plastic smelt. Draadje verkeerdom en je draadje zit niet bij de uitgang. Te veel soldeer en hij glijdt niet meer goed door het dopje. Dat soort dingen. Evt wat aliexpress dingen kopen voor je aan de dure exemplaren gaat solderen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006789926861.html
Als je ze niet zelf wilt maken of bij ali wilt kopen, pomona heeft ook mooie setjes.
https://nl.farnell.com/pomona/3782-24-02/hook-clip-stackable-banana-pl…
Wel met een pomona prijsje 
Nadeel van die grabbers is dat ze absoluut niet tegen warmte kunnen, als je dit rond een component clipt wat heet wordt zakt het draadje je connector in.
Vraag me niet hoe ik dat weet 
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
miedema
Golden Member
Ik heb hier diverse merken en soorten mini-grabbers. Maar lang niet allemaal werken ze bevredigend...
Bij een mini-grabber is het contact oppervlak klein, en de contact druk vrij laag. Het metalen haakje moet dus niet oxideren of vervuilen. Bij de betere (met beryllium-brons haakje?) gaat dat goed. Bij veel goedkopere minder, wat tot ergernis tijdens het meten leidt.
M'n electro PJP mini grabbers doen het probleemloos. Dat vindt Peak kennelijk ook, want die voorzien hun testers ook van deze mini-grabbers.
De Pomona mini-grabbers heb ik ook uitstekende ervaringen mee. Maar de Pomona banaanstekers vind ik dan weer minder. De pennen zijn korter dan van Europese stekers, waardoor ze in sommige bussen niet stevig zitten. Ook willen de snoeren van Pomona nog wel eens wat stugger zijn.
Andere mini-grabbers die hier goed voldoen zijn die van Hirschmann (KLEPS 2 BU) en de Japanse Miyama MJ-032.
groet, Gertjan.
Hirschmann (KLEPS 2 BU)
Jep, dat zijn ook zeker goede, die zijn nog wat fijner van uitvoering dan die pomona's met de banaantjes daarvan heb ik eigenlijk geen problemen. Zeker niets waar ze zomaar uitvallen.
Als je het dan toch over 2mm hebt, de mini kroko's van Hirschmann zijn ook ideaal.
Ook hier zijn op ali goede kloontjes van te vinden. Als je niet met 2mm stekkertjes wilt werken kun je er ook prima een draad in steken en die vastsolderen (snel solderen!)
Daar heb ik ook een paar setjes kroko-snoertjes mee gemakakt met siliconen draad. 100x beter dan zo'n standaard kroko setje.
Bapaktus
Special Member
Op zondag 28 juni 2026 23:01:00 schreef Sine:
Als je ze niet zelf wilt maken of bij ali wilt kopen, pomona heeft ook mooie setjes.
https://nl.farnell.com/pomona/3782-24-02/hook-clip-stackable-banana-pl…Wel met een pomona prijsje
Nadeel van die grabbers is dat ze absoluut niet tegen warmte kunnen, als je dit rond een component clipt wat heet wordt zakt het draadje je connector in.
Vraag me niet hoe ik dat weet
Dat type Pomona heb ik niet (meer
).
Nog wel de uitvoering met BNC connector.
Waren lang geleden ook al niet goedkoop!
ruud
nonius
set SCE to AUX.
Nog wel de uitvoering met BNC connector.
Heb hier een vergelijkbare BNC-met-grijpertjes maar dan van het merk E-Z hook ('made in USA'), met Belden coax kabel. Vraag me wel af of de rode grabber origineel is, maar hij werkt er niet minder om.
Die hele kleine grabbertjes kunnen inderdaad niet veel hebben. Heb er meerdere die plastisch gedeformeerd zijn nadat er wat teveel electronen gelijktijdig doorheen geperst werden....
Ik heb ooit meer dan 30 jaar geleden ook wat spul van pomona gekocht en de meeste 'doen' het nog ,zoals Sine schrijft kunnen ze niet zo goed tegen hitte
en dan moet je toch wat anders eraan zetten maar die vervang dingen zijn nooit zo goed.
Ben blij dat ik ze nu niet meer hoef te kopen als ik de prijzen nu zie.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (11%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 28 juni 2026 20:14:21 schreef rew:
DIe haakjes, een draadje er aan solderen kan tricky zijn. Te lang klooien en je plastic smelt.
ik demonteerde ze alvorens te solderen. Alsnog gaat de eerste mis, hoor.
Bapaktus
Special Member
Op maandag 29 juni 2026 14:56:30 schreef nonius:
[...]Heb hier een vergelijkbare BNC-met-grijpertjes maar dan van het merk E-Z hook ('made in USA'), met Belden coax kabel. Vraag me wel af of de rode grabber origineel is, maar hij werkt er niet minder om.
Die hele kleine grabbertjes kunnen inderdaad niet veel hebben. Heb er meerdere die plastisch gedeformeerd zijn nadat er wat teveel electronen samen doorheen geperst werden....
Ik heb er nog 1 (E-Z hook in de ziekenboeg liggen 
Overigens is mijn Pomona natuurlijk óók uitgerust met een RG58C/u Belden Coax kabel.
ruud
Die laatste banaan heb ik ook omdat ik er dan 2 draadjes kan insteken..maar dat splitter ding is wel heel handig. Ik heb altijd het probleem dat er 2 draden op mijn multimeter aankomen. Moet ik eens gaan bekijken.
Ik stel vaak mijn labvoeding in op de multimeter en wil dan met extra kabels naar de accu gaan (ebike). 2 kabels op zo een gepuntlast pack zetten is niet altijd zo handig. Kortsluiting is snel gemaak.
Ali begint wel af te vallen met die tax nu, dus goedkope kloontjes zal niet lukken
Misschien heb ik het wel eens eerder laten zien. Ik heb ooit een hele tros dunne meetsnoeren gemaakt, met aan één kant 4mm en aan de andere breadboard-pinnen, bussen of goedkope kleine haakjes van de Baco.
In dezelfde categorie ook BNC - RG178 (of iets wat er op lijkt) - 2 pin f.
Erg praktisch voor wat ik graag doe, ze worden veel gebruikt