rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Vriend van me is een TV aan het repareren en de lensjes die op de leds van de backlight moeten, die moeten weer vastgelijmd worden.
Weet iemand daar een goede lijm voor? Wat ie nu heeft laat na opwarmen van de TV ineens weer los. 
(ik ken "backlight" als ledstrip aan de zijkant en dan een plastic plaat die probeert het licht egaal naar voren te laten komen. Kennelijk zit bij deze een PCB achter het hele scherm en dan lensjes om het te verspreiden en dan een diffuser. )
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat precies wel te gebruiken weet ik niet maar gebruikt NOOIT cyanoacrylaat lijm (10 secondelijm) hiervoor, dan slaat alle kunststof wit uit wat in de buurt zit.
Misschien toch een paar druppeltes Bison Combi Snel (2 component, transparant) gebruiken? Dat wordt niet echt heel keihard.
Ik denk dat ik weet welke led-strips dat zijn, misschien van die Sharp led backlight strips / lookalikes? Waren ooit eens bakken vol in de verkoop in Rosmalen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb geen ervaring met lijmen, want voor het beste resultaat vervang ik de complete strips. Dat zou ik eigenlijk ook aanraden.
Anders wellicht iets met 2-componentenlijm. Niet over de LED heen, alleen een klein beetje langs de randjes.
handig zou het zijn , als type tv vermeld word .
vast lijmen is onbegonnen werk , de lensjes moet heel precies geplaatst worden en de lensjes die nu nog vast zitten , vallen er binnen kort misschien af .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 27 juli 2026 11:24:32 schreef rew:
(ik ken "backlight" als ledstrip aan de zijkant en dan een plastic plaat die probeert het licht egaal naar voren te laten komen. Kennelijk zit bij deze een PCB achter het hele scherm en dan lensjes om het te verspreiden en dan een diffuser. )
Dat 'local dimming' zie je bij de betere schermen.
Op die manier kun je de backlight dimmen op donkere plaatsen zodat je daar een diepzwarte achtergrond hebt.
In het uitzonderlijke geval dat ik een enkele lenskap terugplak gebruik ik Kafuter K-303.
Werkt prima. Inderdaad wél goed opletten dat je er zuinig mee omgaat. De lenskapjes die ik ken "staan" op drie kleine studs. Een minuscule hoeveelheid lijm op de uiteinden van die studs is voldoende. Pas vooral op dat er géén lijm komt tussen de LED en het lenskapje want dan werkt de lenskap niet langer als diffuser en zie je na assemblage een witte stip in je beeld...
Ik gebruikte altijd een hete lijmpistool, zo heet word het niet en blijft flexibel. heb je nog net tijd genoeg om ze goed uit te richten als het nog warm is..
Op maandag 27 juli 2026 11:24:32 schreef rew:
ik ken led verlichting aan de zijkanten of onderkant edgelight , ledstrips die in banen van links naar rechts lopen of anders om deze hebben lensjes, ik ken pcb achtige verlichting , dit zijn tegels met led verlichting en lensjes , bedoeld zoals eerder al gezegd is voor local dimming .
meestal is het gewoon beter de boel te vervangen voor nieuw .
In de optische wereld (verrekijkers, lenzen, prisma's etc.) wordt vaak UV-uithardende lijm gebruikt. Met een injectiespuitje (met naaldje) lijm aanbrengen, op je gemakje de componenten postioneren en als alles op z'n plek zit met UV-licht de uitharding van de lijm opstarten. Bij LIDL zie ik af en toe wel eens van die setjes in het (mannen-)schap. Tubetje met hars en een UV-led lampje voor het curen. De huidige gangbare 2 componentenlijmen harden m.i. veel te snel uit.... tenzij je haast hebt..
MGP
LDmicro user.
Ik gebruik nu ook altijd voor alles en nog wat van die UV resin flesjes waarmee je juwelen kunt ingieten.
Makkelijk en de materie blijft glashelder na UV belichting.
Heb ook er UV lijm bijgekocht....voor de taksverhoging.