RTL Nieuws: "Steeds vaker brand in de meterkast: experts slaan alarm"

@HmH ik had uit je woontopic eigenlijk meegekregen dat je de hele installatie achter de meter zelf opnieuw had gedaan, maar mogelijk dus niet in alle gebouwen.

Ik wil in mijn huis de installatie die mijn vader in de jaren '70 gemaakt heeft, ook grotendeels in stand houden. Maar die heeft geen verleden en is voor die tijd vrij ruimt uitgelegd. 8 groepen die goed verdeeld zijn (al heb ik de loze 2e groep voor de zolder tijdelijk gebruikt voor het internetmodem en eventuele andere meterkastdomotica, ik denk dat er op enig moment wel een nieuwe kast met 10 of meer groepen in zal moeten komen, er zitten nu nog D-patronen en Oost-Europese Stotzen in..)

Op vrijdag 31 juli 2026 00:11:21 schreef maartenbakker:
@HmH ik had uit je woontopic eigenlijk meegekregen dat je de hele installatie achter de meter zelf opnieuw had gedaan, maar mogelijk dus niet in alle gebouwen.

...

Wel degelijk in bijna alle gebouwen.
Schuur nu nog niet volledig, maar groot deel is daar ook afgekoppeld nog (alles wat er zat is nagekeken en gemeggerd) echter 1 groep is discussiabel.

Maar daar lijkt een verzekering totaal niet naar

Precies om deze redenen pleit ik voor gipsvezelplaat: dat kan extreem goed tegen vocht, brand en kun je in schroeven.

Inderdaad, jij en ik en waarschijnlijk alle lezers gebruiken voor gips(vezel)plaat die speciale, zwarte gipsplaatschroeven. Maar de vriend van je buurman had nog zo'n doosje gewone pisbakkenstalen platkopschroeven. Zit ook alles vast.

Er zijn nu veel minder doden door verkeerd aangesloten gasinstallaties dan voorheen. Vakmensen opleiden kost tijd en geld. Maar het gaat toch om levens? Je zal de buurman/vrouw zijn van een huis waar de brandweer jou huis nat probeert te houden om overslaande brand te voorkomen. Of een gasexplosie je huis ineens weg is... (Utrecht).

Elektra hoort veilig en bedrijfszeker te zijn. Iedereen trekt zijn handen (verantwoordelijkheid) van af en wijst naar elkaar. Ja regeltjes om zichzelf in te dekken en naar een ander te wijzen. Daar zijn ze in NL met een 10 en een griffel voor geslaagd.

De keuringen komen er ongetwijfeld aan. Er moet alleen nog wat meer affikken. En waarom kan het in België wel?

Keuringen helemaal prima, maar wel gewoon bij overdracht van de woning naar een nieuwe eigenaar/huurder en niet om de zoveel tijd. Anders wordt het risico dat het steeds vaker gaat moeten omdat keuringsbedrijven natuurlijk ook lekker willen verdienen.

Op vrijdag 31 juli 2026 08:58:41 schreef Ledlover:
Keuringen helemaal prima, maar wel gewoon bij overdracht van de woning naar een nieuwe eigenaar/huurder en niet om de zoveel tijd. Anders wordt het risico dat het steeds vaker gaat moeten omdat keuringsbedrijven natuurlijk ook lekker willen verdienen.

In BE zijn deze keuringen bij overdracht (naar nieuwe eigenaar) reeds jaren wettelijk verplicht, alleen moeten ze daarbij ook nog eens om de 25 jaar herhaald worden (ik ken persoonlijk niemand die dat ooit gedaan heeft...).

Op vrijdag 31 juli 2026 08:58:41 schreef Ledlover:

vond pas nog een hele stapel opgeloste scope 8-10-12 mapjes en een scope 4 heb ik ook eens gehad. daar zitten toch punten bij die vooral tijd en geld kosten, maar niks echt aan veiligheid doen..

als oplosser van andermans geknutsel, zou ik een keuring bij verkoop niet gek vinden. vaak word er wel iets verbouwd, maar soms gaat men er meteen wonen en zitten er ronduit gevaarlijke prulwerkjes in. kan me een 2ling snoertje herinneren langs de dorpel van de keukendeur gespijkerd. gammele ouwe kroonsteen midden voor de drempel, beetje nat dweilen en..

ook bij verhuur komt dat voor. zolderkamer waar de spanning voerende kabels los langs het bed hingen. dat word dan opgelost met een stel kussens. terwijl de verhuurder daar een hekel aan heeft en word er snel iemand voor gestuurd. maarja niet bellen is niet weten.

een scope 15 voor accupacks kan ik begrijpen. de china accu's voor bedrijven, kleine zeecontainers zeg maar zijn niet bepaald veilig opgebouwd, zeker niet met die hoge stromen. heb dat wel gezien, kabel invoeren met veel kleine gaten waar ratten enz zo in kunnen. kappen die maar 1cm een deukje hoeven krijgen om ram sluiting op het klemmenblok te krijgen enz. de uitvoeringen oa made in de EU zijn beter en netter gebouwd. en je krijgt nu ook van die klusjesmannen aangelegde accu's. direct van de hoofdschakelaar afgetakt, 2x 3 aderige te dunne kabels gebruikt enz..

[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]

volgend jaar scope 15
of je even een nucleaire bunker wil bouwen omdat je een accupakketje wil.
ook weer zo'n geval, dan maar geen scope

Op donderdag 30 juli 2026 18:33:54 schreef High met Henk:
Ik mag ook niet lassen of een hefbrug hebben. Staat ook expliciet in mijn voorwaarden.

Vooral dat lassen vind ik wel ver gaan eerlijk gezegd. Tegenwoordig lijken ze over alles wat een beetje knutselen inhoudt moeilijk te doen. En wat is er nou zo gevaarlijk aan een hefbrug?

Die brug niet,
De gedachte dat je aan auto's gaan werken.
Brandstoffen, olie, in combinatie met een werkplaats
Gaan toch verschillende auto's in de brand zo

Op vrijdag 31 juli 2026 14:28:26 schreef Turbokeu:
[...]In BE zijn deze keuringen bij overdracht (naar nieuwe eigenaar) reeds jaren wettelijk verplicht, alleen moeten ze daarbij ook nog eens om de 25 jaar herhaald worden (ik ken persoonlijk niemand die dat ooit gedaan heeft...).

Ze doen er in de praktijk ook niets mee. Ik ken bijna niemand die een huis gekocht heeft waarbij de installatie volledig conform was; meestal zijn het kleinere inbreuken zoals onbrekende schema's of kalibreerelementen als je penautomaten gebruikt. Een huis met niet-conforme installatie mag gewoon verkocht worden en de nieuwe eigenaar heeft dan 12 (in sommige gevallen 18) maanden om de problemen op te lossen en een nieuwe keuring te laten uitvoeren. Doe je dat niet, dan gebeurt er... niks.
En inderdaad, een keuring is 25 jaar geldig, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand spontaan zijn woning opnieuw liet keuren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat na een brand de verzekering vroeg om een bewijs van keuring.

heb 1x gehad dat een huurder van een bedrijfspand bij het vernieuwen van het huurcontract een elektra keuring eiste. niet dat dat niet nodig was daar, wat ik daar aan brakke los liggende kabels met voeding erop tegen ben gekomen..

Op maandag 3 augustus 2026 08:43:41 schreef DK:
Die brug niet,
De gedachte dat je aan auto's gaan werken.

Maar verbied dan aan auto's te werken. Want als een brug niet mag mag een smeerput wel, of gewoon er onder gaan liggen? En bijvoorbeeld aan trekkers, brommers, motoren, vrachtwagens,... werken mag dan wel?

Op maandag 3 augustus 2026 08:51:57 schreef KellyDK:
[...]
Ze doen er in de praktijk ook niets mee. Ik ken bijna niemand die een huis gekocht heeft waarbij de installatie volledig conform was; meestal zijn het kleinere inbreuken zoals onbrekende schema's of kalibreerelementen als je penautomaten gebruikt. Een huis met niet-conforme installatie mag gewoon verkocht worden en de nieuwe eigenaar heeft dan 12 (in sommige gevallen 18) maanden om de problemen op te lossen en een nieuwe keuring te laten uitvoeren. Doe je dat niet, dan gebeurt er... niks.
En inderdaad, een keuring is 25 jaar geldig, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand spontaan zijn woning opnieuw liet keuren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat na een brand de verzekering vroeg om een bewijs van keuring.

En zelfs dan, mijn huis was niet in orde. Ik heb het in orde gebracht en het werd goedgekeurd, maar ondertussen wat verbouwingen later zou het al niet meer goed genoeg zijn...

Het is overigens met die verkopen ook altijd een discussie, want in principe moet keuring met verkoop niet als er nog een geldige keuring op de woning zit, maar wie gelooft er nu dat een huis dat 24j geleden goedgekeurd werd nog steeds goedgekeurd zou worden?

Op vrijdag 31 juli 2026 08:45:27 schreef keebrev:
[...]
De keuringen komen er ongetwijfeld aan. Er moet alleen nog wat meer affikken. En waarom kan het in België wel?

Wat interessant zou zijn is een vergelijking van de Belgische en Nederlandse statistieken. Dan kan je inschatten of de het keuringsbeleid zoals in België een significante verbetering voor Nederland zou opleveren.

Ironisch genoeg heb ik het gevoel dat recentelijk de meeste elektrische branden komen van het enige stuk dat niet gekeurd wordt, nl de meterkast zelf. Er worden hier momenteel door de netbeheerder massaal ferrarismeters vervangen door digitale varianten en dat loopt toch nogal eens mis.
Zoals bv hier, twee weken geleden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/18/rijkevorsel-18-appartementen-o…

Het hele topic gaat toch over de meterkast / groepenkast?
Ik denk dat de verwarring is dat de meter in BE ( ook in DE ) vaak apart is gesitueerd.
In NL zit de kast met hoofdzekeringen, daar boven de meter en daar boven de groepenkast meestal in dezelfde meterkast.
Deze kasten zitten in de woning, maar in appartementencomplexen ook vaak in de centrale gang / hal.
Hele oude flats hebben de meters ook wel in de kelder in een gemeenschappelijke ruimte zitten en dan de groepenkast boven in de woning, de situatie die je ook in het artikel ziet.

Wat interessant zou zijn is een vergelijking van de Belgische en Nederlandse statistieken. Dan kan je inschatten of de het keuringsbeleid zoals in België een significante verbetering voor Nederland zou opleveren.

Met het vergelijken van de brandverzekeringspremies van vergelijkbare panden zou je al een heel eind kunnen komen.

Alhoewel een echte 1:1 vergelijking tussen BE en NL lastig wordt omdat in NL een niet gering aantal (woning-)branden veroorzaakt wordt door illegale wietteelt of drugslabs, wat dan toch weer een typisch-Nederlandse aangelegenheid is, dankzij ons heerlijke 'gedoogbeleid'. (yep, je handen voor je ogen en oren houden is 'beleid'....)

Misschien als we eerst de drugslabs en kwekers verplichten tot een Scope-10 keuring dat we dan al 80% van de echt-gevaarlijke situaties hebben opgelost?

Want in belgie hebben ze geen drugslabs?
En het is nogal een moeite om die van belgie naar nederlandse koffieshops te rijden?
En nee in brussel en antwerpen is wiet niet op elke hoek van de steeg te krijgen?

Dat probleem is niks nederlands aan

Op maandag 3 augustus 2026 15:13:41 schreef revado:
Ik denk dat de verwarring is dat de meter in BE ( ook in DE ) vaak apart is gesitueerd.
Hele oude flats hebben de meters ook wel in de kelder in een gemeenschappelijke ruimte zitten en dan de groepenkast boven in de woning, de situatie die je ook in het artikel ziet.

Niet alleen bij heel oude hoor, dat doen ze hier ook bij nieuwbouw nog. Met de komst van de digitale meter is het eigenlijk niet meer zo relevant maar het idee was dat je één meterlokaal hebt voor het hele gebouw, dus iemand kan met één bezoek alle meterstanden van alle appartementen noteren zonder dat elke bewoner thuis moet zijn.

Belgische elektriciteitsmeters worden al zeker 20 jaar standaard in de zgn 25D60 kast (naam komt van de afmetingen) geplaatst waar ook de hoofdautomaat in zit. Waar de "zekeringkast" (want zo noemen wij de groepenkast) komt maakt eigenlijk niet uit; in huizen is dat vaak vlak ernaast maar er zijn voorbeelden genoeg waarbij dat in een compleet andere ruimte is. In appartementen is het dus bijna altijd in het appartement zelf. De kabel tussen meterkast en zekeringkast wordt aan de kant van de zekeringkast verzegeld (op de hoofdaardlekschakelaar van 300mA wordt tijdens de keuring een zegel geplaatst; door de keurder dus niet door de netbeheerder). Aan de kant van de meterkast zit die kabel in een volledig verzegelde kast dus daar kan je sowieso niet aan.

Op maandag 3 augustus 2026 15:42:37 schreef nonius:
[...]

Met het vergelijken van de brandverzekeringspremies van vergelijkbare panden zou je al een heel eind kunnen komen.

Alhoewel een echte 1:1 vergelijking tussen BE en NL lastig wordt omdat in NL een niet gering aantal (woning-)branden veroorzaakt wordt door illegale wietteelt of drugslabs, wat dan toch weer een typisch-Nederlandse aangelegenheid is, dankzij ons heerlijke 'gedoogbeleid'. (yep, je handen voor je ogen en oren houden is 'beleid'....)

Misschien als we eerst de drugslabs en kwekers verplichten tot een Scope-10 keuring dat we dan al 80% van de echt-gevaarlijke situaties hebben opgelost?

heb weleens een meterkast vervangen in een huis waar een kwekerij had gezeten. die hadden de boel zo overbelast dat 1 coupe in de hoofdkast was verkoold. de monteur van netbeheerder had na oprollen een briefje in die kast gedaan, waarom het een 2 fase aansluiting was geworden, huis zou toch gesloopt worden. echter 3 jaar later kwam er toch bewoning in, konden ze die ouwe meuk toch nog gaan vervangen.

edit: tja, je koopt een huis van 60 jaar oud van de 4e bewoners. ga er gerust vanuit dat er gefrot is in minstens 1 van die perioden. bouwkundig, elektisch, water, afvoer ik heb het gelijk al gezien.

En dat los je natuurlijk op door dat scope-gel*l verplicht te maken bij verkoop. Yeah. Sure.
Voor koop doe je doorgaans een bouwkundige keuring. Als je het als koper van belang vindt, dan zou het daar een mooi plekje kunnen krijgen. Het niet-bestaande probleem opgelost.

Op maandag 3 augustus 2026 10:23:03 schreef Harrie729:
[...]

Maar verbied dan aan auto's te werken. Want als een brug niet mag mag een smeerput wel, of gewoon er onder gaan liggen? En bijvoorbeeld aan trekkers, brommers, motoren, vrachtwagens,... werken mag dan wel?

[...]

En zelfs dan, mijn huis was niet in orde. Ik heb het in orde gebracht en het werd goedgekeurd, maar ondertussen wat verbouwingen later zou het al niet meer goed genoeg zijn...

Het is overigens met die verkopen ook altijd een discussie, want in principe moet keuring met verkoop niet als er nog een geldige keuring op de woning zit, maar wie gelooft er nu dat een huis dat 24j geleden goedgekeurd werd nog steeds goedgekeurd zou worden?

Ik dacht dat de keuring bij verkoop altijd moet in Belgie, ook al is het pas gekeurd, maar het zal misschien wel iets zijn van bij verkoop moet er een keuring zijn die niet ouder is dan bijvoorbeeld een jaar?
En als het afbrand, de keuringsinstantie moet de keuringsverslagen 10 jaar bijhouden, dus als er een pand ouder dan 10 jaar afbrand, dan is de versie die de eigenaar moet hebben mee opgebrand, de keurder moet zijn versie niet meer hebben en de instalateur ook niet, bewijs maar eens dat het ooit gekeurd is geweest bij een gebouw ouder dan 10 jaar.

Op maandag 3 augustus 2026 18:01:30 schreef frankb1:
[...]

Ik dacht dat de keuring bij verkoop altijd moet in Belgie, ook al is het pas gekeurd, maar het zal misschien wel iets zijn van bij verkoop moet er een keuring zijn die niet ouder is dan bijvoorbeeld een jaar?
En als het afbrand, de keuringsinstantie moet de keuringsverslagen 10 jaar bijhouden, dus als er een pand ouder dan 10 jaar afbrand, dan is de versie die de eigenaar moet hebben mee opgebrand, de keurder moet zijn versie niet meer hebben en de instalateur ook niet, bewijs maar eens dat het ooit gekeurd is geweest bij een gebouw ouder dan 10 jaar.

Je moet een woning verkopen met een geldig (dat wil niet per se zeggen goedgekeurd) keuringsattest. Maar stel je woning is 24 jaar oud en je bent nog in het bezit van je eerste keuringsverslag (en de wetgever gaat er vanuit dat dit zo is), dan is dit normaalgezien voldoende.

Wat echter vaak voorkomt is dat in die 24 jaar wel ergens wat wordt bijgeknutseld/veranderd. Indien dit een "grote" wijziging betreft moet de installatie eigenlijk worden herkeurd, alleen is de wetgever nogal vaag over wat een grote wijziging is. Vaak wordt aangenomen dat van zodra een groep/kring wordt bijgeplaatst dat dit een grote wijziging is. Het probleem is dan vaak dat er nooit een herkeuring is aangevraagd, waardoor de installatie niet meer dezelfde is als die van de laatste keuring. Dan moet er dus wel worden herkeurd. Maar eigenlijk had dit dus al eerder gebeurd moeten zijn, en staat dit los van de verkoop.

Ik denk dat makelaars vaak het gezeur niet willen en sowieso een herkeuring aanvragen, kost 200 euro en je verslag is recent en geen voer voor discussie of het oude verslag nu nog wel klopt met de huidige situatie. Ik denk ook dat het originele keuringsverslag en/of het eendraadschema/situatieschema vaak al kwijt is.

Een apart geval zijn trouwens woningen die van voor 1981 zijn en waaraan na 1981 geen wijzigingen zijn aangebracht en dus eigenlijk nooit gekeurd moesten worden (keuringen bestonden nog niet), deze moeten bij verkoop sowieso een keuring krijgen. Dat is ook het enige dat er letterlijk zo over in het AREI staat. Voor de rest staat in het AREI niets vermeld over keuring bij verkoop omdat het AREI er vanuit gaat dat heel België zich aan de wet houdt en al een geldig keuringsattest heeft, dus ook als iemand zijn woning verkoopt.

Bij een klant waar een eenfase naar driefasen installatie werd omgebouwd werd door de netbeheerdermonteur wel met een momentschroevendraaier aangehaald. Stond al vast ingesteld.... 8)7

Niets mis met vast instellen als je hem dagelijks gebruikt met dezelfde spullen die eenzelfde aanhaalmoment hebben. Langdurig opslaan en niet gebruiken, dan is ontspannen noodzakelijk.

RTFM.

Uiteindelijk is - bij gereedschap wat daar gevoelig voor is - het probleem dat de veer 'slapper' wordt als die continu onder spanning staat. Het maakt dan natuurlijk niet uit of het stuk gereedschap dagelijks gebruikt wordt of in de lade ligt...

Het zou zomaar kunnen dat het iso-gedoe zegt dat het gereedschap jaarlijks gecalibreerd (danwel gejusteerd) moet worden. Het zou kunnen dat dat de meeste ellende van dergelijk misbruik weer afvangt en dat het per saldo goed gaat.
Tevens zou je je af kunnen vragen hoe groot het 'verloop' van het gereedschap is. En hoeveel pijn dat in de praktijk doet (als in: een momentsleutel die er 20% naast zit, is waarschijnlijk nog steeds veel nauwkeuriger dan 'uit de losse pols'. En zit wellicht ook nog wel binnen de tolerantie van de maker van wat er aangetrokken wordt.

Maar hey... de boel is voor het zicht hoe dan ook netjes op moment aangetrokken. Het ziet er goed uit!

ter info:

dat de momentsleutel ingesteld staat op een vaste waarde die je altijd gebruikt is het probleem niet, dat kan op zich niet veel kwaad: de veer wordt inderdaad slapper, maar dit ga je pas merken als hij in de andere waarden (vooral de kleinere) gekalibreerd wordt dat hij afwijkingen gaat vertonen. Dit afhankelijk van de constructie van de momentsleutel, stahlwille bijvoorbeeld werkt niet met een veer. Alhoewel ze sedert vorig jaar eentje in omloop hebben met een veer.

De handleiding even doornemen is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Die met een veer wordt meestal aangeraden om op minimum van de schaal te zetten na gebruik (voor bewaring).

Er bestaan momentsleutels zonder schaalverdeling waarbij je die laat kalibreren (justeren) op een vaste waarde voor dagelijks gebruik. Dus deze staan altijd in dezelfde stand, wat geen probleem is voor de sleutel. Er bestaan momentschroevendraaiers (Wiha) ook met vast ingestelde waarde, voor elk wat wils.

https://www.facom.com/product/r248-25d/14-pre-set-torque-wrench-attach…

Wij kalibreren volgens de norm ISO 6789:2017, kortom tot 10Nm een tolerantie toegestaan van 6% en boven de 10Nm is dat 4%. Aan de hand van het certificaat kan de gebruiker beslissen of hij al dan niet zijn momentsleutel gebruikt voor bepaalde toepassingen.