In een scheppach van dikte bank HMS1070 zit een enkelfasige motor van 1500 Watt. Na 10 minuten schaven stopte de machine en sloeg de zekering van 16A in de meterkast door. Er zit in die scheppach een 7A overload switch maar die reageerde niet / geleidt nog steeds.
Ik heb de weerstand tussen blauw en bruin en massa gemeten: 5 ohm gelijkstroomweerstand, en oneindig tussen massa en blauw en bruin.
Aan/uit schakelaar werkt met een electromagneet, weerstand 5 k ohm.

Als ik het goed heb begrepen, zal ergens een condensator in het circuit zitten. Die vind ik dan waarschijnlijk in de motorbehuizing. (Ik heb dat nog niet onderzocht, de machine staat elders.)

Mijn vragen:
a) 5 ohm, duidt dat op een sluiting in de motor?
b) ik wil de motor nog eens aansluiten op 230 volt met een gloeilamp van 60 watt in serie om niet de hele werkruimte in het donker te zetten. Kan dat werken met zo'n motor?
c) als ik die condensator vind, volstaat dan een meting met de multimeter?

En ik sta natuurlijk open voor ander deskundig advies. Bedankt alvast!

Is het een 16A "stop", automaat of aardlekautomaat? (Die laatste heeft een testknopje.)
Aardfouten meet je niet altijd goed met een multimeter.

A) Kan ok zijn
B) Pak een >500W bouwlamp
C) Geeft vaak een goede indicatie (als je een -)(- stand hebt)

Straalkacheltje in serie kan ook... {als het weer het toelaat... :+ )

Ik heb zo'n zelfde ding alleen onder andere naam.
Hier zit een universeel motor in ,motor met koolborstels, dus je hoeft geen condensator te zoeken.
Er kan een netfilter in zitten maar dat weet ik niet meer zeker dat zou eventueel slecht kunnen zijn.

Gr.F_S

Maak eens wat foto's ook 1 van het motorplaatje, de 7Amp overload doet vermoeden dat er een lichtere motor op zat.
Een 1500 watt motor doet iets van 10,5 a 11 Amp nominaal en heeft een 40UF 450 Volt bedrijfscondensator , mogelijk zitten er 2 condensatoren op ,een bedrijfs en een startcondensator die na de aan loop uitgeschakelt moet worden, als dat niet gebeurd kan jou klacht ontstaan

@hunebedbouwer misschien even lezen wat ik net boven jou heb geschreven.
Voor een condensator motor met dit vermogen is in dat ding helemaal geen plaats.

Gr.F_S

Ik herrinner me nu, een vriend had/heeft ook een scheppach.
Hier zat een 127/220 Volt motor onder, een drie fasen motor in steinmetz in ster maar als dat hetzelfde type was, weet ik niet.

Ondertussen heb ik de motor uitgebouwd, zie foto's
De overload switch is 8A (ipv 7).
De koolborstels zijn goed, nog zeker 15 mm lang. Geen beschadigingen te zien op de commutator.
Dat netfilter: de 2 microF meet ook zo met de multimeter in de condensator stand, maar de 2.2 nF meten elk als 4.7 nF. De witte draden gaan elk naar een koolborstel.
Het aansluitsnoer dat aan de zijkant de kunststofbehuizing in gaat, komt er aan de bovenkant weer uit en is 'binnenin' nergens aangesloten zo te zien.

[Hunebedbouwer] Maak eens wat foto's ook 1 van het motorplaatje, de 7Amp overload doet vermoeden dat er een lichtere motor op zat.
Een 1500 watt motor doet iets van 10,5 a 11 Amp nominaal en heeft een 40UF 450 Volt bedrijfscondensator , mogelijk zitten er 2 condensatoren op ,een bedrijfs en een startcondensator die na de aan loop uitgeschakelt moet worden, als dat niet gebeurd kan jou klacht ontstaan

[OP] Als ik het goed heb begrepen, zal ergens een condensator in het circuit zitten. Die vind ik dan waarschijnlijk in de motorbehuizing.

De machine lijkt volgens de exploded-view tekening een universeelmotor (met koolborstels) te hebben. Dus geen aanloop-of bedrijfscondensator. Wat F_S dus ook al zei.

en vriend had/heeft ook een scheppach. Hier zat een 127/220 Volt motor onder, een drie fasen motor in steinmetz in ster maar als dat hetzelfde type was, weet ik niet.

Dan was het dus niet hetzelfde type, want in de machine van OP zit een universeelmotor. Sowieso is de HMS1070 een moderne machine die momenteel op de markt is; 127/220V-motoren worden al z'n 30 jaar niet meer gemaakt, sinds we op 230/400V zijn overgeschakeld.

P=U*I I=P/U=1500W/230V = 6.5A

Op nominaal vermogen trekt de motor dus 6.5A. De fabrikant lijkt de motorbeveiliging (7A) dus correct te hebben gedimensioneerd.

OP kan het beste eerst bevestigen of het nu de aardlekschakelaar of de overstroombeveiliging is die springt; bij twijfel even een goede foto hier posten van de meterkast en de springende beveiliging.

Als het de aardlek is die springt zou er een lekstroompje kunnen zijn door koolstof-stof (stofstof :) ) van de borstels. In dat geval het inwendige van de motor schoonmaken. Even snel uitblazen met de compressor kan al voldoende zijn (niet binnen doen! Zwarte stof vliegt alle kanten op!).

Mogelijk ook houtstof dat op plekken zit waar het niet thuishoort en een lekstroompje veroorzaakt. Ook hier geldt weer: machine goed schoonmaken, vooral de spanningsdragende delen (uiteraard stekker van machine uit wandcontactdoos trekken: electrocutiegevaar EN risico vingers te verliezen bij plots inschakelende machine)

Ik vermoed dat het een aardlekprobleem is: dit kan veroorzaakt worden door slechts één probleem (koolstof-stof). In het andere geval zou én de motor defect moeten zijn, én de 7A-overstroombeveiliging van de machine. Niet onmogelijk, maar minder waarschijnlijk dat er twee problemen tegelijkertijd zijn.

[Edit: terwijl ik dit epistel typte heeft OP foto's geplaatst. Het probleem zou ook in het netfilter kunnen zitten. Is er iemand in uw kennissenkring met een Megger om de machine door te meten?]

Dat u 4.7nF meet i.p.v. 2.2nF is niet zo'n probleem. Meet u de componenten los, of in-circuit? In het laatste geval is de meting niet nauwkeurig.

En controleer de bedrading op de gemarkeerde plekken ook eens op beschadiging van de isolatie (m.n. blauw en bruin):

Ik ben stomverbaasd dat ze geen tule of doorvoer hebben gebruikt om schade aan de draadisolatie te voorkomen. (ik veronderstel dat het zwarte deel van de motor metaal is, geen kunststof? Alhoewel je tegenwoordig van niets meer zeker kunt zijn, wat dat betreft....)

Of het probleem in het netfilter zit valt eenvoudig uit te sluiten door het (tijdelijk) te verwijderen. Indien de machine dan wel gewoon zonder problemen werkt (zonder de aardlek te laten springen, als het tenminste de aardlek was die sprong....), dan is het netfilter het meest-waarschijnlijke probleem.

Op vrijdag 14 augustus 2026 14:38:51 schreef nonius:
P=U*I I=P/U=1500W/230V = 6.5A

Op nominaal vermogen trekt de motor dus 6.5A.

*minimaal* 6.5A. Het is mogelijk dat het ding meer dan 6.5A gebruikt en een powerfactor onder de 1.0 heeft. Nu zal ie... mede gezien de hint van de 7A beveiliging... toch wel heel in de buurt van die 6.5A trekken.

Op vrijdag 14 augustus 2026 14:47:00 schreef nonius:
Ik ben stomverbaasd dat ze geen tule of doorvoer hebben gebruikt om schade aan de draadisolatie te voorkomen.

Wachteseffe! De motor heeft een tule en een netjes 3-aderig aansluitsnoer en vervolgens zit er een netfilter bovenop wat met een kroonsteentje is aangesloten???? Af fabriek, als je zoiets maakt, dan roep je toch als motor-fabrikant: vergeet niet een netfilter aan te sluiten binnen je apparaat. En vervolgens komt er dus een netsnoer binnen op een aansluitblok, en daar het netetfilter en wat interne draden naar de motor.

Als motorfabrikant ga je toch niet roepen: Oh, regelen wij wel, je boort drie/vier gaten in de behuizing waardoor je de draden naar buiten en weer naar binnen voert om een kroonsteen en netfilter toe te voegen?

En idem als je het apparaat assembleert ga je dit toch ook niet zo oplossen? Somebody screwed up here!

[Bericht gewijzigd door rew op (55%)]

Dank voor het kommentaar!
Die breaker is 8A en niet 7. De behuizing is van kunststof, niet van metaal. De massadraad is in de behuizing niet met het metaal van de motor verbonden.
Ik weet niet meer precies wat er in de meterkast precies uitviel: ik heb minstens 2 overstroombev. schakelaars teruggezet en zeker 3 aardlekschakelaars. (De meterkast is niet in een woonhuis maar een bedrijfsruimte.)
En wat rew opmerkte over de bouwkwaliteit: Dat is toch echt zo uit de fabriek gekomen denk ik (omdat ik geen sporen zie van eerder knutselwerk). Aan de andere kant: de exploded view van nonius toont geen netfilter. De voorgeschiedenis ken ik niet, het apparaat is aan de stichting geschonken.
De bekabeling is niet beschadigd. Ik zal de electricien die de meterkast heeft aangelegd, vragen of hij een megger heeft.
Het netfilter is een ingegoten blok, ik kan de condensatoren niet los meten.

Inderdaad, denk dat Rew een punt heeft. Iemand heeft iets bijgefröbeld!

Als die zwarte behuizing kunststof is, dan heeft iemand er wat doorvoergaten bijgeboord en die bruine/blauwe/geel-groene draad doorheengevoerd, plus dat netfilter en kroonsteentje! Alleen dat gele aarde-stickertje is dan wel weer héél netjes erbij geplakt....

Blijkbaar zat er eerst een langer kroonsteentje gemonteerd, aan de ongebruikte gaten links en rechts ervan te zien.

Yep, en inderdaad, de onderdelen bovenop de motor zie je ook niet terug op de exploded-view tekening:

Ik kon het van in het begin al direct niet zo goed plaatsen, vond de positie van het netfilter vreemd.... Mijn idee was nog even dat het netsnoer ook nog wat andere electronica van stroom moest voorzien, of voor de aan/uit-schakelaar was. De ruwe, geboorde gaten vielen me ook al op. Maar m'n kwartje viel pas na de opmerking van Rew :)

Zat dat netfilter ook niet op de één of andere manier netjes mechanisch bevestigd? Geen enkele fabrikant (of vakkundige hobbyïst) zou dat zo vrij laten rondhangen.

(en of de breaker nu 8A of 7A is maakt de-facto weinig uit :) )

Die twee / drie gaatjes in de kunststof behuizing is om een kapje over het netfilter te bevestigen. Dat netfilter is max. 275 V AC. Ik heb nog een foto toegevoegd tbv het forensisch ;) onderzoek.

Op vrijdag 14 augustus 2026 16:37:45 schreef Hans 007:
Dank voor het kommentaar!
Die breaker is 8A en niet 7. De behuizing is van kunststof, niet van metaal. De massadraad is in de behuizing niet met het metaal van de motor verbonden.
Ik weet niet meer precies wat er in de meterkast precies uitviel: ik heb minstens 2 overstroombev. schakelaars teruggezet en zeker 3 aardlekschakelaars. (De meterkast is niet in een woonhuis maar een bedrijfsruimte.)
En wat rew opmerkte over de bouwkwaliteit: Dat is toch echt zo uit de fabriek gekomen denk ik (omdat ik geen sporen zie van eerder knutselwerk). Aan de andere kant: de exploded view van nonius toont geen netfilter. De voorgeschiedenis ken ik niet, het apparaat is aan de stichting geschonken.
De bekabeling is niet beschadigd. Ik zal de electricien die de meterkast heeft aangelegd, vragen of hij een megger heeft.
Het netfilter is een ingegoten blok, ik kan de condensatoren niet los meten.

2 automaten en 3 aardleks terug gezet? :S
Dan zou ik die elektricien naar de installatie laten kijken.
Een automaat + aardlek kan, maar zoveel kan nooit veroorzaakt zijn door die machine alleen.
Een losse 0 zou zoiets kunnen veroorzaken, en dat serieus.

Of heb je de machine op meerde contactdozen getest?

Heeft er iemand misschien een contactdoos op de machine bijgefröbeld voor een stofafzuiging?

Maar aan de andere kant, de draden (met glaskousjes) gaan weer terug de motorbehuizing in. Erg vreemd. Enerzijds erg slordig gedaan (geen doorvoeren gebruikt, zwevend netfilter), en anderzijds dan weer netjes (afdekkapje, labels bij het kroonsteentje).

Zou zeggen, schroef de motor eens open om te kijken wat de binnenkant te vertellen heeft....

(plus wat Revado ook zegt; dit hele verhaal klinkt erg vreemd; zowel qua machine als installatie.)

ik ben bang dat de motor overbelast is geweest en de geest heeft gegeven. ik neem aan dat die helemaal niet meer werkt iig? een seriemotor draait ook op DC, een 18V gereedschapaccu bijv. hoe zien de koolborstels eruit?

Die koolborstels zijn OK. Ik heb zojuist de motor laten draaien op een 9 volt batterij! (Daar was ik nou nooit zelf op gekomen)

Na 10 minuten schaven stopte de machine en sloeg de zekering van 16A in de meterkast door.

ik heb minstens 2 overstroombev. schakelaars teruggezet en zeker 3 aardlekschakelaars.

Als je hierna de machine niet meer hebt gebruikt ben je mogelijks op zoek naar een spook. :'(
En als dat niet het geval is komt er toch minstens een stroomtang en megger aan te pas.
Ps: borstels bij controle terug in dezelfde houder plaatsen en ook niet 180° omkeren zodat contactvlak met collector maximaal blijft

Ook ik was vannacht op het idee gekomen om hem op een laagspanningsvoeding aan te sluiten. Ook ik was van plan "ongeveer 20V" te gaan voorstellen.

Als dat zo'n 9V blokbatterij is: Dat zijn ZEER zwakke batterijen. Prima geschikt om een klokje of een afstandsbediening een jaar te voeden, maar niet voor iets waar een motor in zit.

Dus als dat niet werkt: Dat zegt niets. Als het wel werkt: Dat had ik niet verwacht, maar die motor is in ieder geval goed.

Als de kortsluitstroom van de 9V batterij 200mA is dan is het max vermogen uit de batterij ongeveer 1W. Dat de motor op 1W rondgaat betekent dat het een heel goede motor is die uitermate soepel draait.

Om dit onderwerp af te sluiten, ter informatie:

Uiteindelijk is de motorbehuizing geopend. Toen werd zichtbaar dat daar de massa-draad op het metalen frame was aangesloten. Daar was sluiting (maar geen kortsluiting) ontstaan. De motor zonder aangesloten massa-draad functioneerde toen ie uit de vandiktebank was verwijderd. Dat had ons eerst op het verkeerde been gezet.

De motor is vervangen door een nieuwe.

Iedereen bedankt voor het kritisch meedenken!