Beste,
Ik heb hier een Sony Trinitron tv staan, dir gebruikt wordt als game tv in combinatie met een Nintendo 64.
Nu geeft de tv nog prima beeld, alleen af en toe wordt het beeld kleiner, net of je de beeldschermverhouding aanpast met de ab.
Ook is het beeld soms donkerder, en iets onscherp.
Als de tv een tijdje aanstaat, is dit probleem weg.
Om te meer schade te voorkomen, zou ik dit graag hersteld hebben. In welk gedeelte van het circuit zou dit kunnen zitten? In de voeding of afbuigcircuit wellicht?
Mogelijk elco's die aan vervanging toe zijn?
Het schema is hier te vinden:
https://elektrotanya.com/sony_kv-28fq86b_28fq86e_32fq86b_32fq86e_32fq8…
Dat lijkt op 'pompen' van de hsp. Dat kan bijv. in het straalstroombeveiligingscircuit zitten, dat zorgt ervoor dat de beeldbuis wordt beschermd tegen een te hoge stroom. Even verder zoeken, ik moet weg.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Als je geluk hebt hoeft alleen de hoogspanningstrafo en/of voedingselco even opnieuw gesoldeerd te worden. Dat is altijd het eerste wat ik doe, vaak lost het problemen op. Kijk ook rondom andere grote componenten en dingen die warm worden of er iets zichtbaar is rond het soldeer. Een kring is een teken (vooral bij loodhoudend soldeer) dat je moet solderen. Ik zuig het oude soldeer altijd even weg (gebruik ook een beetje flux of vers soldeer om het te laten vloeien) en dan soldeer ik opnieuw.
Heb de tv net open geschroeft.
Het opnieuw solderen van de hoogspanningstrafo ga ik doen, bedankt voor de tip.
Ik ga ook even kijken naar de solderingen op de voedingsprint.
Meet de +B eens, als de voeding slecht word dan kan die inzakken en word beeld groter, maar word +B hoger, dan word beeld kleiner..
Bedankt SMD!
Mocht het probleem zich weer voordoen, dan ga ik zeker de B+ meten.
Voor nu heb ik de tv weer dicht gemaakt, en ga de werking in de gaten houden.
Iedereen bedankt voor de hulp!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."