Martin01
Domme vragen? Niet vragen dat is dom.
Beste forum lezers,
Ik heb Alecto PS-35 voeding die een paar jaartjes oud is. De trafo bromt als een malle en zover ik kan zien/voelen/ruiken en bovenal meten, is hij niet stuk, wordt lekker warm, maar wekt op deze manier geen vertrouwen en is een stoor zender in mijn hobby ruimte. Ik wil deze graag behouden (geen schakelende voeding geluiden of storingen op mijn ontvangers). Ik wil deze graag wat opkanppen, denk aan nieuwe elko of elko,s wellicht trafo vervangen en misschien ook de powertor die niet echt herkenbaar leesbaar meer is. Wie o wie heeft wellicht een schema hiervan en of wat tips zijn van harte welkom.
Alvast bedankt
Martin
Schema van die dingen heb je niet nodig, in de regel is het niet veel meer dan een LM723 met een paar boost-torren.
Brom is vervelend, het kan zijn dat er in diode in de brugcel gesneuveld is en het ding nu op halve gelijkrichting werkt, dat kan een trafo vies laten brommen.
Of het is gewoon mechanisch. Een rammelende lamel van het blikpakket.
Beste, ik denk dat het brommen door de lamellen van de trafo komt.
Als dit het geval is, kun je proberen om bv duct tape of ty-wraps om de trafo te doen om de lamellen strakker tegen elkaar te trekken.
Op zaterdag 15 augustus 2026 20:00:31 schreef Vonkentrekker:
Beste, ik denk dat het brommen door de lamellen van de trafo komt.
Als dit het geval is, kun je proberen om bv duct tape of ty-wraps om de trafo te doen om de lamellen strakker tegen elkaar te trekken.
Wellicht is het beter de opgenomen stroom uit het lichtnet na te meten bij aangesloten en losgekoppelde print. Je weet dan wat er eventueel teveel stroom trekt.
Ook testen of er inderdaad dubbele gelijkrichting is, de gelijkgerichte spanning dient een rimpel te hebben van 100Hz. Als een van de gelijkrichtdiodes onderbroken is, zal er een constante gelijkstroom component door de trafo lopen en dat leidt ook tot brommen van het blikpakket.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meen dat die voedingen een vrij gammel kastje hadden waardoor de trafo al snel ging brommen door de 2 schroeven waar de trafo mee vast zit. dat wat beter bevestigen kan veel schelen. en check of de voeding niet te hoog is, oude trafo voor 220V kan op bijna 240V best brom gaan geven.
En als het echt muisstil moet zijn kan de trafo onder vacuum geïmpregneerd worden. Vroegah, hele trafo onderdompelen is de pek ect. en een nachtje drogen in een oven. Of heet bakken maar daar heb ik geen ervaring mee opgedaan. Maar impregneren kan ook zonder vacuum het gaat erom dat ijzer, koper en spoelvorm een harde, massieve materie gaan vormen en dat er geen ruimte is voor klapperend ijzer of koper. Dan pas is de trafo stil en trekt zich geen reet aan of de stroom sinusvormig is een DC component heeft, U name it.
Een heel eenvoudige trafo zoals in een basis Weller soldeerstation zit met twee gescheiden spoelkamers kan ook kan ook een lage zoembrom geven. Dat is met succes te ondervangen door een mengsel epoxy te maken en dat onder voordurend kantelen, bewegen over de windingen te laten druipen en na een paar minuten stoppen en dan de hars volledig laten uitharden.
De trafokast op zachte rubbers plaatsen kan ook al verlichting geven. Vaak werkt de ondergrond als klankbord en versterkt het de resonantie.
Op zondag 16 augustus 2026 14:10:11 schreef RAAF12:
Dan pas is de trafo stil en trekt zich geen reet aan of de stroom sinusvormig is een DC component heeft, U name it.
Toch wel, de trafo wordt heter bij een DC component of hogere harmonische in de frequentie. Kern verzadiging / ijzer / koper verliezen liggen op de loer.
De trafo geheel impregneren blokkeert dan weer de warmte afgifte.
Op zondag 16 augustus 2026 14:10:11 schreef RAAF12:
En als het echt muisstil moet zijn kan de trafo onder vacuum geïmpregneerd worden. Vroegah, hele trafo onderdompelen is de pek ect. en een nachtje drogen in een oven. Of heet bakken maar daar heb ik geen ervaring mee opgedaan.
Wat mij één maal (geprobeerd en) gelukt is is het impregneren met giet epoxy, het spul wat tegen wat warmte kan. Als je de trafo opwarmt naar ongeveer auw, en je brengt de epoxy met een kwast op de lamellen, dan wordt de epoxy direct bij aanraking dun als water, en vloeit overal tussen. Laat je op die manier de trafo afkoelen, zullen afkoelende luchtplaatsen de epoxy ook nog naar binnen zuigen. Na 24 uur keihard (eerder al door het opwarmen).
Het probleem bij deze methode is dat de epoxy zó vloeibaar wordt dat je maatregelen moet nemen dat het spul er niet overal spontaan uit vloeit en een zooitje maakt op plaatsen waar het niet hoort.
Martin01
Domme vragen? Niet vragen dat is dom.
Dank voor alle tips, de trafo los functioneert zoals verwacht, maar brommen blijft hij doen. Pek en veren is misschien een idee maar ik opteer denk ik toch voor een nieuwe trafo. Deze is voor 220 en met deze zonnige dagen loopt de spanning hier op naar 251v ruim boven de grens voor deze. Daarnaast zie ik slecht 1 elko van 4700 50v in het circuit. Idee is dus om wat nieuwe componenten te plaatsen. Er zit geen 723 in dit circuit vandaar in eerste instantie de vraag of er een schema beschikbaar is van deze voeding.
Op zoek dus naar een trafo 15v/4 of 5 amp
Foto van de inhoud was wel makkelijk geweest om mee te gluren wat voor hardware erin zit. Een ringkern trafo is wellicht stiller dan een EI blikpakket. Bij 3A belasting kan dat idd storend worden. Ik ben zelf hyper wat dat betreft en draag vaak ANC oordoppen.