vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
En als aanvulling; Dan worden ze ook niet of minder opgewarmd door de motor, wat een langere levensduur oplevert.
O.A. Warmte is "dodelijk" voor deze condensatoren.
Is het nu zo moeilijk om links of rechts ergens een bevestigingspunt buiten het klemmenkastje te vinden om de condensator vast te maken ? Een plaatje met twee gaten van 8 mm en het probleem is opgelost ...
Wat de restspanning van de condensator betreft, ofwel kortsluiten met een schroevendraaier, ofwel(betere oplossing) ontladen via een weerstand 5 tot 50 Ohm 5 Watt.
Meer dan waarschijnlijk is de condensator al ontladen, zeker als er "prut" uit komt. In het slechtste geval krijg je een "optater", niet leuk en je gaat er niet van dood, je wordt de volgende keer gewoon wat voorzichtiger.
Als de motor minder vermogen heeft, is de kans groot dat de bedrijfscondensator (het 7uF type) defect is. Door het toestel te blijven gebruiken dat de motor onder belasting stil komt te staan en komt de startcondensator (het 50uF type) te vaak in gebruik. Hiervoor is deze niet gemaakt en gaat dus ook stuk.
Dank nogmaals voor het wederom gegeven advies.
Ik heb de stand van zaken met mijn maat gisteren besproken en ik heb nu als eerste de CD60 via Amazon besteld en die komt als het goed is vandaag binnen.
Als blijkt dat de machine in ieder geval weer normaal start en draait kan ik altijd nog dieper in de materie duiken als hij dat wil.
Grotere maat condensatoren buiten / op / naast etc. het bedoelde kastje monteren is gezien de werkwijze van mijn maat betreft niet optimaal, laat ik het zo maar zeggen.
Dat is dus voor hem nu geen plausibele optie. En nee, niet voor mij te moeilijk om te doen, zoals hier geopperd.
Het is en blijft zijn apparaat en hij bepaalt nou eenmaal wat er mee gebeurt en hoe hij er mee wil werken.
Wat betreft het slippen en stil komen te staan met sommige soorten snoeren zei mijn maat dat dat fenomeen bij hem bekend was en volgens hem "normaal". En dan vooral met ronde en slappe 2 aderig snoeren zoals het door mij als test gebruikte stuk.
En wat betreft zijn nieuwe exemplaar van mindere kwaliteit en dat dus niet goed / naar behoren werkt : dat apparaat kan ik altijd nog gebruiken als donor apparaat.
Voor nu is het een kwestie van kijken of de oude überhaupt weer normaal wil starten.
Ik hou jullie op de hoogte.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 16 juli 2026 11:02:36 schreef Max1966:
Gaat hij ondanks dat hij al een (nieuw) werkend exemplaar heeft toch voor reparatie dan laat ik t.z.t. het resultaat hier uiteraard weten.
[...]
Die "mechanische ellende" is los van de duidelijk kapotte condensator ook wat ik had bedacht, wie weet is de machine inmiddels "gewoon" op.Het heeft inmiddels zoveel kilometers en soorten kabel gestript dat dat zeker veel heeft gevraagd van de bewegende delen.
Voor 2 x 11,- heb je 2 nieuwe condensatoren. En die condensatoren moet je al gegarandeerd vervangen, het is wel heel raar als je dat niet doet. Vevor gebruikt niet de beste condenstoren en daarom zetten ze er een goedkopere 250V in om geld te besparen en dan kan je ook wel verwachten dat die andere ook een low budget condensator is.
Maar als die mechanisch niet goed wat had je dat ook wel gemerkt in de kwaliteit van het werk dus ik denk dat het wel meevalt. En daarom zou ik zeker de condensatoren vervangen. En omdat de machine verder wel werkte zal je de machine niet eens te hoeve repareren meer een onderhoudsbuurt met de lagers controleren en oude vet verwijderen en nieuwe vet kan geen kwaad.
Zonet de nieuwe CD60 geplaatst.
De twee draden heb ik vastgezet aan de hand van blauw op blauw en bruin op geel. (was geen bruin). Al is dat bij deze condensator niet van belang dacht ik.
Startte meteen een aantal keren zoals het hoort.
Na even tijdje prima draaien liep de machine opeens iets trager, hoorde ik een sissend geluid (uit de CD60) en heb m meteen uitgezet.
Toen heb ik voor de zekerheid direct de gegevens van de oude en de nieuwe op de bestel link gecontroleerd en vergeleken en ja ik heb de bestelde condensator ontvangen en geplaatst.
Identiek als die erin zat.
Mechanisch draaide en klonk de machine in ieder geval prima en krachtig.
Dus opnieuw een sissende CD 60 en terug bij het begin lijkt het.
Wat ik nu (nog) als eerste eventueel kan doen is de twee condensatoren uit zijn nieuwe (niet goed draaiende) machine overzetten. Als die gelijk zijn natuurlijk.
Of opnieuw twee zwaardere plaatsen maar dan zijn we inclusief deze sissende CD60 alweer €33 verder.
Ik laat het aan hem over.
benleentje
Golden Member
CD60 is een type motor condensator maar welke spanning heeft die?
250V kan maar dan moet de centrifugaal schakelaar die wel snel afkoppelen anders moet daar echt 450V in zitten.
Maar ook deze condensator krijgt in de korte tijd gewoon 400V te zien dat klink raar maar dat is hoe dat werkt als je een condensator voor spoel = motor zet.
De centrifugaal schakelaar kan je meten met een multimeter die moet gesloten zijn als de motor stil staat en open gaan als de motor op toeren is en dan de start condensator afkoppelen. Als dat niet of te laat gebeurt dan kan de centrifugaal kapot zijn. Want na een tijdje draaien moet dat allang afgeschakeld zijn en dat kan die 250V condensator niet zo lang aan want die ziet gewoon tegen de 400V.
Op vrijdag 17 juli 2026 17:27:28 schreef benleentje:
CD60 is een type motor condensator maar welke spanning heeft die?
250V kan maar dan moet de centrifugaal schakelaar die wel snel afkoppelen ander moet daar echt 450V in zitten.Maar ook deze condensator krijgt in de korte tijd gewoon 400V te zien dat klink raar maar dat is hoe dat werkt als je een condensator voor spoel = motor zet.
De centrifugaal schakelaar kan je meten met een multimeter die moet gesloten zijn als de motor stil staat en open gaan als de motor op toeren is en dan de start condensator afkoppelen. Als dat niet of te laat gebeurt dan kan de centrifugaal kapot zijn. Want na een tijdje draaien moet dat allang afgeschakeld zijn en dat kan die 250V condensator niet zo lang aan want die ziet gewoon tegen de 400V.
Dank voor het meedenken, misschien is het handig om even terug te lezen.
De nieuwe CD60 is wat betreft eigenschappen identiek als die er in zat.
Idealiter zou een zwaardere meer optimaal zijn (zoals ook hier is aangeraden) maar ik ging er vanuit dat een identieke genoeg zou zijn om de machine in ieder geval zoals bedoeld / normaal te laten draaien.
En met mij ook anderen neem ik aan, logischerwijze, na het identiek uitwisselen van een onderdeel.
Dat deze nieuwe CD60 zo snel al faalde had ik niet verwacht.
Aanvulling :
Net de machine toch nog even geprobeerd.
Ging normaal aan en liep een tijdje (twee minuten) ook prima /normaal, geen gesis.
Na een paar keer weer aan en uit en zetten ging dat aanzetten weer moeizaam.
En de nieuwe CD60 wordt snel warm / heet. Lijkt me ook niet helemaal jofel.
En dat had de oude ook.
[Bericht gewijzigd door Max1966 op (20%)]
benleentje
Golden Member
Ik zal je het wel proberen beter uit te leggen.
De startcondensator hoort eigenlijk als je het goed doet ook altijd een 450V type te zijn. Maar als de startcondensator via de centrifugaal schakelaar in de motor binnen 2 sec word ontkoppelt dan overleeft een 250V condensator dat wel tot zeg 5 jaar bij veel gebruik.
Als jouw condensator na een tijdje begint te sissen dat kan eigenlijk niet want de centrifugaal schakelaar had die allang moeten uitschakelen of het zit verkeerd aangesloten. Als de CD60 nu ook een 450V was geweest dan had die heel gebleven.
Dus uitzoeken waarom er zolang spanning op de condensator blijft staan of het goed is aangesloten via de centrifugaal schakelaar en of de centrifugaal schakelaar werkt. En door de spanning over de centrifugaal schakelaar te meten moet deze 0V aangeven als de motor stil staat en als de motor op toeren is gekomen gaat de schakelaar open en zal je denk 230V oid meten maar in ieder geval geen 0V meer.
Aanvulling :
Net de machine toch nog even geprobeerd.
Ging normaal aan en liep een tijdje (twee minuten) ook prima /normaal, geen gesis.
Na een paar keer weer aan en uit en zetten ging dat aanzetten weer moeizaam.
Een condensator die eenmaal gesist heeft doet dat enkel omdat die te warm is geworden en de overdruk breekt een dun alu plaatje en langs de scheur ontsnapt de overdruk. Eigenlijk is de condensator dan al zwaar beschadigd maar nog niet helemaal dood. Als die daarna weer voldoende is afgekoeld is er nog genoeg rest waarde aanwezig om de motor te starten maar na een paar keer te warm worden gaat dat dan helemaal defect raken. En dat gesis hoor je enkel maar als de condensator echt warm is en genoeg overdruk geeft. Maar de al beschadigde condensator kan ook zonder te sissen gewoon aan zijn einde komen.
Op vrijdag 17 juli 2026 17:58:25 schreef benleentje:
Nee ik hoef net terug te leen maar ik zat het wel proberen beter uit te leggen.
De startcondensator hoort eigenlijk als je het goed doet ook altijd een 450V type te zijn. Maar als de startcondensator via de centrifugaal schakelaar in de motor binnen 2 sec word ontkoppelt dan overleeft een 250V condensator dat wel tot zeg 5 jaar bij veel gebruik.Als jouw condensator na een tijdje begint te sissen dat kan eigenlijk niet want de centrifugaal schakelaar had die allang moeten uitschakelen of het zit verkeerd aangesloten. Als de CD60 nu ook een 450V was geweest dan had die heel gebleven.
Dus uitzoeken waarom er zolang spanning op de condensator blijft staan of het goed is aangesloten via de centrifugaal schakelaar en of de centrifugaal schakelaar werkt. En door de spanning over de centrifugaal schakelaar te meten moet deze 0V aangeven als de motor stil staat en als de motor op toeren is gekomen gaat de schakelaar open en zal je denk 230V oid meten maar in ieder geval geen 0V meer.
Dank.
Het teruglezen was wellicht handig gezien wat anderen hebben geschreven.
Dus jij vermoed een falende centrifugaal schakelaar? Klinkt op zich ook logisch.
Ook gezien het feit dat de condensator zo heet wordt kan dat duiden op teveel / te lange spanning.
Dat nameten is voor mij niet mogelijk, ik ken mijn grenzen, heb die apparatuur ook niet.
nonius
set SCE to AUX.
[Max1966] Grotere maat condensatoren buiten / op / naast etc. het bedoelde kastje monteren is gezien de werkwijze van mijn maat betreft niet optimaal, laat ik het zo maar zeggen.
Twee elco's gemonteerd in een klemdoosje/kabeldoosje dat bovenop het motordeksel vastgekit zit met montagekit (of met een paar schroeven bevestigd, als je ouderwetsch bent) past niet bij zijn werkwijze? Dat snap ik niet helemaal.
Is een technisch goede en nette oplossing die het leven een heel stuk simpeler maakt (grotere, betere en duurzamere condensators met een langer leven). Ik zou zelf niet aarzelen om het zo uit te voeren als het mijn apparaat was.
benleentje
Golden Member
IK heb het meeste wel gelezen en normaal kan een 250V condensator daar ook wel want dat zat er ook in tot zover heeft iedereen gelijk. Maar een 250V condensator is in mijn meer profi segment gewoon low budget en er moet haast wel een 2de fout zijn waarde die condensator te lang spanning krijgt.
Als je erachter komt wat het is en de centrifugaal schakelaar weer goed werkend krijg dan mag daar wel weer een 250V condensator in. Maar als je nu toevallig een 450V condensator had gehad dan had die condensator wel heel gebleven maar dan heb je weer kans dat hulp wikkeling van de motor te warm word. Dus die centrifugaal moet echt wel weer gaan werken.
benleentje
Golden Member
Ook gezien het feit dat de condensator zo heet wordt kan dat duiden op teveel / te lange spanning.
Dat nameten is voor mij niet mogelijk, ik ken mijn grenzen, heb die apparatuur ook niet.
Je bent wel eerlijk en je geeft steeds goede informatie 
Maar een condensator die gaat sissen zo snel staat zeker en te lang op een te hoge spanning dat kan niet anders.
Er zijn hier op co wel mensen die snel even wat willen meten voor je maar dan het repareren moet je toch zelf doen. Maar ik dacht dat centrifugaal ook hoorbaar moet klikken maar ik heb zelf nog noot een motor met centrifugaal onder handen gehad.
Maar je kan er een zoekertje voor plaatsen met de vraag voor hulp en dat kan soms gratis of het kost niet zoveel maar dan moet je wel aangeven waar je ongeveer woont of zelf bereid zijn om de langs te gaan. Maar voor die mensen die je willen helpen moeten wel weten hoever het voor hun is.
En er zijn denk ik ook wel die dat voor je kunnen repareren maar meestal is het kleven wat de contacten doen of het instel punt staat niet goed. Op zich motor een deel uit elkaar en kijken wat er gebeurt maar dan moet de startcondensator nog wel een beetje goed zijn. OF je kan die uit de andere machine proberen en stop dan zelf na 3 seconden als je geen klik hoort.
Maar daarom bestaan er ook de namen start en bedrijf condensator. Beide zien als in geschakeld is altijd een spanning tot 400V en daar moet de bedrijfscondensator altijd 450 of hoger. Voor de startcondensator mag dat een 250V type zijn want die ziet meestal maar korten dan 2 sec die hoge spanning en in die tijd word die wel warm maar dat kan die wel zeg 5 jaar aan starten aan. Maar als die spanning er te lang op blijft staan dan is die 250V te weinig.
Maar ik heb ook wel goed nieuws normaal zet je voor zo een motor een thermische relais of een nog beter motor beveiligingsschakelaar en als dan de centrifugaal te lang blijft hangen is de stroom te hoog. NU vangt relatief goedkope 250V condensator dat op en merkte je dat op voordat de motor defect raakte.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
benleentje
Golden Member
Op donderdag 16 juli 2026 12:16:20 schreef Max1966:
[...]Toen ik de machine eerder (en voordat ik de lekende condensator had ontdekt) weer een keer had aangezwengeld met de koeler fan en ik een stuk 2 aderige snoer probeerde te strippen liep ook twee keer het snoer vast / stopte de machine.
In plaats van de draad er met kracht doorheen te trekken zoals de bedoeling is.
Kan toeval zijn natuurlijk en ik heb weinig ervaring met zo'n machine.
Klopt helemaal bij een start condensator die niet wil afschakelen of het klopt maar een slechte bedrijfscondensator.
Dit type condensator motor heeft het voordeel dat het op 1 fase 230V of 115 kan werken dus geen noodzaak tot een 3 fase aansluiting. Maar op 1 fase kan je dit type motor niet laten draaien daarvoor is een extra wikkeling en de condensator nodig. Maar de waardes voor condensator zijn vrij kritisch. Meestal is als machine makkelijk aanloopt 1 condensator genoeg en bij deze machine is dat aanlopen net wat te zwaar. Dus daarom is er enkel voor het aanlopen een start condensator nodig dat geeft een sterke motor bij lage toeren. Maar als de condensator niet afschakelt dat is de motor enkel sterk op lage toeren maar heel zwak met het draad strippen wat op hoge snelheid van de motor moet gebeuren dus voor de gearbox bedoel ik dan.
En als de startcondensator wel afschakelt dan moet die bedrijfscondensator nog wel ongeveer 6 - 7,5 uF zijn. Maar als een condensator door steeds opwarmen veroudert dan word de waarde steeds lager en als die dan zo slecht is dat die bv nog maar 3,5uF over is dan heb je op vol vermogen te weinig kracht.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Op vrijdag 17 juli 2026 19:15:47 schreef benleentje:
[...]Klopt helemaal bij een start condensator die niet wil afschakelen of het klopt maar een slechte bedrijfscondensator.Dit type condensator motor heeft het voordeel dat het op 1 fase 230V of 115 kan werken dus geen noodzaak tot een 3 fase aansluiting. Maar op 1 fase kan je dit type motor niet laten draaien daarvoor is een extra wikkeling en de condensator nodig. Maar de waardes voor condensator zijn vrij kritisch. Meestal is als machine makkelijk aanloopt 1 condensator genoeg en bij deze machine is dat aanlopen net wat te zwaar. Dus daarom is er enkel voor het aanlopen een start condensator nodig dat geeft een sterke motor bij lage toeren. Maar als de condensator niet afschakelt dat is de motor enkel sterk op lage toeren maar heel zwak met het draad strippen wat op hoge snelheid van de motor moet gebeuren dus voor de gearbox bedoel ik dan.
En als de startcondensator wel afschakelt dan moet die bedrijfscondensator nog wel ongeveer 6 - 7,5 uF zijn. Maar als een condensator door steeds opwarmen veroudert dan word de waarde steeds lager en als die dan zo slecht is dat die bv nog maar 3,5uF over is dan heb je op vol vermogen te weinig kracht.
Dank en nogmaals dank voor de omvangrijke en uitgebreide uitleg. Bijzonder aardig en informatief!
De falende centrifugaal schakelaar lijkt dus een plausibele eerste kandidaat als oorzaak van het probleem. Meer dan plausibel waarschijnlijk.
Toen ik aanvankelijk foutief dacht dat deze motor ook koolborstels had (ik ging af op reparatie eerdere motoren o.a. wasmachine) heb ik al een poging ondernomen om de motor uit elkaar te halen.
Dat lukte maar deels en voordat ik veel kracht moest zetten ben ik gestopt en ben ik deze discussie gestart.
Mijn maat vindt het wel goed zo en de machine mag wat hem betreft met pensioen.
Voor mij dus het moment om de motor alsnog proberen uit elkaar te krijgen met eventueel "gepast geweld."
Wel op een manier natuurlijk zodat er wellicht nog een kans(je) tot repareren is maar met de wetenschap dat bij mislukking er absoluut geen man over boord is.
En op zn minst een kans om ook zo'n motor ns nader te bekijken.
Ik heb net alvast wat filmpjes op youtube bekeken. Leuk kijkvoer sowieso.
benleentje
Golden Member
Mijn maat vindt het wel goed zo en de machine mag wat hem betreft met pensioen.
Voor een machine die alleen wat liefde en aandacht nodig heeft een raar besluit.
Normaal laat je toch iemand een analyse maken en eventuele kosten overleg. Maar als er onder de 30 euro aan onderdelen in moeten en paar uur werk om de machine weer schoen en soepel te laten draaien is veel goedkoper dan over 4 jaar weer de volgende draadstripper te moeten kopen.
Maar deze motoren hebben meestal wel een goed gericht tik met de hamer of zelfs hamer schroevendraaier nodig om open te gaan. Maar dan moet je wel zeker weten dat die daar open moet en alle schroeven los zijn. De motor zit zo klem vast omdat er totaal geen anker speling mag zijn naar de spoel en dat kan alleen als de kappen naadloos passen dus die klemmen goed op elkaar.
Of wat ook kan dat eerst enkel de condensator defect was want die siste. En dat je daarna per ongeluk de de motor niet goed in elkaar hebt zitten waardoor de centrifugaal niet kan open klikken. Maar ergens denk ik dat niet want je hebt de motor niet eens open gekregen. Maar meestal is het gewoon een lager of de kap die klem zit en dat mag een tikje met de hamer hebben op de as zelf of op de kap maar nooit een tik op een lager zelf geven.
Maar met wat geluk en wat hulp van iemand moet dat voor weinig te maken zijn. Maar ik heb nog nooit aan een centrifugaal schakelaar mogen werken maar dat kan ook niet heel moeilijk of duur zijn.
En op zn minst een kans om ook zo'n motor ns nader te bekijken.
Ja dat is altijd mooi om wat te leren.
Als je de motor voor een deel kan open krijgen maak dan eens wat foto's dan ben je misschien toch iets vergeten was nog los moet.
Vanochtend de laatste reparatie poging gedaan. En om ns te kijken hoe het er in de motor uitzag.
De plastic fan zat idioot genoeg compleet vastgelijmd op de as, die heb ik verwijderd met dremel.
Daarna de kap verwijderd en kwam tot de ontdekking dat er die kant geen centrifugaal schakelaar aanwezig was zoals ik hoopte en ook verwachtte na het kijken van een aantal filmpjes.
Toen heb ik geprobeerd de andere kant van de motor los / naar voren te halen, dat lukte slechts deels maar de motor zit daar echt muurvast. En op dat moment werd en was het alleen nog maar slopen, repareren was toen eigenlijk ook al geen optie meer wat mij betreft.
Ik vond het na nog wat stevige pogingen en meppen met hamer toen wel goed zo en de machine mag ook van mij nu eervol met pensioen. Het snoer natuurlijk (ook weer wat koperdraad ) en wat andere bruikbare onderdelen haal ik er voor mn maat nog vanaf. Hij gaat binnenkort kijken of hij een ander en beter apparaat kan kopen. Een zelfde type als dit wordt het niet meer.
Nogmaals mijn dank aan een ieder hier voor het gegeven advies en de gedeelde inzichten!
benleentje
Golden Member
Die fan disk zat er goed opgeperst denk ik.
IK zou dan zelf ook nog de andere kant van de motor loshalen. Volgens mij it die daar normaal niet maar het zijn ook maar 4 bouten en dan nog 3 of 4 inbus bouten om de flens zelf te lossen.
IK heb nog eens alle foto's bekeken de motor heeft maar 3 draden fase nul en aarde dus daar word de startcondensator niet geschakeld. Maar gezien hoe de 2 gele draden van de startcondensator apart zijn aangesloten op de eerdere foto's moet daar iets zijn wat schakelt. Dus volg de draden waarop de gele draden zit gewoon de motor in en kijk of je ziet waar dat heen gaat.
Ook al levert het niets op dan heb je hopelijk wat geleerd. maar hoeveel werk je erin wil steken lat ik aan jouw over maar omdat de motor even gewerkt heeft met een nieuwe condensator is het nog wel een poging waard
Als er geen centrifugaal in zit hebben ze misschien wel een hele goedkope truck gedaan met een clixon of bimetaal schakelaar in de wikkelingen en dat zijn best kleine blokjes. Maar daar gaan wel apart 2 draden naar toe dus moet te zien zijn.
Nog eens goed gekeken naar de foto van de motor maar de linkerflens tegen de gearbox aan is behoorlijk dikker als normaal dus daar lijkt de centrifugaal wel te zitten en daar zit die meestal ook wel
Op zaterdag 18 juli 2026 12:59:16 schreef benleentje:
Die fan disk zat er goed opgeperst denk ik.
IK zou dan zelf ook nog de andere kant van de motor loshalen. Volgens mij it die daar normaal niet maar het zijn ook maar 4 bouten en dan nog 3 of 4 inbus bouten om de flens zelf te lossen.IK heb nog eens alle foto's bekeken de motor heeft maar 3 draden fase nul en aarde dus daar word de startcondensator niet geschakeld. Maar gezien hoe de 2 gele draden van de startcondensator apart zijn aangesloten op de eerdere foto's moet daar iets zijn wat schakelt. Dus volg de draden waarop de gele draden zit gewoon de motor in en kijk of je ziet waar dat heen gaat.
Ook al levert het niets op dan heb je hopelijk wat geleerd. maar hoeveel werk je erin wil steken lat ik aan jouw over maar omdat de motor even gewerkt heeft met een nieuwe condensator is het nog wel een poging waard
Als er geen centrifugaal in zit hebben ze misschien wel een hele goedkope truck gedaan met een clixon of bimetaal schakelaar in de wikkelingen en dat zijn best kleine blokjes. Maar daar gaan wel apart 2 draden naar toe dus moet te zien zijn.
Nog eens goed gekeken naar de foto van de motor maar de linkerflens tegen de gearbox aan is behoorlijk dikker als normaal dus daar lijkt de centrifugaal wel te zitten en daar zit die meestal ook wel
De fan zat er zowel opgeperst als ook met een dikke laag zeer goede lijm op vastgelijmd.
Voordat ik aan het avontuur begon en ook maar iets aan de machine had gedaan speelde het probleem al op. En werd de toen aanwezige (defecte) condensator ook steeds al zo heet.
Omdat de nieuwe CD60 al meteen weer zo heet werd en ging sissen hou ik het op ofwel een falende centrifugaal schakelaar die wellicht aan de andere kant van de motor zit of een ander falend onderdeel dat - of een rare constructie die ervoor zorgde dat er spanning bleef staan op de CD60 met als gevolg overbelasting, hitte en sissen, ofwel direct weer falen.
Door de dunne spleet die er was tussen de motor en de gearbox zag ik alleen maar metaal, leek ook een schijf metaal. Maar het lukte me niet nog meer ruimte te krijgen zoals ik heb gemeld.
Ik heb al het nog bruikbare van de machine gehaald dus het is einde verhaal.
Het was weer een leuk avontuur dat snel opgelost leek te kunnen worden maar het liep anders helaas.
Gelukkig lukt het vaker wel dan niet dus ik wacht met vertrouwen op de volgende uitdaging.
benleentje
Golden Member
Als die 4 bouten en moeren er helemaal af zijn dan moet dat daar gewoon open kunnen. OF er zit nog een moeilijk te vinden schroef. De gearbox is over de as geschoven en dat kan er ook makkelijk af.
De gearbox zal wel olie gevuld zijn dus hou die recht op. De kant waarde motor zit is dan open. OP de motor as zit een tandwiel en kan zo uit de gearbox loskomen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Een condensator 250 Vollt AC moet goed bestand zijn voor een nominale spanning van 250 volt AC en een piekspanning van 250x 141=353 Volt! Bij een bedrijfscondensator moet deze geschikt zijn voor de opslingerspanning door resonantie van de seriekring startwikkeling en condensator, die boven de 400Volt uit kan komen, vandaar dat daarvoor een 450 of hoger gekozen word.
De capacitet wordt hoofdzakelijk bepaald door de dikte van de isolatie van en de oppervlakte van de platen!
Voor een hogere spanning moet de isolatie dikker zijn en moet de oppervlakte ook groter zijn m.a. w de condensator moet dikker en of langer worden. Wordt in het geval van TS de aanloopcondensator niet uitgeschakelt, loop er een dusdanig hogere stroom door de hulpwikkeling dat deze kan verbranden.
Op zaterdag 18 juli 2026 15:51:11 schreef benleentje:
Als die 4 bouten en moeren er helemaal af zijn dan moet dat daar gewoon open kunnen. OF er zit nog een moeilijk te vinden schroef. De gearbox is over de as geschoven en dat kan er ook makkelijk af.De gearbox zal wel olie gevuld zijn dus hou die recht op. De kant waarde motor zit is dan open. OP de motor as zit een tandwiel en kan zo uit de gearbox loskomen.
Nee, het was geen "gewoon open kunnen", verder dan een halve centimeter spleet kwam de motor niet meer naar achteren en geen verborgen en zo ook geen toegankelijke schroeven en / of bouten zichtbaar.
Na een aantal ferme tikken ook geen enkele extra beweging. Muurvast.
Toen hield ik het voor gezien met de al gegeven argumentatie.
En zoals ik al aangaf : het was en is einde oefening.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 17 juli 2026 17:58:25 schreef benleentje:
Als jouw condensator na een tijdje begint te sissen dat kan eigenlijk niet want de centrifugaal schakelaar had die allang moeten uitschakelen of het zit verkeerd aangesloten. Als de CD60 nu ook een 450V was geweest dan had die heel gebleven.
Ik denk dat ook een 450V elco op deze plaats geen onbeperkte inschakelduur zou hebben, maargoed dan blijft hij wel ruim lang genoeg heel om de hulpwikkeling volkomen te frituren dus linksom of rechtsom een verloren strijd.
Op zondag 19 juli 2026 14:19:33 schreef maartenbakker:
[...]
Ik denk dat ook een 450V elco op deze plaats geen onbeperkte inschakelduur zou hebben, maargoed dan blijft hij wel ruim lang genoeg heel om de hulpwikkeling volkomen te frituren dus linksom of rechtsom een verloren strijd.
Die conclusie trok ik uiteindelijk helaas ook. Vandaar, na nog een allerlaatste falende poging : einde verhaal.
benleentje
Golden Member
Links om of rechts om
moet die motor gewoon open kunnen misschien moet de motor wel eerst van de as af.
Maar ik weet ook dat het soms lastig zoeken kan zijn waarom iets niet open wil gaan. En Wel een wijs besluit om te stoppen als er niets wil bewegen.
. En toch hij moet gewoon open kunnen maar hoe kan in je op afstand ook niet meer verder helpen.