Beste Forumgenoten,
De VEVOR draadstripper van een maat van me heeft kuren.
Na het prima en trouw vele, vele, vele kilo meters strippen loopt het apparaat vast en start niet meer / of slechts af en toe.
Het betreft hier de oudere, betere en meer stevige VEVOR versie. Het huidige en op het eerste gezicht zelfde model is helaas van lichtere en mindere kwaliteit hebben we al vastgesteld.
Bij het niet starten helpt een zwier geven aan de koeler fan achterop. Dan komt de machine weer op gang.
Ik dacht meteen aan slechte koolborstels maar kan extern niets vinden dat kon duiden op het makkelijk vervangen / controleren.
Bovenop zit een kastje met twee dikke condensatoren en daar (onder) is ook geen opening voor koolborstels.
Is dit dus een geval van een koolborstelloze elektromotor? Lijkt me niet voor de hand liggen.
Of kan het zijn dat zo'n motor deels uit elkaar moet om erbij te kunnen? Lijkt mij niet logisch maar alles kan.
Wat ook snel opvalt is dat het kastje met de condensatoren (erg) heet wordt. Los van het feit dat de kap achterop het apparaat er nu niet op zit waardoor de fan niet koelt. Dat opwarmen begin eigenlijk meteen al.
Na het testen en uitschakelen net hoorde ik ook dat 1 van de 2 condensatoren heel zachtjes even siste.
Geen goed teken lijkt me en ik zoek nu de oorzaak daar.
Of een combinatie van de twee : Koolborstels slecht , loopt vast en daardoor overbelaste en bolle condensator.
Ik zie ook wat verkleuring en bobbeling aan het uiteinde daar. (groene cirkel).
Mijn maat heeft al een ander exemplaar gekocht en vindt het wel goed zo maar ik vraag me af het nog de moeite loont om er nog tijd in te steken.
Advies en tips zijn als altijd welkom, alvast dank daarvoor.
UPDATE : duidelijke lekkage vanuit ( CD 60) condensator. ( zie laatste foto)
Is het nu een kwestie van die condensator vervangen en verwachten / hopen dat de motor weer aanslaat?
En die dingen behouden vaak een flinke lading heb ik begrepen, hoe kan ik daar het beste mee omgaan?