Ik denk dat ik de fout heb gezien.....Is onderkant tv en waar de witte balk zit.Kan ik die print vervangen?
[Bericht gewijzigd door Looier op (24%)]
Vochtschade, niets aan doen en afschrijven. Die print en kabel proberen te vervangen is onbegonnen werk.
Ik heb de tv verder gedemonteerd en inderdaad, print en kabel vervangen door mij is onbegonnen werk.
Einde verhaal dus al vind ik het wel heel jammer.
Op zaterdag 5 september 2026 10:13:22 schreef Looier:
Bedankt klaasy, maar wat is een cof , of te wel .. chip on film ? En waar zit die?
tussen die smalle print onderaan het sherm en het scherm zelf zitten bandachtige verbindingen van folie , op die verbinding bevind zich ook een chip .
als je die folie gaat uitvergroten zie je allemaal lijntje , dat zijn de elektrische verbindingen .
Typisch weer Samsung
Bij ons repaircafe komen we heel veel Samsung tv's met dit soort problemen tegen.
Soms nét buiten de gatantietermijn.
Afgezien van waterschade is Samsung bovengemiddeld defect met schermen. maarja, ook meest verkochte merk.. Hadden we destijds ook met Philips beeldbuis TVs, zag je ook veel..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Door de jaren heen productiefouten die het foutpercentage toch hoger opvoeren dan je zou verwachten. Van Philips ken ik er maar 1: ECK/ESF/ERF kanonnen. Van Samsung meerdere. Specifiek de loslatende COF strips van de 40" en 46" in het begin. En dan het ingekochte Panda panel in mijn eigen toestel van 2022 ofzo. Ik vermoed dat het van de laatste jaren niet alleen Pandapanels zijn, maar die in elk geval.
En het probleem met waterschade is ook soort van een "unforced errror". Panelen die ondersteboven gemonteerd zitten omdat dat een paar cent aan bedrading scheelt ofzo.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Ik heb nu de smalle print onderaan het scherm losgemaakt en inderdaad, daar zie de chip die kapot is, die is anders van kleur.
Hoe zou die verbonden zijn met het beeldscherm, is dat aan het beeldscherm los te doen en zo dan de ganse print te vervangen?
Op zondag 6 september 2026 20:38:20 schreef smd:
Afgezien van waterschade is Samsung bovengemiddeld defect met schermen. maarja, ook meest verkochte merk.. Hadden we destijds ook met Philips beeldbuis TVs, zag je ook veel..
Dat klopt, vooral de K(9 en 11) chassis waren berucht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 7 september 2026 11:19:29 schreef Looier:
Ik heb nu de smalle print onderaan het scherm losgemaakt en inderdaad, daar zie de chip die kapot is, die is anders van kleur.
Hoe zou die verbonden zijn met het beeldscherm, is dat aan het beeldscherm los te doen en zo dan de ganse print te vervangen?
Aagehecht met een zebrapatroon van geleidende lijm. Je kunt op youtube mensen vinden die deze cof's vervangen, maar het is niet simpel en er kan ook nog een probleem binnen de LCD zelf zitten. Het is in Nederland geen gangbare reparatie.
Op maandag 7 september 2026 15:55:27 schreef Vonkentrekker:
[...]
Dat klopt, vooral de K(9 en 11) chassis waren berucht.
De printconnectors in de K12 waren ook berucht er was een betere te koop via de servicedienst. Er was er ook een met brandgevaar kwamen ze langs bij de mensen thuis om verse solderingen te maken, K40 staat mij bij. Toen Philips allang transistor afbuiging had (K9) zaten de Duitsers nog met 2 thyristor oplossing, 1 voor de heen en een voor de terugslag. En dat gepriegel met die afstemlaatjes met meerslagpotmeters. Blij dat die tijd voorbij is.
Klopt Maarten, Philips had ook in de CTX-E en Anubis chassis buizen die slecht waren, de CP110 en 2B en 3A waren ook snel wazig weet zo type buizen niet maar waren ook snel op. Nog niet over de breedbek TVs gesproken, de types die jij opnoemde..Dan nog vele cascades en lijntrafo's vervangen, stapels gingen er door heen. Maar wel leuk herstelbaar, vele malen beter dande huidige LCD panels en OLED panels daar heb je wel gelijk in.
@ Looier: wat betreft de strip aan beeldscherm kan niemand in Nederland vervangen voor je, daarvoor moet je een speciale Bonding machine hebben van enkele 10.000 Euro's Is gewoon scrap dat scherm