Ik heb me weer wat op de hals gehaald .. een defecte HP 4194A met de beruchte melding
"ac current overload" en "bridge unbalanced" . Helaas was t niet de ingangsfet Q23 zoals
velen op eevblog wel hadden. Helaas.

Iemand heel toevallig ervaring met deze machines?

Het ingangscircuit is prachtig gebouwd met een eigen GND en voeding afgetakt met 21 ohm vanaf
de hoofdvoeding. Bij de hoofdvoeding staat in het schema 12v en die klopt. Gewoon 7812/7912.
Bij die afgetakte voeding staat ook 12v-f ... en -12v-f. Hoeveel lager mag t daar gevoelsmatig zijn?

Zal schema bijvoegen.

Nauwelijks. Die HF smoorspoel zal voor DC "0Ω" zijn? Ik zie een MF van 200 kHz na de mixer, dus heel laagfrequent zal het allemaal niet zijn.
Is dit een soort VNA?

Inderdaad soort VNA. Het meet amplitude en fase.

Ik meet 10,5 volt op die -/+ 12V-f rails. Dat zou dan te weinig zijn? Hoewel ik verwacht dat die totempaal
common emittor output best wel wat lust gezien de lage weerstanden daar.

Heb er moeite mee om logisch dit apparaat te benaderen qua foutzoeken .....

Hi Egbert, :-)

Hoeveel de "f" voedingspanningen lager mogen zijn dan 12V hangt van het verbruik af.
Wat ik zie in het stukje schema dat je laat zien, dat er een paar opamp uit gevoed worden.
De spanningsval van 1.5V die je aangeeft bij de 21.5Ω weerstand geeft een stroom van ongeveer 70mA.

De meeste stroom loopt waarschijnlijk door Q16 en Q17, meet eens de spanningsval over de 10Ω weerstanden.

Ik hoor het wel van je.

Groet,
Bram

Volgens de servicemanual (https://docs.ampnuts.ru/eevblog.docs/HP_Agilent_Keysight/HP%204194A%20…) is A23U10 een MG7912CT en A23U11 een MC7812CT.

In de datasheets van deze IC's kunt u de tolerantie op de uitgangsspanning terugvinden. Ik vermoed, met de natte vinger,niet meer dan ca. +/- 0.25V afwijking toegestaan....

[Edit: had weerstand R100 en R101 gemist (21.5 ohm); Door de spanning te meten vóór en achter deze weerstand kun je het stroomverbruik bepalen. Waarschijnlijk moet je in de service manual kunnen terugvinden wat je op testpunt 8 en 9 hoort te meten. Ik kan het zo snel even niet terugvinden in de 433 pagina's....]

Dank voor je reactie blackdog. Ik vermoed dat t knooppunt van die 10 ohm weerstanden rond de 0v zou moeten liggen. Zal t zo meten.

Probeer nog te bedenken hoe t hele spul werkt, zodat ik wat zinvoller kan gaan meten.

De Lcurr laat een keurige frequentie sweep zien, dit gaat naar DUT en dus ook naar Lpot ( ingang Q23).
Met een meetbrug zet je feitelijk Lcurr aan Lpot en ook Hcurr aan Hpot.

Ik was in de veronderstelling dat die Q23 fet juist de andere kant van de brug zou meten.

I am lost ....

@nonius: uitgangsspanning van die regelaars zijn goed, echter een deel circuit daarna wordtvia 21 ohm gevoed en heet ook nog 12v-f .... maar die moet lager liggen en dat ligt t ook. Inmiddels ben ik zo ver dat ik t apparaat eerst moet begrijpen. Het maakt een virtual ground rondom de DUT

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (22%)]

Ik had R101, R100 over het hoofd gezien, maar denk dat de stromen en spanningen wel kloppen.

Q24 staat met R86, R67 ingesteld op iets van 6 V over R85, dat is 24 mA.
De DC servo rond de opamp die de ingang (niet de uitgang) op 0V houdt zal ook nog wel wat trekken, en er loopt ook ruw 24 mA ruststroom door Q16, Q17. Maakt samen iets van 100 60 mA?

Ja mooi beredeneerd. Ik zoek t nog op de PCB met de Q23, maar daar lijkt inderdaad niets aan de hand.

Ik moet vanaf scratch beginnen met hulp van jullie ....

" De DC servo rond de opamp die de ingang (niet de uitgang) op 0V " ...... hier moet ik even over nadenken

Dit is een meting met de foutmelding in ieder geval. De fase klopt ook niet echt, want de DUT is een keiharde
short.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (18%)]

Ha EgbertG,

Als ik naar het plaatje van je meting kijk, dan is de impedantiemeting wél goed. Over het hele bereik van 100Hz tot 40MHz. Alleen de fasemeting klopt niet.

Ik zou eerst uitproberen of dat voor andere impedanties ook zo is. ("Nul" kan behalve 0Ω ook "niks gemeten" zijn) Dus meet eens een 1k weerstand.

Als inderdaad het reële deel goed gemeten wordt, en allen de fase niet goed is dat een flinke aanwijzing. En lijkt me dat de fout subtiel moet zijn.

groet, Gertjan.

Mijn eerste gedachte zou dan zijn dat een kalibratie ontbreekt of niet goed uitgevoerd wordt?

Kijk, dat zijn bemoedigende teksten!

Ik had met deze meting inderdaad al gezien dat de ohmse weerstand wel kan kloppen.
Alleen de fase had ik 0,0 verwacht omdat ik een kortsluiting meet.

Misschien moet ik mezelf even kwaad maken om een fatsoenlijke meetbrug te maken.
Nu heb ik coax kabels van 80 cm en die geven natuurlijk ook effecten.

En daarna is t inderdaad goed idee om door een open/shorted calibratie te lopen.

Een weerstand geeft natuurlijk wat fase draaiing .. maar stel dat ik onder de 1Khz meetfrequentie blijf dan mag dat .. max 5 graden zijn?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (25%)]

Aart heeft helemaal gelijk. Bij het begin beginnen....

- Operation manual gelezen?

- DUT correct aangesloten? (Heb je een Test Fixture?)

- Eerst kalibratie gedaan?
(Even snel uit het manual: Compensation menu, en dan Zero open en Zero shorts)

.
In reactie op je laatste post:

- Coax kabels van 80cm zullen fase draaiing geven. Je meet tot 40MHz! Daar is de open & short kalibratie voor om dat te compenseren...

- Weerstanden geven pas fasedraaiing bij zeer hoge frequenties. Een metaalfilmweerstand van 1k zal zeker tot een paar MΩ zuiver Ohms zijn.

groet, Gertjan.

Nou .. tis natuurlijk veel te mooi weer om aan dat apparaat te ziten, maar wilde toch even kijken wat er zou gebeuren bij een beetje normale test fixture op de poorten en na een evt calibratie.

Ik vermoed dat de open en short caibratie pas wordt geactiveerd als je open ofs on/off en short ofs on/off aan zet, maar zodra ik die aanzet lijkt het nergens meer op.

Nu bij een sweep van 1Khz tot 5Khz geeft ie een logisch resultaat. Ook de -90 graden klopt bij een DUT = 4.7 nF.

Zodra ik hoger in frequentie gaat t allemaal mis. Zal kijken of ik daar een plaatje van kan maken.

Inductieve metingen gaan goed. capacitief niet en daar krijg ik ook de foutmeldingen bij.
Van de winter maar eens de hele service procedure uitvoeren, denk dat ie t daarmee wel redt.

Tenzij de keuze van BF245C ipv 2SK505 dit effect teweeg brengt, maar dan zou t bij inductieve
metingen ook verkeerd gaan lijkt me.

Inmiddels snap ik redelijk hoe t apparaat werkt met de "virtual ground"