Halloween komt steeds dichterbij dus ik ben weer met van alles bezig. Een van die projecten is relatief simpel, namelijk gewoon een 16 inch plasma disc als decoratie boven onze voordeur. Nu is het echter zo dat de behuizing van de electronica achter de disc vrij dik is en ik wil de disc eigenlijk zo vlak mogelijk tegen de gevel plaatsen.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om die hele behuizing met elektronica van de disc te verwijderen en via ongeveer 3 meter hoogspanningskabel (ik heb 30kV 18 AWG kabel, de plasmadisc gebruikt iets van 15kV) te verbinden met de feitelijk plasmadisc:
omvormer (flyback trafo oid) ----> 3 meter hoogspanningskabel ---> plasmadisc
Nu vraag ik me alleen af hoeveel storing dat gaat geven op elektronica in de buurt. Er gaat waarschijnlijk iets van maximaal 5mA aan blokgolf oid met een fundamentele frequentie van vermoedelijk tussen de 20 en 40kHz door die kabel met een capacitieve koppeling via die plasmadisc. Ik verwacht niet dat ik daarmee de RDI op mijn dak krijg, daarvoor is het vermogen veel te klein, maar ik heb wel de nodige Arduino's in de buurt, varierend van misschien niet veel meer dan 15cm in een geval tot 2 of meer meter afstand.
Tot welke afstand moet ik rekening houden met dusdanige storing dat mijn Arduino's e.d. daar (zonder extra afscherming) last van gaan krijgen?\
Bonusvraag: zou het karakter van de plasmadisc veel veranderen door deze kabel, die zelf ook een bepaalde capaciteit heeft? Er zitten overigens twee draaiknoppen op, een is volgens mij de gevoeligheid bij geluidsactivatie maar de andere regelt mogelijk de frequentie, het patroon verandert daarmee van minder en dikkere 'stralen' naar meer en dunnere die sneller wisselen.
Nu is het ook zo dat er aan de achterkant van de plasmadisc een stuk glas uitsteekt met daardoor de aansluitdraad. Ik weet nog niet hoever dat stuk glas uitsteekt, op een foto die ik heb lijkt dat ook al een paar centimer te zijn dus misschien is het helemaal niet zinnig om die behuizing met elektronica te verwijderen, maar dan moet ik eerst mijn exemplaar openschroeven. Maar als dit bovenstaand een recept is voor storingsproblemen hoef ik dat misschien niet eens te doen.
Met zo'n lengte draad ben je door capacitieve koppeling je spanning al kwijt.
Die behuizing is daarnaast zo dik om afstand tot de plaat te houden.