We hebben hier een gebouwbeheersysteem van priva wat al jaren goed werkt.
Het bestaat uit een regelaar ( hx 8 ) die de verwarming en ventilatie regelt.
En nog een paar kleinere regelaars ( hx4 ) die via een optische koppeling ( vp 8077 ) met elkaar gekoppeld zijn.
Een regelaar hangt naast de pc zodat ik niet veel kabel hoef uit te rollen om in de regeling een waarde te veranderen.
Deze regelaar ( hx 4 ) heeft een defect relais vandaar dat hij daar is komen hangen , hij hoeft alleen met de verschillende regelaars en de pc (top control 6.6) te communiceren en verder niets.
Nu is afgelopen week het ledje uitgegaan en kon ik met de pc niet meer communiceren.
Ik heb een reserve regelaar gepakt en voorzien van een nieuwe batterij en gewist maar dan kom ik er niet meer uit.
Als ik probeer hem in bedrijf te stellen krijg ik de melding dat de verbinding is weggevallen.
Bij de eerste keer in bedrijfstellen moet je een paar dingen anders doen dan bij het normale gebruik.
Ik geloof dat de snelheid van de com poort omlaag moest maar hoeveel ook al weer ?
en moest je op de regelaar nu poort 1 gebruiken of gewoon poort 2 maar dan de schakelaar naar links ?
Is er hier iemand die de juiste procedure weet om hem weer in bedrijf te stellen ?
De HX4 heeft toch een netwerkpoort?
Als je die aansluit op een netwerk pakt hij zelf een ip adres via DHCP .
Dan moet je er zo in kunnen en de backup van de programmering er in terug kunnen zetten.
De hx4 heeft geen netwerkpoort , de hx8 heeft er wel een maar ik heb hem niet aan de praat gekregen ik dacht dat dit in de software vrijgegeven moest worden.
Maar ik kan me vergissen het is al een tijdje geleden dat het is geïnstalleerd.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Grote kans dat het een BACNET ding is Priva kennende. En die zijn niet zo scheutig met informatie: ofwel je moet iemand inhuren die "gecertificeerd" of zo is?
De laatste keer dat ik een gecertificeerde priva monteur heb gesproken had ik een probleempje met een compri 50 de voorganger van de hx.
Zijn oplossing was alles vervangen en nieuw installeren.
De hx lijn is nu vervangen door een nieuwe serie dus ik denk dat ik hetzelfde antwoord ga krijgen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik ben bezig waar de CV van een paar honderd woningen op 1 priva hx systeem draaien. hele spul staat uit tot oktober, lijkt me niet zo goed voor de enorme gietijzeren CV pompen. ik hoorde dat de HX niet meer word ondersteund per 31 december 2026 door priva..
Niet alle cv pompen zijn hetzelfde maar een maand stilstand moet te doen zijn.
Sommige merken kunnen langer stil staan vooral de oudere types.
Het klopt dat de hx lijn stopt en alles op de site stuurt naar zo snel mogelijk vervangen net als toen met het stoppen van de compri lijn.
Helemaal uitzetten is ook niet zo slim.
Hier in het gebouw ( 230 woningen in een gebouw) staat de Siemens Synco gewoon aan, alleen de ketels heb ik geblokkeerd in de software, zit een webserver module op de bus aangesloten.
Ergens oktober als het weer koud genoeg gaat worden gaan de 2 stookgroepen weer aan.
De Synco start de pompen iedere week even.
@ Revado heeft u mijn bericht ontvangen ?
Ondertussen heb ik een kabel uitgerold en heb communicatie met het project alleen de hx4 wil niet praten.
ik heb ook de optische koppeling gewisseld met een van een werkende regelaar maar ook dat hielp niets.
Op vrijdag 11 september 2026 20:28:28 schreef hout cv:
@ Revado heeft u mijn bericht ontvangen ?Ondertussen heb ik een kabel uitgerold en heb communicatie met het project alleen de hx4 wil niet praten.
ik heb ook de optische koppeling gewisseld met een van een werkende regelaar maar ook dat hielp niets.
Ik heb het net gezien een beantwoord, je hoort snel van mij.
De hx4 werkt weer .
De programmeerkabel welke tussen de regelaar en de com poort van de pc zat (rs323) had een gebroken ader.
Mijn zelfgemaakte lange kabel werkte wel maar de originele korte kabel gaf steeds storing.
En aangezien een com poort alleen zegt dat de verbinding is weggevallen en niet dat er helemaal geen verbinding is , ga je zoeken naar een oorzaak die er niet is.
Weer wat geleerd over rs323 eerst de kabels controleren voordat je in de puinhoop dat software heet duikt.