Een installatie gebruikt een silent disco systeem voor audio door te sturen naar 50 hoofdtelefoons. We zouden graag het geluid hiervan afspelen op een luidspreker in een zone waar om veiligheidsredenen geen hoofdtelefoon gedragen kan worden. Dit is ongeveer 200m van de bron, dus een audiokabel leggen kan wel maar is behoorlijk wat werk.
Bestaat er een ontvanger met audio output voor het silent disco signaal? Ik heb het bekeken met een SDR stick en het signaal zit op 863.9MHz, het is een gewoon FM stereo multiplex signaal buiten dat links en rechts zijn omgewisseld.
Een kapotte hoofdtelefoon zelf als ontvanger gebruiken werkt niet, op beide polen van de oortjes staat een pulsvormig digitaal signaal. Ik had dit verbonden met een audio jack en je kunt het geluid horen maar stil en met heel veel storingen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kunt een laagdoorlaatfiltertje tussen de koptelefoon en waar het signaal naartoe moet. Misschien dat je met een simpel audiotrafo'tje en indien nodig een over de secundaire van die trafo een weerstandje in serie en condensatortje daarachter parallel al een heel eind komt.
De PWM frequentie van zo een klasse D eindtrap hoeft niet heel hoog te zijn terwijl het spectrum ver door loopt, het zou daarom wel eens een iets lastiger filter kunnen zijn om goed te krijgen. Dus diep en scherp genoeg. Ik zou inzetten op 24 dB/okt boven 16 kHz oid, en behoorlijk dicht tot 1 MHz. Dead bug opbouwen in een dicht metalen kastje.
LC is mogelijk het simpelste, actief lijkt hier een stuk lastiger. Let op, de eindtrappen zullen mogelijk bruggen zijn, dus houd alles symmetrisch.
Scheiden zou ik zeker doen, voor als het inderdaad brug eindtrapjes zijn en ook voor het geval dat de ontvanger uit het net gevoed moet worden. Dat kan een eenvoudige transformator aan het einde zijn, eventueel gelijk een step-up voor wat meer gain. Maar het laatste kan ook wel eenvoudig actief of ondervangen worden door op een set microfoon ingangen in te prikken.
Allicht is het heel veel eenvoudiger een ontvanger te offeren en het signaal voor de eindtrap af te tappen. Zo duur lijken deze niet te zijn.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Kun je de SDR stick niet gebruiken voor ontvangst en met de SDR software hier een stereo audiostream uithalen? Dan kun je je speakers aansluiten op de geluidskaart van je laptop/PC.
als je het signaal toch al hebt waar een kabel een optie zou zijn, maar niet handig kun je daar toch een off the shelf transmitter setje op zetten? Daar ga je toch niet zelf iets voor lopen klussen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat de opmerking van Aart wel hout snijdt: kijk eens of het signaal vóór de eindtrap af te takken is.
Opzich zullen er ook wel losse ontvangers (bijvoorbeeld ontvangers voor loopmicrofooons) zijn die deze frequentie en modulatiesoort ontvangen, maar die moet je dan wel vinden.
Met een beetje geluk zou je het zendertje zelfs al horen als je een gewone FM-ontvanger (of in elk geval zijn antenne) dichtbij genoeg houdt.
Als je dan afstemt op 95,95 MHz of op 98,625 MHz, en je hebt wat mazzel, dan hoor je de zender op 863,9 MHz.
--
Maar kun je niet gewoon het audiosignaal gebruiken dat naar de zender tóe gaat?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Excuses voor het enigszins off-topic gaan, maar ik heb even zitten rekenen, maar in de categorie 'ik leer graag bij': waar komen die 95,95 of 98,625 MHz getallen vandaan?
Die 95,95 MHz snap ik (denk ik) nog, dat is bijna precies die 863,9 MHz gedeeld door 9.
Maar die 98,625, daar kom ik niet uit, maar ik ben dan ook slecht ingevoerd in freqeuntiezwaai en dergelijke, maar ik gok wel dat het daar mee te maken heeft.
Zou je dat eens toe willen lichten?
- Als je op 95,95 afstemt staat je oscillator 10,7 hoger, op 106,65.
De achtste harmonische daarvan is 853,2.
ALS er daar voldoende van is, dan kan die met 863,9 'ondermengen' om 10,7 te geven, die dan door de MF in je FM-ontvanger verder verwerkt kan worden.
- Als je op 98,625 afstemt staat je oscillator 10,7 hoger, op 109,325.
De achtste harmonische daarvan is 874,6.
ALS er daar voldoende van is, dan kan die met 863,9 'bovenmengen' om 10,7 te geven, die dan door de MF in je FM-ontvanger verder verwerkt kan worden.
Het hóórt eigenlijk niet te werken
:
- De ingangsfiltering van de FM-ontvanger moet de 863,9 MHz wegfilteren;
- De oscillator hoort niet veel harmonischen te maken.
Maar soms, dichtbij de zender (c.q. zendantenne) lukt het toch weleens.
Bedankt voor alle antwoorden. Er stond toch al een mini-pc bij de luidsprekers dus we hebben een DVB-T stick gekocht die de bekende RTL-SDR bevat en deze in de pc gestoken. Die ontvangt de audio en speelt af.
Claude heeft een headless demodulator met stereo decoder gemaakt en deze zo gezet dat alles opstart als de pc opstart.
De R820T2 tuner in die stick is merkbaar beter dan de ontvanger in de hoofdtelefoons. Het bereik is bijna 5 keer zo ver.