Beste forumleden.
Een weerstand in de voetpedaal heeft het begeven. Pedaal FDM model : KD-2902 . Ik kan echter geen schema vinden om de waarde van deze weerstand te vinden. Is er een andere manier om de waarde te achterhalen?
Dank u.
Dummy

1 K zo te zien, vond deze foto.
Maar er zal wel meer kapot zijn .

Bedankt revado. Ga de weerstand vervangen en anders nieuwe pedaal kopen.
Dummy

Ook als er meer stuk is, is het niet echt een heel ingewikkelde reparatie. Dan goede kans dat de triac er uit ligt en niet veel meer. In principe zijn de meeste onderdelen goed meetbaar.

Er kan weinig kapot, dus repareren kan altijd wel... ;)
Triac schijnt een BT136, diac een DB3.

Weerstand is vervangen en hij doet het weer. Nu maar afwachten.
Dank u.
Dummy

Het is precies wat revado hiervoor al geschreven heeft

Maar er zal wel meer kapot zijn .

De 1k weerstand is zwaar overbelast geweest, dus met alleen vervangen van de 1k weerstand en afwachten wat er gebeurt ben je er niet. Ik zou zo goed mogelijk uitzoeken waarom de weerstand zo zwaar overbelast is geraakt.
Misschien zijn er soldeerbreuken in de aansluitingen van de triac. Of je kan preventief alle grote componenten opnieuw vastsolderen. Het zijn er maar een paar.

Er staat een kruisje achter 100-120V. Heeft hij altijd gewoon op 230V gewerkt ?

@fred101 Knap gezien!!
Dat kon wel eens het probleem zijn geweest!

P.S. Bij die Rus in het filmpje ook!

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (22%)]

Pedaal heeft meer dan twee jaar gewerkt. Kruisje staat op 100-110 maar met de hand in viltstift staat een bolletje op 220v.

Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien! |:(

OP, plaats anders best ook eens een goede foto van de onderzijde van de printplaat hier. Dan kunnen we zien of er ergens slechte soldeerverbindingen zijn en met welke andere componenten deze 1k-weerstand in serie staat, om de faalmodus van die weerstand beter te kunnen begrijpen.

Triac-regelaars zijn zéér simpel van opbouw en prima repareerbaar. Dankbare reparatieklusjes - met weinig moeite en goedkope onderdelen een (bijna gegarandeerd) goed resultaat.

Dit schema heb ik gevonden.
Ik denk dat het wel klopt, op de waarde van R2 na die er bij staat.

Maar hoe je die R2 van 1 K kan opstoken?

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

De pedaal is nu al enkele uren in gebruik en werkt prima. De banen op de onderzijde heb ik met een loupe onderzocht en zijn perfect. De nieuwe weerstand is ook niet warm geworden. Daarom ga ik alles zo laten en pas verder zoeken als het defect zich nogmaals zou voordoen.
Dank u
Dummy

Op donderdag 17 september 2026 20:45:40 schreef revado:
Maar hoe je die R2 van 1 K kan opstoken?

Ik ga uit dat C1, C2 en C3 ongeveer dezelfde waarde hebben en dat door een draadbreuk/printbreuk door L1 geen stroom kan lopen.
De stroom door R3 verdeeld zich door de loper naar onder en naar boven. De motor is zeer laagohmig gezien vanuit de regelaar.
In de tak van C3 wordt geen warmte ontwikkeld. Er loopt wel een stroom.
In de tak van R1 loopt een stroom die ongeveer gelijk is aan de stroom door de tak van R2. Omdat de weerstand van R1 10x zo laag is dan de weerstand van R2 wordt er ook 10x zo weinig warmte in R1 ontwikkeld.
Nu bekijken we de tak van R2/R3. De diac wordt ontstoken bij een spanning van ruwweg 36V, In de diac wordt nagenoeg geen warmte ontwikkeld. Of hij spert, of hij laat stroom door en dan is de spanning over de diac maximaal een paar volt.
De stroom door C2 verdeelt zich over R2 en R3. Omdat de weerstand van R3 10x zo groot is als de weerstand van R2 wordt er in R3 10x zo weinig warmte ontwikkeld als in R2.
Over de combinatie C2/R2 staat bijna de volle netspanning als K1 gesloten is. Daar krijgt R2 het wel warm van, want daar is de schakeling niet op ontworpen.
R1 heeft er geen last van want de weerstand is te laag.
R3 heeft er geen last van, want die schuift al zijn stroom naar R2
Was de verbinding door L1 niet onderbroken, dan zakte de spanning over L1/Q1 gelijk na ontsteken van de diac in elkaar.