Een jaaroverzicht van Krado in opdracht van Netbeheer Nederland.

Voor de eerste indruk: ga naar hoofdstuk 2.3

NN-Krado-e-ongevallen_achter_de_meter_2025_v1.0.pdf

De meterkast op nummer 1. Wat me niets verbaasd, met wat je zo al niet tegenkomt.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (20%)]

en grootste oorzaak kortsluiting......
ik denk dat oververhitting door overgangscontacten daar als eerste zou horen

Grappig. Deels gebaseerd op 'de media' - dat geeft echt vertrouwen.
Het merendeel van de ellende valt niet op - de boel is redelijk 'zelf dovend' over het algemeen. En als je dan naar de 'knipselkrant' die ze meeleveren kijkt... ergens een wasmachine op een balkon waarbij de wasmachine de 'felle brand' was. Sure...

Wat op zich wel de moeite waard is - als die gegevens ook maar enige vorm van betrouwbaarheid hebben - waarom er zo'n enorme stijging in accu(laders) zit. Zijn het er opeens zoveel meer???

Maar... ben je nou niet verbaasd? Verbaast het je niet? Of verbaasde het je tot je dit stuk las?

De afgelopen jaren zijn er heel erg veel apparaten met best aanzienlijke accu bijgekomen. Telefoons en laptops zijn stabiel gebleven, maar er zijn ongelooflijk veel grotendeels chinese elektrische brommers met trappers (fatbikes) bijgekomen. Daarnaast ook heel erg veel accugevoede stofzuigertjes.

Zeker de elektrische brommertjes hebben een forse laadstroom, een vervuilde connector kan dan lekker gaan knetteren (en uiteraard kan de accu zelf ook van matige kwaliteit zijn).

Op donderdag 17 september 2026 05:12:31 schreef EricP:
Grappig. Deels gebaseerd op 'de media' - dat geeft echt vertrouwen.

Maar... ben je nou niet verbaasd? Verbaast het je niet? Of verbaasde het je tot je dit stuk las?

Verbaasd, ja. De link naar Krado geeft een bedrijf weer wat serieus onderzoek doet en advies geeft, in opdracht van Netbeheer Nerderland, en dan met zo'n stuk komt over over elektra ongevallen in het algemeen. Uitgesplitst in onbekende oorzaken/ meldingen en lokale media, het Suffertje zeg maar met een hoog waarschijnlijkheids factor.
Netbeheer Nerderland laat ook onderzoeken doen door Bureau Berenschot, en als je die leest, zijn dat aannemelijke aannames, met gefundeerde conclusies.

Verbaasd nee. Ik zit regelmatig met mijn neus in een meterkast, van groepenkasten vervangen tot een paar jaar geleden pv-installaties aansluiten en nu ombouwen naar drie-fasen aansluitingen.
Daar kan ik een boek van vol schrijven wat je tegenkomt. Een greep daar uit:

- Perfecte meterkast, leeg, leidingen in kabelgoten weggewerkt, keurige kaart erbij van de groepenindeling en rookmelder, pv-automaat in een apart kastje gemonteerd terwijl er ruimte is in de groepenkast,
- schoenenkast voor de vrouw, van boven tot onder en geen zicht op de elektra. Wel een zaklamp die het niet deed, (is een knijpkat geworden),
- idem met boeken, met een streepje vrij om de stoppen te vervangen,
- hangplek voor sleutels, schaar, zaklamp etc,
- gereedschapskast met -kist voor de man, tot de kastdeur aan toe, volgehangen
- kinder speelgoed plek, flikker het er maar in
- ICT kast, van modem van de provider tot switches, UPS, hub, etc
- waterontharder,
- maar bovenal, de opbergplek voor lange artikelen zoals strijkplank, stofzuiger, ramenwasser op steel.
- en sinds een paar jaar, plek voor een (plug-in) thuisbatterij.

...en bij mij?? ook ongestructureerd. Zit een kleine automatische noodstroomvoorziening in (800W, 2,4 kWh voor koelkast en zo), een paar plankjes voor documentatie, gereedschap (tang, schaar, schroevendraaier om de groepenkast open te draaien, bakje chemisch afval (vnl lege batterijen, lijm tubes, nagellakspul en zo)
Batterijen, lampen en dat soort spul...noodpakket dingen

En dat verklaart een toename?
Gereedschap, ict, spullen, schoenen
Dat ligt al 50 jaar in een meterkast

Dat is niet iets van de laatste 3 jaar
Zonnepanelen inmiddels ook niet meer

uk werkte altijd zonder meter..bij tennet.stuurkasten op 110 volt gelijk, ik kreeg eens een oplazer van zo n kast va.n reservedraden die los lagen.. daarom sltijd de draden afmonteren..

Bij mij ligt er een 8 cilinder diesel in de meterkast, of de groepenkast hangt in de machinekamer, net van welke kant je het bekijkt.. :+

Wel vreemd dat er zoveel kortsluiting is als oorzaak. Vind ik toch enigszins twijfelachtig. Dat zou betekenen dat er dus in heel veel installaties automaten/zekeringen zitten die niet goed zijn of niet hun werk doen.
(En dan nog zou, iig in een woning waar meestal een keer <40A is, de hoofdzekering ook wel gaan, tenzij er echt extreem dunne bekabeling is, want een 25A of zelfs 40A smeltautomaat trip je ook wel met 1mm2 bij een goede sluiting)

Ik denk zoals al eerder genoemd dat losse contacten, overgangsweerstanden enz de werkelijkere oorzaak is en echte kortsluiting die niet afgevangen wordt misschien 1% is.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (23%)]

Tja, gezien de hoeveelheid C of D kwaliteit merken die ik soms tegenkom, die gaan vaak niet uit op sluiting, of maar 1* keer, dat is dan weer beter natuurlijk.

*] en dan niet meer inkomen hopelijk

Zoiets heet een stop :)

Kortsluiting of overbelasting: vraag het aan een journalist en hij/zij kijkt je met vragende ogen aan. Dat is het nadeel van dat alleen media geraadpleegd wordt. Je kan het met een redelijke korrel zout nemen.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (82%)]

Ik heb Emat meegemaakt die na een keer sluiting nooit meer in wilde.
En werd verkocht als automaat.

kortsluiting in een woonhuis installatie met 3x25A is nog 1 ding, als je dan kaboem doet is het meer de knal en schrikreactie. heel anders als dat je sluiting maakt bij een bedrijf waar heel wat meer voeding binnenkomt.

emat heb ik een 40A PV groep van gehad met een losse puntlas in de automaat, dan zie je wat een rommel het is. verbaast me niks als de kA waarde bijlange na niet word gehaald, dan knettert het ook weg, de bimetaal word oranje.

Hier staat er ook gewoon een modem van Ziggo in de kast zie niet in dat deze meer risico op brand zou kunnen geven.

Ik vindt ook dat deze daar gewoon thuis hoort..

die zitten daar bij de meeste huishouden ook, omdat daar de kabels nou eenmaal binnen komen.

daar lagen vroeger de kpn isdn modems al. dat is niet na 40 jaar ineens onveilig

[DJSmiley]Ik denk zoals al eerder genoemd dat losse contacten, overgangsweerstanden enz de werkelijkere oorzaak is [...]

+1!

De oververhitting die hierdoor veroorzaakt wordt lijkt me de belangrijste oorzaak. 'Kortsluiting' is voor een techneut iets héél specifieks en welomlijnds, maar voor een journalist synoniem voor 'probleem met stroom'....