Hallo. Mijn oude Bosch inductie kookplaat van 2015 is kapot.
Ik heb een andere redelijk nieuwe gekregen van mijn schoonouders die deze met een normale reguliere stekker in een normaal stopcontact hadden met zelfs nog een ander apparaat op dezelfde groep.

Kan ik de gewone stekker via een adapter op de bestaande perilex aansluiting met 2 groepen van 16A plaatsen? Gaat dat dan goed met de aansluitpunten?

Bedankt, Aldo

Je had beter een perilex stekker kunnen kopen. Verder hangt het er vanaf hoe het perilex stopcontact is aangesloten. Waar zitten de fases en waar de nul(len)?
Bij de beschrijving van de adapterkabel zie ik nergens hoe die intern is bedraad. Dat moet je dus eerst uitzoeken voordat je de stekkers er zomaar in prikt.

Dank voor de snelle reactie. Met perilex stekker bedoel je die dan aansluiten op de draden van de kookplaat? Ik bedenk nu dat de kookplaat misschien 1 fase is aangezien er een gewone stekker uit komt. Of kan dat ook alsnog 2 fasen zijn? Ik heb geen bon maar kan op de onderkant of op de doos kijken.

Op donderdag 17 september 2026 14:31:34 schreef ABloem:
Dank voor de snelle reactie. Met perilex stekker bedoel je die dan aansluiten op de draden van de kookplaat? Ik bedenk nu dat de kookplaat misschien 1 fase is aangezien er een gewone stekker uit komt. Of kan dat ook alsnog 2 fasen zijn? Ik heb geen bon maar kan op de onderkant of op de doos kijken.

Het is een Bosch PIA611T16E , het maximale vermogen is in te stellen zo te lezen.

Volgens het service boekje is dit een 1 fase kookplaat met een aansluitwaarde van ±4,6kW en de gebruikswaarde is ±3,7kW.
Aansluiten op één groep kan maar dan kan je maar 1 pit tegelijk gebruiken.
Ik vraag mij af of deze plaat wel voor de NL of EU markt is. Bij Bosch is de EU conformiteit namelijk een blanco pagina.

De meeste kookplaten in NL zijn 2x 230V. Toch zou ik eerst even je perilex stopcontact doormeten. Wij hadden 3x230V op de perilex. Er zat toen een keramische koopplaat in. Als je dat niet door hebt is het meteen einde kookplaat als hij bedoeld is voor 230V. Tussen de fases staat 400V en dan is het einde kookplaat,

Op donderdag 17 september 2026 14:31:34 schreef ABloem:
Ik bedenk nu dat de kookplaat misschien 1 fase is aangezien er een gewone stekker uit komt. Of kan dat ook alsnog 2 fasen zijn?

Aangezien er een gewone stekker aan zit kan het maar 1 fase zijn.
Maar zoals Jacques ook zegt, je moet eerst weten hoe het perilex stopcontact is aangesloten. En dan moet je weten hoe de adapterkabel is doorverbonden. Of je zet rechtstreeks een perilex stekker aan de kabel, in plaats van de gewone stekker. In alle gevallen moet je zorgen dat er 1 fase en 1 nul op de kabel komt.

In het geval dat je een 3-fasen aansluiting hebt moet je ook nog uitzoeken hoe de belasting van de woning over de fasen is verdeeld. De kookplaat moet op de fase komen waar zo weinig mogelijk andere dingen op zitten.

Misschien het handigste om het stopcontact om te bouwen naar een regulier normaal stopcontact ipv perilex. En dan de gewone 1 fase stekker van de kookplaat erin. En dan de bestelling adapter annuleren.
Er zitten wel 2 aparte eigen groep op dat stopcontact dan (zie ik op de tekening van de vorige eigenaar). Moet daar nog rekening mee gehouden worden?

Dat is al raar ... eigenlijk moet een kookplaat (en zeker een kookgroep) een eigen groep zijn.

Deze plaat gaat "misschien" goed op een 16A automaat .... maar met alle pitten in gebruik ben je gegarandeerd iets aan het overbelasten, zeker als er nog andere apparaten op die groep bijgeklust zijn.

Dank je. De kookplaat heeft 2 eigen groepen nu van 16A (gekoppeld in de meterkast) aangesloten op een perex contactdoos. Er zijn geen andere apparaten op aangesloten. Raar dat er een gewone stekker uit de kookplaat komt idd. Maar is dus een 1 fase kookplaat.

[Bericht gewijzigd door ABloem op (15%)]

In de meterkast zijn 2 16A groepen aan elkaar gelinkt met een verbindindsklepje. Die kookgroep is verbonden met het perilex aansluitpunt/ stopcontact. Als ik die ombouw naar een normaal stopcontact (en daar de 1 fase kookplaat normale stekker in doe) dan moet die verbonden worden met 1 groep? Of kunnen daar 2 groepen (de kookgroep van 2x 16A) aan gekoppeld blijven?

Als de kookgroep allebei de draden op dezelfde fase heeft aangesloten in de meterkast dan heb je waarschijnlijk 2x bruin en 2x blauw in de kabel naar de perilex. Ik zou dat dan lekker laten zitten en een perilex stekker aan de kookplaat zetten.

De kookplaat is wel 1-fase, maar wel voor 20A, dus teveel voor een normaal stopcontact.

Heeft de kabel van de kookplaat waar de normale stekker dan afgehaald wordt genoeg (5) draden voor de perilex stekker of wordt die dan met minder draden (3?) aangesloten.

Tussen de 2 bruine draden mag je dan geen spanning meten...