Ik ben zelf al flink aan het nadenken geweest maar met z'n allen zijn we slimmer.
De beste vriendin van mijn partner heeft een appartementje gekocht. In haar gang hangt een klein kastje met een overspanningsbeveiliging, een 300mA differentieelschakelaar (hoofddiff) met daarachter 9 automaten en een 30 mA differentieelschakelaar. Achter de 30 mA differentieeelschakelaar zitten nog eens 5 automaten.
Soms springt na enkele minuten tot enkele uren de 300 mA diff.
Ik heb alle kringen gemeggerd (op 250V), sommigen zijn wat twijfelachtig (1-2 MOhm), de meesten gaan vlot naar 220 Mohm (het maximum dat mijn Fluke 1507 kan meten) en zijn dus zeker goed.
Ze heeft laatst zelf de eerste zekering (verlichting gang-keuken-woonkamer) uit gezet en toen bleef de diff ingeschakeld voor meer dan een maand. Na deze terug ingeschakeld te hebben was het na ca. 3 minuten prijs. Na de diff terug ingeschakeld te hebben duurde het ca. 2u en schakelde hij weer uit. Op dat moment waren er geen lampen ingeschakeld. Ik heb deze kring ook gemeggerd en deze was ca. 14 Mohm.
De 30mA heb ik getest en werkt. Hier hangen alle vochtige zaken (vaatwasser, wasmachine, badkamer) achter en ik ga er dus vanuit dat het verlies in deze kringen minder is dan 30 mA en we hier dus geen problemen hebben. Ze heeft ook geen buitenstopcontacten of -verlichting.
Ik heb hier en daar wat dubieuze stopcontacten vervangen en wat kroonsteentjes vervangen door degelijke wago's omdat ik er toch was maar dit heeft niets opgeleverd verder.
Omdat het telkens zo lang duurt voor er wat mis gaat is het heel moeilijk en tijdrovend om te zoeken.
Ik dacht de hoofddiff al een keer te vervangen (is nog wel niet heel oud maar toch) om zeker te zijn dat die niet te gevoelig is. Verder weet ik het nu even niet zo goed, iemand ideeën?
Bij overspanning loopt er stroom via de overspanningsbeveiliging naar aarde om de diff uit te schakelen.
Bij een manke overspanningsbeveiliging ook .... maar ongewenst.
Wat staat er in de keuken op de wcd's vast aangesloten, boiler, koelkast afzuigkap, oven?
Die zou ik allemaal eerst afkopplelen en dan kijken of de diff er weer uit gaat.
Eventueel een voor een via een verlengsnoer op een wcd achter de 30mA om te testen.
Grote kans dat die er meteen uit gaat.
Op donderdag 24 september 2026 08:02:57 schreef OXO:
Bij overspanning loopt er stroom via de overspanningsbeveiliging naar aarde om de diff uit te schakelen.
Bij een manke overspanningsbeveiliging ook .... maar ongewenst.
Da's wel een goeie! Misschien moet ik die eens los maken!
Op donderdag 24 september 2026 08:05:32 schreef revado:
Wat staat er in de keuken op de wcd's vast aangesloten, boiler, koelkast afzuigkap, oven?
Die zou ik allemaal eerst afkopplelen en dan kijken of de diff er weer uit gaat.
Eventueel een voor een via een verlengsnoer op een wcd achter de 30mA om te testen.
Grote kans dat die er meteen uit gaat.
De meeste van die dingen die je nu noemt zitten al achter de 30 mA. De oven en koelkast niet maar heb ik gemeggerd en lijkt in orde.
Ik zou de lasklemmen in de centraaldoos van die groep even checken, een los contact kan ook de diff triggeren. Overspanningsbeveiliging zit toch voor de diffs?
En verder zou je eens op 500V kunnen meggeren met alle apparatuur afgekoppeld.
Meggeren is 250VDC, 230VACeff heeft 325Vmax
Op donderdag 24 september 2026 08:11:23 schreef Harrie729:
De meeste van die dingen die je nu noemt zitten al achter de 30 mA. De oven en koelkast niet maar heb ik gemeggerd en lijkt in orde.
De koelkast ook gemeggerd met de compressor ingeschakeld?
Met een elektronische thermostaat is dat lastig natuurlijk.
Gezien het minuten/ uren verhaal is die bij mij toch mogelijke verdachte.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Denk eerst aan een buitenlamp, waar spinnen of mieren een nestje in gebouwd hebben?
Is er een schuurtje of berging?
Op donderdag 24 september 2026 08:13:52 schreef Erik777:
Ik zou de lasklemmen in de centraaldoos van die groep even checken, een los contact kan ook de diff triggeren. Overspanningsbeveiliging zit toch voor de diffs?
Een centraaldoos is er niet echt, alles loopt van het een door naar het volgende. Ik heb al een deel open gehad en ziet er goed uit. Overspanningsbeveiliging zit na de diff want de diff moet verzegeld zijn in BE. Begin die nu wel flink te verdenken.
Op donderdag 24 september 2026 08:18:27 schreef revado:
[...]De koelkast ook gemeggerd met de compressor ingeschakeld?
Met een elektronische thermostaat is dat lastig natuurlijk.
Gezien het minuten/ uren verhaal is die bij mij toch mogelijke verdachte.
Met de verlichtingsgroep uitgeschakeld tript de diff niet (koelkast dus nog ingeschakeld), dus het kan inderdaad een en en verhaal zijn, maar de koelkast op zichzelf is de oorzaak niet.
Op donderdag 24 september 2026 08:21:20 schreef Toeternietoe:
Denk eerst aan een buitenlamp, waar spinnen of mieren een nestje in gebouwd hebben?
Is er een schuurtje of berging?
Heeft ze niet zoals ik al aangaf, het is een klein appartementje zonder balkon/berging. Tenminste beneden is er wel een parkeergarage/opslag maar dat zit niet achter de betreffende diff.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Daar je met het meggeren geen fout meet, lijkt het er op dat er iets dubbelpolig inschakelt na verloop van tijd. Of bv een lekkende koffiezetter of waterkoker die op een elektrische aansluiting lekt.
mvdk
Golden Member
België? Dan zit er toch ergens een duidelijk zichtbare aansluiting van de aardelectrode? Daar even een amperetang (die geschikt is voor kleine stromen te meten) omleggen, en kijken of er wat loopt.
Denk eerder een gare aardlekschakelaar.
Edit: bij nader inzien, trek ook eens de stekker van de inbouw combi oven eruit. Die zit altijd op een moeilijke plek weggewerkt, en komt dus altijd pas als laatste in beeld.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (27%)]
Op donderdag 24 september 2026 11:32:54 schreef mvdk:
België? Dan zit er toch ergens een duidelijk zichtbare aansluiting van de aardelectrode? Daar even een amperetang (die geschikt is voor kleine stromen te meten) omleggen, en kijken of er wat loopt.
Denk eerder een gare aardlekschakelaar.Edit: bij nader inzien, trek ook eens de stekker van de inbouw combi oven eruit. Die zit altijd op een moeilijke plek weggewerkt, en komt dus altijd pas als laatste in beeld.
Aardelektrode zit beneden in het gebouw, komt dus alles op samen. Verder weet ik niet of zoiets meten met een amperetang zo verstandig is wegens het mogelijk veel hoogfrequente in die stroom en dus verkeerde conclusies. Diff vervangen heb ik wel al aan gedacht.
Ze heeft enkel een grote oven en een losse magnetron. De laatste had ik uitgetrokken, de eerste die moet er uit om aan de stekker te kunnen (slecht gemaakt zo), maar die kring gaf het maximaal meetbare en de oven is nog met een standenschakelaar, niks elektronisch.
Ze heeft laatst zelf de eerste zekering (verlichting gang-keuken-woonkamer) uit gezet en toen bleef de diff ingeschakeld voor meer dan een maand. Na deze terug ingeschakeld te hebben was het na ca. 3 minuten prijs.
Als bovenstaande klopt, zou ik toch eerder gaan zoeken in de verlichtingskring gang-keuken-woonkamer.
.
Een (230V) verloop kabel maken waarbij in de geel/groene beschermingsgeleider een 20 ohm / 1 Watt weerstand opgenomen wordt en hierover de spanningsval gemeten kan worden. Hiermee kan je voor iedere individuele verbruiker gaan meten hoeveel de lekstroom bedraagt. Mogelijks zijn er meerdere lekkende verbruikers die alleen een beetje bijdragen tot het probleem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt je soms rot zoeken, want bij sommige aardlek storingen is de veroorzaker niet te meten zonder netspanning. al vaker gehad bij CV ketels. pas als de fan inkwam was het meteen prijs. de link was steeds dezelfde tijd voor de aardlek uitviel na resetten. pas ook gehad een lange tijd tussen 2 storingen. vrouwke liep te vertellen, was in de badkamer en toen ging het fout, week gebeurde niks en was ik in de keuken en ook weer hele huis in t donker. ik ging mee naar de ketel, en lap die was al 0,02Mohm op de stekker. pomp was gaar, want ze gebruikte tapwater waardoor de cv pomp ging lopen en de sluiting loste het isolatielek ook voor even weer op.
laatste tijd al vaker storingen mbt vocht in pijp gehad. de overslag kan uren duren en is vaak ook nog dat niet de aardlek eruit gaat maar de automaat. knal en je kunt de klap horen door de buizen. ik trek er vaak xmvk of vmvl in erna, want dat water is niet altijd een lek maar nog van de bouw uit..
Vocht? Oude lekkage?
Familie hadden ook zoiets na woning aankoop maar we kwamen erachter dat een muur die nog vochtig was van nieuw stucwerk er stroom op stond, tintelingen. Muur had schimmel vanwege vocht door lekkage. Lekkage en muur probleem opgelost en geen problemen meer gehad met afslaan van de aardlekschakelaar. bleek vocht in een wcd te komen, was ook erg verroest. Nieuwe bedrading en wcd was wel nodig.
Misschien….
mvdk
Golden Member
Op donderdag 24 september 2026 07:44:25 schreef Harrie729:
Ze heeft laatst zelf de eerste zekering (verlichting gang-keuken-woonkamer) uit gezet en toen bleef de diff ingeschakeld voor meer dan een maand. Na deze terug ingeschakeld te hebben was het na ca. 3 minuten prijs. Na de diff terug ingeschakeld te hebben duurde het ca. 2u en schakelde hij weer uit.
Dus moet je het hier zoeken, na de eerste zekering.
Stap-voor-stap nalopen vanaf deze zekering. Is er nog wat naderhand bij geprust? Je geeft aan dat er een enkele leiding naar de verlichting loopt en doorgelust is. Als het mogelijk is, de doorgeluste leiding losmaken en de zekering inschakelen. Blijft de 300mA diff erin, zekering uitschakelen, de leiding dan weer vastmaken en het volgende deel loskoppelen, zekering inschakelen etc. tot de fout gevonden is.
Op donderdag 24 september 2026 13:43:14 schreef pamwikkeling:
Mogelijks zijn er meerdere lekkende verbruikers die alleen een beetje bijdragen tot het probleem.
Dat is ook een beetje waar ik voor vrees. De "goeie" combinatie zorgt dan dat alles uitvalt.
Op donderdag 24 september 2026 18:40:51 schreef Lord Anubis:
Vocht? Oude lekkage?
Al wel een beetje voor rond gekeken maar buiten een lekkende boiler ooit, inmiddels incl stopcontact vervangen door een exemplaar die nu niks raar laat zien als je hem meggert, is er niets van vocht te zien. Ik kan natuurlijk niet overal in de muren kijken.
Op donderdag 24 september 2026 18:47:30 schreef mvdk:
Ik hoop op terugmelding van TS. Dattie ons vertelt alstie het gevonden heeft.
Genoeg tips gekregen.
Doe ik.
Op donderdag 24 september 2026 19:31:39 schreef keebrev:
Stap-voor-stap nalopen vanaf deze zekering. Blijft de 300mA diff erin, zekering uitschakelen, de leiding dan weer vastmaken en het volgende deel loskoppelen, zekering inschakelen etc. tot de fout gevonden is.
Probleem is vooral dat dat heel veel tijd kost. Ik ben er de laatste keer 2u blijven wachten en geen problemen, ik ben een half uurtje thuis en alles viel weer uit. Al dat koffie drinken en wachten is best gezellig maar als ik zo'n verlichtingskring moet uitzoeken kan ik dus makkelijk 2-3 dagen bezig zijn. Daarom probeer ik liefst zo gericht mogelijk te zoeken, want ik doe het allemaal vrijwillig. En het is ook nog best een eind rijden elke keer.
Aardelektrode zit beneden in het gebouw, komt dus alles op samen. Verder weet ik niet of zoiets meten met een amperetang zo verstandig is wegens het mogelijk veel hoogfrequente in die stroom en dus verkeerde conclusies.
Er zal altijd vanuit het appartement (lees zekeringkast) een hoofdaarde vertrekken naar de aardelektrode in de kelder.
Daar kun je dus altijd de lekstroom meten het het betreffende appartement.
En van elke kring komt er een aarding aan in de zekering kast en kun je dus lekstroom meten van elke kring afzonderlijk.
Nu nog een aardlekstroomtang scoren met peakhold en widerange/50 60Hz zodat je enkel meet van 50Hz tot 160Hz.
Na uitval een peakhold > 300mA op de hoofdaarding = terechte uitschakeling aardlek
Daarna elke 300mA kring afzonderlijk waarbij de kring met peakhold > 300mA na een uitschakeling verder te analyseren is.
Om te weten of de totale lekstroom flirt met de 300mA weet een aardlekstroomtang ook te vertellen.
En met sporadische fouten buiten de deur ga je toch best gericht op zoek.
EricP
mét CE
Lees ik er nou gewoon overheen of heeft er echt nog niemand eens een kwartiertje met een megger rond geprikt in die installatie?
En nee, daar vind je niet 'alles' mee. Maar eigenlijk best wel veel...
Op vrijdag 25 september 2026 10:15:39 schreef OXO:
Nu nog een aardlekstroomtang scoren met peakhold en widerange zodat je enkel meet van 50Hz tot 160Hz.
Ik wist het bestaan niet van deze toestellen, interessant, vraag is alleen of ik die dus wil kopen om iemand uit de nood te helpen. Kosten wel beste veel geld zie ik (1000 euro zag ik voor een voor mij bekend merk).
Op vrijdag 25 september 2026 10:43:21 schreef EricP:
Lees ik er nou gewoon overheen of heeft er echt nog niemand eens een kwartiertje met een megger rond geprikt in die installatie?En nee, daar vind je niet 'alles' mee. Maar eigenlijk best wel veel...
Ik heb zowel in de openingspost als enkele keren erna mijn megger resultaten mee gegeven. Niet fantastisch maar ook niet zo slecht dat ik niet kan bepalen waar het verlies zou zitten.
EricP
mét CE
1-2MΩ is gewoon ellende. Daar is iets niet in orde, tenzij je goed kunt uitleggen wat dit veroorzaakt (en die reden dan ook zodanig is dat dit de genoemde ellende niet kan veroorzaken).
Dat is dus wat ik bedoel: zoek wat gerichter. Meet eens op 500V (of... zeker als je alles aan apparatuur los kunt halen en het probleem blijft... op 1kV). Dan heb je het probleem zo te pakken.
Een huisinstallatie.... 1 groep zonder gebruikers... alles onder de 100MΩ is reden om eens verder te kijken. Als een paar stukkies kabel of draad en een paar WCDs / schakelaars al ZO lek zijn, dan is er iets niet goed. (en dan kun je aankomen met norm zus en zo en hier en daar... het zal best... er klopt dan gewoon iets niet)
mvdk
Golden Member
Wat EricP zegt. Die 2MΩ klopt niet. Daar is iets. Maar kan natuurlijk die lastige stekker van die oven zijn. Altijd zorgen dat stekkers eruit zijn als je gaat meggeren. Ook die lastig bereikbare.