Nog een vraag over een Halloweenproject. Voor dit project wil ik eigenlijk de volgende mini camera gebruiken:

Deze past precies in een zeer realistische plastic oogbol die speciaal voor deze camera is ontworpen (niet door mij). Nu wil ik dit echter in het donker gebruiken met externe IR verlichting (het is tenslotte voor Halloween), maar het probleem is dat deze camera een IR-cut filter heeft en praktisch volledig blind is voor IR (heb ik getest).

Heeft iemand ervaring met het demonteren van dit soort camera's en kan diegene mij vertellen of het doenlijk is om bij deze camera het IR-cut filter te verwijderen.

Ik heb de indruk dat de zilveren behuizing er misschien wel afgewipt kan worden met een schroevendraaier. Daarna zou ik dan neem ik aan de lens moeten verwijderen die waarschijnlijk met een of andere goedje vasstgeplakt zit op de schroefdraad waarmee hij kan worden scherpgesteld. Het IR-cut filter zit tussen de lens en de sensor, waarschijnlijk op die sensor geplakt oid?

Ik heb wel eens een deurbelcamera uit elkaar gehaald maar dat is mijn enige ervaring met iets als dit. De lens zat daar ook vastgeplakt maar met wat kracht was die gewoon los te krijgen (dat was nodig omdat de camera af-fabriek niet goed gefocussed was). Die lens was ook wel wat groter dan die van deze module.

Is dit te doen of is de kans >90% dat ik de camera compleet sloop als ik dit probeer? Of weet iemand een camera met identieke formfactor en dezelfde MIPI aansluiting maar dan zonder IR cut filter? Hij moet worden aangesloten op een Grove Vision AI v2 boardje en ook in diezelfde oogbol passen. Een externe camera gebruiken (niet in de oogbol) is niet echt een oplossing.

Ik ken deze camera niet, maar Raspberry pi heeft camera modules waar je de ir filter af kan halen.
Heb er zelf geen doc van maar op de website van RPI kan je wat vinden. Misschien kan je daar wat mee.

Bedankt. Ik zie daar een camera staan die mogelijk zou kunnen passen in de oogbol:

https://assets.raspberrypi.com/static/1884d2693bd8dc1b458163076f02a4b1/9ff6b/aGa0hHfc4bHWjBu1_Cameraassembleygrey.webp
https://www.raspberrypi.com/products/camera-module-3-sensor-assembly/

en bij Conrad hebben ze daar ook de NoIR versie van. Ik snap alleen niets van de aansluiting. Is dat stukje met de QR code een vast onderdeel van de aansluiting? Hoe verbind je dit ding met iets?

Hier nog een afbeelding van de camera die ik nu heb. Daar zit een converterbordje bij van 15 pin 1mm pitch (camera) naar 22 pin 0.5mm pitch (Raspi). Er is ook een versie van deze camera waar dat converterbordje niet meer nodig is maar dit is de versie die ik heb:

Volgens mij is bij mijn camera de kabel direct eraan gesoldeerd. Er is in de oogbol ook geen plek voor een losse connector, het enige dat erin past is een camera van het formaat die ik nu heb met direct daaraan vast een FPC kabel.

Ik ben nog verder aan het zoeken naar een camera die hieraan voldoet maar dat is lastig, de meeste camera's hebben een relatief grote PCB en zijn veel groter dan de sensor+lens zelf dus suggesties zijn zeer welkom.

EDIT: Kan het zijn dat die Raspi/Conrad camera een 'mezzanine' of Board-to-Board (B2B) connector die kennelijk zeer fragiel zijn? Volgens Google AI zit zo'n sensor met plakfoam vast en moet je die warm maken oid maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Wel dat dit eigenlijk normaal gesproken machinaal gedaan wordt. Of zit ik er nu helemaal naast met de aansluiting van Raspi/Conrad camera?

Ik denk dat dit een drop-in replacement zou kunnen zijn:

https://www.welectron.com/media/image/product/23035/lg/arducam-b0066-02-noir-spy-camera-for-raspberry-pi-miniature-6mm-neck-width-with-flex-cable~3.jpg

Gevonden via https://docs.arducam.com/Raspberry-Pi-Camera/Native-camera/5MP-OV5647/…

Zelfde sensor (OmniVision OV5647), grootte en aansluiting als de camera die ik nu heb. Hij heeft alleen niet die metalen behuizing van mijn camera, die zal misschien wel nodig zijn om hem goed te laten passen of misschien niet.

Het is me niet duidelijk hoe die metalen behuizing vast zit, zou die eventueel over te zetten zijn?

Doorgaans ligt het focuspunt verkeerd als je het IR block filter verwijdert en er geen ander stukje glas voor in de plaats zet.

Het is even (....) geleden dat ik met dit soort zaken heb zitten knutselen maar hier staat meer info:

https://www.wynow.nl/Photography/IR-conversion-Kodak-DC3400/

En wat foto's, met een stukje glas ipv het block filter, staan hier:

https://www.wynow.nl/Photography/Beverweert-in-een-ander-licht/

Wilko

Interessant. Nu ging ik er al wel vanuit dat ik de lens opnieuw zou moeten scherpstellen (ervanuitgaande dat de lens met een schroefdraad wordt vastgehouden om hem in de fabriek te kunnen scherpstellen zoals bij mijn deurbelcamera) maar bij zo'n kleine module als dit zou het natuurlijk best eens zo kunnen zijn dat de lens niet met een schroefdraad vastzit. Dan moet je dus een stukje glas met dezelfde dikte en brekingsindex hebben. En dan buigt infrarood ook nog eens anders af dus ik vraag me af hoe scherp dat dan precies wordt.

Ik denk dat ik maar gewoon die cameramodule zonder IR filter ga bestellen die ik gevonden heb, dat is waarschijnlijk makkelijker om goed te laten werken dan het IR filter van deze camera verwijderen.

Het is een neetje kort dag om echt aan te klooien (en geen idee wat zo'n module kost), maar mijn advies: afblijven.
Het is zo te zien een échte focus (als in bewegende lens), normaal gesproken komt dat juist perfect uit zou je "het IR-cut" filter verwijderen. Maar de boel is klein en fragiel.
Echter: de kans is zeer groot dat er geen fysiek filter in zit, maar er gebruik gemaakt wordt van coatings.

Hoe heb je zijn blindheid voor IR getest? Maak met een zwarte Edding (of welk merk dan ook), wat tape of zoiets zwart, plak dat ervoor. (Maar uiteraard niet op iets statisch en bewegends tegelijk. Die webcamdingen zijn in het algemeen zeer gevoelig (of nu ja hoge mogelijke gain). En heb vroeger prima resultaten behaald met een stukje tape (of meerdere lagen), voordat ik filters ging verwijderen dan wel vervangen.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb nog wel een stukje IR-pass filter liggen wat denk ik wel groot genoeg is (en dan ben je bij camera zonder cut filter ook van het normale zichtbare spectrum af.

Eventuele coatings zijn niet zo lastig te verwijderen (maar je bent dan ook gewenste coatings kwijt), maar zulke kleine meuk met bewegende delen zeg ik: afblijven.
Ook even opletten hóe dat ding lichtintensiteit meet (hoeft niet via lens), kun je handmatig de gain aanpassen, speel daar ook even mee.
Het ding is nu zeer gevoelig voor het zichtbare spectrum en stelt zich daarop af, is het donker: gain omhoog.
Wil je met andere camera ook van het zichtbare licht af, probeer eens met een paar lagen plakband zwart gemaakt met een stift. Bevalt het, maar filter het niet scherp genoeg (je zwarte edding is niet zwart) stuur maar een mailtje.

Ik heb van een oude webcam ooit wel eens het IR-filter verwijderd, maar die camera was veel groter dan het exemplaar op de foto. Het verwijderen viel erg mee. (was voor montage in een vogelnestkastje, met IR-verlichting - werkte uitmuntend).

Het lijkt erop dat het front van het objectief hier ook geschroefd is, maar het ziet er allemaal wel heel klein en fragiel uit. Ook is de zaak vaak geborgd met wat lak of lijm - het is immers juist de bedoeling van de fabrikant dat het nooit meer loskomt; is niet gemaakt om demontabel te zijn.

Bij mijn oude webcam was het refocusen geen enkel probleem: kwestie van het voorste deel van het objectiefje te draaien tot het beeld scherp is.

Wil je met andere camera ook van het zichtbare licht af, probeer eens met een paar lagen plakband zwart gemaakt met een stift.

Of een restantje vol-belichte kleurennegatieffilm gebruiken, bijv. aan het begin van het rolletje. Een paar laagjes hiervan over elkaar geven ook een goede demping van het zichtbare licht maar laat IR door. Of een frontplaatje van een oude IR-afstandsbediening (Philips bijv. uit de jaren '80/'90).

Er bestaan ook Kodak Wratten filters (uit m'n hoofd 88A, maar het is 25+ jaar geleden dat ik met IR en nachtzichtkijkers geëxperimenteerd heb), maar da's een andere prijsklasse. Er zijn best veel huis-tuin-en keukenkunststoffen die ondoorzichtig zijn in het zichtbare licht, maar IR wel doorlaten.

Op zondag 27 september 2026 13:30:24 schreef nonius:
Ik heb van een oude webcam ooit wel eens het IR-filter verwijderd, maar die camera was veel groter dan het exemplaar op de foto. Het verwijderen viel erg mee. (was voor montage in een vogelnestkastje, met IR-verlichting - werkte uitmuntend).

Het lijkt erop dat het front van het objectief hier ook geschroefd is, maar het ziet er allemaal wel heel klein en fragiel uit. Ook is de zaak vaak geborgd met wat lak of lijm - het is immers juist de bedoeling van de fabrikant dat het nooit meer loskomt; is niet gemaakt om demontabel te zijn.

Bij mijn oude webcam was het refocusen geen enkel probleem: kwestie van het voorste deel van het objectiefje te draaien tot het beeld scherp is.

[...]

Of een restantje vol-belichte kleurennegatieffilm gebruiken, bijv. aan het begin van het rolletje. Een paar laagjes hiervan over elkaar geven ook een goede demping van het zichtbare licht maar laat IR door. Of een frontplaatje van een oude IR-afstandsbediening (Philips bijv. uit de jaren '80/'90).

Er bestaan ook Kodak Wratten filters (uit m'n hoofd 88A, maar het is 25+ jaar geleden dat ik met IR en nachtzichtkijkers geëxperimenteerd heb), maar da's een andere prijsklasse. Er zijn best veel huis-tuin-en keukenkunststoffen die ondoorzichtig zijn in het zichtbare licht, maar IR wel doorlaten.

En Wratten 87. Heel donkerrood filteren kan ook, daar zie je met het blote oog nog net een lamp doorheen schijnen.

@nonius zo'n Philips eitje? Die zijn heel lang gebruikt door astro hobbyisten (tot aan koeling van de sensor aan toe).
(N)IR is leuk. Het gaat je tegenvallen wat er allemaal absorberend is, doek voor luidspreakers.. niet, zwarte tape.. ook niet.. zwarte flueelachtige stof.. ook niet. (Had last van een reflectie die de boel oververlichte). Je kunt zo ook zien welk zwart t-shirt waarschijnlijk warmer gaat zijn in de zomer.
Of je komt erachter dat je donkerblauwe driekwartsbroek oorspronkelijk een bloemetjesbroek was :+
Anyhow, paar stukjes zwart gestiftte tape is een makkelijke test met spul wat iedereen wel in huis heeft (en je kunt ook kijken hoeveel zichtbaar licht er nog doorheen komt (het zal donkerblauw eruitzien), krijg je daarmee niet genoeg beeld, dan ook niet met een pass-filter. Anyhow, welke camera je ook kiest, je gaat zichtbaar licht moeten blokkeren. Ik heb iig wat restjes liggen van een (glazen) filter, weet niet of het 720nm of 780nm of welke dan ook is maar dat zal bij jou waarschijnlijk weinig uitmaken.

@pe5ocb

Volgens de specs zit er een 'integral IR' filter in, kan alleen de pagina nu even niet meer vinden. Maar ik heb hem ook gewoon zelf in het donker getest met twee verschillende IR floodlights, een van 850 en een van 940 nm en met geen van beide is er iets te zien. Alleen als je de camera direct op die floodlights richt dan zie je de LEDS zelf oplichten maar dat is ook alles. Mijn gezicht, dat heel goed IR reflecteert, blijft volkomen onzichtbaar als het alleen met IR van dichtbij wordt verlicht.

Als de specs die ik gevonden heb de juiste zijn is het een fixed-focus camera en zo ziet het beeld dat er vanaf komt ook uit, je ziet hem in ieder geval nooit scherpstellen oid.

Ik ga denk ik gewoon die andere camera bestellen die geen intergraal IR filter heeft (kost 30 Euro). Hij hoeft het in principe alleen goed te doen tijdens Halloween in de avond, dan is het al redelijk donker en komt het meeste licht van de straatlantaarns dus misschien is een zichtbaar licht filter niet heel nodig. Zo'n filter zou dan wel heel erg dun moeten zijn want er is weinig ruimte in de oogbol waar hij in moet. Ik weet niet hoe dun het filter is dat jij hebt. Als het glas is zoals je schrijft zal het vermoedelijk te dik zijn maar in elk geval alvast bedankt voor het aanbod. Eerst maar eens kijken of het uberhaupt nodig is in deze setting.