hoi
We willen in onze band graag de gitaren wat meer versterken. Tot nu toe speelden we met drie microfoons, die op een 8 kanaals powered mixer aangesloten zitten.
Hoe kunnen we de basgitaarversterker en gitaarversterker op het mengpaneel aansluiten? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben beide gitaarversterkers geen aparte uitgang. Kun je ook gewoon een microfoon voor de versterker neerzetten? of moet er een uitgang op de gitaarversterkers zitten?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
meestal gebruiken ze daarvoor "speciale" instrument miking microfoons.
heb het vorige keer gedaan met sm57's van shure en dat gaat best wel goed.
Als je een elektrische gitaar hebt, kun je deze voorversterker gebruiken, en dat in je mengpanneel pluggen, anders kun je je mic in je mengpaneel doen.
beertje_01
het enige probleem is da je dan je sound van je gitaarversterker kwijt bent. deze speelt enebelangrijke rol en is ook instrument met apparte karakteristieken daarom dat er meestal wordt gewerkt met instrument microfoons
ikzelf speel ook gitaar met een band...
je hebt meestal 2 keuzes
1) je hebt een Line-out op je versterker of een uitgang van je versterker om meerdere speakers aan te sluiten. Je kan via daaruit naar een PA systeem gaan en het daarmee regelen.
2) je plaatst een micro in het midden voor de speaker (niet de kast, echt de speaker. Stel dat je 2 speakers in 1 versterker hebt, neem dan 1 van die 2 speakers...)
Het nadeel hiermee is, dat je ook andere geluid versterkt in de buurt van die micro.
Het beste is dus via een Line-out op je versterker. Zo doen we het ook met mijn groep om dingen op te nemen. (we hebben mini-studio)
beertje_01
met een goede micro heb je dat niet hé henne.
en zelfs in de grote studios doen ze dit zo.
reden hiervoor is de klankleur van je gitaar amp + speakers
dit kan je nooit na doen met een line out.
gemakkelijk is een line out maar een goede micro is beter voor je klank te behouden van je gitaar versterker (welke mede je instrument is hé)
wat is het nut als je een amp hebt met een buizen eindtrap als je toch een line out pakt.......
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op dinsdag 4 januari 2005 22:19:50 ]
Awel zunne maar ge kunt ook prima oversturen met een buizenvoortrapje é!
'T is vermits ekik er geene goesting in 'eb 'ne schakeling te gaan tekenen maar ge kunt aannemen da da goe gaat é!
Een combi van miking en DI is nog altijd het beste, desnoods op twee sporen mee laten lopen en later afmixen.
Anoniem
een sm57 gaan inderdaad zeer mooi. Toch hoor ik van echte gitaar legenden dat ze ook wel eens een SM58 ervoor hangen. Omdat deze door zijn boost toch wat warmer klinkt.
Maargoed. Om zo natuurgetrouw over tekomen moet er een mic voor je versterker. Niet direct uit je versterker.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Gitaar wordt vrijwel altijd met MICs gedaan (de genoemde Shure SM57 is daar prima voor). In studio's wordt, als er geen MIC toegepast wordt, een gitaar simulator gebruikt. Bijvoorbeeld de Line6 pod pro.
Bas is een ander verhaal. Het is veel moeilijker om het geluid van een basgitaarkast te MIC'en, omdat deze woofers, poorten, en vaak een tweeter heeft. Gelukkig hebben veel basversterkers en speakers niet zo veel "eigen" geluid, waardoor het goed mogelijk is om direct in de mixer te prikken, eventueel via een DI-box.
Bassisten die op buizenversterkers spelen, zullen echter een microfoon eisen. Een buizenversterker heeft een heel "eigen" geluid.
beertje_01
bas versterkers is idd niet gemakkelijk
dikwijls en combinatie van DI en mic
meestal plaatsen ze ook de micro niet te dicht bij de kast dacht ik. maar hierover weet ik niet zo extreem veel. lijjkt me anders wel logisch.
dat van die sm58 wist ik niet alhoewel ik van die micro zeer content ben.
die is zo gemakkelijk in gebruik voor vocals.