Scheidings Filter maken

Weet iemand hoe je een scheidingsfilter kan maken voor luidsprekers?? Het id is dus als het geluid binnenkomt bij een luidspreker word er gekeken naar welke speaker het geluid moet, de hoge tonen naar tweeter en de lage tonen naar de bass speaker..

Kan iemand mij hiermee helpen??

ff googlen brengt wel wat denk

May The Source Be With You

Scheidingsfilters bestaan in het algemeen uit spoelen, condensators en weerstanden. Meestal worden eerste, tweede of derde orde filters gebruikt. Een hogere orde filter geeft een betere scheiding tussen lage en hoge tonen, maar kost wel meer componenten. Het meest gebruikt zijn tweede orde filters.

Een 2-weg scheidingsfilter uitrekenen lijkt eenvoudig, maar in de praktijk is het een stuk ingewikkelder dan je denkt. De eenvoudige formules gaan ervan uit dat de luidspreker een constante weerstand heeft. In de praktijk is dat echter nooit het geval. Luidsprekers (woofers of tweeters) hebben een hoge impedantie bij de resonantie-frequentie, en voor hoge frequenties neemt de impedantie toe ten gevolge van de zelfinduktie van de luidspreker.

Voor het berekenen van een goed scheidingsfilter moeten van zowel woofer als tweeter de volgende gegevens bekend zijn:
* Het impedantieverloop als functie van de frequentie (zowel amplitude als fase)
* De geluidsdruk als functie van de frequentie (zowel amplitude als fase)

Luidspreker ontwerpers gebruiken complexe meetapparatuur en simulatie-programma's om een optimaal filter te ontwerpen.

Ik hoop dat ik je nu niet teveel afgeschrikt heb.
Op deze web pagina kun je luidspreker scheidingsfilters berekenen. De formules gaan ervan uit dat de luidspreker een constante weerstand hebben, wat in werkelijkheid dus niet zo is.

Op zelfbouwluidsprekers.nl vind je kant en klare ontwerpen van luidsprekers (kasten plus filters). Dit zijn vaak wel behoorlijk dure ontwerpen, maar wel leuk om je eens te orienteren op luidsprekerzelfbouw gebied.

Nog een paar links van luidspreker zelfbouw winkels:
Speaker en Co
Speakerland
REMO