MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Ikmerkte vandaag dat er een artikel over geheugen op Co gezet is.
Maar hij heeft maar eenpagina met info die de meeste mensen wel weten/wisten.
Is dit artikel nou al klaar ?? of bijft het zo/?
Greetzz
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
is goed
het viel me gewoon op, en geheugen dat spreekt me de laaste paar dagen/weken ff wat meer aan omdat ik druk bezig ben met µC met geheugen te comuniceren.
MADdie
Zou het dus ook mogenlijk te zijn om een klein voorbeeldje er bij te zetten?? van een PIC of een Z80 naar een RAM geheugen IC?? ofzo?
Jeroen Boere
geen probleem.
dit artikel heb ik niet gemaakt om erg veel diepgang te geven aan het onderwerp geheugens. maar om aan de bezoekers die niet weten wat voor geheugen er zijn een kleine inzage te geven van het soort geheugens dat verkrijgbaar is. Dit omdat er vaak op het forum vragen over gesteld zijn. en nu vond ik het maar eens tijd om dit kleine artikeltje even te maken.
Jeroen Boere
Op zo 15-09-2002 13:26:27 schreef MADdie:
Zou het dus ook mogenlijk te zijn om een klein voorbeeldje er bij te zetten?? van een PIC of een Z80 naar een RAM geheugen IC?? ofzo?
ehm, hoe dat moet weet ik niet. denk dat je hiervoor het beste bij Bastiaan kan zijn, die is zeer ver gevorderd met zijn PICje, (
)
het zou dus best mogelijk zijn, maar de bedoeling van het artikel is in mijn bovenstaande post te lezen 
edit: kleine tiepvouten eruit getypt
Ik heb behalve de EPROM die in een ander topic staan, ook nog een oud bord gevonden met een heleboel RAM chips daarop (Stuk of 40) Allemaal met ongeveer 16kb capaciteit. Kan je daar nog iets mee in de vorm van extra geheugen voor je uC, of een ander interessant projectje misschien?
Misschien zitten er nog wel meer leuke dingen in die grote hoop van me, ik leer wel lekker veel!
Tip aan nieuwelingen: Gooi NOOIT iets weg (van elektronica dan he) , plunder de chips, de condensatoren, de transistors etc...
MADdie
Op zo 15-09-2002 13:28:41 schreef Jeroen Boere:
[...]
ehm, hoe dat moet weet ik niet. denk dat je hiervoor het beste bij Bastiaan kan zijn, die is zeer ver gevorderd met zijn PICje, (
)
het zou dus best mogelijk zijn, maar de bedoeling van het artikel is in mijn bovenstaande post te lezenedit: kleine tiepvouten eruit getypt
Och ik wist niet dat ik het zo drukkend vroeg 
Maar op internet valt ook wel veel te vinden, maar dan heb je schema's waar je je stap voor stap ECHT aan moet houden. En ik ben meer een persoon: -voorbeeldje en ik modder voor de rest maar aan met een paar oude IC's. Pas als ik een goed ontwerpje heb vervang ik de oue IC's door nieuwe IC's 
Jeroen Boere
Op zo 15-09-2002 13:29:43 schreef Tristan:
Tip aan nieuwelingen: Gooi NOOIT iets weg (van elektronica dan he) , plunder de chips, de condensatoren, de transistors etc...
dat is idd een van de eerste dingen die ik te horen kreeg op school van de docent, alles is te hergebruiken en het houd je bankrekening op pijl 
MADdie
Op zo 15-09-2002 13:29:43 schreef Tristan:
......
Gelijk heb je 
ik heb nu 80 IC's uit PC's, radio's e.d.
En nu merk ik dat sommige IC's echt duur zijn 
ik heb namenlijk met mijn domme kop een paar jaar geleden een 8088 IC weg gegooid (gelijk aan Z80) en nu vind ik het hastikke leuk om daar wat mee te sollen 
MADdie
Op zo 15-09-2002 13:36:44 schreef Tristan:
MADdie, 8088 IC, bedoel je daarmee een 8088 computer processor?
Yep, maar die Z80 ic's die er veel op lijken zijn zo duur. Dus voordat ik er een ga kopen kijk ik eerst de hele buurt door voor een oude XT pc. Waar de CPU op een voetje zit 
Wow, wat kan je daarmee dan? Ik heb er 3 liggen ofzo, misschien nog wel meer.
Edit: Na een oppervlakkige controle van de grote hoop heb ik er twee uitgevist.
[Bericht gewijzigd door Tristan op ]
Op zo 15-09-2002 13:39:41 schreef MADdie:
[...]
Yep, maar die Z80 ic's die er veel op lijken zijn zo duur. Dus voordat ik er een ga kopen kijk ik eerst de hele buurt door voor een oude XT pc. Waar de CPU op een voetje zit
Een Z80 is niet gelijk aan een 8088, Zilog en Intel zijn twee totaal verschillende chipbakkers met een totaal verschillend platform.
MADdie
Op zo 15-09-2002 13:40:18 schreef Tristan:
Wow, wat kan je daarmee dan? Ik heb er 3 liggen ofzo, misschien nog wel meer.
Nou de 8088 en Z80 zijn micro CPU's die je moet programeren met een externe (E)(E)PROM chip. En ze hebben duidelijk meer I/O poorten dan een PIC.
Ze worden nog veel gebruikt door electronica scholieren. En ook in de model bouw.
MADdie
Op zo 15-09-2002 13:48:05 schreef Hugo Welther:
[...]
Een Z80 is niet gelijk aan een 8088, Zilog en Intel zijn twee totaal verschillende chipbakkers met een totaal verschillend platform.
Owh ik wist het ook niet zeker, maar ik heb zoiets ooit gehoord van iemand.
Dat ze ongeveer op de zelfde manier n geprogrameerd worden en evenveel I/O poorten hebben?
Na het bestuderen van beide Datasheets ben ik tot de conclusie gekomen dat ik me nog maar even bezig hou met PICs
Het lijkt me namelijk nogal moeilijk om me met deze dingetjes bezig te houden...
MADdie
Op zo 15-09-2002 14:01:24 schreef Tristan:
Na het bestuderen van beide Datasheets ben ik tot de conclusie gekomen dat ik me nog maar even bezig hou met PICsHet lijkt me namelijk nogal moeilijk om me met deze dingetjes bezig te houden...
Ha ha ha 
gelijk heb je 
maar ik ben zo koppig dat ik me er in wil verdiepen. Want ik weet niet of iemand het is opgevallen maar ik heb een paar topics lopen wat i.p.v. audio nu heel veel slaat op digitale technieken. Ik heb me een beetje bekeerd 
Ja, ik ben ook omgeslagen van algemene projectjes naar digitale techniek, is ook veel interessanter omdat hier ook de software een deel van het geheel uitmaakt