Op m'n versterker heb ik twee van die ledjes die beginnen te flikkeren als de muziek te hard staat.
Mijn vraag is nu: als deze ledjes branden, betekent dit dan dat de versterker te veel vermogen moet leveren of is dit gewoon een indicatie dat de muziek vervormd wordt.
Met andere woorden: moet ik de versterker zachter zetten als deze lampjes beginnen te branden of mogen ze branden zonder schade toe te dienen??
Koert
pff.....
Meestal branden deze LED's vanaf een bepaald afgeleverd vermogen.
Men doet dat als volgt: De fabrikant test hoeveel vermogen er kan afgeleverd worden zonder dat de versterker achterlijk gaat doen. Eens een trapje teveel vermogen gaat verstoken, gaat hij naar de zak. Vanaf het maximaal haalbaar uitgangsvermogen moet het ledje dan branden (dat stelt die eikel dan zo in, you see).
Je kan het stuk branden van een tor zo zien: Als je weinig vermogen wil aan de uitgang, dan gaat die transistor maar een klein gaatje maken; hij biedt een zeer hoge weerstand aan de stroom die naar de speaker kan. Een hoge weerstand laat minder stroom door, wordt dus minder warm. Als een transistor volledig open gaat (als je 't kot ff open gooit) laat hij (bijna) maximale stroom door. De reden dat ik die "bijna" tussenvoeg, is omdat die tor toch een kleine weerstand zal bieden aan de stroom naar de uitgang. Een kleine weerstand wordt veel warmer want hij laat meer stroom door. Meet de weerstand van een elektrisch kacheltje en daarna die van een gloeilamp...
Met je speakers heeft die LED-handel niets te maken. Stel dat je versterker 2x30Watt geeft (whatever, is maar voorbeeld) en je koppelt er 2 speakers aan van 500Watt, dan gaan die LED's niet pas beginnen branden als je bijna aan de 500W zit.
Alhoewel, letterlijk branden misschien...
Ik denk dat er wel een speling voorzien is, maar ik zou er toch voor zorgen dat de LED's niet continu blijven branden. Af&toe eens knipperen kan niet veel kwaad denk ik.
All clear???
Koert
pff.....
By the way: als je die rommel een beetje degelijk koelt (eventueel een gerecupereerd ventilatortje uit een oude voeding ofzo), kan je altijd al wat meer naar boven afronden, qua vermogen.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Wat ik denk is dat het een beetje het Piek indicator idee is (zie bij schakelingen
)
En als het signaal ook een beetje clipt kan er een weerstand achter staan of een limiter e.d.
Daarom denk ik dus dat het gewoon een indicatie is dat je volume ietsjes te hard aanstaat en als je de standaard speakers er aan hebt (die er bij geleverd werden) heb je best kans dat die schade kunnen oplopen.
Veel suc6
Mzlls Stefan
Het verhaal van Koert klopt behoorlijk, het is inderdaad een indicatie wanneer er teveel vermogen (lees stroom) door de eindtrap wordt gejaagd. Echter de meeste versterkers met clip indicatie kunnen daar tegen (actieve koeling enzo), je speakers echter niet, want in tegen stellen tot wat Koert beweerd kan je wel degelijk 500 Watt speakers opblazen met een 30 watt versterker (zelfs met een 1 Watt lukt dat nog). Wat er namelijk bij clippen gebeurd, is dat de eindtrap niet meer verder open kan, en dus de geluidsgolven gaat afvlakken... dus een pure sinus zal op den duur een blokgolf worden, als je de versterker maar ver genoeg open draait.
Dit maakt dat de speaker voor een korte tijd een pure gelijk spanning over zijn spoel krijgt, en dus naar een uiterste stand knalt, en daar blijft. Op zich niet zo'n probleem (hooguit vliegt je conus door je kamer >-)) maar een speaker vertrouwd op de conus beweging voor koeling van de spoel. In de situatie van clippen krijgen de spoelen een grote stroom aangeboden, spoelen worden warm, speaker staat vast in 1 stand... gevolg spoel verbrand (heb het al een paar keer in de praktijk gezien). Vandaar dat een lichte verstreker ook speakers kan opblazen.
Dus clippen kort kan geen kwaad, het vervormt alleen, maar als ze continu branden zou ik alles toch maar wat zachter zetten.
Koert
pff.....
Zeer juist, het clippen afzonderlijk bekeken kan je idd met 1W een speaker laten smoren, als je er maar lang en/of vaak genoeg een DC (een afgevlakte top dus) doorjaagt. Had wat nauwkeuriger moeten zijn 
idd koert, moet je gelijk geven, maar let wel, dat het in de regel de tweeters zijn die et eerst doorfikken. Aangezien deze vaak de dunste draad hebben (tja piezo uitgezonderd)
Maare meteen rijst bij mij de vraag, wat doet piezo met DC???? Logischerwijs geen geluid geven, maar wat verder??
Maar om even door te gaan op de vraag. Is het een overload ledje, dan Clipt hij al das een DC indicatie. Als het een PEAK ledje is, dan mag hij wel branden af en toe, dan komt er net geen DC uit. clippen, tja het is niet al te verstandig, maar kortstondig kan het wel, maar tja kwaliteit gaat omlaag als een vallende baksteen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]