ik ben op nieuw op elektronica gebied.
dus had ik een vraagje over de led vu meter die ik wilde bouwen.

zouden jullie mij kunnen vertellen welke weerstand en welke condensator nodig heb?

groeten jeroen

Onder de schakeling staat een lijst met benodigde componenten.
Daar staat ook de waardes bij.
(ik kan me niet voorstellen dat je dat niet gezien heb ?)

neem voor de condensaor een 50V type voor de zekerheid, maar een 25V tyoe isook zeker geen ramp violgens mij. De weerstand is gewoon een 1/4 Watt koolfilm weerstand

van hoeveel % naukeurigheid heb ik die nodig of maakt dat niet uit?

5% tolerantie is voldoende.

op hoeveel volt moet ik die aansluiten? ik wil het namelijk in mijn scooter bouwen maar ik weet niet of ik het aan de accu kan aansluiten en hoeveel volt die levert

groeten jeroen

staat er toch bij 3 tot 20 Volt

ehh scooter?
Waar denk jij dat een VU meter voor is? Dat is voor een audio signaal op lijn nieveau. Nou zou het nog kunnen zijn dat je er een radio in hebt zitten OKEEJ, maar waat haal jij dan het lijn signaal vandaan??. Hoop niet dat je een te nieuwe radio hebt, want dan kan het wel, maar dan ben je hem in de regel ook zow pleitte, desnoods met scooter en al)

ik heb er een versterker in zitten!!!

en nog niet gejat?
Wunderbar!!!! maar wel grote klasse, nog nooit geizen in scooter. MAare, ken je dat ook laten klinken zonder je scooter te starten? mijn versterkers trekken al > 1 A met een speaker van 4 ohm eraan

nee ik zet de versterker met mijn minidisc alleen aan als ik er ook mee rij omdat anders mijn accu zo op is

groeten jeroen

p.s
kan ik trouwens kortonnen printplaten zonder koperlaag gebruiken om de led vu meter op te bouwen, ik maak alle onderdelen dan vast met draadjes?

of kan ik ze beter gebuiken met koperlaag?

wat moet ik eingelijk zeggen bij de elektronica zaak om de weerstanden en de condensators te kopen????

Schrijf het lijstje met componenten even over en geef dit gewoon aan je electronica boer. Hij zoekt het wel bij elkaar.
Gebruik voor het IC een IC-voetje.

Om je schakeling op te bouwen bestaat er printmateriaal met gaatjes waarbij om elk gaatje een koper-eilandje zit.
Hier kan je de componenten op vast solderen en met kleine draadjes doorverbinden. Dit is beter dan opbouwen in de lucht.
Dat printmateriaal heet Vero-board of Montaprint.

is het niet gewoon bij conrad: gatenraster-printplaat met koperlaag?

Ja, is het zelfde.
Bij de meeste electro-boeren heet het Vero-board ed, die Conrad vermelding is weer een kromme vertaling uit het Duits van 'loch-raster platine'.

[off topic] Heb nu al 6 rode potloden versleten om de fouten en kromme vertalingen aan te geven in de Conrad-gids.

Op do 26-09-2002 10:47:32 schreef Hugo Welther:

[off topic] Heb nu al 6 rode potloden versleten om de fouten en kromme vertalingen aan te geven in de Conrad-gids.

[idiot modus]
Hugo: get a life, gaat zinnige dingen op de site doen er zijn genoeg ideeen aangedragen en ik ziet telkens "we hebben het zo druk" :P
[/idiot modus]

Armani waar heb je last van je kickt een topic van 3 maanden oud met een smile.
Als et nou nog een nuttige bijdrage was ....

dit even ter zijde, ik heb ook een muziek installatie in scooter zitten, natuurlijk zelfbouw versterker :D
Zit rechtstreekts op de accu met een switch ertussen en ja een blauw ledje ;)
versterker is een bridged TDA1615BQ en geeft ruim voldoende power op 12v bij 4Ohm :D
even picje tonen, schrik niet want ik sta er ook op :9

http://www.scooterbase.net/pics/1030047991vivasoundsystem.jpg

Ik was ook nog van plan er een Vu meter in te steken maar nudat ik een accident heb gehad en mijn knie gebroken is en mijn scoot helemaal vol met krassen staat zal het nog even moeten wachten :(

en sorry voor OT :o